Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 10:26

future_vet schreef:
Als men nou hun huis gewoon voor de vraagprijs zouden verkopen hè :’) daar zouden ze starters mee helpen.

Je doet net alsof verkopers jou iets verschuldigd zijn, maar dat is m.i. een misplaatst gevoel…

Wij hebben 2x een koopwoning laten taxeren en is 2x op de koopprijs bepaald. Beide woningen zijn een paar maanden eerder getaxeerd voor de verkoop, en toen voor de verkoopprijs bepaald :’) vond het weinig voorstellen, echt een formaliteit.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 10:27

Fitzroy schreef:
Ik was doorstromer en heb het risico genomen. Maar bracht dus ook echt veel eigen geld mee en had maar een beperkte hypotheek nodig. Dus ook zonder voorbehoud geboden. Die 10 % boete kon ik wel ophoesten. Uiteindelijk was dit inderdaad van doorslaggevend belang en kozen ze voor mij.

Meelezer, wel starter destijds. Tussenwoning gekocht.

Ik heb 221000 geboden, zelf 40000 al afgetikt. Uiteindelijk getaxeerd op 210.000. Maar ook een lage rente, die van 1,2% nog. Financieel adviseur vooraf al gesproken en geen studieschuld. Adviseur meldde al in het verkenningsgesprek met mij dat het een makkie ging worden om deze financiering te fixen.

Met de rente van toen kon ik 275000 lenen. Met de huidige rente is dat nog 205000. absurd.

MarjanB

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 12:09

Ik denk idd keuzes maken en gezien wat je krijgt voor je geld zou ik kijken naar een iets goedkopere regio future vet. Huizen blijven duur maar om nu op je Max te moeten gaan zitten voor een huis..

Tijden zijn gewoon veranderd. Toen ik ooit m’n eerste huis kocht (27 jaar oud) kocht ik 90m2 voor 180k toen kwam de sleur er wat in en gelukkig toen nog kunnen verkopen voor 185. Nieuw huis gekocht voor 190 plus nog wat verbouwing. 230 gefinancierd. Huizenmarkt stortte in, huizenprijzen omlaag. Ex ging vreemd, ging over de zeik toen ik er achter kwam. Relatie over.. toen huis verkopen, nou dat was wat, gelukkig vrij snel (3 maanden later) een bod 185k. Eindstand 40k rest schuld, hadden nhg maar werd in eerste instantie afgewezen, ik kon het wel alleen betalen zeiden ze.. gelukkig had ik zelf bij de bank gewerkt en kon ik met een goede onderbouwing nog de boel rechttrekken waardoor we er schuldenvrij uit kwamen. Maar dat heeft heel veel stress gegeven toen.

Met m’n huidige partner 6,5 jaar geleden een twee onder één kap gekocht (155m2) voor 350k nog 10 af kunnen dingen. Eea gedaan in huis en 1,5 jaar geleden voor 635 verkocht. Nu een enorm klus project die volgens makelaar 1,2 miljoen waard is als we klaar zijn :') met de huidige markt lopen we weinig risico gelukkig mocht er wat gebeuren . We willen er alleen nooit meer weg..

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 12:51

Haha, wij hebben een soortgelijk verhaal Marjan!

Overigens valt mij ook wel op dat de starters van tegenwoordig niets meer zelf kunnen/willen verbouwen. Vroeger (ja, ik klink als een oud wijf, maar dat ben ik ook) was het heel normaal om flink te vertimmeren aan een huis. Tegenwoordig wil een veel groter deel van de zoekenden een instapklaar huis.

Wij hebben de stappen in onze wooncarriere kunnen maken door heel, heel, heel veel uurtjes te buffelen naast fulltime kantoorbanen. Zo hebben we in 2009 een huis gekocht voor 280k die in 2019 is verkocht voor 450k. Vervolgens in 2019 een huis gekocht van 650k en die is in 2020 getaxeerd op 1.050.000 en in 2022 opnieuw getaxeerd voor 1,2 mil. En wij zijn nog steeds dezelfde mensen voor wie 280k al een heel bedrag was in 2009.
Alle klusuren zijn in de vrije tijd gedaan en zonder enige ervaring anders dan YouTube filmpjes kijken en advies binnen de eigen omgeving inwinnen.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 12:59

Eulogy schreef:
Dus onder de 550k geen eengezinswoning te krijgen, waar is dat dan?

