Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 19:38

Spenk schreef:
Maar op armoede jagen dit is niet iets waarbij iemand in zn handjes wrijft en de knoppen aandraait he?

Bovendien is er enorm veel personeelstekort. 2000 euro voor een hoog opgeleide is heel erg weinig..... daar kunnen mensen nu best wat pro actiever in worden. Kijken voor een beter betalende baan.

Joh, dat gaat tegenvallen hoor. In de beroepen die als cruciaal werden aangemerkt is tussen de 2000€ en 3000€ per maand heel normaal :7
Zeg maar als docent/leerkracht/verpleegkundige etc. Alle beroepen waar mensen nu hard van wegrennen.
Geen idee wat de betreffende persoon voor opleiding had…

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 19:41

Spenk schreef:
Maar op armoede jagen dit is niet iets waarbij iemand in zn handjes wrijft en de knoppen aandraait he?

Bovendien is er enorm veel personeelstekort. 2000 euro voor een hoog opgeleide is heel erg weinig..... daar kunnen mensen nu best wat pro actiever in worden. Kijken voor een beter betalende baan.

Zoals ik las was dit voor en starter, als je goede doorgroeimogelijkheden hebt dan is het startsalaris nog niet zo dom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 19:42

prompter schreef:
Wij hebben een lage energierekening. Zijn heel zuinig met energie. De verwarming gaat alleen in de huiskamer aan, nooit in de andere ruimtes. Kort douchen, koken elektrisch. Geen droger, geen vaatwasser, geen airco. En daardoor nu een termijnbedrag van 105 euro, variabel contract. Het voelt niet als inleveren, maar we geven ons geld gewoon liever aan andere dingen uit dan aan energie.

Ik betaal momenteel 140 euro, maar gebruik wel gewoon een droger in de winter en een vaatwasser en ik kook op gas. Heb echter wel een houtkachel, maar ook daar zijn de prijzen enorm verhoogd. We gaan nu achter zonnepanelen aan, maar vind er wel veel cowboys tussen zitten die alles wel even telefonisch willen regelen. Verder gordijnen voor de deuren en de verwarming staat op de vriesstand op kamers waar we niet komen en op slaapkamers. Ik ga elk jaar nog omlaag en er staan nog wat wensen op de agenda, maar wil je verduurzamen moet je wel de investering kunnen doen en dat kunnen velen nu niet.

Voor sommigen gaan de lasten per maand met een paar honderd euro omhoog, daar valt niet altijd 123 op te anticiperen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 19:45

OleJon schreef:
Bij sommige energieleveranciers kun je niet zomaar een eind na beneden zetten. Wij zitten bij Vattenfall, maar je kan maar beperkt onder je adviesprijs zitten.
En het zal op het einde van de rit toch betaald moeten worden.

Vind het ook zo sneu voor sommige oudjes, de meeste hebben het liever swinters de kachel wat hoger ivm met reuma. Maar sommige kunnen hem mischien helemaal niet meer aan hebben. En dat terwijl de regering op hun manier in de Corona tijd zo begaan waren met de kwetsbaren (oudjes). En nu moeten sommige in de kou zitten?

Ik lees ook in het asielzoekers topic, hoe gaat dat met statushouders, wie betaald daar de energierekening. Doen ze dat zelf?
Moest er even aan denken nav oudjes in de kou en dat topic in het achterhoofd.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-08-22 19:45, in het totaal 1 keer bewerkt

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 19:45

Mindim schreef:
En toch is het anders, jij doet het omdat je een keuze hebt, dat kunnen velen niet. En waarom constant vergelijken met vele delen in de wereld. In vele delen van de wereld hebben ze ook geen eten, laat jij het daarom dan ook maar staan?

Constant????

Die keuze heb ik ook niet mijn hele leven gehad. Juist omdat ik ook van heel weinig heb moeten rondkomen weet ik dat je heel veel kan bezuinigen als je je bereid bent hier en daar een tandje terug te doen. Maar die bereidheid die zie ik weinig bij velen. Moet maar door de gemeenschap betaald worden maar kom niet het beperken van mijn luxe. Die mentaliteit die gaat echt mijn pet te boven.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 19:47

Mindim schreef:
OleJon schreef:
Bij sommige energieleveranciers kun je niet zomaar een eind na beneden zetten. Wij zitten bij Vattenfall, maar je kan maar beperkt onder je adviesprijs zitten.

Vind het ook zo sneu voor sommige oudjes, de meeste hebben het liever swinters de kachel wat hoger ivm met reuma. Maar sommige kunnen hem mischien helemaal niet meer aan hebben. En dat terwijl de regering op hun manier in de Corona tijd zo begaan waren met de kwetsbaren (oudjes). En nu moeten sommige in de kou zitten?

