[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Liselot

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 10:33

Nou Sym, dat klinkt toch niet heel verkeerd! Mijn huis rook ook vreselijk toen ik er net in begon, die geur gaat er wel weer uit hoor! Al iets van de makelaar gehoord dan?

Een intentieverklaring kan je idd geen rechten aan ontlenen Tamara, misschien dat als je dat uitlegt het wel gaat. Wel raar dat iemand van HR dat niet weet.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 10:48

Je kunt ook nog aangeven dat je bereid bent daar een verklaring voor te ondertekenen ernaast. Die gaat dan niet naar de hypotheek verstrekker natuurlijk, maar gewoon puur tussen jou en je werkgever, dat je geen rechten ontleend aan de intentie verklaring.

Heb ik ook moeten doen.

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 11:34

Als we dat huisje kopen dan gaan we toch nieuw bouwen. De benedenverdieping gaat wel, maar boven daar kun je echt niets mee. Mijn vriend en ik zijn het er nog niet helemaal over eens, waarschijnlijk ben ik iets te optimistisch ivm kosten. We zijn wel allebei enthousiast over de plek. Nu maar hopen dat het niet weer voor onze neus weg gekaapt wordt. Er zijn namelijk ook hier weer meer belangstellenden.
Het punt is dat ik werkloos ben en ik doe verschrikkelijk mijn best met het zoeken naar een baan, maar tot nu toe best wel een paar keer op gesprek geweest, er ook al eens dichtbij gezeten maar toch steeds net niet. Al zou ik maar 1 dag in 2014 werken voor een uitzendbureau of op een 0 uren contract dan zou dat enorm veel schelen op wat we kunnen lenen. Niet dat we echt meer willen lenen dan we kunnen op mijn vriend zijn salaris, maar een beetje extra lucht zou wel fijn zijn. Dus nu ben ik op zoek naar een oplossing hiervoor.
Van de eigen makelaar nog niets gehoord. De mensen die hier het bod geplaatst hebben maken volgens mij eerst de financiering zo goed als rond voordat ze verder gaan.

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 11:40

Afwachten dus Sym.. Wel spannend, als ze de financiering rond hebben kan het snel gaan natuurlijk. Wel balen dat je niks kunt vinden qua werk -O-

Hier net bouwtechnische keuring gehad. Koper kwam ook mee dus daar ff mee staan kletsen, wel leuk om te merken wat voor iemand hier in komt. Hij ziet dit echt als tussenwoning aangezien hij vaak in het buitenland zal zitten, over een jaar of 5 en een paar promoties verder wil ie hier ook wel weg. Het maakt hem dus allemaal niet zoveel uit hoe het eruit ziet, dat scheelt weer. Uit de keuring kwamen wel de punten die we hadden verwacht, alleen bracht de keurmeester het wel zodanig zwaar dat ik wel een beetje zenuwachtig ben of ie het daar alsnog op laat afketsen. Muur openbreken vanwege vochtplekken in de isolatie, kruipruimte erg vochtig, dakgoot vervangen, lood van de schoorsteen vervangen, lekdorpels los en volgens hem moet dat allemaal op korte termijn. Dus hoop dat dat hem niet teveel afschrikt... Afwachten maar. Hij gaat volgende week tekenen schijnbaar, als ie het rapport met zijn aankoopmakelaar heeft besproken. Dus zitten nog even in onzekerheid.

Ga zo de stichting maar eens bellen, idd desnoods met een verklaring erbij dat ik er geen rechten aan ontleen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 11:45

Sunbeamy, zou je er niet zo kunnen gaan wonen totdat je weer werk hebt en dan nieuw zetten.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 11:50

Daar zat ik ook al aan te denken SB....
@tamara: spannend hoor, ik hoop dat de koper het een beetje in perspectief kan zien allemaal. Want de keer dat ik zo'n rapport heb gezien vond ik het ook allemaal nogal zwaar aangezet (en had die beste man een aantal andere punten juist weer gemist, zo bleek).

Ons huis staat eindelijk op funda!

