Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 18:33

Dat ligt aan het type accu. Lifepo4 accu’s bevatten geen kobalt. Een paar andere types weer wel.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 18:36

Ik hoorde daar laatst een zeer indrukwekkende en verschrikkelijke docu podcast over .. wat een ellende is die kobalt.. dat dat überhaupt nog verwerk wordt zo..

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 19:46

Cer schreef:
Ik hoorde daar laatst een zeer indrukwekkende en verschrikkelijke docu podcast over .. wat een ellende is die kobalt.. dat dat überhaupt nog verwerk wordt zo..

Inderdaad kinderen die dat bij elkaar zoeken, en veel worden er ziek of overlijden er aan.
En dat noemen ze dan "duurzaam"

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 20:06

Even een vraag: ik heb vandaag mijn jaaroverzicht van Delta gekregen. Wat mij opviel is dat ze van 1 dec '21 tm 15 dec '22 hebben gerekend, dus 12,5 maand. Is dat normaal of raar? Gewoonlijk was het gewoon 12 maanden.
Ik krijg wel een klap geld terug, maar dat is niet zo gek met de btw verlaging en het feit dat ik nog een oud conteact heb. Maar het viel mij wel op. Zullen ze dit jaar tm de 31ste rekenen zodat ik op 1 januari uit kom qua nieuw energie jaar?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 20:14

Welke datum heb jij de meterstanden doorgegeven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 20:14

OleJon schreef:
Inderdaad kinderen die dat bij elkaar zoeken, en veel worden er ziek of overlijden er aan.

De kinderen in de sweatshop waar jouw kleding vandaan komt hebben het gelukkig een stuk beter :)*

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 20:21

Nielojram schreef:
OleJon schreef:

De kinderen in de sweatshop waar jouw kleding vandaan komt hebben het gelukkig een stuk beter :)*

Huh? Dat heeft er toch niks mee te maken?

En je weet zeker dat OleJon bij sweatshops koopt ? én het is op de man ipv op t onderwerp…

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 20:22

OleJon schreef:
Cer schreef:

Dat is maar een heel klein gedeelte van de kobalt. Het meeste wordt gewoon door grote bedrijven gewonnen. Er gaat een foto rond die zogenaamd een kind toont dat in een kobaltmijn werkt, maar dat is in werkelijkheid een goudmijn. Maar het is inderdaad waar dat er zich een hoop leed afspeelt in congo. Niet perse alleen de kinderarbeid, maar ook voor de kwetsbare natuur daar. Dat ligt natuurlijk niet alleen aan de kobalt, maar ook aan het beleid, daar zou gewoon veel meer toezicht moeten komen. Elektrische auto's en thuisaccu's hebben overigens niet het grootste aandeel in kobalt, dat zijn de batterijen voor oa smartphones en laptops, en kobalt wordt ook bv gebruikt voor het raffineren van olie. Dus als je geen aandeel wil hebben in kinderarbeid voor kobalt dan kun je beter een elektrische auto rijden met een Lifepo4 accu (zoals bv alle nieuwe Tesla's hebben) dan een auto die op benzine rijdt, want daar is wél kobalt voor nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 20:25

Cer schreef:
Huh? Dat heeft er toch niks mee te maken?

En je weet zeker dat OleJon bij sweatshops koopt ? én het is op de man ipv op t onderwerp…

Weet jij waar je kleding vandaan komt?
Ik echt niet, ik draag LTB jeans, heb apple-producten, nike-sneakers etc.
Ik heb echt geen idee, en ik geloof best wel een beetje dat daar mensen meer geld op verdienen dan degene die het maken.
De opmerking kwam over als 'Roomser dan de paus'.

Maar, je hebt gelijk, geheel ontopic.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 20:27

Nou, het werd dus heel duidelijk verteld dat het allergrootste gedeelte van de kobalt uit die mijnen komt ..
men denkt dat het meevalt maar het valt dus heel erg tegen .. ook de grote bedrijven kopen het aan via bedrijven die hun product uit die mijnen halen, want er is simpelweg niet veel keus .. blijkbaar

Siddhart Kara (als ik t goed schrijf) heeft er onderzoek naar gedaan. De man klonk alsof hij weet waar hij t over heeft ..