Ik lees ook in het asielzoekers topic, hoe gaat dat met statushouders, wie betaald daar de energierekening. Doen ze dat zelf?

Geen idee, die zitten vast wel warm.
En dat zal wel betaald worden van ons belasting geld, net zoals de zorg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 19:50

oji schreef:
Mindim schreef:
En toch is het anders, jij doet het omdat je een keuze hebt, dat kunnen velen niet. En waarom constant vergelijken met vele delen in de wereld. In vele delen van de wereld hebben ze ook geen eten, laat jij het daarom dan ook maar staan?

Constant????

Die keuze heb ik ook niet mijn hele leven gehad. Juist omdat ik ook van heel weinig heb moeten rondkomen weet ik dat je heel veel kan bezuinigen als je je bereid bent hier en daar een tandje terug te doen. Maar die bereidheid die zie ik weinig bij velen. Moet maar door de gemeenschap betaald worden maar kom niet het beperken van mijn luxe. Die mentaliteit die gaat echt mijn pet te boven.

Ja, er wordt best vaak genoemd hoe goed we het hebben, dat staat natuurlijk altijd ergens mee ter vergelijk ;)

Welke luxe heb jij het over? Warmte in de winter? Wat moet door de gemeenschap betaald worden, laat de bedrijven die over de rug van deze exorbitante prijzen, miljarden winst maken, maar betalen. Leg daar maar een exorbitante belasting aan op en spendeer dat geld aan je burgers ipv buiten de landsgrenzen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 19:51

verootjoo schreef:
Spenk schreef:

Joh, dat gaat tegenvallen hoor. In de beroepen die als cruciaal werden aangemerkt is tussen de 2000€ en 3000€ per maand heel normaal :7
Zeg maar als docent/leerkracht/verpleegkundige etc. Alle beroepen waar mensen nu hard van wegrennen.
Geen idee wat de betreffende persoon voor opleiding had…

idd.

2000 netto is bijna modaal en een heel gewoon startsalaris als hbo’er :D Wil je er 2 a 300 bij is dat overigens ook meteen 5 a 600 bruto extra en dan zit je niet meer in de categorie startersinkomens, dus dat duurt even.
3000 euro netto is ongeveer 4300 euro bruto en dan val je echt onder de hogere inkomens :') .

wordt hem niet als starter op de arbeidsmarkt hoor, tenzij je mss werktuigbouwkunde of tandheelkunde of iets in die richting hebt gestudeerd :D

verder was mijn casus grotendeels hypothetisch en 1 voorbeeld. Het gaat niet om de details, ze is goed terecht gekomen want ze heeft een lief gevonden. Maar er zijn voorbeelden waarbij er geen lief in beeld is. Of mensen die geen hbo-opleiding hebben gedaan en niet in een sociale huurwoning zitten.

https://eenvandaag.avrotros.nl/panels/o ... atregelen/

ik vind deze cijfer schokkend iig. Het is ook off-topic, maar ondanks dat ik er zelf relatief warmpjes bijzit raakt het me echt tot in de krochten van mijn ziel als mensen denken dat er voor alles een oplossing is en armoede (in deze tijd!) dus een keuze is.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 19:56

Cynthia82 schreef:
mvdende, er zijn inderdaad ook huurmogelijkheden voor zonnepanelen. Die kunnen ook door de verhuurder voor je verhuisd worden. Als je een naam van zo'n bedrijf wil weten, kan je me een pb sturen (ik weet niet of ik hier zomaar namen mag noemen :) )

chanicha schreef:
Wat vreselijk Karrij :(:)
Mijn moeder is in december overleden maar die zou het ook niet kunnen betalen hoor en ze ging nooit op vakantie, bestelde geen eten en ook geen voorgesneden eten.
Kan zo giftig worden om zulke uitspraken want vaak is het verborgen armoe bij die mensen.

Mijn vader is een jaar geleden overleden en toevallig dacht ik vandaag ook nog: Hij had die verhoging nooit kunnen betalen. Wat dat betreft ben ik 'blij' dat hij deze ellende niet meer mee hoeft te maken.

