Opzetzwembad

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mariska_28
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 08:59

Wij hebben een ronde van 5,50 m en 1.20 m diep. Prima grootte, maar zou zelf in de toekomst voor een rechthoekige gaan.. Waarom? Wij hebben hem ingegraven, en ik zou er graag iets van een overkapping over willen zetten.. Maar dat zou voor deze maat en dure aangelegenheid worden omdat de overspanning zo groot is. Mocht hier een ander zwembad komen, zou ik eerder één nemen van 3x6 ofzo. Oja, en te groter, hoe meer water je op temperatuur moet zien te krijgen..
Afbeelding

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 09:10

superpony schreef:
Tjonge jonge, hebben mn man en ik een uur alles zitten bekijken en twijfelen wel alsnog over de maten.

We hebben gekeken naar opzet en als we het veel gebruiken, kan het altijd nog een inbouw zwembad worden.
Als we het niet veel gebruiken is het leuk om met de warme dagen alleen neer te zetten......

Maar standaard is 76cm. Dat lijkt mij echt niet fijn, dus gekeken naar 1m en 1m20.
En dan rond of rechthoekig? Geen idee..........
Net als de maat. Meestal zijn we met zn 2en en willen we alleen wat dobberen en evt wat spelen. zwemmen met een band als dat wil etc.

Zaten te meten en eerst denk je; 3 meter is best groot. Maar toen zagen we baden van 5, 7 en 9 meter, dus dan kan je bijna echt zwemmen.

Ik vond de bestway rotan look wel mooi.
En heb de houtlook met overkapping bekeken, maar die zijn dus maar 76cm.

In 76 kun je niets, want je kan 'm niet tot de bovenrand toe vullen.
Ik heb 1.07 en dat is zeker zwembaar, maar als die kapot gaat dan ga ik voor 1.20.

elnienjo

Re: Opzetzwembad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 09:14

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 10:55

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 11:10

Ik ga nog eens buiten meten........In principe kunnen we wel alles kwijt, maar had een plek in gedachte.

Maar gister zaten we in de woonkamer met meetlint en dan deden we alsof we er met zn 2en in moeten en heb je veel afstand zeg maar.

76cm is de standaard, maar lijkt mij niet fijn.Ik weet niet meer hoe diep ik de vloer in het aangepaste bad zette toen ik wekelijks met mijn broer daar zwom.

Rechthoekig lijkt me ook wel fijn.

Die van bestway is in verhouding wel duurder. Als je wil wachten kan je van alles bestellen en heb je rond die prijs al een frame bad dat groter is.

Nu zagen we deze; https://www.bol.com/nl/p/bestway-zwemba ... 000200938/
Vind ik er netjes uit zien. Ik zou hem wel afbreken in de winter en weet dan niet wat ik met zo een grote kale plek moet denk ik.

En deze is niet zo diep, maar leek me wel netjes en heel makkelijk met zo een overkapping;
https://www.bol.com/nl/p/exit-wood-zwem ... oductTitle

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 11:14

Mariska_28 schreef:
Wij hebben een ronde van 5,50 m en 1.20 m diep. Prima grootte, maar zou zelf in de toekomst voor een rechthoekige gaan.. Waarom? Wij hebben hem ingegraven, en ik zou er graag iets van een overkapping over willen zetten.. Maar dat zou voor deze maat en dure aangelegenheid worden omdat de overspanning zo groot is. Mocht hier een ander zwembad komen, zou ik eerder één nemen van 3x6 ofzo. Oja, en te groter, hoe meer water je op temperatuur moet zien te krijgen..
[ [url=m/AZulNF.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik vind dit heel leuk hoe jullie dat gedaan hebben! Hoe heb je de fundering gedaan? En heb je ook stevigheid voor de wanden of gewoon gevuld met zand?

Ben wel bang dat de honden er in springen dan :)

En moet wel afdekken voor alle vogeltjes etc hier.

Mariska_28
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 14:44

superpony schreef:
Mariska_28 schreef:
[ [url=m/AZulNF.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik vind dit heel leuk hoe jullie dat gedaan hebben! Hoe heb je de fundering gedaan? En heb je ook stevigheid voor de wanden of gewoon gevuld met zand?

Ben wel bang dat de honden er in springen dan :)

En moet wel afdekken voor alle vogeltjes etc hier.

Ik heb in dit topic het hele (leer-) proces met foto's neergezet. Kort samengevat, gat gegraven, zandbodem waterpas gemaakt, pir platen op de grond gelegd, zwembad erop gezet, en om het zwembad piepschuim platen en damwand platen. Let er wel op dat je pomp lager dan je wateroppervlak moet staan, wij hebben een soort ingegraven kist gemaakt daarvoor. Zal ik straks wel even foto van maken.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 16:04

Oke, zoek het op. Ik kan toch alleen jouw berichten zoeken in dit topic??

Mijn man stuurde deze als voorbeeld. Leek hem mooi stevig.

https://www.fundoo.nl/zwembad-graphite- ... 24-cm.html

Het idee is om een opzet te plaatsen en te kijken hoe we hem gebruiken. Dan kunnen we volgend jaar besluiten dat we liever rond, rechthoekig, dieper of niet hebben en evt half inbouwen.....

Iets wat degelijk is, is redelijk waardevast om dan weer door te verkopen denk ik.

Maar ik denk dan; het kan ook bevallen om hem alleen neer te zetten en dan wil ik wel een nette. Zoals zo een grijze vind ik erg strak eruit zien. dan is zo een rattan mooier in een tuin.

Maar goed, er zijn wel grote prijsverschillen

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 21:39

Jeeeeeeeeeeej, we hebben een zwembad. Er zit hier ene klein bedrijfje die wat handel had, dus daar heeft mijn man die rattan bestway dinges gehaald.

Ik zei eerst vanwege de verbouwing en bouwput; we zetten hem wel in de bak even.........Maar dan staat ie daar maanden, dus we zijn een mega berg stenen aan het verplaatsen en hopen hem voor de nacht nog te kunnen gaan vullen. Zal wel 2 dagen duren ben ik bang :)

Mijn man weet van niks, maar ik had al een gekke unicorn dinges en speelsetje meegenomen.

Mariska_28
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 21:51

superpony schreef:
Jeeeeeeeeeeej, we hebben een zwembad. Er zit hier ene klein bedrijfje die wat handel had, dus daar heeft mijn man die rattan bestway dinges gehaald.

Ik zei eerst vanwege de verbouwing en bouwput; we zetten hem wel in de bak even.........Maar dan staat ie daar maanden, dus we zijn een mega berg stenen aan het verplaatsen en hopen hem voor de nacht nog te kunnen gaan vullen. Zal wel 2 dagen duren ben ik bang :)

Mijn man weet van niks, maar ik had al een gekke unicorn dinges en speelsetje meegenomen.

Hoe groot is hij? En hoeveel kuub? Hier duurde het vullen van 25 kuub zo'n 2,5 dag..

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 09:48

Mariska_28 schreef:
superpony schreef:

Hoe groot is hij? En hoeveel kuub? Hier duurde het vullen van 25 kuub zo'n 2,5 dag..

Hij is 4,25m bij 2.50m en 1.20m hoog geloof ik. Ik dacht zelf de gewone waterslang en de bron slang er samen in te gooien. Grondwater is niet echt vies, er zit een filter bij en we drinken het niet..........Dan gaat het 2x zo snel :)

Mariska_28
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 09:50

Niet doen!

Mag ik mijn zwembad vullen met grondwater?
Nee. Door het ijzer dat in grondwater zit, zal je zwembadwater donker worden. Daarnaast bevat grondwater ook veel kalk en wijkt de zuurgraad af. Hierdoor kunnen onderhoudsmiddelen minder goed werken wanneer je ze toevoegt aan het water.
Laatst bijgewerkt door Mariska_28 op 08-08-20 09:52, in het totaal 1 keer bewerkt

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 09:51

Mariska_28 schreef:
Niet doen! Zodra je er dan chloor in doet slaat je bad wit uit! Nooit grondwater gebruiken!

Ow, echt?

Eigenlijk wil ik geen chloor, maar zand of glas.

Mariska_28
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 09:53

Heb het nog even aangepast, wit is vooral als de ph niet goed is. Maar Google maar eens op zwembad vullen met grondwater.

mikaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 10:04

Ligt helemaal aan het grondwater of het verkleurd of niet. Kun je makkelijk testen door een emmer te vullen en er een chloortablet in te doen. Als sie na een nacht niet verkleurt is kun je het gewoon gebruiken. Heb het zelf ook met grondwater gevuld en gwen problemen mee. Test regelmatig en is altijd binnen de waardes.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 10:09

Hier blondie die n mooi schoon, helder, met grondwater gevuld zwembad had. Met nadruk op had.... Heb er op aanraden van kennis wat chloor ingegooid en sindsdien is mn heldere water groen -O- . Heb de pomp nu aanstaan, maar vrees, dat het niet meer goed komt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 10:16

Het grondwater is ietsjes licht geel, maar was niet heel ijzerrijk.

In drinkwater zit hier enorm veel kalk. Ik merkte het al bij de apparaten, de smaak van thee etc. Maar toen we de nieuwe vaatwasser kochten teststrip gebruikt en ding sloeg echt snel hoogste uit.

Ik was zelf niet van plan om met chloor te gaan werken, maar misschien is dat wel het makkelijkste.

De waterdruk is nooit zo heel hoog. Nu nog oude leidingen.........10 of 12mm geloof ik.

Hopelijk gaat het water lang mee, want zonde is het wel als we het verprutsen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 10:21

een tip van flip......als je Ph niet in orde is kun je nog zoveel chloor gebruiken, dat werkt dan niet.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 10:21

Ga dat eens checken, maar gok, dat t niet in orde is :D

Mariska_28
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 10:23

Kinke schreef:
een tip van flip......als je Ph niet in orde is kun je nog zoveel chloor gebruiken, dat werkt dan niet.

Inderdaad, eerst de ph en dan pas chloor op orde brengen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 11:23

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 12:31

Nou ja, laat die van mij maar leeglopen :o . En dan maar beetje vullen voor kinderen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 14:41

Wij laten hem nu vollopen met leidingwater en zien dan later wel. Heb nu nog geen andere filters etc.

Ik had al gezegd; als we er vaak gebruik van maken, is het volgend jaar toch vast anders. Blijft ie een beetje nutteloos staan, vind ik het wel best zo met de standaard dingen.

Duurt wel lang natuurlijk voor die vol is, maar op zich valt het me nog mee.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 22:30

superpony schreef:
Mariska_28 schreef:
Niet doen! Zodra je er dan chloor in doet slaat je bad wit uit! Nooit grondwater gebruiken!

Ow, echt?

Ik begrijp niet helemaal wat chloor met zand of glas te maken heeft....
Dat zijn verschillende dingen.
Zand en glas is filtermateriaal voor
J in een zandfilter. Chloor is de chemicalie die je aan het water toevoegd om bacteriën en algen te voorkomen en de pH goed te houden. Is pH niet goed dan werkt chloor niet goed en is chloor niet goed dan kan je dat aan de pH gaan merken.

Chloor gooi je er in het begin is als shock en daarna chloor in een dispenser of in een drijver om het op peil te houden. Tussendoor af en toe een chloorshock voor momenten dat het te laag is of je problemen met het water krijgt.

Je kan er wel voor kiezen om IPV chloor, zout te gaan gebruiken maar dan moet je ook een zoutwatersysteem hebben.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 23:00

Tieme schreef:
superpony schreef:
Ow, echt?

Ik begrijp niet helemaal wat chloor met zand of glas te maken heeft....
Dat zijn verschillende dingen.
Zand en glas is filtermateriaal voor
J in een zandfilter. Chloor is de chemicalie die je aan het water toevoegd om bacteriën en algen te voorkomen en de pH goed te houden. Is pH niet goed dan werkt chloor niet goed en is chloor niet goed dan kan je dat aan de pH gaan merken.

Chloor gooi je er in het begin is als shock en daarna chloor in een dispenser of in een drijver om het op peil te houden. Tussendoor af en toe een chloorshock voor momenten dat het te laag is of je problemen met het water krijgt.

Je kan er wel voor kiezen om IPV chloor, zout te gaan gebruiken maar dan moet je ook een zoutwatersysteem hebben.

Je kunt ook nog UV-C gebruiken. Dat is wat technischer maar je hebt er minder werk aan.