Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sandyjorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 15:19

Nicolletje schreef:
Ik zie dat je naar de buren toe geen hele muur hebt neergezet. Daar zou ik nou juist het liefst een héle hoge muur tussen willen hebben := :o

teveel steen om tegen aan te kijken maakt je tuin wat "benauwd" vandaar ook stukken met red ceder hout, dat vergrijst mooi.
Zo'n schutting zetten is redelijk aan de prijs. Hoe meer stenen hoe duurder. De houten schotten heeft onze timmerman op maat gemaakt.
Denk dat gemiddeld genomen 1 zijde 800 euro was (grondwerk, fundering, stellen, stenen, hout, voegen, natuursteen afdekker). Kost wat maar het was wel helemaal in de stijl van ons huis en we hoeven er nooit meer iets aan te doen.

hier nog even spammen hoe het er vandaag bij ligt. Hopelijk is t een beetje te zien want de zon schijnt zo hard.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en hier de voortuin. ook eigen ontwerp :)
Afbeelding

Mootje

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 19:53

Sandy, Lekker ruim opgezet plan voor nieuwbouw :j
Waarom hebben jullie ervoor gekozen om een traliedeur te plaatsen achterom? Verder enorm sjieke erfafscheiding!
Ik vind die ... op stam erg leuk, wat is het precies?

sandyjorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 21:02

@mootje: het is een deur met lamellen van metaal. de lamellen staan in een hoek van 45 graden. je kunt er dus niet echt doorheen kijken, maar omdat de foto vanaf de 1e verdieping is gemaakt kijk je er precies doorheen. wij vonden het een sjieke poort (eigen ontwerp, en onze buurman werkt op een bedrijf waar ze dit konden maken) en vooral een stevig geheel.

op die stam is een hydranga/hortensia annabel op stam. bevalt super. makkelijk te snoeien/in onderhoud en overleeft het een stuk beter dan de olijfboompjes op stam die ik er eerst had staan.
in de zomer zijn ze wit en nu kleuren ze wat roze-achtig
http://www.google.nl/imgres?hl=nl&sa=X& ... 105&ty=108

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 21:55

Hoi Nicolletje, die is leuk he, wij hebben hem ook. Ook grotendeels in de schaduw, dan lichten de bloemen juist mooi op. Bij ons staan de bloemen zomaar op een meter hoogte, hij heeft het goed naar zn zin op die plek.

Sandyjorgen, is dat geen pluimhortensia?

SuSem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 16:20

sandyjorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 20:13

Laurabram schreef:
Hoi Nicolletje, die is leuk he, wij hebben hem ook. Ook grotendeels in de schaduw, dan lichten de bloemen juist mooi op. Bij ons staan de bloemen zomaar op een meter hoogte, hij heeft het goed naar zn zin op die plek.

Sandyjorgen, is dat geen pluimhortensia?

nee, echt niet hoor. kaartje hangt er nog aan :o

susem: makkelijke tuin zo. Het is nu echter wel een veel betere tijd om te planten hoor!. Dan heb je er in april meteen al plezier van. anders moet je weer wachten to april mei voordat je de kleine planten in de grond kunt zetten en dan duurt het nog effe voor ze beetje omvang krijgen.
Je kunt planten nu nog planten in de maanden dat de "r" in de maand zit en de grond niet bevroren is.
Wij hebben de 1e week van december zelfs nog geplant.

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 20:16

Dat is een mooie basis Susem, daar kun je alle kanten mee op.

Sandyjorgen. Oké, dan zal het wel. Ik vond het qua bloemvorm meer op de pluim lijken en ook omdat die van wit/groen naar roze verkleuren en de Isabelle van groen/wit naar bruin.

SuSem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 20:23

Ja, dat weet ik :j, maar de spaarrekening is het daar niet zo mee eens :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 20:25

Leuk zo Sanne!