Heeft niet echt iets te maken met roomser dan de paus, ik wist wel dat kobalt niet fris is, maar het zit in zoveel spullen én vooral in accu’s van elektrische auto’s en daar wordt toch wel heel makkelijk over gedaan. Daarom had ik niet echt een goed idee .. Dat vond ik best schokkend.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 20:41

Dan vertelde die persoon geen feiten. Want in 2016 heeft Amnesty dit al uitgebreid onderzocht, en toen was 80% van de kobaltmijnen al industrieel. Inmiddels is dat percentage nog hoger. Alleen in een bepaald deel van de Congo wordt nog in kleine mijnen kobalt gewonnen.
Verder zat in 2018 slechts 9% van alle kobalt in accu's voor elektrische voertuigen (dus niet alleen auto's maar bv ook heftrucks enz), de rest zit oa in accu's voor mobiel/laptop, vliegtuigmotoren, medische apparatuur en dus voor het raffineren van olie.
Er zijn redelijk wat merken die controleren waar hun kobalt vandaan komt, zoals Tesla en BMW. Maar vooral dus steeds meer elektrische auto's die helemaal geen kobalt meer gebruiken.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 20:48

60% van kobalt komt uit de DRC en daar is na 2016 niet veel veranderd, lees ik op de site van Amnesty? Of is er ergens een ander rapport?

https://www.amnesty.nl/actueel/alarmere ... fwijkingen

Die siddart gaf aan dat niet veel van die mijnen bezocht worden.. ze laten er simpelweg bijna niemand toe..
als zijn verhaal niet waar is, is dat alleen maar beter , maar met gezonde kritiek is niks mis toch?. maar goed, wie zal t zeggen..

Ik heb een rondje gegoogled maar artikelen en rapporten uit 2020 / 2022 lijken iig niet zo positief ..
Laatst bijgewerkt door Cer op 14-01-23 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 20:52

Klopt, 60% van de kobalt komt uit congo, maar binnen congo komt 20% uit ongecontroleerde mijnen en 80% uit industriele mijnen. Dat vond ik oa hier: https://www.nu.nl/nucheckt/6021290/nuch ... onnen.html
"Volgens de mensenrechtenorganisatie komt 20 procent van de kobalt uit Congo uit niet-industriële mijnen. Mensen die hier werken, gebruiken vaak geen beschermende kleding en maken weinig gebruik van apparatuur. Ook zijn er onder de mijnwerkers jonge kinderen. Onbeschermd werken met kobalt kan leiden tot long- en huidziekten."

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 20:55

tamary schreef:
Welke datum heb jij de meterstanden doorgegeven?

Ik heb een slimme meter, dus gaat automatisch :)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 20:56

Maar daar staat toch ook in dat ze niet altijd / vaak niet weten waar t vandaan komt? Dat grote bedrijven “hun best doen” om t uit te zoeken ..

We dwalen af naar electrische auto’s maar ik had het over die nieuwe accu’s en of daar ook kobalt in zou zitten.. dat was de vraag :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 21:04

Om even ontopic te blijven inderdaad; ook bij thuisaccu's zijn er verschillende types te koop. Als je een Lifepo4 accu koopt dan zit daar geen kobalt in. En ze zijn ook nog wat veiliger. Die worden ook altijd in schepen gebruikt, vanwege de veiligheid. Ze zijn alleen iets groter en zwaarder dan de li-ion batterijen die oa in je telefoon zitten.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 21:55

Jeetje Olejon, kun jij uberhaupt ergens een positieve kant van zien? Zou je niet gewoon lekker verhuizen naar een ander land, ipv een topic alleen maar met negativiteit te beladen? Er kan swrieus geen enkrl positief woord bij je vandaan komen lijkt wel -O-

Over die accu’s heb ik mijn vader ook weleens gehoord, hij kent het van familie in Zuid Afrika, daar doen ze het ook allemaal. Maarja, daar is ruimte, hier helaas niet.. als ik naar mijn situatie kijk, zou ik echt niet weten waar ik het kwijt zou moeten. Zelfde probleem met zo’n warmtepomp, of zelfs airco’s.. ik kan het niet kwijt aa de muren door het raamwerk, binnen geen kamers over en buiten hetzelfde probleem. Ik woom bg, maar de mensen kn flats/appartementen zullen denk ik tegen hetzelfde aanlopen? En iedereen vanuit de randstad naar het platteland verkassen geeft natuurlijk alleen maar verschuiving van het probleem. Soms gaan al die moderne dingen gewoon (net) niet. Hoewel ik het wel goed vknd dat het geopperd wordt :j .

