Wie heeft er een IKEA keuken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

corine1981

Re: Wie heeft er een IKEA keuken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 08:04

Je hebt ook nog zoiets als verzekering.... misschien denkt die niet wanneer de installatie veranderd is en niet voldoet aan de nieuwe norm?

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 08:33

En in BE moet je je huis elektrisch latwn keuren bij verkoop

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 09:16

corine1981 schreef:
Je hebt ook nog zoiets als verzekering.... misschien denkt die niet wanneer de installatie veranderd is en niet voldoet aan de nieuwe norm?

Denkt=dekt natuurlijk.

Schuur_ schreef:

Dat is eigenlijk wel heel goed!

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 20:15

corine1981 schreef:
corine1981 schreef:

Denkt=dekt natuurlijk.

Schuur_ schreef:

Dat is eigenlijk wel heel goed!

Dan zouden maar weinig mensen verzekerd kunnen zijn toch? Niet alle huizen zijn nieuw.

Elektrisch keuren gaat over het leidingwerk, of alles veilig is. We gebruiken nu natuurlijk veel meer stroom dan vroeger en daar moeten de leidingen op berekend zijn. Maar die kunnen meestal gewoon vervangen worden. En als je toch opnieuw moet stuccen, is het verleggen van leidingen soms wel handig. Kun je gelijk ook meer stopcontacten aanleggen ipv met extra stekkerdozen werken.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 20:42

Iemand hier ervaring met zelf de wasbak uit het blad zagen?
Ik wil het als de keuken hier is eerst proberen op een ander stuk hout, gaat het dan niet vraag ik de timmerman of loodgieter om hulp.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 20:44

Het gaat erom of de verzekering uitkeert bij brand.... dat kan wel degelijk een issue zijn wanneer het na een verbouwing niet volgens het nu geldende bouwbesluit uitgevoerd wordt (qua minimum hoogte).

Wij hadden ook het plan om de stopcontacten beneden de plint te doen maar na wat zoeken op internet dit niet gedaan.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 20:47

Jes schreef:
Ik wil het als de keuken hier is eerst proberen op een ander stuk hout, gaat het dan niet vraag ik de timmerman of loodgieter om hulp.

Wij hebben een hele goede zaag gekocht om een vensterbank te maken van een werkblad, behoorlijk netjes geworden, maar niet perfect strak.
Het gat voor de kraan lukte ook prima.
Bij de wasbak komt er ook nog eens iets overheen natuurlijk dus moet kunnen.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 09:55

corine1981 schreef:
Jes schreef:

Wij hebben een hele goede zaag gekocht om een vensterbank te maken van een werkblad, behoorlijk netjes geworden, maar niet perfect strak.
Het gat voor de kraan lukte ook prima.
Bij de wasbak komt er ook nog eens iets overheen natuurlijk dus moet kunnen.

Beetje laat, maar dank je wel!

Ik heb toch de timmerman gevraagd me te helpen.
Sowieso omdat mijn man geen tijd heeft.

Andere vraag, hebben jullie de keuken aan de rail bevestigd, elk kastje (enkel onderkasten) direct in de muur of gewoon los?

En in de beschrijving staat de kastjes onderling ook vast te schroeven, dat lijkt mij wel verstandig denk ik om zeker geen kieren te krijgen?

Muur is hier trouwens wel recht, zijn net opnieuw gedaan.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 16:33

Wijhebben geen bovenkastjes, maar de onderkanten en hogekasten zijn niet aan die rail bevestigd. Onderling trouwens wel vastgemaakt.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 12:09

Hey ik volg hier graag en ontvang graag tips. Wij gaan in ons nieuwe huis zelf de IKEA keuken plaatsen. Tips? Tricks? waar we aan denken moeten?

NB keuken is al ontworpen met hulp van Ikea, wilden het eerst laten plaatsen maar de offerte daarvan overschrijdt al ons gevoel voor billijkheid en met extra hoge kosten wat wij niet verwachten (hoewel wij zelf de leidingen etc goed laten leggen). Wij hebben al veel ervaring met meubels etc van Ikea... Ingemeten is het dus ook. Dus dat deel komt allemaal in orde (hoop ik)

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 18:18

Ik kan je normaal gesproken dinsdag meer vertellen.
Heb al wel twee kastjes in elkaar zitten en die waren kinderspel.
Ben benieuwd hoe het afstellen gaat lukken, maar vloer is net geëgaliseerd dus waterpas zetten zou goed moeten komen.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 18:43

