Onze uitdaging: een plek voor paarden én natuur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 20:51

Wendy schreef:
DubbelDun schreef:
Als je heel veel hout te hakken hebt en omdat je jaarlijk van plan bent veel te gaan stoken, zou het interessant kunnen zijn om dat te automatiseren en te investeren in een elektrische houtklover. Zeker 2e hands zijn die niet zo duur en nemen je veel lichamelijke inspanning uit handen.

Of een houtklover voor achter de tractor!

Is heel leuk met hard hout, schiet een eind weg. Wij moesten vroeger altijd om de hoek gaan staan want die blokken schoten soms alle kanten op. :')

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-16 06:20

:')

Het zou hier nogal wat worden, de groene bak achter de auto hangen, wegschietende houtblokken... ^^

Ja, we denken wel serieus na over een elektrische zaag ofzo. Ideaal zouden we een hele winter met de kachel willen warmen, er liggen ook buizen (vanuit de kachel) naar de bovenverdieping, zodat je die ook met de kachel kan verwarmen, ideaal :) (of dat hopen we toch :P )

palousa_boy

Re: Onze uitdaging: een plek voor paarden én natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 07:57

Elektrisch zou ik zelf niet doen, dat beperkt wel een beetje waar je kunt zagen.
Maar het scheelt wel een hoop herrie ;)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-16 08:21

Het leek ons eerst wel leuk zo met zaag, kapmes en hakbijl. Goed voor de conditie en lekker ouderwets... maar na uren hakken hebben we nog maar een zielige hoop houtjes :') en het was vanochtend koud :brr:

Ja als we het bos inwillen dan beperkt elektrisch wel, tenzij met wat verlengkabels ofzo. Nog even over nadenken :)

missfalki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 08:23

Solleke_Noah schreef:
Het leek ons eerst wel leuk zo met zaag, kapmes en hakbijl. Goed voor de conditie en lekker ouderwets... maar na uren hakken hebben we nog maar een zielige hoop houtjes :') en het was vanochtend koud :brr:

Ja als we het bos inwillen dan beperkt elektrisch wel, tenzij met wat verlengkabels ofzo. Nog even over nadenken :)

Of een aggregaat mee in het bakje van je toekomstige trekker :D

Groet Karin.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 08:25

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 08:34

Hoe wij het doen, en wij stoken 's winters regelmatig, is zo:

Mijn vader kapt de boom eerst, op het land van mijn oom (boer). Daarna zaagt hij het ter plekke met een motorzaag op benzine in blokken. Deze neemt hij dan mee naar de boerderij waar hij ze opslaat. Deze blokken klooft hij soms zelf maar als het heel veel is dan huurt hij inderdaad een kloofmachine voor achter de (antieke) trekker. En mijn vader is heel perfectionistisch dus sommige stukken klooft hij dan nog kleiner als het hem niet aan staat. Moet er wel bij zeggen dat mijn vader heel veel uren op kantoor zit dus die vind hout kloven ontspannend. :P

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 15:19

En hout kun je het beste kloven als het nog 'vers' is :j Als het gedroogd is, is het harder omdat het vocht er uit is :)
Verder werkt het bij ons ongeveer hetzelfde als bij marlinde, alleen hebben wij geen kloofmachine. Wel een tafelzaag, afkortzaag en decoupeerzaag waarmee je ook een eind komt :)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 16:17

Wij huurden de houtklover van de buren voor een weekend. Dan was eentje de stammen met een electrische zaag in stukken aan het zagen, de kids renden van daar de stammetjes naar de houtklover, waar iemand aan het kloven ging. Twee dagen achter elkaar even aanpoten, maar na een weekend was al het hout in stukjes in de grote opslag.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 17:03

Best laat je de stammetjes een jaar buiten liggen en dan zagen en kloven in één gang.
Te nat hout (vers) is niet goed, maar te droog (drogen onder afdak) ook niet.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 17:17

