Ontzettend hoge gas/electra jaar afrekening oxxio

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

har166

Re: Ontzettend hoge gas/electra jaar afrekening oxxio

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 17:41

Nou ik kan ook geen 1800 euro ophoesten op dit moment, ik vind dat ook niet raar.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 18:30

har166 schreef:
Nou ik kan ook geen 1800 euro ophoesten op dit moment, ik vind dat ook niet raar.

zelfs als dat het eindoordeel zou zijn, hoef je dat nooit in een keer op te hoesten..
Tenminste, als je geen betalingsachterstanden hebt, of vaak hebt gehad (daarmee verspeel je je 'recht' op een betalingsregeling meestal.. immers maandlasten gaan dan al omhoog + termijnen.. ga je dan ook niet kunnen betalen).. Wel wordt over het algemeen gesteld dat je een jaarnota binnen 3-6 maanden moet afbetalen en in sommige gevallen als hij echt hoog is.. zoals 1800 euro, voor de volgende jaarnota.. dus 11 mnd.

en mocht je ooit tegen zo'n echte hoge jaarnota aanlopen.. zou ik persoonlijk niet uitgaan van een te ver gespreide betalingsregeling.. maar bijvoorbeeld met eindejaarsuitkering of vakantiegeld bellen om te vragen of je een groter portie kunt betalen en dan de resterende termijnen opnieuw berekenen en invoeren over wat minder maanden (ben je er sneller af en wellicht een lagere maandelijkse termijn van de regeling)

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 19:41

Heb je trouwens sinds je de standen bij houdt de verwarming nog een keer aan gehad? kijken hoeveel die gebruikt. Volgens mij had ik gelezen dat je een redelijk nieuwe ketel hebt maar toch ook goed omdat even te controleren.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 19:57

Mijn meter staat op 17 graden. Dus hij stat niet vaak aan. Heb mijn deuren ook alrijd dicht voor de tocht.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 20:23

Kan je hem eens 24 uur op 10 graden zetten om te kijken wat er dan gebeurt?
Als ie elke keer voor 1 graden aan moet slaan, gebruikt ie best veel stroom

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 18:39

Ik heb zo'n meter gekocht. Nu 26 minuten de koelkast erin zitten en er is 0,045kWh verbruikt. Meer als dat zou moeten geloof ik, maar dan zit je geloof ik aan de 1,8kWh per dag. Ik laat hem er nog wel even in zitten, maar lijkt mij dat die het iig niet is... Ga straks de computer doen en dan de tv, of die doe ik morgen

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 19:47

Ik weet niet of je het al gezegd had maar hoe oud is de koelkast?
Kwam bij je ouders vandaag toch?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 19:49

Koelkast is tweedehands. Maar het is geen oud model, gewoon een combi. De meter staat nu al langer dan een uur bij de koelkast aangesloten en er is rond de 0,063kWh verbruikt. Dit kan het dus nooit zijn. Hij draait dus niet de hele tijd.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 19:51

Vreet een oude koelkast zoveel stroom dan? Mijne meer dan 22 jaar oud. :=

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 19:53

Ze kunnen veel stroom vreten als een zekering ofzo kapot is en een koelkast dus de helle tijd blijft draaien. Maar dat is bij de mijne dus duidelijk niet het geval, want hij bleef wel lang op 0,063 staan

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 20:25

Heb je ondertussen al weer wat gehoord van Oxxio?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 20:26

Ik had met hen afgesproken de meter te kopen en op m'n apparaten te doen, kijken of er gek verbruik is, en dan laten weten wat de conclusie is

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 21:10

ok. Laat je ons op de hoogte van de ontwikkelingen (als die er zijn)?

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 21:22

lifaya schreef:
Ik had met hen afgesproken de meter te kopen en op m'n apparaten te doen, kijken of er gek verbruik is, en dan laten weten wat de conclusie is

Ja da's lekker makkelijk, en jij in de tussentijd maar doorbetalen. Je bent zelf een week geleden toch al tot de conclusie gekomen dat dit verbruik onmogelijk is?

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 21:27

Als ik in deze situatie had gezeten had ik ze echt achter de vodden gezeten. Ik had ze helemaal gek gebeld net zo lang tot er een oplossing was. Ik had echt niet zo lang gewacht, want je rekening loopt gewoon door. Ik ben daarin heel standvastig.

Muisbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 21:27

Dat metertje moet je zeker wel een dag op je koelkast houden om goed verbruik waar te nemen. Een koelkast verbruikt namelijk niet constant dezelfde hoeveelheid stroom. Maar dan zou je dus bij al je apparaten ruim de tijd moeten nemen. Ik vind eigenlijk wel dat er andere/meer stappen ondernomen moeten worden om erachter te komen wat dit hoge verbruik heeft veroorzaakt. Ik zou er voor zorgen dat er iemand naar die meter gaat kijken die er verstand van heeft. En dan niet over een paar weken, want zo blijf je doorsukkelen en laat je jezelf eigenlijk ook van het kastje naar de muur sturen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 21:42

Maar de vraag blijft natuurlijk wie de teveel gemaakte kosten in de periode gaat betalen. Ik zou ook nog eens contact opnemen met de politie dat je vermoed dat er wederom afgetapt word

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 21:44

Vanillia schreef:
lifaya schreef:

Ja da's lekker makkelijk, en jij in de tussentijd maar doorbetalen. Je bent zelf een week geleden toch al tot de conclusie gekomen dat dit verbruik onmogelijk is?

