Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 07:26

Ja dat gras helpt enorm veel :j Doe ik hier dus met oud hooi en houtsnippers :j Moet zeggen dat de houtsnippers me het beste bevallen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 11:17

TheaD schreef:
Pmarena: Het is inderdaad onvoorstelbaar met hoeveel mensen ze soms in een klein huisje woonden. Ons huis woonden ze met z´n elven!
Ik verlies wel een deel van mijn oogst door geen water te geven maar dat is bij het uitzaaien meegerekent. Het is verbazend hoe goed alles het doet ondanks de droogte. Ik moet wel zeggen dat ik alle bedden afdek met gras zodat de grond niet zo snel uitdroogt en het is daarbij ook nog een soort van bemesting. We kunnen het ons niet permiteren dat we zonder water komen te zitten, is de put droog dan zit het dichtsbijzijnde waterpunt met waterleiding op 10 km.... Niet echt aan te bevelen om dan elke dag 30-40 liter water met het fietsje op te halen... Die ervaring hebben we 3 jaar geleden al gehad en toen hadden we nog een auto.....

Holy f.. zeg. Hier hebben we het dan toch maar makkelijk. IJsselmeer voor de deur (10 m) en overal sloten, we sproeien nu de wei (op zonne-energie) sinds maart al. Het voedselbos (oude perenboomgaard die we ombouwen) heeft geen extra water nodig gehad, alleen de jonge aanplant.
Verder hebben we twee waterputten, één is lek helaas. Vroeger zat hier de waterpomp op aangesloten die in de keuken stond. De keuken is wel geupdate en de oude bijkeuken is badkamer geworden.

Hoe doen jullie dat met wassen/in bad in de winter? Je wassen bij een teiltje kan ik nog inkomen, maar als je in bad wil, hoe kom je dan aan genoeg warm water?

Heb je wel drinkwater bij huis? Of gebruiken jullie regenwater?

Citaat:
Roosje01: We wonen op ongeveer 700 meter van een groot meer maar om bij een soort van strandje te komen moeten we denk ik zo´n 5 km fietsen en dat hebben we in de afgelopen 8 jaar misschien1x gedaan, niet om te zwemmen maar gewoon om lekker bij de waterkant te zitten :) Meestal nemen we daar niet de moeite voor en gaan we gewoon lekker in de tuin zitten :)

Hier ook een strandje op 800 m of een wat betere op 3 km, maar daar zit dan ook meteen half westfriesland met mooi weer, dan ik zit liever in de tuin. Ik woon hier nu vijf jaar en heb drie keer gezwommen, en alleen omdat het zo ontzettend heet was vorig jaar dat ik van ellende maar in het ijsselmeer ging staan om af te koelen.

En hoe heb je al die dingen geleerd als moestuinen enzo? Ik ben echt een hopeloze kneus... het resultaat is veel onkruid en weinig opbrengst...

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 18:52

Tijdens mijn reis naar Zweden (omgeving iets ten noorden van Jönköping) begreep ik dat ze vooral drink/leidingwater uit de meertjes halen! Zo schoon is het.
Nog geprobeerd in 1 te zwemmen maar het was enorm koud water, ondanks de hete periode.

Is dat bij jullie ook zo?

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-20 20:10

mysa: ja, dat was dan zeker hoog op het lijstje gekomen om daar dan eens te kijken. Maar gelukkig ben ik een jaar of 10 geleden al eens bij een hele kleine Amish communitie op bezoek geweest in västra götaland, Zweden. Dat heeft ook heel veel indruk op mij gemaakt toen.

