Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fjordjesJarig

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 18:04

Ja ga het ook niet doen, ik ben nu sinds deze maand behoorlijk voordelig uit met de hypotheek dus ik kan er beter voor gaan sparen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-21 19:55

Nou dat is toch heerlijk! Kun je zelf kiezen of je wilt sparen, of dat je er iets anders mee doet in een maand. Die hypotheek komt (jarenlang!) altijd weer terug. En na al die jaren denk je al lang niet meer aan het stucwerk ;-)

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 20:27

We hebben 301euro terug gekregen van Vattenfall. Termijn bedrag staat nu op 78 euro ipv 88 euro. We hebben wel zonnepanelen :)

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 20:27

We hebben 301euro terug gekregen van Vattenfall. Termijn bedrag staat nu op 78 euro ipv 88 euro. We hebben wel zonnepanelen :)

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 20:29

Deze maand voor 238 euro boodschappen gedaan vind ik netjes voor 2 personen. Heb veel voorraad en koop het meeste in de aanbieding :o

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 21:13

Hoe werkt dat, je huis verbouwen met overwaarde? Daar heb ik nog nooit van gehoord.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 21:21

Je laat jr huis taxeren door een makelaar. Stel je hebt een hypotheek van 200.000 en er komt uit dat je huis 250.000 waard is na de verbouwing. Dan heb je overwaarde van 50.000
Met dit taxatierapport vraag je een extra hypotheekdeel aan bij de bank waarbij je aangeeft dat het voor een verbouwing is.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 21:23

Romeo2007 schreef:
Je laat jr huis taxeren door een makelaar. Stel je hebt een hypotheek van 200.000 en er komt uit dat je huis 250.000 waard is na de verbouwing. Dan heb je overwaarde van 50.000
Met dit taxatierapport vraag je een extra hypotheekdeel aan bij de bank waarbij je aangeeft dat het voor een verbouwing is.

A oke! We hebben op dit huis een overwaarde van 1,5 ton en willen graag de gehele zijkant uitbouwen. Begrijp ik dan goed dat je dat dan van de overwaarde kan doen. Mits je huis er meer waard van wordt?

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 21:35

VanHuisUit schreef:
Hier straks flinke DA rekening want hond moet gesteriliseerd worden en nog wat andere dingen (wordt geschat op iets van 750 Euries bij elkaar).... dus mijn vakantiegeld gaat daar voor een groot gedeelte in zitten vrees ik. Zo jammer. Maar goed, gezondheid hond gaat voor uiteraard.

Iemand hier die zo'n DA verzekering heeft voor de hond? Heb dat nooit gedaan, ook niet voor mijn paarden trouwens, omdat ik het eigenlijk heel duur vind. Nu kan het niet meer voor mijn honden, heb er een van 6, een van 10 :)

Hier niet. Verzekeringen voor huisdieren zijn duur. En een sterilisatie en bijv. Gebitsreiniging zijn vaak geen onderdeel van het basis pakket. Stel €15 per maand per dier, dan heb je nu zo’n ruime 2800 euro niet uitgegeven aan verzekeringspremie.

Edit: je zit vaak ook met no-claim, dit om te voorkomen dat iemand met een ziek dier op weg naar de da nog even snel een verzekering af sluit

Je kunt natuurlijk ook even rondbellen om te kijken wat het scheelt. Bij sterilisatie van mijn poes was het verschil tussen de goedkoopste en de duurste bijna €200

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-21 22:03

@Luxorvalkje bedankt voor je toelichting! Ik wil haar gebit ook direct laten doen ja als ze toch onder narcose ligt :Z <<)

Citaat:
Taxatierapport kost ook iets van 500 - 750 Euro. En die bank vraagt minimaal iets van 1500 soms wel 3000 Euro bemiddelings/advieskosten. Dus dat ben je sowieso al kwijt. Plus dan nog je notariskosten. Het is niet handig op een bedrag van zeg 50.000 Euro dat te doen. En vaak kost een 2e hypotheek meer rente. Plus dat het als je het niet echt 1:1 gebruikt voor je verbouwing je de rente niet meer af kunt trekken.

Bij sommige hypotheekverstrekkers hoef je geen taxatierapport te overleggen als je hypotheek, inclusief de overwaarde hypotheek dus lager is dan 50% van de WOZ waarde. Maar dan nog rekenen ze wel die advies/bemiddelingskosten.

Vaak wordt dan gezegd, maar dat financier je dan gewoon mee. Dat is leuk verzonnen maar uiteindelijk betaal je het toch allemaal gewoon zelf }:0 wel kun je weer kosten aftrekken van de belasting.

