Oude woning gaat plat voor nieuwbouw

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Oude woning gaat plat voor nieuwbouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 14:46

En geen zwarte trap nemen :')
Daar zie je echt alles op. Ik zou nu voor eikenhout kiezen, ook om de redenen die pmarena aangeeft.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 15:05

En bedenk je of er een draai in komt en welke richting. Ik raak pertinent uit balans als ik tegen de klok in de trap af moet.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-23 16:05

Bedankt voor de tips! Zijn twee rechte stukken, gelukkig niks draaien :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 16:09

Hout met rubber strips en liever met was afgewerkt dan met lak. Bijwerken is dan véél makkelijker.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 16:27

Ik vind draaien in trappen echt vreselijk. Ondanks dat het veel ruimte bespaard. Maar bah! Dan liever 2x een recht stuk idd.
En trappen zijn heel duur. Verder kan ik je niet zo goed helpen. Ik vind onze houten trap niet zo mooi, maar dat komt vooral omdat het weer een ander soort en kleur hout is dan de rest. Daar kan ik niet zo goed tegen :)

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 16:43

Open trap geeft licht en ruimte.
Dichte trap kan de mogelijkheid geven tot opslag-/kastruimte.

Als er besluiten/overwegingen zijn vanuit het budget: een trap vervang je niet (makkelijk), bijvoorbeeld deuren zijn relatief eenvoudig te vervangen. Als je moet kiezen tussen een mooie trap of mooie deuren, kies dan voor de trap.

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 22:52

Bedenk hoe diep je de tredes wilt, mijn schoonzus heeft diepere treden en ik merk dat ik dat enorm prettig vind en het heel " veilig" voelt

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 22:58

Neem een 'luie' trap, diepere treden en minder hoog naar de volgende. Ik heb door woning taxaties best veel trappen gelopen en elke keer dat ik zoon trap tegen kwam vond ik het echt fijn naar boven lopen.

Kijk ook goed aan welke kant je de leuning fijn vindt, probeer het maar eens uit, welke kant je voorkeur heeft.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 23:21

Inderdaad niet te steil of te korte treden. Ik heb onze trap met super smalle treden weer eens vervloekt toen ik met zware spullen eraf moest. Helaas een oud huis waar hij ook echt niet aan te passen is, anders hadden we dat echt gedaan.
En wat betreft looks, ook hier team hout. En dan liefst gewoon mooi eiken. Blijft vaak mooier dan zachter hout. En zwart zie je inderdaad echt alles op. Drama.

lauwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 23:54

Dat is denk ik wel heel persoonlijk want wij vinden zo'n luie trap dus vreselijk. Ik denk dat het goed is om bewust te worden wat je prettig vindt lopen. Wij hebben onze trappen zelf gemaakt en hebben in meerdere woningen de rolmaat er bij gepakt en opgeschreven wat we wel en niet fijn vonden.
Wij hebben eiken traptreden en de zijkanten en stootborden zijn gewoon wit.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 00:04

Ik heb een ‘luie’ trap en naar zolder een steilere met korte treden. Vind dat laatste echt verschrikkelijk.
De luie trapt loopt heel lekker en stabiel.
Wij hebben houtlook ‘wrap’ erop. Geen pvc maar
A fabriek, next step heet het. Dit is helemaal slijtvast, antislip en onderhoudsvrij.
Wel knapt de trap erg, zou in het vervolg iets willen wat minder herrie maakt bij het gebruiken van de trap.

Ook hebben wij bewust een dichte trap, geen rommel van de traptreden die naar beneden valt. En veel opslagruimte onder de trap.
Dat vind ik toch wel ideaal.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 01:48

Inderdaad, wij hebben ook een open trap en er valt wel rotzooi naar beneden, vervelend als je daar de tafel of bank onder hebt staan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 08:00

Ik had in vorige huis een open trap, was op zich wel mooi, met de kattenkrabpaal eronder.

In dit huis wonen we sinds 2008-2009 en al die tijd al aan het klussen om het te verbeteren, nu met de laatste loodjes bezig := De trap die hier in zat was echt een drama. Zat links achterin het hoekje van de kamer, ging met een dubbele draai. Was super smal, en dan kwam er ook nog in de loop van de trap, een meterkast uit de muur waar je dan nog langs moest. Succes met een wasmand :=

De treden waren erg onder elkaar geschoven. Niet zo'n ramp als je omhoog moet, maar naar beneden kon je dus nog niet eens je hele voet kwijt op de trede en dat voelt niet bepaald veilig :=

Als kers op de taart zaten de treden ook nog niet op gelijke afstand van elkaar. Waardoor je stappen van verschillende grootte moest nemen. En soms zat er een tree wèl met wat meer voetruimte, voor het fop-effect :=

Ik kan me niet voorstellen dat er in de 100 jaar voordat wij dat misbaksel er uit gerost hebben, geen dooie is gevallen door die trap :x

Wij hebben het trapgat verplaatst zodat de indeling boven verbeterde. En beneden de indeling ook wat speelser werd. Gekozen voor een trapkast want daar kan je super veel voorraad in kwijt +:)+ We hebben daar zelf planken in gemaakt met verschillende dieptes en een verloop in de dieptes.

