We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Naomi_Jortje

Re: We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 10:54

Dan begin je toch op de dag dat je je salaris hebt gehad? Ik krijg altijd op de 25e salaris en start daar dus mee.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 11:03

xU_Blinghx schreef:
Ik ben druk bezig om toch wat meer inzicht te creeeren in mijn financien. Maar ik merk dat ik het lastig vind om zo'n excel in te vullen omdat ik op 1ste van de maand begin maar ik dan allang mijn loon heb gehad.
Hebben jullie tips hoe ik het beste kan beginnen. Ik gebruik overigens google sheets.

Als je altijd op een vaste dag je loon krijgt, of bijna vaste dag, dan kan je ook die dag de nieuwe maand laten beginnen.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 11:16

Ik werk inderdaad ook van salaris naar salaris. Het wisselt bij mij wel ietsje (5 werkdagen voor einde van de maand), maar dat vind ik niet zo'n mega probleem.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 11:30

Zoals al gezegd is, op de dag dat het salaris gestort is begint bij mij de nieuwe maand. Ik zit dus vanaf ongeveer de 24e in een nieuwe maand. Alle financiën zijn nu voor november.

Ik krijg het op de 24e, mits dit een werkdag is. Valt dit in het weekend, dan schuift het naar de 23e of 22e.

De avond voor dat mijn loon gestort wordt (vriend krijgt het rond de 27e) maak ik de gezamenlijke rekening helemaal leeg. Alles wat er nog op staat gaat naar de spaarrekening.
Dan begin ik de nieuwe maand ook weer volledig blanco, met 'vers geld'.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 11:41

Dat is wel een goed idee PSvanLot, daar heb ik nog niet eens over nagedacht om dat te doen je rekening leeg halen en op 0 beginnen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 11:44

Misschien is dat inderdaad eens iets om te proberen :j

In het kader 'beetje besparen'. Ik doe aan kitesurfen en ik wil eigenlijk een nieuw kiteboard. Het ding waar ik mijn oog heb laten vallen is incluis alles 700 euro. Uhuh. Dus ik heb bedacht dat als het board er nog is op mijn verjaardag (21 november) ik er dan voor mag gaan. Dan was dat gewoon 'het lot' ofzo :+ Tenzij hij nog eens met extra korting weggaat tijdens black friday O:)

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 11:57

Mando schreef:
Dat is wel een goed idee PSvanLot, daar heb ik nog niet eens over nagedacht om dat te doen je rekening leeg halen en op 0 beginnen.

Dat hoeft ook niet hoor, ik vind dat gewoon fijn. Dan heb je iedere maand wat extra spaargeld en ga je het niet alsnog uitgeven.

Maar je kan natuurlijk ook zeggen, wat ik aan het eind van de maand overhoud zet ik in een spaarpotje 'leuke dingen doen', dan heb je ook een mooie beloning van je 'goede bespaargedrag'.

Tis maar wat je ermee wilt, ik vond het gewoon zonde dat het dan op de grote hoop verdwijnt en toch weer op raakt.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 12:04

Wij doen ook aan het einde van de maand wat er nog op de gezamelijke rekening staat doorschuiven naar de vakantierekening.

En van alles wat we contant betalen leggen we de munten kleiner dan 1 euro apart in een spaarpotje. Zeker voor de coronatijd leverde dat een heel leuk extra spaarpotje op. En daarvan storten we aan het eind van de maand de helft op de vakantierekening en de helft mogen we vrij besteden als beloning voor het sparen. Een luxe lunch op het werk of zo, of wat eten na een lange wandeling.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 12:16

Winged schreef:

In het kader 'beetje besparen'. Ik doe aan kitesurfen en ik wil eigenlijk een nieuw kiteboard. Het ding waar ik mijn oog heb laten vallen is incluis alles 700 euro. Uhuh. Dus ik heb bedacht dat als het board er nog is op mijn verjaardag (21 november) ik er dan voor mag gaan. Dan was dat gewoon 'het lot' ofzo :+ Tenzij hij nog eens met extra korting weggaat tijdens black friday O:)

Als je dan nog extra geld voor jouw verjaardag vraagt/krijgt om het te kopen dan is het voor jezelf een minder grote uitgave ;)

Ik hoorde ook de tip om vooraf meteen een bedrag te sparen. Misschien een goed idee, maar ik doe het dus niet. Probeer wel wat ik nog overhad van de maand ervoor na het storten van mijn salaris over te boeken naar mijn spaarrekening. Dat is een variabel bedrag.
Bij meteen sparen na ontvangen van mijn salaris heb ik om de 1 of andere reden allerlei onverwachte uitgeven (voor mijn gevoel :+ ).

