Wouw billy, echt gaaf. Wat een mooie tuin, zo kleurrijk. En gelukt, je foto's. Heel leuk.
Mungbean
Geplaatst: 13-02-22 18:34
Heel erg mooi! Mooi groot stuk ook.
Hier wat minder spectaculair maar ik heb vandaag dit:
Naar dit gemaakt
Ontzettend veel werk om die oude wortels weg te krijgen. Ik heb nog zo‘n 5 meter te gaan en dit was een halve dag
Voorlopig staat er nu mijn meeverhuisde aardbeien, wat uien en knoflook een beginnetje van een cranberry struikje en wat getransplanteerde bloempjes die ergens anders ondergegroeid stonden.
Voorlopig zet ik hier vooral alles wat behouden mag blijven maar nog geen definitieve plek heeft. Daarna zien we wel verder.
Vraag: Weet iemand wat dit is? Ik heb het altijd al in de tuin gehad en eigenlijk heeft bijna iedere tuin het maar ik heb eigenlijk geen idee hoe het heet. In de zomer maakt het lange stengels met meestal paarse bloemen en het blad blijft groen in de winter. Het woekert als de ziekte maar dat geeft eigenlijk niet.
Hier stond een bruine naaldboom, er moet een vijg gaan komen. Een kerstroos
Sizzle goed gewerkt. Netjes hoor. Je vraag kan ik niet beantwoorden, ken het niet. Leuk om een vijg te gaan doen.
BillyJ
Geplaatst: 13-02-22 20:31
@ sizzle Lijkt een beetje op lamsoor. Die krijgt idd ook lange stengels met paarse bloemen.
Ik heb hier ook vijgen, "white marseilles", groeit als een tierelier, is al een heuse boom te noemen. Vorig jaar bijna 5kg vijgen en er hangen er nog aan hahahaha
Mungbean
Geplaatst: 13-02-22 20:44
Hmm ja, lijkt er inderdaad op maar deze maakt klokjes.
We hadden in een vorig huurhuis ooit een niet zo handige vijg. De eigenaar had hem uit zuid Italie meegenomen en daardoor werden ze eigenlijk maar af en toe rijp. Hij komt bij ons echt pal op het zuiden dus we hebben best wat keus.
Ik heb de Brown turkey. Vind ze wel ok, maar ik denk dat er lekkerder vijgen zijn.
BillyJ
Geplaatst: 13-02-22 21:18
@ sizzle
Mss gewoon een breedbladig klokje. Wij noemen ze hier brede klokjes. Deze zetten makkelijk verder. Werden vroeger veel aangeplant in tuinen.
Of een ruig klokje, iets rozig paarse klokjes.
Lijken er beide wel een beetje op, maar ben niet helemaal zeker of deze het zijn. Grote kans dat ze in ieder geval dan wel uit de campanula familie komen. Dit is een klokjesfamilie die bijna allemaal lange stengels aanmaken. Alleen kleur en bladvorm verschilt voornamelijk.
Een tijdje terug heb ik hier voor het eerst meegepraat, ik moet nog veel leren maar ons ontwerp voor de aanleg van een voedselbos/equihabitat is af. Het ligt nu bij de ervenconsulent en we krijgen deze week te horen of we er zo mee kunnen beginnen of dat er nog aanpassingen gedaan moeten worden. Best spannend maar de grootste 'ja' hadden we al, dit is meer op details. Het bos is op basis van permacultuur ingetekend en ik ben nu wat voorwerk aan het doen zoals telers opzoeken, loonwerkers, ander soort bedrijven.. we zullen deze lente de infrastructuur aan gaan leggen en nog eenmaal hooien. In het najaar zullen we dan alles gaan planten waar daar zijn we nu al aan de late kant mee. Ik lees dus nog steeds met veel interesse mee en leer intussen van alles!