Omgeving Amsterdam. Volgens mij staat een en ander nu wel iets langer te koop, maar nog steeds niet heel lang en voor een gewoon huis al snel tussen de 500-600k.

Naar mijn gevoel is alles wat een beetje bij een grotere stad in de buurt ligt gewoon nog steeds erg prijzig en door Corona is “randstad” grenzen ook nog eens enorm uitgebreid doordat mensen gemiddeld genomen toch nog wat meer thuiswerken en voor 2x in de week best wat verder van hun werk willen wonen. Dus de grens van xx km vanaf werk locatie is denk ik nogal verschoven.

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 13:48

Winged schreef:
Met de rente van toen kon ik 275000 lenen. Met de huidige rente is dat nog 205000. absurd.

MarjanB schreef:
Ik denk idd keuzes maken en gezien wat je krijgt voor je geld zou ik kijken naar een iets goedkopere regio future vet. Huizen blijven duur maar om nu op je Max te moeten gaan zitten voor een huis..

Welke regio is nog goedkoop? En hoe haalbaar is het ivm werk, vrienden en familie?

Ik kijk in regio Amersfoort en dan kijk ik al in een heel groot zoekoppervlak van Utrecht-Almere-Harderwijk-Ede. Nou, niets te vinden onder de 200.000. Succes als starter in je eentje :')

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 13:58

Onder de 200.000 lijkt me inderdaad wel heel lastig, zeker in die regio.

500-600k voor een normaal huis omgeving Amsterdam kan ik me wel voorstellen. Ik kom zelf uit Gouda en zie wel dat mensen waar ik bijvoorbeeld mee op school gezeten weer in Gouda gaan wonen ipv de stad waar ze gestudeerd hebben en werken, omdat dat relatief betaalbaar is en toch middenin de randstad, eigenlijk overal redelijk dichtbij. Ik zou zelf nooit meer in Gouda willen wonen :+ Maar ik snap het wel.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 14:06

Plukje schreef:
Overigens valt mij ook wel op dat de starters van tegenwoordig niets meer zelf kunnen/willen verbouwen.

Daar hebben ze ook geen tijd meer voor. Ze hebben het nu al druk met werk( vaak parttime ivm te weinig tijd), vrienden, hobby’s, social media etc.

Ik bedoel dit niet verkeerd, maar die generatie heeft het echt heel erg druk en zij voelen ook dagelijks die druk.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 14:06

Wij hebben ook flink geleend, maar wel met het idee om in de komende jaren hopelijk wat extra af te kunnen lossen. We leven nu en willen nu graag een woning naar onze smaak en niet afwachten of de woningmarkt misschien een keer gaat zakken.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 14:09

Kaja schreef:
Daar hebben ze ook geen tijd meer voor. Ze hebben het nu al druk met werk( vaak parttime ivm te weinig tijd), vrienden, hobby’s, social media etc.

Ik bedoel dit niet verkeerd, maar die generatie heeft het echt heel erg druk en zij voelen ook dagelijks die druk.

Ze hebben wel tijd. Je kan er namelijk gewoon voor kiezen om je vrienden, hobby’s en social media te pauzeren omdat je aan je huis moet klussen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 14:33

x_spekkie_x schreef:
Welke regio is nog goedkoop? En hoe haalbaar is het ivm werk, vrienden en familie?

Ik kijk in regio Amersfoort en dan kijk ik al in een heel groot zoekoppervlak van Utrecht-Almere-Harderwijk-Ede. Nou, niets te vinden onder de 200.000. Succes als starter in je eentje :')

Tja, ik ben geboren en getogen drent :+ Maar heb niet onder de 2 ton gekocht ;) Er zijn hier nog wel appartementen onder de 2 ton, maar dan moet je wel flink klussen in sommige gevallen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 15:44

Ook in die regio is voor 4 ton zat te vinden in het verhaal waar het nu om gaat. Als alleenstaande starter ja dat is gewoon niet te doen..