DeMolenhoek: We leenden ongeveer 6 ha land voor onze paarden en geiten, tot op een zeker dag, de eigenaar besloot dat hij er iets anders mee wilde gaan doen en zo moesten we hals over de kop minderen met het aantal dieren. De geiten waren we zo kwijt, sneller als de paarden dus die gingen eerst helaas. Was wel jammer, want ik vond het erg leuk om ´s ochtends te melken. Ik hoop in de nabije toekomst wel weer een paar geiten of melkschapen te nemen :)

Afbeelding

Arabesk: Jullie waterputten zijn regenwaterputten, toch? Want is jullie grondwater daar brakwater, of niet?... Wij hebben een grondwaterput, deze vult zich dus vanzelf tot grondwaterniveau. Niemand hier heeft leidingwater op het platteland, maar de meeste hebben een geboorde bron, soms wel tot 100 meter diep. Het water uit onze put is schoon en geschikt om zo te drinken. Maar als dus door droogte het grondwaterniveau daalt zo blijft er voor ons ook steeds minder over. Maar op een gemiddeld jaar hebben we er altijd water in staan gelukkig!
Om in bad te gaan in de winter, verwarm ik van te voren al het water op het fornuis, niets anders als in de zomer :)

Arabesk schreef:
En hoe heb je al die dingen geleerd als moestuinen enzo? Ik ben echt een hopeloze kneus... het resultaat is veel onkruid en weinig opbrengst...

Voel je getroost, hier gaat ook net zo vaak iets goed als niet, gewoon proberen en uiteindelijk gaat het steeds beter.

Bopje: Ik denk dat het water meestal we heel koud is in de meren, ze zijn vrij diep en het warme seizoen is hier korter als in NL. Het is wel jammer dat steeds meer meren ongeschikt raken voor drinkwaterwinning. Ook hier word als langzaam maar zeker vervuilt :(

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 12:37

Hoeveel water moet je dan wel niet verwarmen voor een warm bad?

Ja onze putten zijn regenwaterputten. Het grondwater zou ik hier niet durven drinken ivm vervuiling, het is wel zoet water hier, als je dieper gaat is het wel brak geloof ik.

Nog een leuk detail; hier staat nog een oude brongas-tank. Vroeger had elke boer dat hier, er komt brongas vrij uit de bodem en daar kun je gewoon op koken. Helaas zijn ze verboden nu en alleen bestaande mogen nog gerepareerd worden. De onze werkt niet meer.

Dit huis werd pas in de jaren 50 op elektriciteit aangesloten en aardgas. Er zitten hier ook brongasleidingen in huis voor verlichting, lekker eng met zo'n rieten kap maar ok. Riool kwam ook pas later en wij zijn de enigen aan de dijk met echt riool omdat we aan een verkavelingsweg zitten, de rest heeft zo'n achterlijke septictank.

Hebben jullie riool?

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 17:14

Waarom is een septictank ‘achterlijk’?

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 17:53

Wij hebben hier in de polder ook een septic tank, dat gaat super. Gewoon geen schadelijke chemicaliën gebruiken, maar dat doe ik sowieso al niet.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 18:41

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 19:27

Oh die geitjes <3

Wat moet dat heerlijk smaken het grondwater uit eigen put ! Ik heb het hier te stellen met leidingwater :')
Maar wel zo jammer dat ook bij jullie alles stilaan vervuild geraakt.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 21:09

Libera schreef:
Waarom is een septictank ‘achterlijk’?

Hier hebben ze maandagochtend tanks neergezet, storing en ellende.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 21:16

Wij hadden vroeger een beerput. Dan kwam de buurman met giertank om hem te legen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 22:41

mysa schreef:
Wij hadden vroeger een beerput. Dan kwam de buurman met giertank om hem te legen.

Dat hadden wij ook :j Soms reed hij het gewoon uit over het gazon, dat gras groeide dan als een malle.
In ons huidige huis zit ook nog zo'n put, maar niet meer in gebruik. Hier hebben we drukriolering.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 10:44

Arabesk schreef:

Ja onze putten zijn regenwaterputten. Het grondwater zou ik hier niet durven drinken ivm vervuiling, het is wel zoet water hier, als je dieper gaat is het wel brak geloof ik.

Nog een leuk detail; hier staat nog een oude brongas-tank. Vroeger had elke boer dat hier, er komt brongas vrij uit de bodem en daar kun je gewoon op koken. Helaas zijn ze verboden nu en alleen bestaande mogen nog gerepareerd worden. De onze werkt niet meer.