Maar aanplanten is nog niet bijna zo duur als bestraten etc hihi

SuSem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 20:27

Klopt, maar we hebben al veel meer gedaan dan in eerste instantie de bedoeling was ;)

En ik heb ook nog geen benul wat ik qua beplanting wil.. De border moet ook eerst opgehoogd worden met van die blokken :j

Ik wil iig Hortensia's, in een mooie pot denk ik..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 20:33

En moet je idd nog even nadenken!

Ik ben er ook nog niet uit, ik weet ook gewoon niet wat er te koop is haha

SuSem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 20:34

Tante van vriendlief doet tuinontwerpen.. Dit ontwerp komt van ons zelf, maar zij doet ook beplantingsadvies, dus maar eens kijken of zij iets voor ons kan doen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 20:41

Hier ongeveer hetzelfde. Beste maat van vriendlief is hovenier. Hij heeft de aanleg gedaan. Ontwerp is van mij

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 20:46

Hihi, bij ons heeft m'n nicht mij geholpen met het ontwerpen van de tuin. Ik had een basis, maar liep vast en zij had net de kennis om het laatste stukje te ontrafelen.
Leeghalen hebben we zelf gedaan, aanleg van bestrating en borders wel via een hovenier, beplantingsschema heb ik zelf uitgebroed en ook zelf aangeplant.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 12:22

Laurabram schreef:
Dat is een mooie basis Susem, daar kun je alle kanten mee op.

Sandyjorgen. Oké, dan zal het wel. Ik vond het qua bloemvorm meer op de pluim lijken en ook omdat die van wit/groen naar roze verkleuren en de Isabelle van groen/wit naar bruin.

Dan hangt er een verkeerd kaartje aan. Dit is een pluim hortensia. Een annebelle zou ronde bollen hebben. Maar ik meen te herrinneren dat die niet bestaan omdat een annabel afsterft in de winter en in t voorjaar uitschiet.

sandyjorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 21:28

vonneke schreef:
En moet je idd nog even nadenken!

Ik ben er ook nog niet uit, ik weet ook gewoon niet wat er te koop is haha

ik ben naar een kwekerij in helvoirt/cromvoirt gegaan met mijn schets en aangegeven wat ik wilde qua onderhoud/bloeiend/groen/meerjarig etc.
ze lieten zien wat daar aan voldeed en daar heb ik uit gekozen. zo'n kwekerij is ook goedkoper dan een tuincentrum dus dat is de moeite waard om even te kijken of er zoiets in de buurt zit :)*

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 22:52

Wow sandyjorgen, wat een gave tuin!

Ik ga het hier ook even volgen. Een maand geleden was dit mijn tuin, van achter af gezien:

Afbeelding

Van voor:
Afbeelding

Inmiddels is er (vooral binnen eigenlijk, en alvast een klein beetje buiten) veel veranderd.
Vooral de helft aan de kant van het huis is een beetje "zit- en toonbaar" gemaakt. Wat je op de eerste foto rechts, en de tweede links, goed kunt zien, is het hek. De tuin van mijn buurvrouw is een grote puinhoop, net 'n oerwoud. Ik heb aan die kant helaas geen fatsoenlijke afscheiding. Daar wil ik graag wel wat neer gaan zetten, wellicht iets met pallethout of goedkope planken, mijn budget is heul erg (studentenniveau) laag namelijk :P

Plan is, om van het zwaar begroeide gedeelte komend voorjaar (of nu alvast een beginnetje, zolang het nog kan) een groot konijnenhok te maken. Konijnenhok zou dan lopen tot de paal van de waslijn ongeveer, en vanaf daar tot aan het pad wil ik een strook groententuin :) Beetje jammer alleen dat er bamboe! in die tuin staat. Dat schijnt echt een ramp te zijn om eruit te halen...