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 22:03

Yv_ schreef:
Jeetje Olejon, kun jij uberhaupt ergens een positieve kant van zien? Zou je niet gewoon lekker verhuizen naar een ander land, ipv een topic alleen maar met negativiteit te beladen? Er kan swrieus geen enkrl positief woord bij je vandaan komen lijkt wel -O-

Over die accu’s heb ik mijn vader ook weleens gehoord, hij kent het van familie in Zuid Afrika, daar doen ze het ook allemaal. Maarja, daar is ruimte, hier helaas niet.. als ik naar mijn situatie kijk, zou ik echt niet weten waar ik het kwijt zou moeten. Zelfde probleem met zo’n warmtepomp, of zelfs airco’s.. ik kan het niet kwijt aa de muren door het raamwerk, binnen geen kamers over en buiten hetzelfde probleem. Ik woom bg, maar de mensen kn flats/appartementen zullen denk ik tegen hetzelfde aanlopen? En iedereen vanuit de randstad naar het platteland verkassen geeft natuurlijk alleen maar verschuiving van het probleem. Soms gaan al die moderne dingen gewoon (net) niet. Hoewel ik het wel goed vknd dat het geopperd wordt :j .

Is een kwestie van realistisch zijn.
Zolang dit kabinet er zit is het van de ene crisis naar de andere crisis. Dat kun je niet ontkennen.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 23:56

Ik kan de foei-lijst van harte aanbevelen, Olejon staat er al een tijdje op. Bevalt goed.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 09:42

Ik denk, ik moet eens gaan kijken wat er dan kan met die thuisbatterijen, maar valt me soort van niet tegen?
https://sessy.nl/hoe-werkt-sessy/

Kan 5 kWh opslaan per unit, dingen kosten per unit €3250 (en €150 aansluitkosten), 40cm x 50cm x 25cm diep. Dus ook niet super groot.
Je kan er dus ook 3 hebben, dan kun je 15kwh opslaan.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 09:43

Maar wat kan je precies met 5 kWh? Kan je daar een auto mee opladen? Of hoelang je huis mee verwarmen?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 09:50

Suzanne F. schreef:
Maar wat kan je precies met 5 kWh? Kan je daar een auto mee opladen? Of hoelang je huis mee verwarmen?

Naja, kijk naar je huidige verbruik. Wij zitten nu zo rond de 15kwh per dag. We gaan dus ook zonnepanelen krijgen, maar geen idee nog wat die in de winter gemiddeld per dag gaan opbrengen, maar zou toch mooi zijn dat ik in de avond en nacht ook mijn eigen opgewekte zonnestroom zou kunnen gebruiken. Zeker als dat salderen er straks af gaat. Dan zijn we aardig zelfredzaam.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 10:07

Suzanne F. schreef:

Het idee van een thuisaccu is dat je het duurste deel van de dag via de thuisaccu werkt. Heb je een dynamisch contract, dan is de stroom in de winter vooral 's nachts heel goedkoop, soms zelfs gratis, dus dan laad je je auto en de accu 's nachts vol, en gebruik je overdag die goedkope stroom. 's Zomers is het vaak andersom; overdag laad je je auto en de accu via je zonnepanelen, en 's nachts kun je al je verbruik via je accu laten lopen, dus gebruik je ook 's nachts je gratis zonne-energie.
Een extra grote accu is vooral handig bij blackouts. Dat is in de VS vrij 'normaal', maar hier komt dat natuurlijk niet of nauwelijks voor.
Een gemiddeld huishouden gebruikt iets meer dan 5 kWh per dag, dus een 5kWh accu is al voldoende om 's nachts je stroom van de zon te gebruiken.

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 10:33

Als je uit gaat van 5kWh opslag dan is je investering 3250 + 150 =3400. Als de prijs per kWh 0,60 zou zijn dan moet je dus 5667 kWh opslaan én gebruiken om je investering eruit te halen.
In de zomer wek je het meeste op en zit dat ding gelijk vol. Je nachtverbruik haalt ie er uit en dat is misschien 2 kWh? Dus dat zijn dan 2834 zomernachten als je elke dag voldoende op zou wekken om ook in de winter je nachtverbruik eruit te kunnen halen is ie na 7,76 jaar terugverdiend?

Even super plat en simpel gerekend

Nu we voorlopig nog kunnen salderen zou ik wachten. In de komende jaren worden die accu’s nog wel doorontwikkeld. Mogelijk kun je dan meer opslaan of worden de huidige goedkoper waardoor je investering een stukje lager wordt…

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 10:34

Nou ja, zonnepanelen zijn toch ook alleen maar duurder geworden?
(Waarschijnlijk wel beter en met meer capaciteit?)