Dit huis werd pas in de jaren 50 op elektriciteit aangesloten en aardgas. Er zitten hier ook brongasleidingen in huis voor verlichting, lekker eng met zo'n rieten kap maar ok. Riool kwam ook pas later en wij zijn de enigen aan de dijk met echt riool omdat we aan een verkavelingsweg zitten, de rest heeft zo'n achterlijke septictank.

Hebben jullie riool?

Dat valt wel mee denk ik. Mijn oma had vroeger boven in de badkamer een zinken teil en als ze ons in bad wilde doen moest ze beneden keteltjes water koken en naar boven brengen, keteltje na keteltje. Er was boven wel koud water, dus dan vulde ze dat aan. Binnen een half uur zaten we gewoonlijk toch in bad.

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-20 12:24

Arabesk: Bij een warm bad moet je niet denken aan een luxe 5 sterren hotel waar je met 2 personen in rond kunt dobberen :P Nee, ons bad is maar gewoon een teil, net groot genoeg dat ik erin kan zitten met mijn benen opgetrokken. Ik vul de teil voor een deel met koud water en verwarm vervolgens met ketels genoeg water tot het de juiste temperatuur heeft. Ik denk totaal ruim 40 liter ofzo...

Brongas had ik nog nooit van gehoord, komt dat van een ondergrondse gasbel ofzo dan? Jammer dat die van jullie niet meer werkt.
Gas kennen ze niet in zweden maar elektriciteit kwam hier ook zo rond de jaren 50. Ons huis is toen ook aangesloten. Toen we hier kwamen wonen, waren er twee stopkontakten, ongeaard natuurlijk, en 3 lampen met bijbehorenden lichtschakelaars. Helaas was het niet meer veilig om te gebruiken, het linnen wat rond de strromdraden gewikkeld zat ter isolatie, was kompleet verteerd en nu lagen ze rechtstreeks in de loden buizen langs het plafond, lekker kortsluitingsgevoelig... Dat hebben we dus maar afgesloten nu hebben we één stopkontakt in de hal.
Riool hebben we ook niet. Zonder badkamer, wasmachine, en watertoilet is er ook niets wat afgevoerd moet worden. Het grijs water, van het bad, de was en de afwas gebruik ik om de rozen mee water te geven. Het droogtoilet word gecomposteerd en gebruikt voor bemesting van de bomen in het bos :)

Senna21: Dank je wel voor je tip, dat zal ik zeker gaan bekijken als ik een keer de tijd heb. Lijkt mij zeer intressant :). Wij gebruiken de ponny ook voor sommige werkzaamheden. Zoals hout slepen, stront uitspreiden enz.

Pandora2: Het water uit onze eigen put smaakt inderdaad heerlijk, er gaat niets boven een glas vers geput water als het in de zomer snikheet is.

Hevonen: inderdaad zo doen wij het ook, alleen staat ons bad in de keuken voor het fornuis, scheelt weer lopen ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 13:22

Het lijkt mij heel mooi, oprecht en bevrijdend, maar als ik dan toch "geen riool" enzo lees is het toch wel even slikken hoor. Stom hè :P

Wat mis jij nou het meest, dat je toch wel zou willen als het er als bij toverslag na slechts een knip met de vingers zou zijn? :)

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 13:31

Ik vind het oprecht heel knap dat jullie zo kunnen leven. Het klinkt allemaal heel mooi, romantisch en idealistis , maar als het buiten regent, zou ik toch stevig balen als ik mn bed uit moest om 30 meter te wandelen voordat ik kon plassen en vervolgens koud terug te komen. Ik vind het echt heel knap en ondanks dat het echt niks voor mij zou zijn, vind ik het echt super leuk om erover te lezen. Ben benieuwd naar je volgende dagboek versie.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 13:38

Nou zeker! Ik zou op zijn minst ergens binnen een plekje zoeken voor een WC-emmer ofzo :)) Bij mijn oma in het oude duinhuisje was wel een WC (met emmer water ernaast om door te spoelen :P ) maar dat was al niet zo leuk als je dan naar de achterkant van het huis moest gewoon onder het dak. Koud daar in de winter!!! En donker, spinnen, muf enzo... als je dat avontuur had gehad dan sliep je zomaar niet weer want dan was je echt wel wat te wakker geworden.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 13:53

Hevonen schreef:
Arabesk schreef:

Hebben jullie riool?

