Jeetje dat is wel leuk uitpakken ben benieuwd hoe het er straks uitziet in je tuin
karuna
Drukke kabouter
Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-20 16:09
Zo even een schopje omhoog. Het lag weer even stil.
Heb vandaag de laatste plantjes en grasjes erin gezet en alle bloembollen hebben ook een plekje inmiddels. Er zijn nog twee grasjes gekocht. Een lage pluis en tijgergras. Die laatste gaat dienen als afscheiding tussen border en de klikos. Ik weet niet of ik daar een kort stukje schutting nog achter zet met desnoods wat klimplant erbij of het zo laat. Er is nog plek voor wat grasjes of plantjes hier en daar maar ik ga nu even rustig afwachten hoe alles zich gaat ontwikkelen.
Graszaad voor achter is al aangeschaft. Eens nadenken of ik het nu nog zaai (kan tot eind oktober begin november) of laat liggen voor maart. Ik denk het laatste .
Voor de achterpoort is er inmiddels een werkbaar idee ontstaan. De uitvoering moet ik even zien wanneer dat kan. Het moet in een dag eruit en er weer in in verband met de honden. Maar eruit is nog al een klus omdat ik me moet storten op die in beton zittende paalhouder.
Ik zal morgen eens een rondje fotos maken van hoe alles er bij staat. Voor vandaag is de pijp een beetje erg op.
Over een poosje kan ik gaan beginnen met het inpakken van planten en wegzetten op warmere plekjes. Nu heb ik er wat meer te doen. Twee olijven, de stamrozen en de bananen en palm worden ingepakt als nodig. De limoen, citroen, laurier en oleander moeten warmer gezet worden, tuinkasje ga ik denk ik iets verplaatsen. Dan ontstaat er een plekje voor wat speciekuip waar ik mijn kruiden in wil gaan zetten. En kan ik op een beschutte plek misschien een extra plekje maken voor mijn citroen die iets groot aan het worden is voor het kasje.
karuna
Drukke kabouter
Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-20 14:11
Ik maak even gebruik van het voorjaarsweer vandaag.
De muurkas is verplaatst en de overwinteraars in pot staan erin. Alle speciekuipen en potten hebben extra afwateringsgaten. Het laatste zand is verspreid. En ik ga zo aan een enorme rotklus beginnen, ik hik daar al even tegen aan maar ik moet nu echt,
Als voorbereiding voor het achterhek moet ik de klikoplek aanpakken. Die is nu tussen de 10 en 20 cm hoger dan de rest, half bestraat en dat moet gelijk met het achterpad komen. Het hoogteverschil naar de border rechts zal ik moeten afstoppen met opsluitbanden. Alleen is het daar een zootje met ingegraven dingen. Halve stoeptegels stukjes opsluitband, gegoten beton enz. Maar ja wat moet dat moet
karuna
Drukke kabouter
Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-20 16:21
au mijn rug ook nu. Niet de beste rug vanwege een afwijking maar het is gedaan. Meeste werk alweer #&@# boomwortels, stukken stam, stenen, afval enz, maar vooral die boomstronken, geen idee dat die daar lagen maar het was weer een wirwar van halve bestrating om boomwortels heenwerken enz. Ik kreeg een dejavu van mijn vorige huis, maar dan erger. En die opsluitband is oef zwaaaaar. En ik kwam een stoeptegel te kort gelukkig heb ik er een kunnen loswurmen op het strandstukje, daar moest vervolgens weer een vervanging komen
Maar het is gedaan. Niet tevreden omdat ik toch op twee nivos heb moeten werken waar je pas achterkomt als je alles hebt weggehaald. En op sommige plekken liggen de stronken te hoog. Je kunt gewoon niet er omheen werken. Niet strak en glad dus. Maar de klikos passen precies op het hoge stuk. Het lage heb ik dadelijk nodig voor de scootmobiel draai. De twee losse opsluitbanden achter liggen daar ter voorkomen van doorwurmen van kleine dame. Dat stuk schutting is eeh ja gewoon snot. En die paalhouder is de boosdoener voor de draai. Ook die zit ook in beton gegoten en gaat heel wat hak slijp en beuk werk kosten voor die weg is.
Mer1980
Geplaatst: 23-10-20 16:45
Zo ik heb een weekje vakantie gehad dus ook niet kunnen stalken met mijn berichten.
ik heb ook niet veel gedaan afgelopen weken. Weer ziek geweest ook. Nu soort van hersteld en het weer werkt mee. Volgende struikelblok is de achteringang. Maar dat moet in een dag eruit en er weer in. Eerst dan die paal eruit zien te krijgen. Dan een bredere poort of stevig schuttingdeel met scharnieren de andere kant op laten draaien. Of over het achterpad (mag officieel niet maar niemand gebruikt het op dit stuk) of in de tuin richting de klikos laten draaien.
Als dat gedaan is met rest van de overkapping een stukje voor de klikos zetten dwars, een laag stukje schutting iets hoger dan de klikos. Daar kan dan ook een klimmer tegenaan. Die tijgergras staat er ook voor. Eventueel een tuinposter ook nog om diepte te creeeren.
