Studieschuld versneld aflossen, wie ook?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tita

Re: Studieschuld versneld aflossen, wie ook?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 17:25

Tuurlijk zegt sparen wel iets iig het bedrag ik lees hier gewoon flinke bedragen en dat vind ik knap ongeacht salaris en vaste lasten
Sparen is wel wilskracht en doorzettingsvermogen

Panty mijn kleding budget is ruk hoor ik krijg 50€ kleedgeld per maand voor mezelf

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-21 17:26

Precies, wij zijn sinds een jaar heel kritisch op onze aankopen, doen bewust boodschappen, gebruiken de auto amper etc. We kopen eigenlijk gewoon heel weinig. Onze kleding veelal tweedehands, voor de kids ook of gewoon sale.

We geven ons geld liever uit aan dingen waar we echt gelukkig van worden en sparen voor vervroegd pensioen zodra onze duo weg is.

Google maar eens op FIRE worden. Dat is niet ons ultieme doel maar wel de manier waarop we grotendeels met geld omgaan!

En als ik nieuwe schoenen nodig heb, dan koop ik gelijk precies de schoenen die ik wil. De prijs maakt dan niet uit. Ik ben er dan helemaal blij mee en daardoor hoef ik dan weer een hele tijd niks. Uiteindelijk bespaart dat ook op de een of andere manier!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 17:31

Fire generatie ken ik wel maar daar ben ik te oud voor het gaat mij niet meer lukken om veel eerder te stoppen met werken.
Nu heb ik wel paard en kinderen die naar KDV gaan dat is ook alweer 800€ eigen geld per maand .....

Maar toch vind ik het super goed van iedereen die zo bewust veel spaart of aflost

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 17:34

En dus heeft het toch ook met je situatie te maken? Paard en kinderen kosten een vermogen, logisch dat je minder spaart.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 17:36

denice schreef:
Tiggs schreef:
Oeh, zou je dat willen - 2 jaar niet werken? Is dat niet killing voor je verdere carrière?

Haha neejoh! Ik ben docent Nederlands, dus dat zit wel goed. En heel eerlijk, zo belangrijk vind ik een carrière niet en stel je eens voor wat het met de carrière van mijn man gaat doen }>

Over 2 jaar willen de je heel graag nog hoor.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 17:37

Pantykous schreef:
tita schreef:

Respect voor sparen in 6 maanden tijd echt diep respect vind zo knap :j

Ik las hier nog over APK van 900€ alsof dat bijzonder is mijn auto kost mij elk jaar aan grote beurt met APK tussen de 700-1200 is afgelopen 7 jaar nog nooit goedkoper geweest ik hoop dit jaar.

Nou ik kan wel stoppen met werken hoor :D
Maar ik word ook beetje onzeker over die grote spaarbedragen van jullie.... jullie kunnen zoveel sparen ik ben al blij met 200€ :')

Ik denk dat de dames hier een iets ander kleding budget hebben :D

Hoe bedoel je dat?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 17:41

Relaxed schreef:
Het bedrag wat iemand spaart zegt niets. Iedereen heeft een ander inkomen, ander uitgavenpatroon, andere gezinssituatie. Ik ben alleen en kan nu wel tussen 500 en 750 sparen, maar als we straks weer alles mogen mag ik blij zijn als 300 lukt :+

Zoals jij het zegt relaxed. En de een wil er alles voor laten en de ander niets.

Ik moet er niet aan denken om alles te moeten laten om af te lossen. Ga er echt niet mijn paard voor verkopen of dingen laten. Leef tenslotte maar een keer.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 17:53

PSvanLot schreef:
Hoe bedoel je dat?

Tita en ik hier houden van bepaalde merken kinderkleding, waar duizenden euro’s naar toe gaan. Als je alleen tweedehands koopt scheelt dat natuurlijk heel veel :j En dat is idd gewoon een mindset want dat moet niet natuurlijk.

Los daarvan spaar ik ook nog steeds veel, ook al hebben we ook twee kids op de opvang etc. Heeft verder niet zoveel met de studieschuld te maken want die los ik minimaal af maar als ik wel veel af zou willen lossen zou dat ook kunnen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 18:07

Pantykous schreef:
PSvanLot schreef:
Hoe bedoel je dat?

Tita en ik hier houden van bepaalde merken kinderkleding, waar duizenden euro’s naar toe gaan. Als je alleen tweedehands koopt scheelt dat natuurlijk heel veel :j En dat is idd gewoon een mindset want dat moet niet natuurlijk.

Los daarvan spaar ik ook nog steeds veel, ook al hebben we ook twee kids op de opvang etc. Heeft verder niet zoveel met de studieschuld te maken want die los ik minimaal af maar als ik wel veel af zou willen lossen zou dat ook kunnen.

A oke! Ik ben voor de kinderen niet merkvast. Als het maar kwaliteit is.