Dat valt wel mee denk ik. Mijn oma had vroeger boven in de badkamer een zinken teil en als ze ons in bad wilde doen moest ze beneden keteltjes water koken en naar boven brengen, keteltje na keteltje. Er was boven wel koud water, dus dan vulde ze dat aan. Binnen een half uur zaten we gewoonlijk toch in bad.

Ik heb als vakantiewerk tijdens mijn studie schoongemaakt bij oudere mensen. Op een gegeven moment ook bij een man die dus geen warm water in huis had. Die had dan als ik kwam een ketel met zo'n 7,5 liter water voor me klaar staan op het vuur :j
Ik denk dat ze dat voor zichzelf ook zo deden met de teil. Water goed opwarmen, wat koud water erbij en klaar.
Ik kan het ze niet meer vragen, leven allang niet meer.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 14:16

Geweldig! Wat mooi en knap dat jullie zo leven!

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-20 14:53

pmarena: Een lekker waterijsje als we de hele dag in het hooi gezeten hebben :D Dat mis ik nou echt wel eens, doordat we geen vriezer hebben :')

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 14:57

Een droogtoilet kan gelukkig ook goed binnen, zeker voor 's nachts. Ik gebruik zelf houtvezel en houtkorrel, maar geknipt stro werkt vast ook en zaagsel van zaagwerk uiteraard (riolering en water moet in mijn huisje nog aangelegd worden, maar is op de boerderij van mijn ouders, 20m tuin en nog een stukje door de schuur, gewoon wel aanwezig. 's nachts ben je echter heel blij als je daar niet speciaal voor hoeft te gaan).

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-20 20:38

Mizora: Ik weet dat een droogtoilet prima binnen kan, maar er is binnen helaas geen plaats. Ga jij over op een watertoilet of blijf je het droogtoilet gebruiken als het straks allemaal af is?

Imker: <3

Achterom: Wat leuk om te horen, wanneer was dat?

pmarena: gelukkig is ons buitenhuisje niet muf en donker, ik vind het er best gezellig :o

Afbeelding

idylle: Ik hoop morgen weer een nieuw stukje te posten :)

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 21:43

Dacht eerst dat er hele vieze vlekken op de muur zitten, toen bedacht ik mij dat het de structuur van het hout is :')

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 21:48

Libera schreef:
Dacht eerst dat er hele vieze vlekken op de muur zitten, toen bedacht ik mij dat het de structuur van het hout is :')

:')
Ik zou geen probleem hebben met een eco-toilet.
Dat we zoveel kostbaar schoon drinkwater vervuilen door het in het riool te storten, is best wel bizar.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 22:14

Ik ben er nog niet over uit. Ik vind de waterwinst aanzienlijk. Maar voor een grote boodschap onaangenaam. Voor nu gaat het op de mesthoop van de paarden, daar is het een no go, maar het heeft voor mij geen haast. Uiteindelijk wil mijn moeder het, nadat ik weg ben, ook als gastenverblijf kunnen inzetten en daarom wil ze er eigenlijk een watertoilet in. Maar het begint er steeds meer uit te zien dat ik hier nog wel 5-10 jaar blijf wonen minimaal, dus dan speelt dat veel minder. Ik zie het wel als droogtoilet blijven bestaan (naast elkaar kan niet. De badkamer is 1.7x1.7m met douche, wastafel en toilet. De slaapkamer ernaast, waar je door moet om naar de badkamer te komen, is 1.7x2. Daar is dus echt geen speling meer).