En de overkapping ingang monteren, die ligt er al maar was even in afwachting van hoe ik achter ging doen.
karuna
Drukke kabouter
Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-20 18:20
Achter
Overkapping stukje achter en zij
Andere border van achter naar voren
Voor border met de minigrasjes, de chysant is nu alweer vier jaar oud, hij wordt ieder jaar groter en dat voor en eenjarige plant uit de supermarkt,
En het andere stuk met grassen die iets groter zijn, inclusief een zielige spriet die nog ietsje groter en vooral,breder moet worden. Het bloemzaad mengel doet het daar erg goed,
Ik snap serieus niet waarom jij in de wao zit.. Hele tuinen verbouwen...
karuna
Drukke kabouter
Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-20 19:12
Vraag het je rustig af. Ik heb het met heel goede reden gekregen en kom iedere keer door de herkeuring heen. En als je goed gelezen hebt gaat het in vlagen. En geen hele dagen. Red ik ook niet. Je mag je eigen mening hebben. Maar oordeel niet als je me niet kent. Alsof ik voor mijn plezier op minimum wao zit ipv een heel ruim hts salaris.
Wil je ruilen?
Anoniem
Geplaatst: 23-10-20 19:19
Moderatoropmerking:
Bericht verwijderd i.v.m het niet voldoen aan de regels
Is dat hoogteverschil van de tegels bij de kliko's bewust, of kwam dat toevallig zo uit?
Het oogt alsof er een bedoeling achter zit namelijk
karuna
Drukke kabouter
Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-20 21:34
Eh nou boomwortels boomwortels en nog eens boomwortels. Ik had geen keuze helaas. Eigenlijk moest het allemaal op het laagste nivo maar een flinke hoeveelheid boomstronken en wortels die daar tevoorschijn kwamen waar ik niet vlak kon tegelen. Dan maar een nivo hoger. Ik kwam er achter nadat ik alles had weggehaald. Daarna moest een deel van het zand weer terug en weer vlakken. Daarna maar besloten om alle klikos hoger te zetten. Ook de voorste rij kon ik niet anders dan verhogen. Een dunnere tegel links daarvan kon ik nog opvangen. De rest zat teveel in de weg.
Geen plan dus maar bittere noodzaak en dan maar van een nood een deugd maken,
Roosje01
Geplaatst: 24-10-20 05:06
Nielojram schreef:
Ik snap serieus niet waarom jij in de wao zit.. Hele tuinen verbouwen...
Beetje rare opmerking als je het topic gevolgd had heb je kunnen lezen dat ts veel hulp heeft gehad met de tuin en ze doet alles rustig aan. Wanneer ze een goeie dag heeft dan doet ze wat dingen in haar tuin, zodat ze straks weinig onderhoud heeft.
Mer1980
Geplaatst: 25-10-20 20:55
Nou heb weer een relletje gemist Karuna je hebt mij weer verwend met je mega foto update!!!! wat knapt het op, dat gele spul geeft wel echt ene heel rustig beeld zo net alsof je een oase hebt in de sahara love it!
Tjsa de slaap was zoek vanaf 3 uur, genoeg tijd om na te denken. Ik ga achter iets wijzigen. Vanwege een enorme vlinderstruik die ik gister kreeg en een ploepende muurkas opeens. Sinds hij nog geen meter is opgeschoven maakt hij met wind een irritant geluid door de wandjes die het opeens nodig vinden te klapperen. Waarom geen idee. Zelfde plek alleen een stukje opzij gezet.
Ik ga een stukje zand iets uitbreiden tegen de overkapping aan. Ik heb nog blokken genoeg daarvoor ga ik vanuit. En ook voldoende zand. Dan komt dat zandstuk daar gelijk in breedte met de overkapping. Even goed meten maar ik vermoed dat muurkasje precies tegen de achterwand van de overkapping aanpast in breedte en hoogte. De vlinderstruik zou dan ook in die hoek passen mits de wortels van de struik ernaast het toestaan.
Het terrasstuk komt dan op minikasje na vrij voor meer speciekuipen en iets meer ruimte voor mijn tafel en een mooie muurposter misschien wel.
Pffff hijg hijg. Wat een rotklus. "Even" regenpijp en muurkasje neerzetten. Affijn 5 uur bezig geweest met zijn tweeen. Regenpijp was toch een stuK draagbalk wegzagen. Hing die netjes, even met water testen sjips hij ging de verkeerde kant op. Boel weer los op twee plekken. Maar die zit nu aardig, ik heb alleen nog een extra beugel nodig.
Toen muurkas, na veel gewurm en een paar blokken moeten opschuiven nog bleek uiteindelijk er nog een mini stukje draagbalk afgezaagd te moeten worden. Laatste stuk in het donker erg onhandig werken met een aantrekkende wind en een muurkasje dat graag meewaait en ook op de cm past. Zand verlagen, buiten kant stukje stoeptegel ingraven om kasje in model te houden. Tussendoor nog hier en daar een tak moeten wegzagen.