Zagen kan het best als het nog vers is want dan is het nog zacht en dus beter voor je zaag ;) kloven dan als het droog is omdat ze vezels dan niet meer "plakken"

Maar hier gaat het eigenlijk ook altijd gewoon in 1 keer door, wat ik zaag kloof ik meteen en kan dan meteen opgeruimd worden.. Maar dat gaat vaak in fases en in de zomer is het niet zo lekker om met een veiligheidsbroek te lopen. Zagen is hier dus een winterklusje ;)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 17:25

Vorig jaar winter (feb 2015) is op onze huidige plek een boom omgevallen. Die is toen door de buurman met de motorzaag in iets handzamere stukken gezaagd en dit jaar door iemand anders gekloofd met een kloofmachine. Een deel daarvan gaat deze winter de kachel in, een deel ligt in een keurig muurtje opgestapeld in ons weiland (met een zeiltje erover).

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-16 13:16

Bedankt voor de tips allemaal :D wordt echt gewaardeerd, we zijn in veel nog beginners (en nochtans echt geen stadsmensen :') maar een eigen erf is toch nog iets anders dan een tuintje)

Voor het hout zagen zal het wat ondervinden worden, denk dat we sowieso zullen switchen naar iets elektrisch/motor of we zitten na de winter met drie hernia's :P

Ondertussen nog wat kleine veranderingen. En 20 oktober komt de voeger en wordt het huis gevoegd :D :D Voor de grote veranderingen aan de weide zal het voorjaar worden... moet nog een bouwvergunning aanvragen voor de poelen die we willen laten aanleggen. Het duurt allemaal langer dan we op voorhand dachten maar langzaam maar zeker raakt het wel opgeknapt :)

Houtvoorraad uitgebreid! Onder het afdak ligt een kleine voorraad die echt droog is en die vullen we dan aan vanuit deze voorraad. Na de winter willen we iets permanent bouwen voor de houtopslag, maar we moeten nog even ondervinden wat de handigste plek is.

Afbeelding

Al het oud ijzer is weg *\o/*

Daar ging de basketpaal :(:)

Afbeelding

Afbeelding

Vriend die het voor ons heeft meegenomen gokt op 600 kg ijzer :oo kon ook meer zijn zei hij. Blij dat we ervan af zijn!

Afbeelding

Ook de prikkeldraad van de achterste wei ligt er bij op, die hebben we gisteren nog losgeknipt. En een begin gemaakt aan de toekomstige paardenstal, de hekken eruit gesloopt :j Bedoeling is de tussenmuur (met de grote bakstenen) dan ook neer te halen en buitenmuren te metsen met luiken erin. En een dak erop :D Gaat nog wel wat opgemetst moeten worden denk ik, is zo te laag voor de paarden.

Afbeelding

Afbeelding

De hooivoorraad voor de winter is gisterenavond ook nog geleverd *\o/* we kunnen er weer tegen aan! (uiteraard ondertussen afgedekt enz :) )

Afbeelding

De wei dat gehooid was begint terug lekker te groeien. Hoop de paarden er toch nog enkele weekjes op te kunnen zetten voor we beginnen hooi te voeren :)

Afbeelding

Tussen het oude hout vond ik nog dit! Een oud wiel dat omgebouwd is tot kroonluchter, cool he? Ga het opschuren en opnieuw verven en dan in de living gebruiken als lamp :):) Kleursuggesties? :D Ik denk aan blauw, maar onze muren zijn zachtgeel, past misschien niet helemaal..

Afbeelding

De katten zijn ondertussen ook helemaal geïnstalleerd <3 Ons grijs poesje heeft de eerste weken boven verstopt gezeten :(:)

Afbeelding

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 14:21

Wauw! Wat een hoop updates, looking good! Fijn dat de poezen ook gesetteld zijn. :)

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 14:38

wauw inderdaad een hele mooie foto update!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 14:41

Het hout dat je direct in de kachel wil gooien zou ik zo dicht mogelijk bij het huis houden, niets is zo vervelend als je dan met je kruiwagen nog door de regen of sneeuw moet :+

Maar je kunt ook elke keer voor een paar dagen in de buurt of binnen leggen en de grote berg wat verderop.

