Bezuinigen op boodschappen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 11:29

Toad schreef:
Nu ik hier lees dat er zoveel mensen voor zo weinig boodschappen doen per week, ben ik toch wel gemotiveerd om het ook te proberen. Ik ben van plan om aankomende week voor maximaal 50 euro aan boodschappen te halen, kijken of het ons lukt! Dan gaan we eerst naar de Aldi, om goedkope dingen te halen en dan naar de ah om de dingen te halen die ze bij de Aldi niet hebben. Ik ben heel benieuwd...

Hebben ze geen Lidl in de buurt, want daar heb je net wat meer keuze als de Aldi :)

Toad

Re: Bezuinigen op boodschappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 11:32

de Lidl is wat verderop... maar zou ook kunnen. Ben niet zo'n fan vd Aldi.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 11:32

Sannert schreef:
Zo, gister avond eten gehad voor 1,80 met 2 personen. :+ boerenkool met spekjes en zo'n worst voor vriendlief. :7

Pluk je de boerenkool en aardappels zelf? Met het vlees erbij snap ik dat niet zo goed hoe je aan 90 cent pp. komt? :o?
Bij mij kosten de spekjes al 3.50 euro maar ik koop dan liever biologisch.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 11:33

Wij hebben gisteravond met z'n 3en gegeten voor € 3,08. We aten spaghetti :9

De spekjes koop ik altijd bij C1000 voor 79ct :P Een bakje van 200 (of 250?) gram.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 11:35

bij de ah zijn de spekjes ook erg duur..

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 11:40

aldi heeft inderdaad niet veel dingen al haalde ik dar wel altijd de woksaus (die hadden ze laatst niet meer :( )
Ik ben nu sinds deze week zelf ice tea aan het maken. En ik vind het erg lekker. En het stilt de dorst beter dan zo'n zoet drankje. (gewoon thee erg sterk maken, af laten koelen. Dan in de ijskast en als hij helemaal koud is citroensap uit zo'n bolletje erbij)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 12:22

Wat ook helpt: kijk of producten die in zo'n voordeelbak liggen, ook daadwerkelijk in de aanbieding zijn!
Bij de plus is deze week de san fransisco biscuit in de aanbieding (of hoe dat spul ook heet), en ernaast stond zo'n bak met digestive. Dus ik denk: <3 :Y) <3 :D en pak 2 rollen eruit (was 2e halve prijs ofzo). Maar ik ga nog eens goed kijken, ook bij het schap zelf, en geen voordeelbordjes te bekennen voor digestives.. Dus maar weer teruggelegd |( . Weet even niet hoeveel het scheelde, maar toch.

Ik bezuinig trouwens ook absoluut niet op dierenwelzijn.. Dan maar iets duurdere melk, als er een eko keurmerk op staat voel ik me daar toch beter bij.. Of eieren met 3 sterren voor beter leven.

Zelf ijsthee maken heb ik ook wel eens gedaan, maar al een tijdje niet meer..

Oh en mijn vriend en ik willen een blender kopen :D Kan je op de markt heel veel fruit in slaan, in de vriezer, en als je trek hebt gooi je er wat van in de blender + wat sinasappelsap uit een pak of yoghurt, en daar is uw heerlijke smoothie à +-€1 het glas ipv 2, wanneer je het in de winkel koopt. En het is nog lekkerder ook :D

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 12:32

Malenka schreef:
Ratjetoe schreef:
Ik lees hier 2-persoons huishoudens die voor 30-40 euro per week boodschappen kunnen doen, ik ben dan wel heel benieuwd wat er zoal per dag gegeten en gedronken wordt.
En doen de meesten hier dagelijk boodschappen of 1x per week?

Wij doen een paar keer per week boodschappen. Juist omdat we niet goed zijn in plannen. Er komt altijd van alles tussendoor en dan vind ik het zonde als ik producten weg moet gooien.

We gebruiken altijd verse groente, hebben bijna nooit snoepjes en chips, eten alleen goedkope koekjes of bakken zelf eens iets, drinken geen koolzuurhoudende frisdrank, drinken bijna geen alcohol, kopen alleen duurdere vruchtensappen als het in de aanbieding is (anders alleen de goedkope 1,5l pakken sinaasappelsap), drinken wel veel koffie en thee, eten sporadisch een toetje (in de aanbieding), wel vaak yoghurt met cruesli (eigen merk) als ontbijt, kopen niet meer brood dan noodzakelijk (maar wel duurdere brood omdat we het anders niet opeten), slaan het chips en frisdrank pad altijd over tenzij we besloten hebben dat het weer eens 'mag', we kijken altijd even of een product is afgeprijsd vanwege de uiterste verkoopdatum (is dat het geval en kunnen we het gebruiken dan gaat het mee), we eten datgene dat op dat moment goed te betalen is en bepalen dus nooit van te voren wat we gaan eten, vlees en vleesvervanger gaat in de vriezer zodat we niet meer gebruiken dan nodig en in kunnen kopen als het voordelig is, vlees en vleesvervangers eten we slechts een paar keer (keer of 3 a 4) per week.

Hier ongeveer hetzelfde: wij doen ook meerdere keren per week boodschappen maar bedenken wel van tevoren wat we willen hebben. We hebben wat voorraad in de diepvries en kopen verder verse groente, we eten nauwelijks koek/snoep, we drinken geen sappen of frisdrank, geen alcohol, geen toetjes, geen vlees en zo'n 3x per week vleesvervanger. En verder kopen we van bijna alles het goedkoopste en maken onze sauzen zelf.
Het is niet zo dat we ons iets ontzeggen hoor, meer willen we eigenlijk gewoon niet :o , . Als ik eens zin heb in een reep chocola van een tientje dan koop ik dat gewoon :P

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 12:35

Jullie zijn lekker fanatiek zeg! Wij wonen met zijn tweetjes en hebben (nog :P) geen dieren. Ik doe de boodschappen en probeer zo'n 50,- per week aan boodschappen te spenderen. Dit is vaak met toiletartikelen. Ik haal mijn boodschappen bij de Plus, AH, Nettorama en Jumbol. Ik werk zelf bij de Jumbo en de AH zit er tegenover en de Plus en Netto zitten vlak bij ons huis. Ik pak dus overal gewoon de aanbiedingen weg. Als bloemkool in de aanbieding is, dan eten we dus ook bloemkool :P. Wij eten best gezond volgens mij. We eten vaak (3-4x in de week) aardappels, groente en vlees, 1x frietjes en dan nog een keer lasagne/kip siam/kip madras/spaghetti/nasi/bami of een keer een dagje overslaan en dan eten we een soepie, broodjes, knaks of iets dergelijks.

Wat voor mij helpt is shoppen in aanbiedingen (ik kan veel kiezen natuurlijk met zoveel winkels in de buurt :P). Wij eten vaak A-merken (niet altijd) en komen zo prima rond :j. Maaar het kan altijd minder natuurlijk. Wij gooien niet veel weg overigens. Wij eten bijvoorbeeld 2 dagen van een bloemkool (we zijn geen grote eters), van een zak spruitjes, van gemaakte macaroni en van die overschotels/wereldgerechten blijft ook 1 portie over en dat gaat de vriezer in voor als 1 van ons eens alleen moet eten.

[edit] Bijvoorbeeld bij de Jumbo spruitjes voor 0,49 cent (eten we 2 dagen van) een bloemkool (1,49) eten we twee dagen van. Zak aardappels (1,99 voor 4 dagen) en dan voor 4 dagen vlees (vaak ligt er hoop in de vriezer: hamburger, kip, schnitzel, bal gehakt). Dat vind ik niet duur :n

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 14:06

Quellian schreef:
De spekjes koop ik altijd bij C1000 voor 79ct :P Een bakje van 200 (of 250?) gram.

Dan nog.... 79 cent voor spekjes, 80 cent voor een goedkope worst.
Dat is 1.59.
Hoe kom je dan aan 20 cent voor boerenkool en aardappels? :o? Zelfs zaadjes om zelf boerenkool mee te kweken zijn geen 20 cent....
Ik hoor dan graag hoe ik op deze manier in kan kopen, ik doe iets duidelijk fout :list:

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 14:12

Magrathea schreef:
Oh en mijn vriend en ik willen een blender kopen :D Kan je op de markt heel veel fruit in slaan, in de vriezer, en als je trek hebt gooi je er wat van in de blender + wat sinasappelsap uit een pak of yoghurt, en daar is uw heerlijke smoothie à +-€1 het glas ipv 2, wanneer je het in de winkel koopt. En het is nog lekkerder ook :D

Harstikke lekker! Maar 1 euro voor een glas vind ik nog steeds te veel als ik voor 79 cent een pak sap oid kan weg drinken. Kortom: Lekker, maar niet nodig ;)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 14:17

Ik vind het wel een tip eigenlijk! Een smoothie met yoghurt is hét beste antikatermiddel :7
Ik ben niet zo'n fruit-eter als bijv. dat ik een mandarijntje ga zitten pellen en soms kom ik toch wel aan iets te weinig fruit... :o

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 14:31

Ik ben ook geen fruiteter, maar drink ook geen alcohol, dus heb de smoothie niet nodig! :D
Voor mij nog steeds de lekkerste vruchtensap is bij mij om de hoek het eigen merk voor € 0,79. Die is niet alleen lekker goedkoop, ik vind hem veel lekkerder dan elk ander merk.

Ik koop ook eigen merk hagelslag, yoghurt, suiker, pasta's, of pennywafels in plaats van Kitkat enzovoort.
En wat vaak ook goedkoper is, zijn vaak de verse (seizoen-)groenten, niet voorverpakt of gesneden. Spruitjes kan je schoon, gepeld en gewassen kopen voor € 2,- per 350 gram, of 1 kg voor 1 euro. Dan maar even pellen hoor! (en niet 1 kg voor mij alleen). Ook let ik wel op of er aanbiedingen zijn die binnen mijn boodschappen lijstje kunnen vallen.

Wat ook enorm scheelt is 1 keer per week boodschappen voor de hele week. Niet elke dag een beetje, dat tikt veel harder aan, want dan zie je dat en denk je "oh ja, dat kan ook wel" en zo loopt het weer lekker op.

Heel zuinig (wat ik eigenlijk niet ben) is verder met de auto rijden om naar een goedkopere winkel te gaan. Tel de benzine kosten erbij op en je komt vaak zelfs duurder uit dan gewoon goed georganiseerd boodschappen doen in je eigen dichtsbijzijnde supermarkt. :j

(gut, ik kàn wel op de kleintjes letten... Waarom dóe ik het dan niet??)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 14:36

Ik doe alle boodschappen op de fiets!
Nog gezond ook, haha.

Dat voorgesneden spul vind ik alleen maar een uitkomst voor oudere mensen en mensen met een handicap, maar voor gezonde mensen, nee.

Ik eet helemaal geen fruit, en drink ook geen alcohol en geen prik, lekker makkelijk dus.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 14:38

Agossie schreef:
Ik ben ook geen fruiteter, maar drink ook geen alcohol, dus heb de smoothie niet nodig! :D
Voor mij nog steeds de lekkerste vruchtensap is bij mij om de hoek het eigen merk voor € 0,79. Die is niet alleen lekker goedkoop, ik vind hem veel lekkerder dan elk ander merk.

Ik koop ook eigen merk hagelslag, yoghurt, suiker, pasta's, of pennywafels in plaats van Kitkat enzovoort.
En wat vaak ook goedkoper is, zijn vaak de verse (seizoen-)groenten, niet voorverpakt of gesneden. Spruitjes kan je schoon, gepeld en gewassen kopen voor € 2,- per 350 gram, of 1 kg voor 1 euro. Dan maar even pellen hoor! (en niet 1 kg voor mij alleen). Ook let ik wel op of er aanbiedingen zijn die binnen mijn boodschappen lijstje kunnen vallen.

Wat ook enorm scheelt is 1 keer per week boodschappen voor de hele week. Niet elke dag een beetje, dat tikt veel harder aan, want dan zie je dat en denk je "oh ja, dat kan ook wel" en zo loopt het weer lekker op.

Heel zuinig (wat ik eigenlijk niet ben) is verder met de auto rijden om naar een goedkopere winkel te gaan. Tel de benzine kosten erbij op en je komt vaak zelfs duurder uit dan gewoon goed georganiseerd boodschappen doen in je eigen dichtsbijzijnde supermarkt. :j

(gut, ik kàn wel op de kleintjes letten... Waarom dóe ik het dan niet??)

Ik pel ook zelf hoor haha. Mijn vriendje is nogal gemakkelijk, maar ik snij wel die bloemkool hoor of pel inderdaad zelf de spruitjes wel :P. Heel soms neem ik weleens gesneden mee, maar dan alleen als ze goedkoper zijn dan de hele (bijvoorbeeld als ze alleen nog vandaag te gebruiken zijn en dan de helft van de prijs zijn). Wat dacht je trouwens van kipfilet in blokjes :oo . Voor dat verschil snijd ik echt zelf wel hoor haha! Ik doe nu 2x per week boodschappen en ik moet inderdaad ook echt niet vaker gaan hahaha, dat is alleen maar duurder :P. Soms is het zo verleidelijk als je in een supermarkt werkt hahaha. Ik moet alles op de fiets doen, dus soms is het ook wel makkelijk: past niet meer haha! Ow en ik moet echt met een volle maag gaan anders neem ik echt veel te veel mee :P.

Bij ons budget zitten trouwens ook nog wel lekkere producten: ships, snoep, af en toe een koekje (zijn we niet zo zot op), wijn, bier (mijn vriend drinkt een enkel biertje per week thuis), paar keer per week een toetje, afbakbroodjes (de duurste, maar die zijn zoooooo lekker haha) en lekker bolletjes/broodjes voor het weekend.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 14:41

zap schreef:
Wat dacht je trouwens van kipfilet in blokjes :oo

Ben vegetariër, dat helpt ook enorm!! :D

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 14:45

Dat voorgesneden spul zoals roerbakgroenten, ik hoor vaak "ja maar als je het allemaal apart moet kopen is het ook duur!"
(je het dan ook wel meteen héél veel meer)
Als je in je eentje bent of geen vriezer hebt kan ik me voorstellen dat je weleens zo'n zakje pakt.

Maar veel mensen om me heen doen ook niet aan bewaren of weten niet dan je dingen in kan vriezen.
Kaas bijvoorbeeld. Als ik een restant kaas heb dan doe ik dat in de keukenmachine en in een bakje in de vriezer, zo heb ik altijd 'geraspte' kaas voor een ovenschotel.
Boter, je kan gewoon boter invriezen. Bijvoorbeeld zelf een hoop kruidenboter maken en in kleine porties invriezen.
Laatst bijgewerkt door Nic op 25-01-12 14:46, in het totaal 1 keer bewerkt

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 14:46

Agossie schreef:
zap schreef:
Wat dacht je trouwens van kipfilet in blokjes :oo

Ben vegetariër, dat helpt ook enorm!! :D

*drukt op 'like' knop*. Ik ga straks maar eens boodschapjes doen bij de plus haha: mora snacks in de aanbieding :7

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 14:59

Het ligt er ook maar aan hoe lekker en gezond je wil eten, hoe erg je kunt bezuinigen. Wij drinken bijna elke morgen vers geperst sinaasappelgrapefruitsap. Daarmee hebben we ons dagelijkse portie fruit en vitamine c weer binnen, maar het is idd stukken duurder dan sap uit een pak of geen sap. Echter, we willen graag dit sap drinken, het is veel verser, met vruchtvlees en veel lekkerder. En wel weer goedkoper dan vers geperst sap in de winkel kopen.
Dat is dus een keuze die je maakt. Helemaal geen fruit eten is voor mij geen optie. Dat vind ik voor mijzelf niet gezond.
Datzelfde geldt voor iemand die zelf smoothies maakt. Het is een keus om die smoothies te willen drinken, het is bezuinigen op je uutgaven door ze zelf te maken van fruut en yoghurt.
Sap uut een pak drinken voor 80 ct is dan geen goed vergelijk.
En zoals ik al eerder postte, smaak en kwaliteit zijn in ons hyushouden terdegen ook belangrijk. Ik zou best elke dag alleen water kúnnen drinken en daarop een hoop besparen door geen frisdrank of sapjes of thee te hoeven kopen, maar ik wíl die andere drankjes ook graag drinken.
Onze manier van bezuinigen is er dan ook op gericht om middels acties en aanbiedingen de gewebste producten toch redelijk voordelig in te slaan.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 15:04

1 zak sinaasappelen kost E 3,99 ofzo. Daar zitten er 10 in (ofzo) en daar haal je dus minimaal 5 glazen uit, dus minder dan een euro per glas. Doe je dat elke dag, dan zit je op max 7 euro per week aan sap. Ik denk eerder aan 5 of 6.
Dan kun nog makkelijk van 20 / 30 euro per week rondkomen :j

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 15:07

Marije_jiplover schreef:
Het ligt er ook maar aan hoe lekker en gezond je wil eten, hoe erg je kunt bezuinigen. Wij drinken bijna elke morgen vers geperst sinaasappelgrapefruitsap. Daarmee hebben we ons dagelijkse portie fruit en vitamine c weer binnen, maar het is idd stukken duurder dan sap uit een pak of geen sap. Echter, we willen graag dit sap drinken, het is veel verser, met vruchtvlees en veel lekkerder. En wel weer goedkoper dan vers geperst sap in de winkel kopen.
Dat is dus een keuze die je maakt. