Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
TheaD schreef:Pmarena: Het is inderdaad onvoorstelbaar met hoeveel mensen ze soms in een klein huisje woonden. Ons huis woonden ze met z´n elven!
Ik verlies wel een deel van mijn oogst door geen water te geven maar dat is bij het uitzaaien meegerekent. Het is verbazend hoe goed alles het doet ondanks de droogte. Ik moet wel zeggen dat ik alle bedden afdek met gras zodat de grond niet zo snel uitdroogt en het is daarbij ook nog een soort van bemesting. We kunnen het ons niet permiteren dat we zonder water komen te zitten, is de put droog dan zit het dichtsbijzijnde waterpunt met waterleiding op 10 km.... Niet echt aan te bevelen om dan elke dag 30-40 liter water met het fietsje op te halen... Die ervaring hebben we 3 jaar geleden al gehad en toen hadden we nog een auto.....
Citaat:Roosje01: We wonen op ongeveer 700 meter van een groot meer maar om bij een soort van strandje te komen moeten we denk ik zo´n 5 km fietsen en dat hebben we in de afgelopen 8 jaar misschien1x gedaan, niet om te zwemmen maar gewoon om lekker bij de waterkant te zittenMeestal nemen we daar niet de moeite voor en gaan we gewoon lekker in de tuin zitten
Arabesk schreef:En hoe heb je al die dingen geleerd als moestuinen enzo? Ik ben echt een hopeloze kneus... het resultaat is veel onkruid en weinig opbrengst...
Arabesk schreef:Hoeveel water moet je dan wel niet verwarmen voor een warm bad?
Ja onze putten zijn regenwaterputten. Het grondwater zou ik hier niet durven drinken ivm vervuiling, het is wel zoet water hier, als je dieper gaat is het wel brak geloof ik.
Nog een leuk detail; hier staat nog een oude brongas-tank. Vroeger had elke boer dat hier, er komt brongas vrij uit de bodem en daar kun je gewoon op koken. Helaas zijn ze verboden nu en alleen bestaande mogen nog gerepareerd worden. De onze werkt niet meer.
Dit huis werd pas in de jaren 50 op elektriciteit aangesloten en aardgas. Er zitten hier ook brongasleidingen in huis voor verlichting, lekker eng met zo'n rieten kap maar ok. Riool kwam ook pas later en wij zijn de enigen aan de dijk met echt riool omdat we aan een verkavelingsweg zitten, de rest heeft zo'n achterlijke septictank.
Hebben jullie riool?
Hevonen schreef:Arabesk schreef:Hoeveel water moet je dan wel niet verwarmen voor een warm bad?
Ja onze putten zijn regenwaterputten. Het grondwater zou ik hier niet durven drinken ivm vervuiling, het is wel zoet water hier, als je dieper gaat is het wel brak geloof ik.
Nog een leuk detail; hier staat nog een oude brongas-tank. Vroeger had elke boer dat hier, er komt brongas vrij uit de bodem en daar kun je gewoon op koken. Helaas zijn ze verboden nu en alleen bestaande mogen nog gerepareerd worden. De onze werkt niet meer.
Dit huis werd pas in de jaren 50 op elektriciteit aangesloten en aardgas. Er zitten hier ook brongasleidingen in huis voor verlichting, lekker eng met zo'n rieten kap maar ok. Riool kwam ook pas later en wij zijn de enigen aan de dijk met echt riool omdat we aan een verkavelingsweg zitten, de rest heeft zo'n achterlijke septictank.
Hebben jullie riool?
Dat valt wel mee denk ik. Mijn oma had vroeger boven in de badkamer een zinken teil en als ze ons in bad wilde doen moest ze beneden keteltjes water koken en naar boven brengen, keteltje na keteltje. Er was boven wel koud water, dus dan vulde ze dat aan. Binnen een half uur zaten we gewoonlijk toch in bad.