Maar goed mijn eerste huis kocht ik in brummen terwijl ik uit Ermelo kwam. Tweede huis in Stokkum (bij s heerenberg) derde in Nijmegen (net buiten de stad) en nu woon ik in Brabant. Mis ik m’n familie? Ja soms wel, moet ik een pokke end rijden naar kantoor? Jup Apeldoorn is soms 2 uur met alle files. Gelukkig mag ik veel thuis werken. Heb ik het er voor over? JA! Ook al zit er bloed, zweet en tranen in, ik woon nu op een plek waar ik het naar mijn zin heb.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 16:25

Ik heb voor iets boven die 4 ton wel een leuke 2 onder 1 kap te koop hoor. ;) Alleen iets noordelijker gelegen dus de prijzen zijn dan ook direct anders. Maar balen is het wel.
Hier alles rond voor het nieuwe huis, huidige huis staat net in de verkoop, eerste kijkers zijn geweest dus ben benieuwd.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 17:30

Doubtless schreef:
Kaja schreef:

Ze hebben wel tijd. Je kan er namelijk gewoon voor kiezen om je vrienden, hobby’s en social media te pauzeren omdat je aan je huis moet klussen.

Of je nodigt je vrienden uit, en met zijn alle klussen, ben je en sociaal, en het klussen schiet op :D

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 17:46

Een verf-in was zo leuk, in die eerste appartementjes die je destijds kocht. Met z'n allen verven, klussen, pizza's eten, of chinees, vooral heeeeel veel chinees hahaha, die grote bakken, en aan het bier. Yesss wat een tijd *\o/*

Citaat:
Plukje schreef:
Overigens valt mij ook wel op dat de starters van tegenwoordig niets meer zelf kunnen/willen verbouwen.

Ik heb me de tandjes gewerkt voor mijn onderkomens vrijwel heel mijn leven en ja, de jongeren van tegenwoordig maken daarin andere keuzes. Ik bedoel, ging je vroeger lunchen? Dat deed je toch gewoon nooit? Mijn (bonus) dochters vinden dat heel normaal. Om maar iets te noemen.
Prima hoor, het is hun 'ding', maar ja, dan kan je niet sparen.

Mijn eerste koopappartementje kostte destijds 89.000 Euro, 40m2 schoon aan de haak, Groningen. Dan heb ik het over begin jaren '90 vorige eeuw }:0
Was nog best duur allemaal want de rente was toen 7% (!!!) en al mijn spaargeld ging erin om te zorgen dat ik het kon betalen (met een VVE bijdrage van 100 gulden per maand, ook dat was veel). Tophypotheek kreeg ik niet want ik werkte op een tijdelijke baan. Dus die kk moest je gewoon zelf betalen. Ook toen.
Maar je had wat en je had een begin :D

En dat laatste, je hebt wat en je hebt een begin, is denk ik heel belangrijk.
Plus dat ik altijd heb gezegd én gedaan: locatie, locatie, locatie. Dan maar 40m2 maar op een goede locatie dan 100m2 in een ruk-buurt. Excusez-le-mot

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 17:52

Ook dat nog inderdaad! Ik rijd 1,5 uur enkele reis zonder files naar mijn werk. Traject Apeldoorn-Rotterdam, dus dat bestaat niet zonder files. We hebben heel bewust de keuze gemaakt om naar een mooi plekje te verhuizen waar we meer huis en grond voor ons geld kregen. Dan maar een takke-end rijden, maar wij zijn hier iedere dag op vakantie!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 18:08

Ja hier ook. Wij wonen in Dieren en herkennen dat vakantie gevoel enorm. Ik werkte toen in Barendrecht. Maar na 3 maanden heb ik toch een baan dichterbij gezocht :+
Hier zijn nog prima eengezinswoningen onder de 3 ton te vinden overigens. Dat zijn wel klushuizen. Wil je instapklaar, dan betaal je vanaf 330 voor een klein rijtjeshuis tot meer voor groter. En zelfs daaronder zijn ze wel te vinden, maar is een vraagprijs en wordt dan flink overboden.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 22:20

Plukje schreef:
Overigens valt mij ook wel op dat de starters van tegenwoordig niets meer zelf kunnen/willen verbouwen. Vroeger (ja, ik klink als een oud wijf, maar dat ben ik ook) was het heel normaal om flink te vertimmeren aan een huis. Tegenwoordig wil een veel groter deel van de zoekenden een instapklaar huis.

.