En lekker, dat ijzer weg, ruimt lekker op *\o/*

missfalki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 16:23

gestaag vordert het :)) .... aanvragen duren altijd lang :\ .... (papierwerk :list: )
en leuk de up date's, fijn dat het hooi goed afgedekt is +:)+
echter mis alleen de up date van Mormel .... :j

Groet Karin.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 17:21

Poesje kijkt nog steeds wat onwennig, die rooie heeft het prima naar zijn zin met die tevreden ontspannen blik :)

Knap dat je alles meteen afvoert. Dingen als die hekken had ik even bewaard... je weet nooit wanneer die nog van pas kunnen komen.

De lamp zou ik lekker rustiek houden en alleen het rood opschuren en een donkerder gele kleur geven zodat ie bij de muur past.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 18:25

Haha dd, zo ontstaat ook altijd de puinhoop op een boerderij, je weet maar nooit of je het nodig ooit nog hebt. Tegen de tijd dat je het dan ook echt nodig hebt is het al half vergaan ;)
Maar rvs hekken had ik idd zelf ook nog niet weg gedaan.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-16 19:34

Haha Karin, Mormel is wit, pluizig en stuiterig, meer valt er niet over te updaten :D :D ben niet zo iemand die veel foto's neemt, waarschijnlijk bij gebrek aan een smartphone :P

Hahaha palousa, helemaal gelijk :D

DD: we hebben in het begin bij alles ook die afweging gemaakt, maar voor je het weet ben je alle "rommel" weer aan het opstapelen :P dus kiezen we nu resoluut voor gewoon weggooien. Die hekken zou 'k toch niet durven gebruiken bij de paarden, mijn grote bonte propt daar sowieso een hoef tussen en breekt z'n been :P

Ja, Io (het grijze poesje) is een schrikkepiet! We hebben haar ook nog niet zo lang, nu twee maandjes uit het asiel, ze is al 5 jaar oud dus moest flink wennen en dan meteen nog een tweede verhuis. Nu gaat alles goed gelukkig :)

Bedankt allemaal! Het lijkt echt zo traag vooruit te gaan maar met jullie reacties bedenken we ons dan, dat het inderdaad wel altijd lekker opruimt :D

missfalki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 20:15

[quote="Solleke_Noah"]Haha Karin, Mormel is wit, pluizig en stuiterig, meer valt er niet over te updaten :D :D ben niet zo iemand die veel foto's neemt, waarschijnlijk bij gebrek aan een smartphone :P

_O- had hem graag door je nieuwe huisje zien stuiteren ....
en nieuwe plekjes ontdekken... en verstoppertje spelen ....
Of het uitzicht zien bewonderen door een raam :j

Groet Karin.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-16 20:28

Haha maar dat krijg ik niet op foto hoor :D hij stuitert daarvoor echt teveel :') kan weleens proberen een filmpje te maken :)

missfalki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 21:33

Solleke_Noah schreef:
Haha maar dat krijg ik niet op foto hoor :D hij stuitert daarvoor echt teveel :') kan weleens proberen een filmpje te maken :)

<3
leuk vooruitzicht :j

hi, hi, of helpen met je kroonluchter opschuren _O-
(lees: in de weg zitten :D )

Groet Karin.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-16 16:02

Vraagje... volgen hier wat mensen die zelf hooi (niet ingepakt) maken?

Hoe lang moeten nieuwe baaltjes liggen eer je ze mag voeren? :)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 16:04

Nieuwe baaltjes liggen hier 6 tot 8 weken voor het gevoerd wordt. Grote pakken laat ik sowieso minimaal 8 weken liggen :P