Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 18:38

Leuk topic! Hier ook al druk bezig. Sinds 2 jaar bewonen wij een nieuwbouwhuis en gaan toch de tuin compleet omgooien dan wij eerder hadden bedacht. Heeft voornameljk te maken met het konijnenverblijf (sinds een jaar konijntjes). Inmiddels zijn de hortensia’s (+/- 70 stuks) en lavendel gesnoeid. Ook hebben we nieuwe knotwilgtakken van de gemeente gejat, deze hebben ze laatst gesnoeid.

Beccy, in onze voortuin staat een ligusterhaag rondom, met daarin 2 bol laurierbomen en verder opgevuld met heel veel hortensia’s.

Malenka

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 18:43

Wat een grote voortuin! Daar kun je echt van alles mee doen. Ik zou hem vol zetten met vaste planten en gebruik maken van bodembedekkers. Dan heb je er bijna geen werk aan.

Ik raad je aan eerst te gaan kijken op bijvoorbeeld Pinterest wat je aanspreekt qua stijl tuin (kijk ook eens naar openbaar groen). Daarna wil ik best een schetsontwerp maken.

yvetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 18:46

Om te besparen op kosten in je tuinaanleg is marktplaats geweldig.
Ik heb heel veel gratis of voor heel weinig op kunnen halen aan struiken en hagen.
Enige is eventueel vervoer. Ik heb zelf geluk met een leaseauto en goede aanhanger in bezit.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 19:16

Een andere bespaartip voor planten is de Aldi en de Lidl in de gaten houden, in deze periode leuke aanbiedingen. Donderdag a.s.zag ik al rozen bij de Aldi, binnenkort (want elk jaar) hortensia's bij de Lidl. Kosten weinig en zeker als je zo'n grote tuin wil inrichten kan je hiermee veel besparen.

beccy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 19:27

Malenka, we vinden eigenlijk heel veel wel mooi. Strakke lijnen, maar ook bv een strandtuin zou hier heel mooi passen aangezien we dicht bij de zee wonen. We hebben ook drie kinderen dus gras mag er van mij ook wel inliggen. We hebben ook nog een gigantische achtertuin loopt nog door achter de heg. Daar is een soort bos. Afbeelding
Maar de buren beginnen te klagen van de slecht onderhouden voortuin en het vele onkruid. Werken ons een slag in de ronde, maar hebben ook allebei een baan en na 4 jaar leegstand staat er veel onkruid!

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 19:45

Zijn jullie ook van plan om in de voortuin te gaat zitten? Dus eventueel een terrasje erbij?
Persoonlijk ben ik weg van boerenhortensia's en dat zou denk ik ook wel passen bij het exterieur van jullie huis, als ik dat zo zie. Hortensia's zijn relatief onderhoudsvrij.
En verder inderdaad bodembedekkers.

Gras is leuk voor de kinderen om op te spelen maar niet bepaald onderhoudsvrij, als je waarde hecht aan een mooi, "schoon" gazon.

Willen jullie ook de inkijk vanaf de weg verminderen? Dan is een rij lijbomen langs de voorzijde misschien ook nog een optie.

beccy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 19:49

Er mag idd wel een zitje ingemaakt worden. Zon zit nu vnl aan de voorkant en diep in de achtertuin. Maar hoeft geen teras te zijn.
Inkijk weg hoeft niet. Heb liever geen bomen voor mijn ruit. Neemt ook veel zon binnen weg. Welke bodembedekkers bedoelen jullie dan bv? Zou je die hortensia's dan als afscheiding langs de stoep zetten?

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 19:55

Ah ja, dan zou ik het inderdaad laag houden zodat het wel licht blijft.

Hortensia's kunnen wel breed worden, zeker als je die niet goed terugsnoeit dus daar moet je wel rekening mee houden als je die aan de straatkant plant. Niets is zo vervelend als planten en struiken die op de stoep uitsteken waardoor je er niet goed langs kunt.

Er zijn tal van bodembedekkers met verschillende kleuren, soorten en maten, als je daarop zoekt dan zie je een boel voorbeelden van wat jullie mooi zouden vinden. De opties zijn heel divers dus daar kun je meerdere kanten mee op.