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 11:56

Was vooral bang voor de kruipruimte, dat daar gekke dingen zouden zitten aan zwamvorming o.i.d. Maar daar zei ie niks over dus dat zal wel meevallen. De rest wisten we ook en hebben we ook (voor zover mogelijk) aangegeven in het rapport wat we in moesten vullen over de staat van de woning. Zijn altijd eerlijk geweest. Alleen het klonk alsof het halve huis om ons heen op instorten staat :=

Jeuj ik kan een intentieverklaring krijgen van de stichting *\o/* Das alweer een hele zorg minder! Nu nog een huis :')

Fijn Wendy! Mag ik een linkje via PB? Ben wel nieuwsgierig altijd naar andere huizen :o

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 12:06

Fijn dat je gewoon die intentieverklaring krijgt!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 12:21

juval schreef:
ow symbeami, dat klinkt toch voorzichtig positief... die geur krijg je er wel uit.En als het plekje helemaal goed is, en de prijs ook...... veel succes! ik hoop dat je gauw over de verkoop van jullie huis hoort!

Vloerverwarming met een laag travertin en plavuizen erover hadden wij ook in ons vorige huis... ik vond het tegenvallen qua warmte, het durde heeeeeel lang voor je er maar iets van merkte, en dan nog was het nauwelijks. Misschien was dat systeem dus ook wel aan vervanging toe. Ik had er verder geen last van, want er waren ook gewoon radiatoren.

Kan best zijn dat het juist kwam door de radiatoren dan :P

Als je radiatoren aan hebt dan verwarming die de ruimte zodanig dat de vloerverwarming al snel weinig doet. Je kan beter alleen je vloerverwarming aanzetten :j

Veel comfortabeler en dan moet de warmte ook echt door de vloer komen en schakelt de thermostaat de ketel niet uit omdat er al een warme luchtzak hangt door de radiatoren :)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 13:03

tja, dat kan natuurlijk ook, maar volgens mij werkte het op 1 systeem.... (ahum... of ik heb in de 15 jaar dat ik er woonde nooit de aan/uitknop van de vloerverwarming ontdekt haha, dat kan ook).

Wendy, mogen we een linkje? succes met de verkoop!

Sym, en andere nieuwbouwers, volgens mij was of is er nu/binnenkort een beurs over in de jaarbeurs utrecht.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 13:39

Wij gaan vrijdag voor het eerst een huis bezichtigen. Heeft iemand tips? Ik had zelf zoiets van de eerste bezichtiging lopen we gewoon een rondje en kijken we of het ons op het eerste gezicht bevalt qua ruimte en sfeer etc. Maar zijn er nog dingetjes waar we bij een eerste bezichtiging op kunnen letten?

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 13:49

Het moet idd vooral fijn voelen qua sfeer. Maar je kunt ook vast globaal naar de staat van onderhoud kijken. Dingen die op de foto netjes weggepoetst worden maar in het echt wel opvallen. Staat van de keuken en de badkamer. Of er scheuren in de muren zitten. Of eventuele aanpassingen professioneel gedaan zijn of dat er een hobby Bob aan de slag is geweest. Vind je de ruimtes groot genoeg. Hoe is de lichtinval. Hoe is de straat/wijk, hoeveel auto's staan er geparkeerd.

Echt gericht naar de staat van het huis kijken doe je bij een tweede bezichtiging. Maar als er bij de eerste bezichtiging al veel dingen opvallen die jullie niet aanstaan, kan de keus al snel gemaakt zijn.

En vooral eigenlijk, locatie. Rij op verschillende tijden door de wijk & straat, hoe druk is het, wat voor mensen lopen er? Wij hebben bv. sowieso 2 auto's i.v.m. werk en nog 2 oldtimers. Of we die oldtimers nu aanhouden of niet, een huis waar in de straat maar plek is voor 1 auto (of bv. een nieuwbouwwijk waarbij elk huis zijn eigen parkeerplaats heeft) valt voor ons af. Dicht bij scholen/speeltuintjes of liever verder weg, supermarkt, etc. Maar daar heb je wrs ook al op gelet bij het selecteren van het huis.

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 15:23

fokfanaat schreef:
Sunbeamy, zou je er niet zo kunnen gaan wonen totdat je weer werk hebt en dan nieuw zetten.

Hebben we wel aan gedacht, maar dat zie ik dus niet zitten. Maar ik moet nog steeds eerst mijn eigen huis verkopen. Tegenbod hebben we nog niet, die mensen moeten eerst ook hun eigen huis laten taxeren. Die hebben echt alle tijd, dus er mag van mij wel iemand anders tussendoor komen nu hoor, die ook een bod op ons huis doet. Heb je eindelijk serieus geïnteresseerden ... duurt het een eeuwigheid en weten we nog niet waar we aan toe zijn. Zolang we niet weten wat we hier voor krijgen dan weten we ook niet wat we verder kunnen. Ben er een beetje moe van nu.