Wat voor merken kopen jullie?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 18:27

:= das mijn guilty pleasure

Mini Rodini
Bobo choses
Bonmot
Soft gallery
Marmar Copenhagen
TinyCottons
Emile et Ida
Sproet en spruit
Wander wonder

En nog wat zooi
Schade dit jaar 1100€ terwijl ik nog niet 1100€ gespaard heb, heb wel voor paar honderd verkocht
Panty koopt nog duurder :D

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 20:11

tita schreef:
:= das mijn guilty pleasure

Mini Rodini
Bobo choses
Bonmot
Soft gallery
Marmar Copenhagen
TinyCottons
Emile et Ida
Sproet en spruit
Wander wonder

En nog wat zooi
Schade dit jaar 1100€ terwijl ik nog niet 1100€ gespaard heb, heb wel voor paar honderd verkocht
Panty koopt nog duurder :D

Voor 2 kinderen? Dat is nog niet zo gek toch? Hoe groter ze worden, hoe duurder ze zijn. Ik een tweeling van 10. Dan kun je pas gaan uitgeven... helaas haha

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 20:34

Dit jaar is 2 maanden oud hè ....tis alleen kleding :Y)
Als jij dat niet duur vind dan ben jij mijn held <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 20:40

Nog erger, 1.5 maand :')

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 21:20

tita schreef:
Dit jaar is 2 maanden oud hè ....tis alleen kleding :Y)
Als jij dat niet duur vind dan ben jij mijn held <3

O ik las in een jaar ipv dit jaar.

Dat geef ik inderdaad niet uit, zou niet weten hoe ik daar aan moet komen in 2 maanden haha.
Te vroeg voor zomerkleding en de winter, daar is niet veel meer te vinden. Toevallig gisteren nog wat besteld, maar dat zijn dingen die ook in voorjaar kunnen.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-21 21:53

Precies PSvanLot, werk zat!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 10:05

Ik draag alleen pyjama's at the moment (lang leve thuis werken.. _O-) en vind kleding sowieso niet belangrijk, dat is echt het laatste waar ik geld aan uit geef lol.
Met kinderen lijkt me sowieso alles duur, zeker de eerste jaren pfff..

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 10:27

Als ik geen kinderen had kon ik ook wel 2500 euro sparen elke maand denk ik. Maar helaas :D

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 10:27

2500 per maand uitgeven aan kinderen?

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 10:41

Geen verhuizing noodzakelijk: 400 euro bespaard op de hypotheek
Geen kinderopvang: 850 euro bespaard
Minder boodschappen: 200 euro bespaard
Kleding en andere zaken: 100-200 euro per maand

En we sparen al 1000. Dus 1500 is wel zo bespaard ja :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 10:44

Ik zou nog meer kunnen sparen, maar na 14 jaar studeren en super zuinig doen .. heb ik daar geen zin meer in. Ik spaar wel, maar ga ook heel graag lekker uit eten en weekendjes weg :+

Ik spaar gemiddeld per maand €750 en betaal €250 aan de duo. Van die €750 kan dan eventueel eind van het jaar nog een deel richting duo.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 10:48

Pantykous schreef:
Geen verhuizing noodzakelijk: 400 euro bespaard op de hypotheek
Geen kinderopvang: 850 euro bespaard
Minder boodschappen: 200 euro bespaard
Kleding en andere zaken: 100-200 euro per maand

En we sparen al 1000. Dus 1500 is wel zo bespaard ja :j

Maar dan is de 2500 niet je kinderen, maar 1500. Dat is op jaarbasis nogal een ander bedrag ;)
Zo kwam het namelijk over.

Krijg je van de belasting geen kinderopvang toeslag of is die er al af?

Ben blij dat ik daar vanaf ben, van dat gedoe op de kinderopvang. Toch zoveel makkelijker als ze groter zijn.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 10:56

Ik snap idd dat het zo gelezen kan worden. Anders verwoord: als ik geen kinderen had kon ik zeker 1500 extra sparen elke maand :D In dat scenario had ik misschien wel mijn schuld versneld afgelost.

De toeslag is er al van af in dit plaatje idd.

En naar de Seychellen, ik wist het wel. Wat een ultieme ervaring voor je kinderen ook. Grote kans dat zelfs als je salaris wegvalt je nog steeds aardig gaat plussen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 11:08

Wat een ellende die kinderopvang haha. Ik vond vooral de toeslag steeds een gedoe. Iedere keer als er maar een uur wijzigt moest je het weer aanpassen. Snap ook dat dat enorm veel mis in is gegaan.

Ben blij dat het nu naar de aflossing gaat ipv naar de kinderopvang ;)

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-21 14:09

Pantykous schreef:
Ik snap idd dat het zo gelezen kan worden. Anders verwoord: als ik geen kinderen had kon ik zeker 1500 extra sparen elke maand :D In dat scenario had ik misschien wel mijn schuld versneld afgelost.

De toeslag is er al van af in dit plaatje idd.

En naar de Seychellen, ik wist het wel. Wat een ultieme ervaring voor je kinderen ook. Grote kans dat zelfs als je salaris wegvalt je nog steeds aardig gaat plussen.

Klopt, je kunt je huis ook voor de hoofdprijs verhuren zag ik al. We gaan het zien!

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 11:51

het is hier zomaar stilletjes, iedereen gestopt met versneld aflossen?

Hier gaat het tot op heden van een leien dakje. Kan iedere maand meer aflossen dan verwacht en hoef er in mijn dagelijks leven niets om te laten. Dat is echt een heerlijk gevoel.

Ben me wat in het verdiepen in investeringen, beleggingen, bitcoins etc., zodat ik daar wat know how van heb wanneer de schuld weg is.