Ik ben hier tijdelijke bedden aan het maken met verse mest en gemorst hooi onderin, oude mest er op en vervolgens een mulch van stro dat te slecht is om te voeren. Afval ter plekke verwerken dus. Leuk experiment waar ik waarschijnlijk weer veel van leer. Alleen voor dit jaar aangezien mijn grote bakken er nog niet zijn en we dit stukje terrein nu nergens anders voor nodig hebben.
kristelhans
Geplaatst: 14-02-22 16:39
ziet er lekker zacht uit!
pien_2010
Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-22 17:00
Leuk Kristelhans, spannend→ hou je ons op de hoogte? Malenka ik ben benieuwd en ik denk dat dit wel gaat werken. Waarom niet. Wat ga je erin zetten?
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 14-02-22 17:10, in het totaal 1 keer bewerkt
Pien, veel mensen beweren dat het te 'scherp' is. Als ik ze dan om uitleg vraag kunnen ze meestal niet uitleggen wat ze bedoelen. Dus ik neem het niet heel serieus. Ik heb er nu Chinese artisjok, knoflook, olifant knoflook en aardpeer in gezet. Ik denk er nog over na wat ik er nog meer in ga zetten. Waarschijnlijk wel een pompoen op het uiteinde van de rij en verder wellicht een blokje mais en bonen.
pien_2010
Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-22 19:46
Klinkt goed Malenko. Ik geloof dat verse mest gauw te scherp is. Wij gaan ook een laag schapenmest vermengd met hooi en stro doen dat al een tijdje ligt en barstensvol wormen zit. Dat laten we dan even liggen en gaan we in mei alles dat voorgetrokken is planten.
Zonet een telefoontje gehad van een goede vriend. Morgenmiddag komt hij al het afval met de tractor weghalen zo blij mee. Dan hebben we pas eer van ons werk want nu kijken we tegen de hoge bossen dikke takken aan. Ik ben zo benieuwd.
Op de mesthoop licht echter ook compost en de onderlaag is ontzettend rijk, dan gaat het super. Maar op niet gecomposeerde mest ging het waardeloos. Normaal groei ik hem inderdaad tegen de composthoop aan, maar die had ik dat jaar al afgebroken voor de aanstaande verhuizing en heb het toen met verse mest geprobeert.
pien_2010
Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-22 18:15
30 kuub takken zijn vanmiddag verwijderd door onze vriend met zijn tractor.
Ik wil een tractortje (helaas geen geld voor). Dat werkt zo geweldig.
Prairy
Geplaatst: 15-02-22 19:18
Hier ook flink bezig geweest vandaag, dit waren de eerste. De voorste (voor de den die je ziet) was een grote lariks, verder nog een hele grote dikke den en een dunne hoge den. Deze stonden relatief dicht bij het huis. Bij elke storm was ik bang dat ze erop zouden vallen.
Totaal zo'n 15 dennen neergehaald vandaag. Geeft veel meer lucht/licht en ruimte voor andere bomen die er staan. En ruimte voor meer diversiteit in bomen die we weer gaan planten Oa komt er linde te staan, verder nog even kijken wat ik nog heb. Paar walnoten misschien.
Maar eerst opruimen. Takkenwallen weer lekker ophogen. Die bomen man komt 1 dag werken, wij zijn 3 weken aan het opruimen. Maar wat zijn we blij met onze tractor en pallet lepels. Kunnen we die stammen goed verplaatsen.
Ik heb vandaag de overwinterde paksoi uitgeplant (zaailingen van een plantje dat ik kreeg), uien gepoot (die ook al elders in de tuin in 'plukjes' staan) en rekjes neergezet voor bonen. Het gaat er al uitzien als moestuin. Allemaal een experiment om te zien wat het goed doet op paardenmest. Hopelijk kan ik dan uiteindelijk ook producten in een standje langs de weg zetten om overschotten te delen. En dan voor een vrijwillige bijdrage naar draagkracht. Ik ben benieuwd of dat werkt.
Ik denk dat ik ook nog een smal bed voor klimmende bonen tegen de ren aan maak.