Ik wilde graag een mooie smeedijzer-stijl en heb zelf mooie opengewerkte trap-spijlen gezocht voor het onderste stukje dat zichtbaar is in de woonkamer. En de trappenmaker heeft die in de trap verwerkt.

Ik had op Marktplaats gekeken of er toevallig een trappenmaker in de buurt zat, en vond daar een lokaal iemand die ook trappen deed, en toevallig ook een vracht eiken boomstamplakken had liggen. Die heeft een hele fijne trap + leuning voor ons gemaakt en ook nog een aantal bijpassende vensterbanken +:)+

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-23 08:55

Bedankt voor alle info. Heb er nooit bij nagedacht dat een trap zo complex kan zijn.
Dus weer goed dat ik jullie advies heb gevraagd :))

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 08:56

Op zich zal een ervaren / goede trappenmaker wel een goed advies geven, en je tekenaar zal hem ook al op een goede manier ingetekend hebben neem ik aan....? :)

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-23 09:08

Geen idee, maar ik vind het leuk om jullie tips en ervaringen te lezen.
Zal het maandag weten te zeggen :P

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 09:47

In Nederland staan de voorschriften voor een trap in het Bouwbesluit.
De hoek, afstand tussen de treden, breedte van de treden etc. Daar moet een trap in een nieuwbouwwoning aan voldoen.
Ongetwijfeld hebben jullie daar ook voorschriften voor. Dus daar ontkom je sowieso niet aan.

Succes met je trapkeuze :D.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 11:59

Mijn tip, niet te smal, mijn trap is net te smal gemaakt en grote dingen zijn lastig naar boven brengen.
Ik heb een dichte trap, maat ik denk dat open in jouw situatie mooier is.

Daarnaast sluit ik me aan bij materiaal gebruik, mijn trap is eenvoudig hout, maar dat moet schilderen en dat is gedoe. Liever een iets duurdere maar onderhoudsvrij nemen.
Neem geen tapijt, dat is goedkoop bekleden maar als je wat anders wil dan is dat heel lastig.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 12:15

Wij krijgen hier een eikenhouten trap :):)
Ik ben er alleen nog niet over uit hoe ik dat ga afwerken, zit te denken aan olie, daarmee heb ik goede ervaringen vanuit het verleden met een eiken parketvloer :j
Ik vind hout altijd wel mooier dan andere afwerkingen, juist omdat het "leeft".

Onze huidige trap is erg steil met heel smalle treden, geen aanrader :n

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 16:30

Je hebt natuurlijk een uniek ontwerp. Komen er geen deuren bij de trappen? Als alle trappen volledig open zijn, wordt het dan niet lastig om te verwarmen in huis? Of zijn alle aparte kamers wel afgesloten met een deur?

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 22:06

Roodvos schreef:
De hoek, afstand tussen de treden, breedte van de treden etc. Daar moet een trap in een nieuwbouwwoning aan voldoen.
Ongetwijfeld hebben jullie daar ook voorschriften voor. Dus daar ontkom je sowieso niet aan.

Niet helemaal waar.. bij afronden bouw heeft de gemeente bij ons inspectie gedaan voor het afmelden van de bouw. Een van de regels is dat je niet door de trapleuning heen mag kunnen vallen. Wij hebben een trapleuning met twee spijlen parallel aan de leuning, waar een kleuter onderdoor zou kunnen vallen. Voor de gelegenheid hebben wij daarom triplex tegen de leuning aan getiewrapt, waarna huis is goed bevonden en afgemeld. Een zwevende trap voldoet bv ook niet aan het bouwbesluit, maar als je zoals wij een tijdelijke leuning fabriceert is alles helemaal ok 8)7 :+

Overigens hebben wij een open trap, staat heel ruimtelijk, maar eronder wordt wel viezer door neerdwarrelend stof/zand. Ook iets om rekening mee te houden als je de ruimte onder de trap voor een of t ander wilt gebruiken

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 22:13

Een open trap in de huiskamer geeft ook meer warmteverlies naar de bovenetage (warmte stijgt op).

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 22:17

En als je bijvoorbeeld voor een betonnen trap gaat, dan is die heerlijk stil in tegenstelling tot een houten trap.

Niet dat een houten trap veel kletst of zo.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 22:50

Snadrem schreef:
Niet dat een houten trap veel kletst of zo.
:Y)

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 23:09

Jade schreef:
Roodvos schreef:

Niet helemaal waar.. bij afronden bouw heeft de gemeente bij ons inspectie gedaan voor het afmelden van de bouw. Een van de regels is dat je niet door de trapleuning heen mag kunnen vallen. Wij hebben een trapleuning met twee spijlen parallel aan de leuning, waar een kleuter onderdoor zou kunnen vallen. Voor de gelegenheid hebben wij daarom triplex tegen de leuning aan getiewrapt, waarna huis is goed bevonden en afgemeld. Een zwevende trap voldoet bv ook niet aan het bouwbesluit, maar als je zoals wij een tijdelijke leuning fabriceert is alles helemaal ok 8)7 :+

Overigens hebben wij een open trap, staat heel ruimtelijk, maar eronder wordt wel viezer door neerdwarrelend stof/zand. Ook iets om rekening mee te houden als je de ruimte onder de trap voor een of t ander wilt gebruiken

Mij lijkt wel, dat als er dan een keer een kleuter onderdoor valt. Jullie aansprakelijk zijn?