Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
8nnemiek schreef:Wij willen er sowieso een aanschaffen voordat de salderingsregeling helemaal stopt, want dan krijg je een extra grote vraag met daarbij natuurlijk ook weer hogere prijzen en een lange levertijd. Maar de kans is inderdaad groot dat er over een aantal jaar betere accu's op de markt zijn, aangezien men over de hele wereld volop aan het innoveren is en de vaste-stof batterijen eraan zitten te komen. Dus dat is een afweging die je moet maken.
Zelf vind ik het idee van zelfvoorzienend zijn en zo veel mogelijk duurzame energie gebruiken ook gewoon heel fijn, en dan hoeft die investering er niet perse zo snel mogelijk uit gehaald te worden.
Het formaat valt inderdaad heel erg mee. Veel thuisaccu's zijn vrij plat en kunnen aan de muur gehangen worden, dus kun je vrij makkelijk ergens kwijt.
Cer schreef:secricible schreef:Sorry verkeerde topic
Nou moet ik t googlen
@Achterom:
Voor fossiel heb ik zelf, volgens mij, nooit hoeven investeren.. voor de nieuwe dingen zou ik moeten investeren áls t al in een flat zou passen. Het eerste is soort van problematisch.. het tweede is gewoon wat het is, helaas
Jobbeltje schreef:De uitdaging met zelfvoorzienend zijn is dat je echt een mega grote opslagcapaciteit voor electra moet hebben om de wintermaanden door te kunnen komen (helemaal als je electra gebruikt om te verwarmen) omdat je in de wintermaanden nagenoeg niks opwekt.
Dan zou je behalve zonne-energie nog een andere manier moeten hebben om energie op te wekken. Ik heb ook al eens gekeken naar windwokkels maar dat is ook niet zo eenvoudig
8nnemiek schreef:Jobbeltje schreef:De uitdaging met zelfvoorzienend zijn is dat je echt een mega grote opslagcapaciteit voor electra moet hebben om de wintermaanden door te kunnen komen (helemaal als je electra gebruikt om te verwarmen) omdat je in de wintermaanden nagenoeg niks opwekt.
Dan zou je behalve zonne-energie nog een andere manier moeten hebben om energie op te wekken. Ik heb ook al eens gekeken naar windwokkels maar dat is ook niet zo eenvoudig
Dat klopt inderdaad, in de winter is dat heel lastig, tenzij je een aggregaat zou gebruiken, en ook dat is niet echt zelfvoorzienend natuurlijk want daar moet je weer benzine of diesel voor gaan halen.
Op onze boot willen we wel volledig zelfvoorzienend worden, dmv een houtkachel voor de winter en een flinke hoeveelheid zonnepanelen en een of twee windmolens. Als je dan zuinig bent met je verbruik is dat in een kleine woning/boot/tiny house goed te doen. In een gewone woning met veel luxe is dat heel lastig, zelfs al zou je er een paar windmolens bij zetten.
8nnemiek schreef:20kWh per dag, dan zit je op 600kWh per maand, dat is wel bizar veel. Een gemiddeld tweepersoons huishouden zit op 250kWh. Wij verwarmen het huis zelfs elektrisch en komen dan rond de 400kWh uit als we echt elke dag de elektrische kachel aan hebben.
‘s Winters zijn accu’s vooral handig om goedkope stroom met een dynamisch contract op te slaan ‘s nachts. Dan ligt de prijs zonder heffingen vaak tegen €0,00 aan.
https://www.dynamisch-tarief.nl/stroom/
8nnemiek schreef:20kWh per dag, dan zit je op 600kWh per maand, dat is wel bizar veel. Een gemiddeld tweepersoons huishouden zit op 250kWh. Wij verwarmen het huis zelfs elektrisch en komen dan rond de 400kWh uit als we echt elke dag de elektrische kachel aan hebben.
‘s Winters zijn accu’s vooral handig om goedkope stroom met een dynamisch contract op te slaan ‘s nachts. Dan ligt de prijs zonder heffingen vaak tegen €0,00 aan.
https://www.dynamisch-tarief.nl/stroom/