Ik woon in een slecht geïsoleerde jaren 30 woning, maar ben wel altijd heel zuinig om gegaan met elektriciteit en gas. Ik heb tm vandaag een vast contract bij Greenchoice. Ik betaalde €80,- per maand, maar ben ingeschat op €30,- per maand. Vanaf morgen ga ik €90,- per maand betalen. Per 1 oktober gaan de prijzen weer omhoog. Ik ga nu naar een tarief van 50 en 54 cent voor elektriciteit en €2,60 voor gas. Inmiddels is het al 70 en 72 cent en €3,26. Dus ik oktober zal ik wel richting de €120,- gaan. Een enorme procentuele verhoging, maar altijd bewust en zuinig omgaan met energie kan er wel toe leiden dat de rekening nog te betalen blijft.
Ik zeg hiermee echt niet dat iedereen op zo'n laag bedrag uit kan komen, maar ik verbaas me wel dat mensen in een gemiddelde eengezinswoning boven de €600,- uitkomen. Mijn eerste gedachten is dan dat die mensen in het verleden niet bewust zijn omgegaan met energie. Corrigeer me alsjeblieft als ik het volledig mis heb hoor. Ik wil heel graag begrijpen waar zo'n hoog bedrag dan vandaan komt.

Ik ben nu druk bezig met zonnepanelen en airco's, zodat ik mijn huis komende winter zonder gas, met zelf gewonnen energie kan verwarmen. Gelukkig heb ik bedrijven gevonden die nog vlak voor de winter kunnen leveren.

Wij betalen 330 inclusief terugleveren van elektra geloof ik. Dat is zo bepaald door de leverancier, omdat wij hier net wonen. Hiervoor woonde er iemand met 5 kinderen. Kunnen wij niks aan doen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 20:07

OleJon schreef:
Mindim schreef:

Geen idee, die zitten vast wel warm.
En dat zal wel betaald worden van ons belasting geld, net zoals de zorg.

Precies, denk niet dat ze daar de verwarming op 17 zullen zetten. Wij als belastingbetalers wordt het vel over de oren gehaald en de miljoenen blijven er maar uit vliegen behalve naar lastenverlichting voor ons.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 20:09

MarlindeRooz, O ja, dat ken ik! dat had ik 4 jaar geleden ook toen ik hier kwam wonen. Ik een hele discussie met de energiemaatschappij aangegaan. Het was namelijk de maatschappij die ik zelf al jaren had in mijn twee vorige huizen. Dus ze konden zien dat ik niet veel verbruikte. Maar nee hoor, ik bleef op het bedrag staan van het gezin met 3 kinderen die voor mij in dit huis hadden gewoond en als ik hem zelf omlaag zou zetten (met een maximum, dan zou ik vanzelf wel de eindrekening zien waarop zou staan dat ik veel bij moest betalen. Ik heb hem beloofd dat zij MIJ na een jaar een hoop geld konden betalen. En raad eens wie er gelijk kreeg }:) Ik vind dat ook zoiets raars! Tuurlijk is je energieverbruik mede afhankelijk van het huis, maar om nou alleen maar daarnaar te kijken en niet naar je historische verbruik en het verschil in gezinssamenstelling...
Laatst bijgewerkt door Cynthia82 op 22-08-22 20:11, in het totaal 2 keer bewerkt

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 20:10

Suzanne F. schreef:
Maar je wilt je termijnbedrag ook niet te laag toch? Weet je wat er dan na een jaar gebeurt?

Ik heb het te extra betalen bedrag maandelijks weggeschreven naar een potje (termijnbedrag dus laag gehouden) op het oog met dat de prijzen weer zouden zakken richting de zomer. Is niet echt gebeurd, maar toch heb ik 12x dat extra bedrag niet nodig gehad en zelfs geld er boven terug gekregen.

Ik weet niet in hoeverre dit te doen is voor iedereen, maar het zou een idee kunnen zijn.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 22-08-22 20:11, in het totaal 1 keer bewerkt

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 20:10

Mindim schreef:
oji schreef:

Constant????

Ja, er wordt best vaak genoemd hoe goed we het hebben, dat staat natuurlijk altijd ergens mee ter vergelijk ;)

Welke luxe heb jij het over? Warmte in de winter? Wat moet door de gemeenschap betaald worden, laat de bedrijven die over de rug van deze exorbitante prijzen, miljarden winst maken, maar betalen. Leg daar maar een exorbitante belasting aan op en spendeer dat geld aan je burgers ipv buiten de landsgrenzen.

Het is de Nederlandse overheid die miljarden winst maakt op ons gas, zij moeten de prijs loskoppelen van olie en ons een eerlijke prijs gaan berekenen.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 20:16

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 20:18

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 20:37

Er is al een Topic over de asielzoekers. Dat is daar meer gepast.
Dat deze paar mensen die hier nu reageren deze mensen uitkotsen is wel duidelijk inmiddels.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 20:43

Het gaat erom dat ze niet de knip trekken voor hun eigen burgers met de belachelijke energieprijzen en boodschappen die veel duurder zijn geworden en NIET over asielzoekers.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 20:45

Dat zijn verplichtingen uit de EU (gelukkig). Die mensen konden er ook niets aan doen dat hun gespreide bedje niet in Nederland stond en hun leven nu in gevaar is.