Voor een eerste bezichtiging, neem de omgeving goed in je op. Staat dat je aan? en het huis zelf kun je vaak wel veel zien aan de staat van onderhoud. Is het schilderwerk in orde, sluiten en openen de deuren goed. Voelt het goed qua sfeer, is de lichtinval in orde?
Vooral belangrijk is dat het voor jezelf goed voelt en je het gevoel hebt dat je daar best zou kunnen wonen.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 15:58

@Jildau, voor mij is het OV een overweging. Ik ga elke dag met de trein naar mijn werk, en het eerste wat ik bij een woning doe is nagaan wat de reistijd naar mijn werk is.

En de sfeer is heel erg belangrijk: ik heb een woning bekeken die qua inrichting en afwerking best netjes was, maar er hing een nare sfeer, alsof de eigenaren continu ruzie hadden gehad daar. Is natuurlijk puur gevoel, maar wel erg belangrijk.

Een slordige klusser die nooit aan elektriciteit zou mogen komen, is idd een no go. Je weet nooit waar hij wat aan elkaar geknoopt heeft qua bedrading.

Bedenk ook heel goed welke ruimtes/aspecten voor jou belangrijk zijn. Een grote woonkamer is voor mij een must, een wat kleinere badkamer is geen probleem. Maar dat kan voor jou omgekeerd zijn. Zorg dus dat je niet met vier prachtig grote slaapkamers zit, terwijl je liever minder slaapkamers maar een grotere tuin had gehad.

Loop ook een keer 's avonds na tienen en op andere tijden een rondje in die wijk. Is er hangjeugd of alleen kleine voetballertjes? Zet iedereen netjes zijn auto in de vakken, of zie je overal bordjes "Niet Parkeren" en dubbel geparkeerde auto's. Ligt er zooi bij de kliko's, of staan die netjes aan de weg.

lovemyhorse1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 17:23

Sym,je moet je makelaar eens achter zijn vodden aan zitten en een ultimatum naar die mensen stellen die een bod hebben gedaan.
Jouw makelaar moet gewoon aan die mensen laten weten dat jullie nu wel eens willen weten wat ze willen omdat jullie nu ook niet door kunnen met het zoeken naar een droomhuis.
Ik zou anders persoonlijk zelf die mensen bellen om te vragen hoe het zit.
Afgelopen zondag hadden wij nog steeds niks vernomen van de kopers van ons huis wat ze over wilde nemen en wat niet.We hebben ze gewoon gebeld en ze zijn gekomen en we hebben heel het huis doorgenomen wat wel en wat niet.
Die mensen zaten ook al te wachten wanneer ze kennis konden maken met ons en een rondje met ons door het huis maken.

Gisteren naar de hypotheker geweest.
Alles doorgenomen en het komt wel goed met de hypotheek.
Hij gaat een paar varianten op papier zetten en dan kan ik die volgende week ophalen en doorlezen en een keus maken.

Morgen komen ze van de tegenpartij ons huis taxeren.
Ik heb helemaal geen idee wat ze dan gaan doen.
Iemand misschien hier ervaring mee?

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 17:31

Ik krijg het idee symbeami dat ze aan het wachten zijn op dat jullie akkoord gaan met hun prijs.. := vrienden van ons hebben hetzelfde gedaan namelijk...

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 17:37

Ik had er persoonlijk vanaf het begin al wat meer druk op gezet. Het is heel normaal dat je bij een tegenbod een bepaalde tijd krijgt om te reageren. Meestal is dit een paar dagen.

Taxeren van de kopers stelt niet zoveel voor hoor. Het is puur zodat de bank kan kijken dat het huis de hypotheek waard is. Of het onderpand, in dit geval het huis, genoeg waarde heeft om bij een eventuele gedwongen verkoop of bij het overlijden van de eigenaren de hypotheek af te lossen.

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 18:23

Het ligt niet helemaal zo eenvoudig, maar daar ga ik niet hier in het openbaar iets over zeggen. Ik begrijp de reden wel dat het iets langer duurt en waarom mijn makelaar er nu juist even geen druk op zet. Maar voor ons is dat wel vervelend omdat we nu niet verder kunnen.
Ik wil ook wel graag stappen zetten, dat we weten dat we dit kwijt kunnen en dat we gewoon iets leuks nieuws aan kunnen kopen.
Maar ja, eventjes geduld nog....

