Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 10:41

Volgens internet is het aangekondigd in het molboekje ivm de "huidige tijd"
Geen molboekje hier dus info uit tweede hand.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 10:41

Er was mij verteld dat die dingen echt super groot waren, dus ik dacht: groot formaat koelkast ofzo. Daar kunnen we dan wel 1-2 van kwijt, maar goh, echt mooi is dat ook niet. Maar dat valt alles mee. Nog ff wat meer door ontwikkelen en dan is dat best heel interessant. Nu nog ff wat te vroeg.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 10:42

secricible schreef:
Volgens internet is het aangekondigd in het molboekje ivm de "huidige tijd"
Geen molboekje hier dus info uit tweede hand.

Wat is dat?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 10:46

Wij willen er sowieso een aanschaffen voordat de salderingsregeling helemaal stopt, want dan krijg je een extra grote vraag met daarbij natuurlijk ook weer hogere prijzen en een lange levertijd. Maar de kans is inderdaad groot dat er over een aantal jaar betere accu's op de markt zijn, aangezien men over de hele wereld volop aan het innoveren is en de vaste-stof batterijen eraan zitten te komen. Dus dat is een afweging die je moet maken.

Zelf vind ik het idee van zelfvoorzienend zijn en zo veel mogelijk duurzame energie gebruiken ook gewoon heel fijn, en dan hoeft die investering er niet perse zo snel mogelijk uit gehaald te worden.

Het formaat valt inderdaad heel erg mee. Veel thuisaccu's zijn vrij plat en kunnen aan de muur gehangen worden, dus kun je vrij makkelijk ergens kwijt.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 10:49

Sorry verkeerde topic :+

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 10:52

8nnemiek schreef:
Wij willen er sowieso een aanschaffen voordat de salderingsregeling helemaal stopt, want dan krijg je een extra grote vraag met daarbij natuurlijk ook weer hogere prijzen en een lange levertijd. Maar de kans is inderdaad groot dat er over een aantal jaar betere accu's op de markt zijn, aangezien men over de hele wereld volop aan het innoveren is en de vaste-stof batterijen eraan zitten te komen. Dus dat is een afweging die je moet maken.

Zelf vind ik het idee van zelfvoorzienend zijn en zo veel mogelijk duurzame energie gebruiken ook gewoon heel fijn, en dan hoeft die investering er niet perse zo snel mogelijk uit gehaald te worden.

Het formaat valt inderdaad heel erg mee. Veel thuisaccu's zijn vrij plat en kunnen aan de muur gehangen worden, dus kun je vrij makkelijk ergens kwijt.

Die overweging herken ik :j En manlief is er hier sowieso nogal mee bezig, dus er komt er hier wel een.
Wel grappig trouwens dat je bij dit soort dingen iedereen hoort over de terugverdientijd, terwijl dit bij fossiel nooit een issue is geweest terwijl daarmee ook flinke kosten gepaard gaan.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 10:56

secricible schreef:

-O- Nou moet ik t googlen :')

@Achterom:
Voor fossiel heb ik zelf, volgens mij, nooit hoeven investeren.. voor de nieuwe dingen zou ik moeten investeren áls t al in een flat zou passen. Het eerste is soort van problematisch.. het tweede is gewoon wat het is, helaas

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 12:08

De uitdaging met zelfvoorzienend zijn is dat je echt een mega grote opslagcapaciteit voor electra moet hebben om de wintermaanden door te kunnen komen (helemaal als je electra gebruikt om te verwarmen) omdat je in de wintermaanden nagenoeg niks opwekt.

Dan zou je behalve zonne-energie nog een andere manier moeten hebben om energie op te wekken. Ik heb ook al eens gekeken naar windwokkels maar dat is ook niet zo eenvoudig

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 12:15

Cer schreef:
secricible schreef:

@Achterom:
Voor fossiel heb ik zelf, volgens mij, nooit hoeven investeren.. voor de nieuwe dingen zou ik moeten investeren áls t al in een flat zou passen. Het eerste is soort van problematisch.. het tweede is gewoon wat het is, helaas

Investeren in fossiel ging/gaat indirect via je energie tarieven. Zoals bijv. je leveringskosten. Daar merk je dus niets van.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 12:36

De manege Exloo heeft samen met de golfvereniging een accusysteem geplaatst, omdat de stroom van de zonnepanelen niet op het net kon. Dus die hebben een batterij systeem van iwell las ik. Daar wil ik graag een keer heen om te kijken en om te vragen naar hun ervaringen. Geen idee namelijk hoe dat in de praktijk werkelijk functioneert en hoe handig het is. Aangezien dit een paardenforum is, is iemand daar toevallig geweest of heeft iemand dat gezien?