Dit herken ik dan weer helemaal niet. Je vindt klussen leuk of niet. Wij niet, dus we zijn begonnen met een nieuwbouwwoning en de volgende woning op de Veluwe alles uitbesteed aan een aannemer.
Ook vrienden van ons hadden geen kluswoningen. Dus vroeger normaal? Voor mij niet herkenbaar.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 23:03

Ik heb wel het idee dat men vroeger minder kritisch was in wat 'af' was. Het hoefde niet zo volgens de laatste hype.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 23:25

Visgraatje, kookeiland, stalen deuren? :D

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 23:27

Wel altijd een nieuwe pui, uiteraard zwart staal.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 23:51

Wij zijn juist van een kluswoning afgestapt (waren we in beginsel wel naar gekeken vanwege de lagere prijs) maar de kluswoningen in onze prijsklasse en sector waren echt te klusserig voor onze smaak (lees: helemaal strippen en niet eens een idee hebben wanneer je erin kunt). Dus uiteindelijk totaal andere regio, voor minder, een huis gekocht die al onze stijl is maar waarin we slechts enkele klussen gaan doen. Ideaal. We gaan er wel gelijk in zodra we de sleutel hebben. Groot zat om om de verbouwingen en dozen heen te leven.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 08:12

Fitzroy schreef:
Plukje schreef:

.

Dit herken ik dan weer helemaal niet. Je vindt klussen leuk of niet. Wij niet, dus we zijn begonnen met een nieuwbouwwoning en de volgende woning op de Veluwe alles uitbesteed aan een aannemer.
Ook vrienden van ons hadden geen kluswoningen. Dus vroeger normaal? Voor mij niet herkenbaar.

Voor mij wel (voel me ook oud). Mijn ouders hadden eerst een nieuwbouwwoning, daarna een kluswoning, dus ik ben er mee opgegroeid.
Mijn schoonouders hadden ook een kluswoning, dus mijn man is er ook mee opgegroeid.
Voordeel is dat we er flink handig door geworden zijn én niet bang om de handen uit de mouwen te steken.
In onze vriendenkring hebben de meesten wel het een en ander geklust aan de woning, maar meestal niet zo'n enorm project als wij, laat staan twee projecten (nou ja, eigenlijk drie als je het appartement ook meetelt), waarvan het huidige project echt enorm is.
Veel jongeren willen een huis dat af is (ook omdat ze veelal van huis uit niets hebben meegekregen over klussen dus echt niet weten hoe het moet, maar ook omdat ze er geen zin in hebben), en zien ze een eengezinswoning als starterswoning. Wat is er mis met starten in een appartementje? Of een oudere keuken?
Ik denk echt dat de lat in een flink aantal gevallen te hoog wordt gelegd.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 08:15

manic schreef:
Visgraatje, kookeiland, stalen deuren? :D

Haha exact! En als een huis dat nu niet heeft, wordt het al snel een kluswoning genoemd zeg maar.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 08:46

Ik verbaas me er ook steeds meer over. Nadat het bord verkocht er staat en de oude bewoners vertrokken zijn staat er gegarandeerd binnen een dag een grote container en is het huis binnen de kortste keren leeg kaal gestript of zowat half afgebroken. (We passeerden maandag alleen een voorpui 8)7 ) Ik kan me dat van pakweg 15/20 jaar geleden ook niet herinneren dat dat zo was. :n en van langer geleden al helemaal niet. Was het heel en bruikbaar ja dan werd er langzaam aan in de loop,van de tijd wat gedaan.

Er werd eens geschilderd of behangen voor de verhuizing een enkele kleine klus maar niet die alles moet en zal er uit ook al is het perfect in orde redelijk nieuw en modern maar niet de juiste kleur dus moet alles eruit, maar dan echt alles.

Los van dat ik het verspilling van goed materiaal vind, vraag ik me nog steeds af gezien de dure huizenprijs en de dure hypotheek en de dure materialen en arbeidsloon, waar betalen mensen het van :?

Kwa prijzen heb ik ook niet het idee dat het erg zakt, misschien staat het ietsje langer te koop nu maar misschien is dat regio gebonden, als ik zie wat er hier voor een oude kleine arbeiderswoning (70 m2 dus echt klein voor een rijtheshuis) wordt betaald :oo waar het 10 jaar geleden nog voor 150/160000 euro werd verkocht moeizaam is nu voor een uitgeleefde ex huurwoning zonder recente cv 235/250000 heel normaal. -O-