AH moestuintje

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 21:12

1,5 vierkante meter voor de moestuintjes.
Papa met een kennis gemaakt speciaal voor mij! Een zaaibak! :D :D :D
Afbeelding

amandananana

Re: AH moestuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 08:22

Mijn laatste moestuintjes zijn koelbloedig vermoord..
Afbeelding

Afbeelding

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 10:11

Hey, maar wel een kat gekweekt uit die plantjes!

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 10:17

Ahh arme plantjes! :(:)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De radijs van de week maar gaan verpotten... Ik heb 13 plantjes, kan je die voorzichtig uit elkaar trekken? Bij boekje van ah staat bij meer dan vijf plantjes de rest afknippen, maar dat kan ik ze niet aan doen. :(:)

Tsja en de tuinkers, geen idee wat ik daar mee moet. :')

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 10:20

Tuinkers kun je gewoon oogsten en opeten :)

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 10:20

Tuinkers knippen! Heb je familie of vrienden die er van houden als je het zelf niet lust?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 10:29

Geen idee, heel eerlijk gezegd heb ik nog nooit tuinkers gehad... :+

Kan je dat gewoon zo op eten? Of ergens bij/op doen? Ga Maar eens proeven dan, wie weet. :D

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 10:30

Het is tuinkruiden ik zou 't wel ergens bij doen. Op een gezond broodje of een cracker is het heel lekker! (Ehm reclameslogan met rijm?)

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 11:20

Tuinkers op een broodje kaas :9

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 11:26

Amanda welk zaak was dat? Ik wil ook wel een kat kweken :D :')

Mooi Quir!

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 11:59

De blaadjes van een deel van mijn broccoli zijn helemaal rood, heel raar. Iemand een idee hoe dit komt? Heb ook 't idee dat de groei stil staat..
Zo ook m'n cherrytomaatjes, plantjes lijken wel uit te drogen, zijn niet meer mooi groen..

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 12:38

Ik zou niet weten waarom je broccoli rood wordt, het hoort niet echt zo.. Je geeft je cherrytomaat wel genoeg water neem ik aan? Dan zou ik het ook niet weten.

Hier gaat het ook niet echt van een leien dakje. M'n veldsla is ineens overleden, hing ineens allemaal slap en braken af terwijl ze het juist best goed deden. En m'n tweede basilicum lijkt ook niet zo happy. Ook had ik andijvie, kropsla en lente ui gezaaid in een bak, maar er is maar 1 kropslaatje opgekomen terwijl er wel zo'n 20 zaadjes in totaal inzaten denk ik..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 12:44

Mensen met tomatenplanten, vergeet niet dat je die regelmatig moet dieven :)

Ghegheghe die kat op de moestuintjes, ziet er wat droog uit. Zou hem maar wat water geven }>

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 12:45

vuurneon schreef:
Mensen met tomatenplanten, vergeet niet dat je die regelmatig moet dieven :)

Ghegheghe die kat op de moestuintjes, ziet er wat droog uit. Zou hem maar wat water geven }>

De cherry tomaatjes van de AH hoef je niet te dieven naar mijn weten, tenminste die van vorig jaar niet.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 12:47

Nee klopt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 12:50

Tomaten (ongeacht ras) hoef je inpricipe niet te dieven, dat klopt , maar vooral op beperkte ruimte geen overbodige luxe omdat je wel alles moet ondersteunen. Ik doe het wel, die van vorig jaar niet gedaan en dat heb ik geweten :')

Voor de luie tuinierder zoals ik die niet zin heeft om teveel stokjes te moeten slepen, is dieven ideaal haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 12:52

Dieven :?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 12:53

De takjes die in de oksel van een zijtak groeien weghalen, die nieuwe takjes zijn de dieven. Die groeien niet op de hoofdstam zeg maar, maar op een zijtak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 12:59

Ah helder!

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 13:03

Pff 't is nog niet zo eenvoudig.. Ik had gelukkig zelf nog slaplantjes gekocht die het wel goed doen. M'n gekochte aardbeienplantjes groeien en bloeien ook goed.
Van de ah-moestuintjes:
- Spinazie heeft last gehad van de hagel, blaadjes afgebroken van 2 van de 4 plantjes.
- Cherrytomaten lijken het niet meer te doen
- Broccoli kleurt rood
- Tijm lijkt overleden
- Rode biet ziet er behoorlijk verlept uit
- Andijvie staat ook stil na verspenen

Nee, dit klinkt fantastisch _O- Alleen wat binnen staat gaat tot nu toe goed. Augurken, komkommer en courgette. Heb gelukkig nog wat moestuintjes over die ik later wil zaaien als het weer wat beter wordt.

Cherubijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 13:10

Cherry tomaatjes dief ik ook niet.. Wel begeleid ik ze met stokjes wat opzij ivm lichtval.
Zoals op de foto van vorig jaar zijn mijn andere tomatenplaten wel gediefd .. En daarna deels blad weggehaald wanneer er veel tomaten aan zaten. Anders zou ik nooit die trossen mooi kunnen laten kleuren en zou de hele stengel kapot gaan van de zwaarte. Zoals je ziet groeide eerst aan de onderkant de trossen eraan en later bovenin. Ondersteun alleen wanneer nodig. Maar ik heb ze zoals je ziet wel in een kas staan en niet buiten.
Afbeelding

Verder heb ik naast mijn 'moestuin zaadjes' nu ook AH zaadjes. Heb de sla, broccoli, radijs , bonen, spinazie, andijvie, augurk en venkel. De eerste 5 zijn bij mij bekend (Alleen schiet de radijs veel meer omhoog dan mijn 'andere' zaadjes die ik normaal heb).
In huis kweken is voor mij een totale mislukking al geweest (Alles dood :+ ), kweek nu op in me kas de zaadjes doen het prima. En paprika planten kweek ik binnen op ivm ruimtegebrek :o

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 13:22

Afbeelding
Afbeelding

Even voor 't verschil... Komt dit nog goed, maak ik me druk om niks of moet ik ze opgeven?

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 13:25

MaartJ schreef:
Pff 't is nog niet zo eenvoudig.. Ik had gelukkig zelf nog slaplantjes gekocht die het wel goed doen. M'n gekochte aardbeienplantjes groeien en bloeien ook goed.
Van de ah-moestuintjes:
- Spinazie heeft last gehad van de hagel, blaadjes afgebroken van 2 van de 4 plantjes.
- Cherrytomaten lijken het niet meer te doen
- Broccoli kleurt rood
- Tijm lijkt overleden
- Rode biet ziet er behoorlijk verlept uit
- Andijvie staat ook stil na verspenen

Nee, dit klinkt fantastisch _O- Alleen wat binnen staat gaat tot nu toe goed. Augurken, komkommer en courgette. Heb gelukkig nog wat moestuintjes over die ik later wil zaaien als het weer wat beter wordt.

Maar al die in de opsomming staan dus buiten?
Dan kan je je cherrytomaat sowieso wel opgeven, die is echt niet bestand tegen dit noodweer (of in ieder geval uit de regen houden, die bladeren vinden nattigheid niet leuk). Als de andere plantjes ook nog teer waren konden die het waarschijnlijk ook niet aan. Als je ze niet in de volle grond hebt staan kan je ze nog op een beschutte plek of binnen proberen te zetten om te kijken of je ze nog kunt reanimeren :+ maar buiten zonder beschutting gaan jonge plantjes het met hagel niet redden vrees ik.

Rode biet, radijs en broccoli heb ik buiten in een simpel kasje (rek met plastic erom) staan, binnen schieten die snel door. Ik heb 1 grote doperwt die ik voor het noodweer al buiten had, die houdt het goed, maar de kleine uit hetzelfde potje heb ik nog even binnen gehouden. De rest staat allemaal nog binnen.

Hier doet alles het netjes, watermeloen is ook eindelijk aan de praat. Ik heb alleen 1 komkommer die zeer depressief is omdat hij vanochtend toch echt uit het kweekkastje moest verhuizen naar de vensterbank.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 13:27

Maartj, oei... Ik vrees het ergste := ziet er niet goed uit!

Kan de cherrytomaat nu wel naar buiten in een kasje? Mijn venkel doet het daar voortreffelijk :D

Even voor de wortel, hoeveel diepte heeft ie nodig?

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 13:30

Venkel doet het inderdaad erg leuk in de kas, die had ik maar niet genoemd omdat ik niet wist of ik geluk had daarmee :') . Gevoelsmatig zou ik de tomaat nog even binnen houden tot na het weekend, dan gaat de temperatuur s nachts namelijk weer een stuk omhoog, is de cultuurshock iets minder voor ze :P .