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 12:20

Grappig! Ik ben iemand die sparen meeneemt in mijn maandelijkse budget/financiele plan. Je hebt volgens mij echt twee kampen, begin-van-de-maand-spaarders en eind-van-de-maand-spaarders. Ik bekijk mijn budget aan het begin van de maand (wanneer salaris gestort is), neem variabele uitgaven daarin mee en reken dan een minimaal bedrag uit wat ik wil sparen die maand. Als de maand meevalt dan gaat er tussentijds nog wat naar de spaarrekening.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 12:22

Meteen sparen na salarisstorting kan handig zijn als er daarvoor genoeg binnenkomt. Als er al niet veel binnenkomt en je aan het einde van de maand weer geld moet terugboeken werkt het niet.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 12:23

Ik doe allebei :') mijn doelen spaarrekening is begin van de maand, dat is een vast bedrag. Mijn overig spaarrekening is aan het einde van de maand en verschilt per maand.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 12:35

Ik ben idd begin maand spaarder en heb bepaalde spaarbedragen voor de potjes al inbegroot. Heb ik einde maand dan over, dan spaar ik extra. Maar dat komt eigenlijk niet voor. Ik heb voor m'n volledige loon, op 50 euro na, al een doel voor. Een uitgave of een spaardeel.

Jullie hebben allemaal een aparte spaarrekening ergens anders? Ik heb nu alles op 1 rekening waar ik een stuk of 10 spaardoel potjes kan instellen.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 12:39

Ik heb al mijn rekeningen bij SNS, behalve mijn beleggingsrekening, die loopt via Peaks.

- Lopende rekening voor mezelf
- Lopende rekening gezamenlijk
- Spaarrekening doelen (met potjes die veranderen als doel is bereikt en gekocht, momenteel sparen voor andere auto en kinderwagen)
- Spaarrekening overig (met potjes voor verwachte hogere kosten zoals APK en eigen risico zorg)
- beleggingsrekening bij Peaks met 3 onderrekeningen met verschillende portefeuilles eronder

J30d

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 12:42

Hi allemaal, iemand bespaar tips bij kopen / vaste kosten auto? Ik ga zaterdag kijken bij een vw up. Maar iemand bespaartips voor aanschaf, verzekering en nog andere dingen waar ik mogelijk nog niet aan heb gedacht?

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 12:48

Tancreda4 schreef:
Jullie hebben allemaal een aparte spaarrekening ergens anders? Ik heb nu alles op 1 rekening waar ik een stuk of 10 spaardoel potjes kan instellen.

Ik zit bij 2 banken. Bij de 1 komt mijn salaris binnen en gaan mijn vaste lasten vanaf. Ik laat daar dus alleen op staan wat ik nodig heb voor die vaste lasten. Op diezelfde rekening heb ik een spaarrekening, onderverdeeld in potjes. Algemeen spaarpotje, een potje voor mijn opleiding (examens worden apart verrekend, dus dat laat ik daar staan), en potje voor een lange-termijn doel, etc. Ook onze gezamenlijke rekening zit bij die bank.

Daarnaast boek ik elke maand een x bedrag over naar mijn tweede bank. Dat is mijn persoonlijke ‘leefgeld’. Daar pin ik dus mee, dingetjes die ik zelf graag wil voor hobbies of uitjes of zo. Wat daar aan het einde van de maand overblijft (wat meestal maar enkele euro’s zijn, ik heb een streng uitgavebudget voor mezelf) gaat terug naar de andere bank op de spaarrekening.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 12:52

mick75 schreef:
Wij doen ook aan het einde van de maand wat er nog op de gezamelijke rekening staat doorschuiven naar de vakantierekening.

En van alles wat we contant betalen leggen we de munten kleiner dan 1 euro apart in een spaarpotje. Zeker voor de coronatijd leverde dat een heel leuk extra spaarpotje op. En daarvan storten we aan het eind van de maand de helft op de vakantierekening en de helft mogen we vrij besteden als beloning voor het sparen. Een luxe lunch op het werk of zo, of wat eten na een lange wandeling.

Voorheen deed ik ook klein geld bewaren, maar cash betalingen doen we inmiddels zo weinig.

Rabobank is daar slim op ingesproken door een soort 'wisselgeld sparen' in te zetten.

Je pinbetalingen worden aan het einde van de dag naar boven afgerond en dit wordt dan naar een rekening naar keuze gestort.
Bijvoorbeeld iets gekocht voor 6,95 dan gaat er 0,05 cent naar de spaarrekening.
Je kunt dit ook verhogen.