De plastic pootjes van de onderkasten waren wel waardeloos, wij hebben ze vastgeschroefd. Dan bleven ze tenminste zitten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 19:45

Je hebt tegenwoordig ook andere poten waar je voor kunt kiezen.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 22:37

Ik heb net mijn keuken besteld. Voor 39 euro alles aan huis geleverd volgende week, helemaal top.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 07:56

Afbeelding

Hier is mijn keuken! Kan niet wachten tot hij geleverd wordt en we er aan kunnen beginnen!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 09:19

Spannend... doe maar een verslagje van de opbouwactiviteiten :)

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 09:41

Dat zal wel gebeuren. Ik moet alleen nog een werkblad en achterwand kopen. Helaas lopen mijn muren schuin (ofja, 1 muur) en weet niet zeker of ik bij IKEA ook kan vragen om het werkblad schuin op maat te laten maken.

Ik laat ook een prijs voor het werkblad opmaken door de lokale bouwhandel als zijn essenhout hebben

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 09:44

Is het zo scheef dat je de muur niet beter recht kunt maken dmv stellatten ?? Zeker als je een 'harde' achterwand wilt moet dat te doen zijn.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 09:54

Nee dat gaat moeilijk want dan kom ik in de knel met mijn raam. De hoek is ong een 100gr dus qua scheefheid valt het mee. Een paar centimeters. De achterkant en die aan de hoge kast kan gewoon recht. Achterwand moet ik sowieso nog bekijken. Volgens mijn vader moest ik die niet laten stuccen want hij ging er wel wat latjes opzetten om de achterwand te bevestigen. Maar nu ik de websites en instructies zie ben ik toch serieus aan het twijfelen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 12:38

Achterwand op latjes klinkt heel logisch :)
Overigens is een werkblad met een invalzaag langs een rail prima zelf te zagen (of je laat een cirkelzaag langs een houten lat lopen :D )

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 21:40

Op maat maken bij ikea gaat enkel met rechte hoeken. Wij hebben een u vorm en het onderste beentje zo gezegd hebben we 2 schuine kanten aan gemaakt. Eerst ongeveer de juiste lengte genomen en dan over de andere stukken werkblad gelegd en dan afgetekend. Eerst hadden we gemeten maar dit resulteerde in terug naar de ikea voor een werkblad van 2,40m halen. Gelukkig hebben we maar laminaat werkblad en vielen de kosten nog mee. Maar het was wel erg vervelend. Het mis gesneden blad ga ik op wasmachine en droogkast leggen, geen verspilling uiteindelijk.

Dus ik raad wel aan om het zo te doen, ondanks dat we een hoekmeter hadden kwam het dus niet uit met het meten

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 22:35

Ik las ergens in het begin dat je toch niet elke jaar je keuken wilt vervangen, dus dat je dan vooral niet voor een Ikea keuken moet gaan, want je wilt kwalitatief toch iets goeds...

Nou, onze Ikea keuken staat inmiddels al zo'n 15 jaar en is nog lang niet aan vervanging toe!
We hebben wel toen gekozen voor vol houten deurtjes en niet spaanplaat deuren.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 23:42

Ze geven niet voor niets 25 jaar garantie denk ik dan.

Ik ga van de week even bij de lokale bkuwbandel vragen voor mijn werkblad. Hoop dat ze het in essen hebben en anders wordt het wit. Tenzij jullie nog ideeën hebben?

Bovenkasten zijn Askersund en de onderkasten Veddinge

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 19:29

Zilfstar schreef:
Hey ik volg hier graag en ontvang graag tips. Wij gaan in ons nieuwe huis zelf de IKEA keuken plaatsen. Tips? Tricks? waar we aan denken moeten?

NB keuken is al ontworpen met hulp van Ikea, wilden het eerst laten plaatsen maar de offerte daarvan overschrijdt al ons gevoel voor billijkheid en met extra hoge kosten wat wij niet verwachten (hoewel wij zelf de leidingen etc goed laten leggen). Wij hebben al veel ervaring met meubels etc van Ikea... Ingemeten is het dus ook. Dus dat deel komt allemaal in orde (hoop ik)

Hier erg makkelijk gegaan vandaag, heb zo goed als alles alleen gedaan enkel hulp gevraagd met op de pootjes zetten en op de rail klikken.
Mijn tip, denk erom om het wit van de achterkant in je keukenkastje te doen :')

Morgen voor het werkblad wel hulp van de timmerman.

Afbeelding

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 19:33

LOL... geen zin om de rechtse er weer uit te halen :D