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 18:40

Ohh zo had ik het niet begrepen, sorry :)

lovemyhorse1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 18:46

Sym,dat wist ik niet.
Maar je kan nu zelf geen actie ondernemen op een droomhuis en dat is zeer jammer.
Maar wat doe je als er andere mensen zijn die interesse hebben in jullie huis?
Ga je daar dan ook actie mee ondernemen of blijf je toch bij de mensen die een bod hebben uitgebracht op jullie huis?
Is maar gewoon een vraag,je hoeft er geen antwoord op te geven maar ben wel nieuwsgierig wat je in dat geval zou doen.

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 19:02

Als er nu iemand komt die interesse heeft in ons huis dan gaan we daar mee verder. We kunnen niet eeuwig blijven wachten. Ik wil het gewoon verkopen en verder met mijn leven en weer eens aan mijn toekomst werken ipv blijven hangen in dit gedoe.
Ons droomhuis was nog even voor ons vast gehouden, maar die makelaar kon ook niet eeuwig op ons blijven wachten en is dus verder gegaan met een andere partij. Als je zaken kunt doen, dan kun je zaken doen en dan gaan we zeker niet langer wachten.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 19:10

Mag je uberhaupt verder als je al aan het onderhandelen bent met iemand?

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 19:18

Tegenwoordig maakt dat niets meer uit, zolang er niets getekend is kun je met iedereen verder die interesse heeft.

lovemyhorse1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 19:46

Das in ieder geval duidelijk Sym.
Groot gelijk dat je dan met een andere partij aan het onderhandelen gaat.
Stel voor dat partij 2 wel een goed bod doet wat je aanstaat maar je gaat daar niet op in omdat partij 1 als eerste was en partij 1 zegt af.
Dan snij je je in je vingers.

Hoop zo voor je dat je snel echte kopers krijgt Sym zodat je door kunt.

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 23:03

Wij hebben vanmiddag verkoopcontract getekend van ons huis, dus dat is iig in gang gezet. Koper moet nu binnen 5 dagen tekenen. Hij gaf zelf aan het zo laat mogelijk te willen doen omdat hij nog met zijn aankoopmakelaar wil overleggen over de bouwtechnische keuring. Maar onze makelaar gaat er wel een beetje druk achter zetten. In het ergste geval, als het niet doorgaat, kunnen we dan alsnog meedoen met de Open Huizenroute. Maar liever niet, dan zouden we nl zelf een rondje huizen kunnen gaan doen... Uiterlijk volgende week vrijdag moet het rond zijn dus nog ff spannend! Hopelijk schrikt de bouwkeuring hem niet teveel af... Aankoopmakelaar is meegeweest en onze makelaar gaf aan dat alle punten die de keurmeester noemde, ook al bij de tweede bezichtiging zijn genoemd dus zouden geen verrassing moeten zijn, maar toch... Makelaar schrijft ook de gegevens op van mensen die nog bellen voor het huis, zijn er tot nu toe 3 dus das ook fijn om achter de hand te hebben. Man wat spannend :+

Vanmiddag zelf tweede bezichtiging gedaan en we zijn toch wel verliefd op het huis & de mogelijkheden. Kennis die mee was bevestigde wel dat er nog voor zeker €50.000 aan verspijkerd moet worden. Makelaar vraagt nog wat gegevens op over de vloerverwarming, daar konden we niet bij. En dan zelf eens goed gaan rekenen, hoeven niet alles in 1x aan te pakken en voor alleen de benedenverdieping hebben we in principe het geld, komt de rest later. Maar dan moeten de maandlasten nog haalbaar zijn, want hebben bij de hypotheekberekeningen de overwaarde van dit huis meegenomen om de hypotheek omlaag te krijgen, maar zouden we nu dus investeren. En dan een bod uitbrengen, kijken wat ze willen... Makelaar gaf aan dat ie wel wat mensen had gebeld om te vertellen over de nieuwe prijs, waren ook wel bezichtigingen uit voortgekomen maar nog geen tweede. Dus is er nog steeds niet echt interesse tot nu toe, kan voor ons gunstig zijn!