Net als dat jij er niets voor hebt hoeven doen dat je wel in een gespreid bedje kwam. En waar je nog steeds in een enorm welvarend land leeft.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 20:46

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 20:54

Babsiej schreef:
Dat zijn verplichtingen uit de EU (gelukkig). Die mensen konden er ook niets aan doen dat hun gespreide bedje niet in Nederland stond en hun leven nu in gevaar is.

Net als dat jij er niets voor hebt hoeven doen dat je wel in een gespreid bedje kwam. En waar je nog steeds in een enorm welvarend land leeft.

Jij neemt nogal wat aan!
Wie zegt dat ik in een gespreid bedje kwam?
Je oordeelt over dingen waar je niet over kán oordelen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 20:54

Er kan inderdaad 4.5 euro per Nederlander extra naar Oekraïne. Want over dat bedrag gaat het.

Maar geef vooral tips wat hier voor 5 euro pp aan serieuze besparingen en isolatie kan in de huizen, want het gaat hier niet over politieke keuzes, maar over wat je zelf kan doen ter bezuiniging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 20:59

Babsiej schreef:

Moeten we ons daarvoor excuseren soms?

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 21:00

Babsiej schreef:
Dat deze paar mensen die hier nu reageren deze mensen uitkotsen is wel duidelijk inmiddels.

Ho ho...

Ik zeg niet dat Oekraïne en de Oekraïnse vluchtelingen het maar moeten uitzoeken, maar ik vind het wél cru dat er kennelijk wél geld is om aan het buitenland te besteden, maar dat de regering glashard zegt dat er géén geld is om de crisis hier aan te pakken.

Er zijn meer landen op de wereld die Oekraïne kunnen steunen: de VS, Australië, Nieuw Zeeland, Het Midden Oosten....

Waarom moet het altijd maar van één kant afkomen? Waarom nu wéér Europa, terwijl wij al zoveel geld hebben gestuurd... laat Australië eens wat miljarden naar Oekraïne sturen....en de VS, dáár is geen energiecrisis gaande....

En ten tweede, voor vluchtelingen wordt behoorlijk veel gratis geregeld, zoals gratis gezondheidszorg, daar waar een Nederlander €180 per maand voor af mag tikken. Óók een warm dak boven hun hoofd wordt zomaar geregeld, terwijl er komende winter genoeg Nederlanders in de kou komen te staan.

Ergens moet er een keer een grens getrokken worden, je kan geen gratis geld blijven uitdelen aan vluchtelingen en je eigen burgers letterlijk en figuurlijk in de kou laten staan.

Dat geeft wrijving!

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 21:01

Mindim schreef:
Babsiej schreef:

Moeten we ons daarvoor excuseren soms?

Misschien iets minder klagen maar dragen. Zo beroerd heb je het hier niet.

Maar dit is een eindeloze discussie. Mensen beseffen niet hoe luxe ze hier wonen. Zelfs als je voor Nederlandse begrippen niet veel geld hebt.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 21:02

mvdende schreef:
Babsiej schreef:

Ho ho...

Ik zeg niet dat Oekraïne en de Oekraïnse vluchtelingen het maar moeten uitzoeken, maar ik vind het wél cru dat er kennelijk wél geld is om aan het buitenland te besteden, maar dat de regering glashard zegt dat er géén geld is om de crisis hier aan te pakken.

Er zijn meer landen op de wereld die Oekraïne kunnen steunen: de VS, Australië, Nieuw Zeeland, Het Midden Oosten....

Waarom moet het altijd maar van één kant afkomen? Waarom nu wéér Europa, terwijl wij al zoveel geld hebben gestuurd... laat Australië eens wat miljarden naar Oekraïne sturen....en de VS, dáár is geen energiecrisis gaande....

En ten tweede, voor vluchtelingen wordt behoorlijk veel gratis geregeld, zoals gratis gezondheidszorg, daar waar een Nederlander €180 per maand voor af mag tikken. Óók een warm dak boven hun hoofd wordt zomaar geregeld, terwijl er komende winter genoeg Nederlanders in de kou komen te staan.

Ergens moet er een keer een grens getrokken worden, je kan geen gratis geld blijven uitdelen aan vluchtelingen en je eigen burgers letterlijk en figuurlijk in de kou laten staan.

Dat geeft wrijving!

Jij tikt 180 euro per maand af? Of krijg je ook nog behoorlijke zorgtoeslag?

Daarbij zijn alle inwoners van 0 tot 18 ook gratis verzekerd hier.