Heeft niet zozeer te maken met "makkelijk". Maar voordat er ook maar geijkt moet worden moet er eerst 100% zekerheid zijn dat ik niet zelf de oorzaak ben van het hoge verbruik, want ik kan gewoonweg niet ook die 370 euro voor het ijken missen. Oxxio betaald de meter iig al voor mij, dus dat is al sowieso goede service. Eigenlijk is de stroomleverancier het belangrijkste aanspreekpunt als het om de meter gaat en niet de oxxio, dus ik vind dit al top. Ik moet kunnen aantonen dat mijn apparaten niet de oorzaak zijn, dan naar Liander stappen en de woningbouw, want dan betekend dus dat het probleem er al was voordat ik in de woning was en dan vind ik niet dat ik moet opdraaien voor kosten als ijking.

Na 3,5 uur is er enkel 0,075kWh door mijn koelkast verbruikt. Oftewel hij functioneert dus gewoon helemaal naar behoren, er is geen lekkage etc. Ik zal morgen ook nog een paar uur mijn TV monitoren, ik laat voor nu de meter nog even op de koelkast aangesloten zitten, dan zie ik morgenochtend wel wat het verbruik is en maak ik er ook meteen een foto van voor bewijs. De koelkast is namelijk 1,5 maanden lang het enige geweest wat aan heeft gestaan toen ik er niet was. Dus dat was het "belangrijkste apparaat".

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 21:46

Babeth schreef:
Als ik in deze situatie had gezeten had ik ze echt achter de vodden gezeten. Ik had ze helemaal gek gebeld net zo lang tot er een oplossing was. Ik had echt niet zo lang gewacht, want je rekening loopt gewoon door. Ik ben daarin heel standvastig.

Ik ben ook heel standvastig ;) maar de enige directe oplossing hier is ijken, kijken of de meter het naar behoren doet of niet. En als het probleem dus niet bij de meter ligt, dan moet ik de kosten gewoon betalen. Het is op basis van gelijk. Dus verklaar mij maar voor gek maar ik probeer het ijken dus zo lang mogelijk uit te stellen. Ik probeer dus nu eerst alle andere opties uit te sluiten.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 21:49

Persoonlijk vind ik TS op dit moment al best standvastig hoor. Die meter is in ieder geval binnen.

Succes, Lifaya!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 21:52

Muisbal schreef:
Dat metertje moet je zeker wel een dag op je koelkast houden om goed verbruik waar te nemen. Een koelkast verbruikt namelijk niet constant dezelfde hoeveelheid stroom. Maar dan zou je dus bij al je apparaten ruim de tijd moeten nemen. Ik vind eigenlijk wel dat er andere/meer stappen ondernomen moeten worden om erachter te komen wat dit hoge verbruik heeft veroorzaakt. Ik zou er voor zorgen dat er iemand naar die meter gaat kijken die er verstand van heeft. En dan niet over een paar weken, want zo blijf je doorsukkelen en laat je jezelf eigenlijk ook van het kastje naar de muur sturen.

Als de koelkast kapot was geweest dan had je dat nu wel kunnen zien :) dan had die namelijk door wezen draaien. Hij heeft enkel het eerste half uur wat groter verbruik laten zien, daarna heeft die even stil gestaan en daarna een heel klein beetje omhoog gegaan wat dus inhoud dat die dus niet constant verbruikt, wat een defecte koelkast wel doet.

Ik werk hiernaast gewoon en heb al een erg drukke 2 weken achter de rug met sollicitatie, familie, kat, feestdagen en nog wat zaken dus ik probeer het gewoon zo snel mogelijk te doen.

Vind het een beetje jammer dat ik nu word bestempeld als iemand die niet genoeg haar best doet. Ik heb direct alle instanties gebeld die nodig waren op het moment dat ik dat kon doen (de dag na koningsdag) en ik werd door 2 instanties (liander en woningbouw) niet serieus genomen. Enkel de oxxio is behulpzaam. Als ik straks "harde" bewijzen heb dat mijn apparaten niet dit hebben verbruikt sta ik gewoon veel sterker. Want ik ben niet van plan om die rekening te betalen ;)

Inmiddels staat de meterstand overigens op 88111.
Laatst bijgewerkt door Rennie89 op 06-05-15 21:55, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 21:54

Ts, je bent goed bezig, rekening heb je niet betaald en zal je ook niet hoeven te doen van oxxio tot er duidelijkheid is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 21:54

Met harde bewijzen kan er ook met terugwerkende kracht een mindere rekening komen, ook voor deze twee weken. :)

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 21:55

Het is absurd dat Oxxio zo reageert.
Wij hadden een aantal jaren geleden een soortgelijk geval.
Wij gingen van 8.000KwH naar 16.000KwH, maar wij wisten wat de oorzaak was. Dat jaar was er een strenge winter en we hadden een kantoorunit naast ons huis staan, die continue op 20 graden moest zijn. Daarom was het verbruik verdubbeld.

Essent ging ook vragen stellen of de meterstanden wel klopten. Ze gingen zelfs zover dat ze een mannetje stuurden die hier op de zolder en in de loods heeft gekeken of we geen wietplantage hadden.
Ondanks dat ik ze al meermalen uitgelegd had dat we die unit hadden staan, stonden ze erop om langs te komen. Wilden ook een nieuwe meter plaatsen maar daarvoor heb ik vriendelijk bedankt.

Ik zou bij Oxxio staan steigeren voor de deur, totdat ze alles tot in de puntjes uitgezocht hebben.

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 21:57

Maar kan er niemand dat bedrag voorschieten op het moment dat je apparaten geen afwijkend stroomverbruik laten zien? Dan krijg je het toch terug? Zou zelf zo snel mogelijk een ijking willen als blijkt dat mijn apparaten gewoon functioneren.