En dan kan je ook nog nadenken over of je een bijen- en vlindervriendelijke tuin wilt, dat zijn vaak kleurrijke planten/struiken.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 19:58

Een snelgroeiende bodembedekker (groeit écht heel hard) is de maagdenpalm. Leuke paarse bloemetjes. Vaak kan je deze plantjes zo krijgen van iemand die ze in de tuin heeft, want had ik al verteld dat ze heel hard groeien? :D

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 23:56

Yep, die mag je komen halen hier. :D Groeit inderdaad als een tierelier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 23:58

Doen ze het ook goed in de schaduw ?

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 00:03

Rebecca schreef:
Doen ze het ook goed in de schaduw ?

Bij mij wel. :j

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 12:43

Maagdenpalm doet het prima in de schaduw.

Je zou ook eventueel een natuurlijke vijver in de voortuin kunnen maken, met daaromheen een stapelmuurtje waar je ook op kunt zitten, kun je maken met de tegels die je ergens anders uit de grond haalt. Scheelt je spullen afvoeren en het ziet er nog leuk uit ook. Zoek eens op natuurlijk tuinieren anders op pinterest ofzo.

Een pergola zou je er ook kunnen maken met klimmers.

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 17:26

Ik wilde veel groen en weinig werk, inderdaad dus een vijver gemaakt van allemaal afval stenen en een voorgevormde bak.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 14:56

Lees trouwens veel mee en reageer soms :o :P

Tof ansich Dana !

Vroeg mij af , heb speciaal voor de natuur bladeren laten liggen in de voortuin . Kunnen de vogels ertussen scharrelen etc , alleen wanneer kan ik met een gerust hart die bladeren weghalen ..? Verstand zegt na het broedseizoen van de tuinvogels ..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 15:06

Ik haal ze weg na ijsheiligen

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 15:15

Waarom zou je ze weghalen? Betere compost is er haast niet (het heeft alleen wel een paar jaar nodig als je het niet versnipperd). En als je planten groeien zie je er niks meer van.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 15:18

Omdat ik de mogelijkheid niet heb om het te hakselen, en een teveel aan blad je bodem ontzettend kan verzuren. Ik laat het 's winters liggen tegen de vorst en voor de beestjes, en haal het weg in het voorjaar als ik compost wil gaan strooien.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 15:53

Ik heb even een tekeningetje gemaakt. Denk hierbij aan borders met veel grassen en vaste planten. Bomen zijn optioneel. Ik zou het voor de hoogte wel doen. Bolvormige bomen nemen niet veel licht weg. Bovendien zijn ze in de winter kaal. Catalpa komt bijvoorbeeld pas laat in blad en verliest het vrij vroeg weer.

Afbeelding

Afbeelding

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 16:04

Malenka schreef:
Ik heb even een tekeningetje gemaakt. Denk hierbij aan borders met veel grassen en vaste planten. Bomen zijn optioneel. Ik zou het voor de hoogte wel doen. Bolvormige bomen nemen niet veel licht weg. Bovendien zijn ze in de winter kaal. Catalpa komt bijvoorbeeld pas laat in blad en verliest het vrij vroeg weer.

[ [url=m/Tcs3ai.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/Qge9C9.jpg]Afbeelding[/url] ]

Die onderste vind ik heel leuk!

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 16:33

ik de bovenste, want wat malenka zegt Mensen lopen toch rechtdoor. Dus in het onderste plaatje is er genoeg volk wat over je gras dendert. Daarnaast vind ik het ook mooier dan zo`n groot grasveld.

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 16:35

Super leuke ontwerpen Malenka! Is 't je werk of gewoon hobby? :D

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 17:02

Wat leuk!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 17:09

Bedankt allemaal!

Het is hobby. Wellicht dat ik er in de toekomst mijn werk van maak. Eerst maar gewoon lekker experimenteren en veel kennis opdoen.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 17:12

Dan ben ik eigenlijk wel benieuwd wat jullie met mijn voortuin zouden doen.
De achterkant vind ik knus en leuk. Ter illustratie wat foto's:

Afbeelding
Afbeelding

En dan nu de voorkant....
De voorkant is 55 meter lang en 17 meter breed, en op dit moment nog precies zoals we het kochten.
De lengte maakt het zo moeilijk ..

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dit was de verkoopfoto. Geeft misschien een meer volledig beeld:

Afbeelding