Ik heb ingesteld dat het 'wisselgeld' aan het einde van de dag x5 overgemaakt wordt naar een potje welke ik 'wisselgeld'. genoemd heb. Daar komt ongeveer 75 euro per maand op op deze manier. Super handig en gebruiken we voor leuke dingen voor mijn vriend en ik.

BrankaZ schreef:
Winged schreef:

Als je dan nog extra geld voor jouw verjaardag vraagt/krijgt om het te kopen dan is het voor jezelf een minder grote uitgave ;)

Ik hoorde ook de tip om vooraf meteen een bedrag te sparen. Misschien een goed idee, maar ik doe het dus niet. Probeer wel wat ik nog overhad van de maand ervoor na het storten van mijn salaris over te boeken naar mijn spaarrekening. Dat is een variabel bedrag.
Bij meteen sparen na ontvangen van mijn salaris heb ik om de 1 of andere reden allerlei onverwachte uitgeven (voor mijn gevoel :+ ).

Zodra de nieuwe maand begint maak ik het geld over naar de gezamenlijke rekening en gaat er ook meteen een vast gedeelte naar de spaar.
Door de maand heen gaat er ook nog wat naar toe als ik aan mijn excelbestand zie dat er nog behoorlijk op de rekening staat. Zo heb ik iedere maand toch een vast spaarbedrag.
Van mijn eigen rekening stort ik ook meteen aan het begin van de maand geld over naar mijn eigen spaarrekening en een gedeelte naar mijn inrekening voor 'leuke dingen geld'

Van de rekening waar mijn salaris binnen is gekomen worden mijn eigen vaste lasten afgehouden.

Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 13:46

Ik werk van 1 tot 30/31e van de maand ondanks dat mijn inkomen de 23e binnenkomt.
Deze maand heb ik wat nieuws bedacht:
- 23e komt inkomen binnen (uitkering)
- de 24e gaat 1/2 van mijn inkomen naar een apart potje "korte termijn sparen" + van de 23e tot de 28e worden de vaste lasten afgeschreven en de diverse potjes automatisch bijgevuld met vooraf ingestelde bedragen.
Er blijft dan een klein bedrag over voor onverwachtse uitgaven (laag bedrag remt me af qua onnodige uitgaven)
- De 1e komt dan die 1/2 helft weer terug op mijn betaalrekening, en dan pin ik het geld voor boodschappen voor die maand. Het restbedrag heb ik het tweede deel van de maand tot de 23e weer dus, wederom een klein bedrag.

Ik merk nu al dat het rust geeft; de potjes worden gevuld, dus als ik kleren koop haal ik dat uit potje "kleding&kapper" en boek ik terug naar de betaalrekening. Uitgaven die niet van de potjes komen gaan dus van dat lage bedrag af.

Een vast bedrag sparen kan je dus ook op welk moment je zelf fijn vindt, automatisch instellen. Daar heb ik een aparte spaarrekening voor, die dus niet zichtbaar is als ik mijn potjes bekijken.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 14:24

Oehh dat idee van de gezamelijke rekening helemaal leeg halen in de spaarrekening vind ik wel een hele goede! :D

Potjes maken vind ik altijd een mooi idee maar ik ben daar zooo slecht in. :(

@annemiek, de boerderij is helaas (nog) niet van ons, airbnb of zonnenpanelen zijn niet mogelijk. Buiten dat is airbnb ook niet echt ons ding, we zijn beide erg op onszelf en met gasten loop je dnek ik toch erg op je tenen. Vorig jaar zaten we op 109 per maand aan electra maar denk doordat we een erg koude periode gehad hebben, hebben we de verwarmings meer aan gehad waardoor ze meteen de prijs flink omhoog gedaan hebben. Opzich denk ik zo verder dat we nog niet extreem veel verbruiken aan electra, maar moet eerlijk toe geven dat ik ook niet goed weet hoe dat bij andere zit. Ik weet wel dat een van de andere huisdelen hier waar enkel koelkast, vriezer, boiler, wasmachine en droger staan op 70 euro per maand zit en daar is bijna nooit iemand. Gelukkig nu de familie zover gekregen dat de vriezer, koelkast en boiler uit gaan als er niemand is. Dat zal hun al een hele berg schelen weer denk ik.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 14:28

70 euro is alsnog best veel voor enkel een koelkast, vriezer en boiler. Is er geen automatische verlichting die nog op gloeilampen werkt ofzo? Maar ik heb ook geen idee wat de stroomprijzen in Frankrijk zijn.
Kun je daar ook dynamische contracten afsluiten, of bestaat dat daar nog niet?