Dus het is niet allemaal 1:1 zo klaar zeg maar :)

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 22:22

Ik begrijp er nu nog minder van VanHuisUit haha.

Jij zegt dus, beter zelf financieren?
Ik heb mijn hypotheek niet bij een bank lopen overigens, weet niet of dat verschil maakt?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 22:27

Waar loopt je hypotheek dan?

Alles wat je zelf kunt financieren is fijn. Maar met 150k overwaarde kun je best veel dingen doen. Houdt er wel rekening mee dat lang niet alles waarde verhogend is voor je huis. M2 toevoegen is bijna altijd een goed idee, tenzij je daardoor een luchtplaats ipv een tuin overhoudt. Een dakkapel, zeker als de zolder nu niet als kamer in gebruik is, is zeker waarde verhogend. Een nieuwe keuken, badkamer of stucwerk is pas waarde verhogend als er nu een hele oude keuken in zit of nog schrootjes bijv. En je er geen pimpelpaarse in zet.

Vraag is, waarom wil je verbouwen? Hoe lang ga je er nog wonen? Hoe hoog is je rente nu en wat zou een nieuw leningdeel aan rente hebben?

Als je rente nu (veel) hoger is als een nieuwe rente, dan is het de overweging waard om een nieuw leningdeel te nemen met een lagere rente en de kosten voor lief te nemen. Met je eigen geld kun je dan weer aflossen (annuïteitenhypotheek, lineair of aflossingsvrij) of bijstorten (spaarhyp). Dat zul je zelf even uit moeten rekenen of laten doen. Berekenhet.nl is een hele handige site met allerlei berekeningen, ook voor je hypotheek,iig voor een indicatie.

De kosten voor de taxatie en het advies zijn inderdaad aftrekbaar voor de belasting. Grofweg zul je daar zo'n 38% van terug krijgen.

Hypotrust ken ik niet. Een eerste gesprek met een hypotheekadviseur is gratis. Daar kun je waarschijnlijk betere info krijgen als op bokt ;)
Laatst bijgewerkt door Prairy op 31-03-21 22:37, in het totaal 3 keer bewerkt

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 22:28

Prairy schreef:

Hypotrust.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 22:38

PSvanLot schreef:
Prairy schreef:

Hypotrust.

Ik heb mijn post even aangepast, hopelijk heb je er iets aan.

Ik weet dat Berdien hypotheekadviseur is, misschien kun je haar eens vragen of zij je kan helpen, uiteraard zullen daar uiteindelijk wel kosten bij komen. Maar vragen staat vrij lijkt me.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 22:48

Thanks! Sowieso gaat alles via de financieel adviseur, ga zelf niet tobben.

We houden een hele grote tuin over wanneer we aan de zijkant uitbouwen. We hebben daarvoor ruimte genoeg. We zijn niet van plan te verhuizen. Het is een huis wat altijd in de familie is geweest en we zitten op zo'n fijne plek in het dorp.
We hebben het echt goedkoop gekocht, maar er moest wel veel aan gebeuren.

De rente weer ik zo niet, we hebben vier jaar geleden gekocht en toen was de rente laag. Ik heb 1.9 in mijn hoofd, maar dat baseer ik nergens op haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 08:29

Wij hebben recent ook extra geleend voor een nieuwe keuken, badkamer en kunsstof kozijnen omdat er overwaarde op het huis zit.
We financieren niet het volledige bedrag en de rente is laag, dus het was of nog heel lang sparen of toch wat extra lenen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-21 11:08

Als dat de keus is en je wilt het wel echt doen begrijp ik het ook wel natuurlijk :-)
Werk me nu te pletter voor m'n keuken :P maar goed, dan is hij wel betaald :)

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 11:33

keuken etc hoeft niet. Het gaat me puur om de uitbouw zelf.

Van de zomer eens een afspraak maken met de financieel adviseur.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 20:54

VanHuisUit schreef:
@Luxorvalkje bedankt voor je toelichting! Ik wil haar gebit ook direct laten doen ja als ze toch onder narcose ligt :Z <<)

Citaat:
Taxatierapport kost ook iets van 500 - 750 Euro. En die bank vraagt minimaal iets van 1500 soms wel 3000 Euro bemiddelings/advieskosten. Dus dat ben je sowieso al kwijt. Plus dan nog je notariskosten. Het is niet handig op een bedrag van zeg 50.000 Euro dat te doen. En vaak kost een 2e hypotheek meer rente. Plus dat het als je het niet echt 1:1 gebruikt voor je verbouwing je de rente niet meer af kunt trekken.