Nu geen idee hoe het er uit ziet in het licht maar te donker, te moe en teveel wind.
karuna
Drukke kabouter
Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-20 09:16
Zo staat het er nu bij. Valt me niet tegen. Bij keukenraam moet nog gewisseld worden maar zo voor de winter kan het wel. Denk ik.
Ik had helaas nog extra zand nodig, wat ik nu kon krijgen was helaas een tint donkerder en grover. Dat heb ik zo goed als kan onder het lichte gestopt. Als ik dadelijk uitgerommeld ben dan haal ik nog een paar zakken bij het eerste bedrijf voor er over heen.
Daar waar nu het zitje staat wordt heel grof grind. Meer keitjes alsof het een rotsstrandje is. Fijn goedkope oplossing ook en setje staat dan goed stevig met de pootjes in het grind vast.
Nou dat klinkt als een hele beste klus! Maar het resultaat mag er zijn hoor.
karuna
Drukke kabouter
Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-20 18:19
Hier ondanks idee dagje niet veel doen. Even gebruik gemaakt van de regen. Kan grind schoonspoelen. Het is nog niet helemaal naar de zin (tweede rij blok gaat mogelijk weg als de boel goed ingezakt is het is voor mij geen ramp dat zand en grind wat mengt, dat is aan het strand ook zo ) maar weer ietsje beter zo. Nu paar dagen even rust en dan me op de achteringang storten. Goddank kan de paal los, dat scheelt weer extra slijpwerk en kan ik iets gemakkelijker aanpassen hoop ik.
Kasje moet aan de achterzijde nog een extra plaatje om warmte verlies te voorkomen vermoed ik.
Net terug van een klein stukje met de motor door de omgeving, voordeel van kleine lichte motor, zandpaden kunnen ook
Want
Tromgeroffel
Nog meer tromgeroffel
Het kost 1,5 dag hard werken, een bak geld (bijna duurste van de hele tuin maar er kan nog wat materiaal terug) en nee het is nog niet helemaal klaar. Er ligt een onderdeel bij gv. En ik moet nog wat extra haakjes bevestigen en een stuk opnieuw bestraten. Maar
We hebben eigenlijk een mega buiten kamerscherm gemaakt. Het achterhek bestaat nu iit drie scharnierende delen waarvan er twee aan elkaar zitten. Voor dagelijks gebruik linker poort, de oude scharnieren en een extra paar planken maakt die voor hond en kliko goed. De rechterkant kan in twee delen scharnieren en maakt of een doorgang van 75 cm van 150 cm of van 225 cm.
Helaas rietmat ipv wat ik al bij de overkapping had. Ander aankooppunt, was het vergeten en gisteravond echt vlak voor sluiting andere winkel ingerend om deze rietmat te kopen.
karuna
Drukke kabouter
Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-20 19:04
En het grappige is. Je ziet door de rietmat niet dat de rechterkant niet recht loopt. Het meest rechter stuk loopt gelijk aan de meest linkerkant. Echter zit daar 20 cm verschil tussen, rechts is iets teruggezet in de tuin waardoor ik een grotere draai heb en meer ruimte. Er zit dus een fikse hoek in het middelste paneel. Op de derde foto zie je dat ook. Alleen aan de binnenkant van de tuin zie je dat niet.
Achterste stuk is drie hardhouten plantgroei panelen. Het linker paneel heeft de oorspronkelijke scharnieren van de zware deur. Drie resten plank die van de overkapping over waren zitten over het volledige paneel geschroefd.
Alleen is er een boor gesneuveld, mijn fijne 3 mm houtboor is niet meer.
Wauw dat is echt een mega verandering!!!!! ziet er echt super knap uit! en je hebt met mooi weer een lekker ritje kunnen maken
Balen van je boor, gewoon online een nieuwe bestellen....
karuna
Drukke kabouter
Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-20 18:33
Zo blij dat dat ook gedaan is nu. Vanmiddag is de trapdop ook erop gezet.
Ritje was heerlijk, dichtbij huis maar allemaal nieuwe weggetjes gezien.
Maar zie de boor dat was het. Ik had spul over dat ik vamiddag heb terug gebracht. Ik wist dat ik iets moest hebben. Die boor dus. Nou ja komt wel. Heeft geen haast gelukkig.
Ik pffff moe. Dag rommelig raar verlopen maar toch wat kunnen doen nog.
Mijn overkapping heeft een "deurtje". Was even rommelen met zware trekbandjes maar gelukt, en een stuk van het net hangt ook al en mijn tafeltje is er ook weer opening links is bewust, meesjes vinden overkapping een fijne slaapplek. Zo kunnen ze er in en uit.
Het is winterbestendig winddoek op rol. Eigenlijk bedoeld voor achter, maar de paal waar die op moest was niet stevig genoeg. Dan maar hiervoor. Gaat ook. Alleen die dwarsstut zat gruwelijk in de weg. Onder kon de klem niet met schroeven daardoor. (Die zithalf op half naast de paal ) die trekbandjes kunnen 50 kilo per stuk hebben. En daar twee van. Kracht van de rol is 4 kilo. Moet kunnen