Dus ik ga hier even meelezen (en reageren), om eens wat inspiratie op te doen! :)

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 10:22

Goedemorgen, heb weer even tijd om te reageren, lees wel braaf mee hoor.
Mooie tuinen weer gezien, vooral voortuin en ook een tuin waar nog veel werk aan is, maar dat is alleen maar leuk en uitdagend.
Tuin van Susem is ook leuk alleen had ik het stukje gras anders gedaan. Bv. een verhoogde bak zodat de vlakte van e tuin wordt doorbroken. Maar dit is jouw smaak en idee, en dat is ook helemaal prima.
Mijn tuin kleurt mooi naar de herst, vooral achter staat hij er nog heel mooi bij.
Verder plant ontwerp gemaakt voor de border voor dochter dus die planten gaan we grotendeels morgen even scoren bij de Boet in Hoogwoud, die hebben morgen 50% korting op de vaste planten.
Ga weer snel verder, zwaai zwaai.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 15:13

Suus, ik ben benieuwd wat het wordt als de planten er in gaan! Op zich wel een mooi begin zo :)
Imd, wat een oerwoud! Ik ben benieuwd hoe het er nu uit ziet.

Ik heb echt een leuk idee gezien op pinterest: het zelf maken van betonnen stepping stones met behulp van een rubber mat, zodat je er een motiefje in krijgt!

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 10:28

Imd, er zijn meestal in het voorjaar/zomer aanbiedingen van bouw markten waar je schutting delen van 20 euro per stuk kan kopen en soms hebben ze dan ook nog eens korting. Zo heb ik een aantal jaar geleden schutting delen van 17 euro per stuk gekocht..

Ik wou toen ook een schutting maken van hout maar dit was toen voor mij een goedkopere en snellere oplossing :D

Ik ben vanaf gister bezig met mijn tuin winter klaar maken , dus oude planten eruit en alles wat eventueel kapot kan vriezen
aan prullaria in de schuur zetten.. vandaag maar weer eens verder gaan want ik heb me toch een zooi spullen :+

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 20:52

Paddington, wat een hoop 'zooi' heb je dan hè, als het eenmaal in de schuur staat :')
Hier staat alles nog vol in bloei. Mijn hibiscus heeft er sinds mei nog niet zo sterk en groen uitgezien. Er zitten op dat kleine plantje nu 11 knoppen en 4 staan er vol in bloei! Ik hoop dat die de winter gaat overleven, ook al is hij de 'verkeerde' kleur.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 20:58

Mijn hibiscus wordt nu heel hard kaal.. Die bloeit al niet meer!

Verder staat hier ook nog erg veel in de bloei! Zelfs de roos die ik in de hoogzomer verplaatst had uit mijn vaders tuin en helemaal gesnoeid had, is nog helemaal gaan uitbloeien en zitten allemaal knoppen aan!
Afgelopen weekend mijn voortuin helemaal winterklaar gemaakt, wat planten nog verzet en er uitgehaald. Hortensia stond te dicht op de vorig jaar geplaatste beukenhaag en ik moest het allemaal wat meer ordenen qua hoogtes zeg maar! Lijkt weer helemaal anders! Had ook nog al het gras af willen steken in de voortuin, maar dat is er niet meer van gekomen..

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 21:03

Mijn andere hibiscus is inderdaad al erg zielig (http://www.tuinclub.be/tuinartikels/hibiscus10.jpg) :') Dat zijn alleen nog maar sprieten.
Mijn oranje-rode hibiscus bloeit volop.

Ik was vandaag bij de welkoop en wat een assortiment aan bollen! Ik vind het echt jammer dat ik geen echte tuin heb!

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 21:07

Ik heb laatst bij de Aldi allemaal bollen gekocht. Verschillende kleuren tulpen, roze, wit en rood ofzo.. Beetje die tinten allemaal. Moet ze alleen nog ff poten!

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 21:24

Ik was vandaag bij Tuinland, die is me toch groot! Duurde ff voor ik de hele winkel door was. Maar is leuk om even te snuffelen, ze hebben veel leuke spullen en er stond ook al aardig wat voor de kerst.

Ik was alleen op zoek naar rucola, maar dat hadden ze niet. Geen verassing eigenlijk :P Toch maar 'ns zaadjes op internet bestellen dan..