Zelfvoorzienend is misschien te idealistisch, maar zou wel mijn ultieme doel zijn. Lastig met een verbruik van 34.000 kWh en 12.000 m3 gas per jaar, maar uiteindelijk wel mijn doel. De toekomst zal leren of het gaat lukken. Ik ben wel bang dat zelvoorzienend zijn heel veel energie en tijd kost en planning, dat zal nog niet zo gemakkelijk zijn.

In de winter kun je natuurlijk altijd een aggregaat laten draaien voor een huishouden uit nood voor stroom, maar of dat efficient is betwijfel ik...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 12:56

Cer schreef:
secricible schreef:

Het ging over wie is de mol :+ :')

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 13:12

Jobbeltje schreef:
De uitdaging met zelfvoorzienend zijn is dat je echt een mega grote opslagcapaciteit voor electra moet hebben om de wintermaanden door te kunnen komen (helemaal als je electra gebruikt om te verwarmen) omdat je in de wintermaanden nagenoeg niks opwekt.

Dan zou je behalve zonne-energie nog een andere manier moeten hebben om energie op te wekken. Ik heb ook al eens gekeken naar windwokkels maar dat is ook niet zo eenvoudig

Dat klopt inderdaad, in de winter is dat heel lastig, tenzij je een aggregaat zou gebruiken, en ook dat is niet echt zelfvoorzienend natuurlijk want daar moet je weer benzine of diesel voor gaan halen.
Op onze boot willen we wel volledig zelfvoorzienend worden, dmv een houtkachel voor de winter en een flinke hoeveelheid zonnepanelen en een of twee windmolens. Als je dan zuinig bent met je verbruik is dat in een kleine woning/boot/tiny house goed te doen. In een gewone woning met veel luxe is dat heel lastig, zelfs al zou je er een paar windmolens bij zetten.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 13:13

8nnemiek schreef:
Jobbeltje schreef:

Dat klopt inderdaad, in de winter is dat heel lastig, tenzij je een aggregaat zou gebruiken, en ook dat is niet echt zelfvoorzienend natuurlijk want daar moet je weer benzine of diesel voor gaan halen.
Op onze boot willen we wel volledig zelfvoorzienend worden, dmv een houtkachel voor de winter en een flinke hoeveelheid zonnepanelen en een of twee windmolens. Als je dan zuinig bent met je verbruik is dat in een kleine woning/boot/tiny house goed te doen. In een gewone woning met veel luxe is dat heel lastig, zelfs al zou je er een paar windmolens bij zetten.

Klopt. Ik heb me er laatst in verdiept, maar omdat we hier in een bosrijk gebied zitten zou een windmolen al snel 30 meter hoog moeten zijn. Daar maak ik geen vrienden mee denk ik :+

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 14:45

Slmt9 schreef:
Ik kan de foei-lijst van harte aanbevelen, Olejon staat er al een tijdje op. Bevalt goed.

Wat leuk voor je, wil je nu een sticker?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 15:24

OleJon schreef:
Is een kwestie van realistisch zijn.
Zolang dit kabinet er zit is het van de ene crisis naar de andere crisis. Dat kun je niet ontkennen.

Dus de wereldwijde crisis komt allemaal door ons kabinet? :+

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 15:25

Windwokkels kunnen ook op vlaggenmasten en maken geen slagschaduw. Maar hebben wel wat ruimte nodig om wind te vangen

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 15:36

Met de huidige accu's kan je nog niet zoveel. Als ik naar de afgelopen maand kijk hebben de zonnepanelen zo goed als niets opgewekt.

Om deze periode door te komen zouden we zo veel accu's moeten hebben dat gaat nergens over.