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 14:33

Wij hebben een vaste oppasdag voor mijn vader en stiefmoeder. Zij hebben dit tijdens mijn zwangerschap aangeboden, dat ze dat hele leuk vinden en graag tijd met mijn dochter (hun eerste kleinkind) doorbrengen. Wij wonen in hetzelfde dorp, dus dat is ook heel fijn.
Mijn broertje woont verder weg, dus een vaste oppasdag gaat bij hem in de toekomst niet lukken. En mijn stiefbroertjes zijn jonger met jongere vriendinnen, dus als zij ooit aan kinderen beginnen zit mijn dochter hoog en breed op de basisschool haha.

Mijn schoonouders zijn niet in staat om op te passen vanwege lichamelijke en geestelijke toestand. Mijn moeder wil geen vaste dag omdat ze haar leven wil leven, maar ze wil wel graag oppassen als we dat een dagje nodig hebben of als we een avond/dag zonder kindje willen. Momenteel zitten we op het punt dat ze steeds vraagt wanneer mijn vriend en ik uit eten willen zodat ze kan oppassen haha.

Ik ben heel blij met de situatie zo, en als er iets zou veranderen is dat natuurlijk jammer, maar ieders goed recht.

Qua sparen ben ik iemand die aan het begin van de maand een vast bedrag overmaak en aan het einde van de maand het restant. Wij werken met potjes, sparen voor mijn dochter en sparen voor extra aflossen studieschuld gaat automatisch in het betreffende potje of haar rekening, en verder gaat het geld in de ‘algemene’ spaarpot en als die te hoog is verdeel ik dat weer over de spaardoelen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 14:34

Ik werk ook van salaris tot salaris. Ik boek altijd meteen over naar de spaarrekening. En kijk wat ik nog over houd aan het eind vd maand. Ik weet van deze maand al dat ik teveel heb overboekt naar de spaarrekening maar het werd zo’n mooi rond bedrag haha. Nu alweer niet meer want Bunq geeft iedere week rente. Beetje jammer.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 14:38

Fitzroy schreef:
Ik werk ook van salaris tot salaris. Ik boek altijd meteen over naar de spaarrekening. En kijk wat ik nog over houd aan het eind vd maand. Ik weet van deze maand al dat ik teveel heb overboekt naar de spaarrekening maar het werd zo’n mooi rond bedrag haha. Nu alweer niet meer want Bunq geeft iedere week rente. Beetje jammer.

Zou weggaan bij Bunq Fitzroy, wat een akelig iets, iedere week een onrustig bedrag op je spaar ;)
Whaha ik wil ook perse een rond bedrag op mijn spaarrekening en het moet eindigen op een 0 en er mogen geen centen op staan.

Ik heb mijn eigen rekeningen bij Knab en gezamenlijk en van kinderen bij de Rabobank. Zit in dubio om bij de laatste weg te gaan en geheel over te stappen naar Knab.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-23 14:45

Klinkt als helemaal prettig voor alle partijen @Sannens fijn als het zo kan :j

Hier wel op bepaalde momenten vaste uitgaven maar geen vaste inkomsten (ZZP'er). Maar ik heb goed helder hoeveel ik gemiddeld per maand nodig heb en dat maak ik per maand over vanuit mijn spaarrekening. Rest blijft dus op spaar staan :) en als ik een opdracht heb afgerond of een (deel)factuur voor iets stuur gaat wat binnenkomt standaard naar de zakelijke rekening. Vandaar uit vul ik mijn spaarrekening weer aan.

Ik heb ook een mooie ronde bedragen afwijking :o }:0

Vroeg er iemand om iets met occasion auto's kosten etc? De ANWB heeft daar wel een erg goede tool voor. Maar het is natuurlijk ook wel beetje kwestie van geluk... alhoewel... als je een dealeronderhouden jongere (tot 6, 7 jaar) occasion koopt met niet te veel kilometers zijn die standaardbedragen van de ANWB een prima uitgangspunt, is mijn ervaring.
Ik ben me hier weer aan het orienteren. Wilde eerst van mijn auto af, rij ook niet veel, maar ben er toch niet zeker over. Dus zit te denken aan elektrisch. Of niet eens denken, wil dan overstappen op elektrisch rijden. Alleen hoe wat ben ik nog niet over uit.

Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 16:12

Zijn er ook mensen met een Triodos spaarrekening hier?
Het valt me op dat de opgebouwde rente niet regelmatig (wekelijks of dagelijks) bijgewerkt wordt. Ze betalen volgens mij sowieso maar 1x per jaar uit maar heb nu 't vermoeden dat het rentebedrag lager is dan zou moeten bij 1.5%.