Bij sommige hypotheekverstrekkers hoef je geen taxatierapport te overleggen als je hypotheek, inclusief de overwaarde hypotheek dus lager is dan 50% van de WOZ waarde. Maar dan nog rekenen ze wel die advies/bemiddelingskosten.

Vaak wordt dan gezegd, maar dat financier je dan gewoon mee. Dat is leuk verzonnen maar uiteindelijk betaal je het toch allemaal gewoon zelf }:0 wel kun je weer kosten aftrekken van de belasting.

Dus het is niet allemaal 1:1 zo klaar zeg maar :)

De ING rekent 800 euro qua kosten, notaris was ook rond de 1000 euro. Geloof zelfs dat wij dit konden mee financieren. En je hoeft alleen maar naar de notaris als de waarde van je woning te laag staat ingeschreven. Anders bespaar je die kosten. Het valt echt wel mee hoor qua wat je moet regelen. Taxatiekosten waren 500 euro.

fjordjesJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 22:03

Klopt onze kosten waren in totaal 2200 euro voor taxatie, notaris, bemiddelingskosten en een bedrag wat we aan de bank moesten betalen. Echter ging dit om het oversluiten van een hypotheek vandaar taxatie en notaris. Maar dit is allemaal in de hypotheek berekenend dus uiteindelijk betaal ik het zelf maar hoef ik niet in 1x die 2200 euro te betalen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-21 14:46

Klopt maar uiteindelijk betaal je het dus wel zelf he. En als je iets van 2000 of 3000 Euro kosten hebt op een bedrag van 50.000 Euro kun je een lage rente hebben maar die kosten maken het uiteindelijk, geld-technisch gezien duur. Plus dat de looptijd van de lening 20 of 30 jaar is, dat vergeten mensen vaak. Maar het is wel zo. Dus als je weer een andere keuken wilt of het opknapt na een jaar of 10, 15, zit je nog met de kosten van de vorige.
Maar ik begrijp het wel hoor, dat er wel voor gekozen wordt, maar het idee dat je dan goedkoop uitbent klopt onderaan de streep niet :)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 20:23

Ik heb eens gekeken hoeveel ik afgelopen jaar gemiddeld per maand aan kleding/schoenen heb uitgeven dat was 32,- op zich ben ik daar best tevreden mee aangezien ik ook van baan veranderde en daarvoor wat nieuwe kleding /schoenen nodig had (wat nettere kleding). Verder is het erg afwisselend van kleding van de kringloop tot wandelschoenen.

Maar het maakte me toch nieuwsgierig wat jullie ongeveer aan kleding/schoenen uitgeven?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 20:45

Even opgezocht, en over de afgelopen 3 jaar geven wij met ons tweeën per maand gemiddeld €16,02 uit aan kleding en schoenen. Dat is inclusief mijn werkkleding en oa de zeiljas die ik pas geleden heb gekocht. Over het laatste jaar zitten we op 23 euro per maand.
Heb ook wat gratis van mijn zus gekregen, en ik was mijn kledingkast aan het opruimen die te vol zit, dus mag niks nieuws kopen totdat de oude kleding opgedragen is haha.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 20:51

Ik koop alleen iets als het kapot is. Ik ben er wel achter gekomen dat ik veel kleding heb. Duurste wat ik heb betaal voor een spijkerbroek was 90 euro. Maar dat was dan ook een Levi

Maar ik bestel wel elke maand iets bij Amazon. Ik ben gek op de Friends merchandising. En dat kan ik daar ook volop vinden
Laatst bijgewerkt door purny op 03-04-21 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 20:51

8nnemiek schreef:
Even opgezocht, en over de afgelopen 3 jaar geven wij met ons tweeën per maand gemiddeld €16,02 uit aan kleding en schoenen. Dat is inclusief mijn werkkleding en oa de zeiljas die ik pas geleden heb gekocht. Over het laatste jaar zitten we op 23 euro per maand.
Heb ook wat gratis van mijn zus gekregen, en ik was mijn kledingkast aan het opruimen die te vol zit, dus mag niks nieuws kopen totdat de oude kleding opgedragen is haha.

Wat goed +:)+ ik heb ook een paar kledingstukken die ik al jaren heb en draag. Hier verschilt het ook wel per maand, in het nieuwe jaar heb ik tot nu toe alleen een panty gekocht :') dat is iets van 8 euro geweest (thermo) dus ik zit nu op 2 euro per maand voor dit jaar, haha. Daarom dacht ik leuk om het even over een heel jaar te bekijken. Ben dan ook benieuwd of het dit jaar minder zal zijn omdat ik tot nu toe niet iets specifiek nieuw nodig heb zoals ik afgelopen jaar wel nodig had.