We hebben vandaag bijv al 20 kwh verbruikt en dan is het 14.35 uur. Dat zijn al 3 accu's :+

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 16:43

20kWh per dag, dan zit je op 600kWh per maand, dat is wel bizar veel. Een gemiddeld tweepersoons huishouden zit op 250kWh. Wij verwarmen het huis zelfs elektrisch en komen dan rond de 400kWh uit als we echt elke dag de elektrische kachel aan hebben.
‘s Winters zijn accu’s vooral handig om goedkope stroom met een dynamisch contract op te slaan ‘s nachts. Dan ligt de prijs zonder heffingen vaak tegen €0,00 aan.
https://www.dynamisch-tarief.nl/stroom/

Horsepride

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 16:49

Jobbeltje schreef:
Windwokkels kunnen ook op vlaggenmasten en maken geen slagschaduw. Maar hebben wel wat ruimte nodig om wind te vangen

Die staan bij mij eerder op mijn verlanglijstje dan een accu.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 16:50

Wat een leuk woord, windwokkel. Ik ken ‘t niet. Eens googlen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 17:49

Er bestaan voor zover ik weet nog geen windwokkels die echt een goede opbrengst hebben en betrouwbaar zijn. Een aantal fabrikanten beloven heel veel, maar in de praktijk komt daar weinig van uit schijnbaar. Maar ik houd het ook al een tijdje in de gaten.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 22:02

8nnemiek schreef:
20kWh per dag, dan zit je op 600kWh per maand, dat is wel bizar veel. Een gemiddeld tweepersoons huishouden zit op 250kWh. Wij verwarmen het huis zelfs elektrisch en komen dan rond de 400kWh uit als we echt elke dag de elektrische kachel aan hebben.
‘s Winters zijn accu’s vooral handig om goedkope stroom met een dynamisch contract op te slaan ‘s nachts. Dan ligt de prijs zonder heffingen vaak tegen €0,00 aan.

Wij hebben vandaag zelfs 31kwh verbruikt. Maar dat komt omdat we een warmtepomp hebben + nieuwe vloer aan het opwarmen, dus dat kost meer elektriciteit.

Ons huis is theoretisch nul op de meter, maar willen we zelfvoorzienend zijn zouden we een accu moeten hebben die behoorlijk wat op kan slaan. Dus wat we in de zomer meer opwekken kan ‘s winters gebruikt worden. Want idd: zonnepanelen doen maar weinig nu. Vandaag 8kWh opgewekt, puur omdat er zon was. Gister was het 365wh (29kwh verbruikt), eergisteren 2,14kwh (27kwh verbruikt).

Moet zeggen dat deze hoogte vooral door onze nieuwe vloerverwarming komt: serre is nieuw en die is op dit moment langzaam aan het opwarmen naar de gewenste temperatuur. Normaal gebruik vóór het aanzetten van deze vloerverwarming was 10-15kwh per dag, maar moet gaan zien wat de vloer straks doet bij het behouden van de temperatuur tov opwarmen.

(Misschien straks wat zonnepanelen erbij zetten :D)

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 22:41

8nnemiek schreef:

808 kwh gebruikt in de maand december.

Dat is met een warmtepomp en vloerverwarming en koken.

Alleen voor douchen gebruiken we gas.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 22:48

Ik vraag me bij die thuis-accu's dan vooral af hoe lang zoiets mee gaat.
Dat investeren vind ik niet erg, ik word er alleen zo zouteloos van wanneer het dan weer na een paar jaar kapot gaat weet je wel... -O- En bij accu's van apparaten heb je toch best snel dat die aanzienlijk verslechteren.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 22:59

Warmtepomp schijnt flink stroom te verbruiken inderdaad, dan kan ik me voorstellen dat je op zo’n verbruik uit komt :j

Thuisaccu’s gaan normaal gesproken langer mee dan een telefoonaccu bv.
Een voordeel van Lifepo4 accu’s is dat je ze helemaal vol en leeg kan trekken zonder dat ze slechter worden. En bij Li-ion accu’s is de software als het goed is zo ingesteld dat de bovenste en onderste 10 tot 20% niet gebruikt wordt, wat ervoor zorgt dat de accu nauwelijks degradeert. Zo werkt dat in elektrische auto’s ook. Zo’n accu kan dan zeker 15 jaar mee gaan. En ook wel langer, maar uiteindelijk houd je natuurlijk te weinig capaciteit over.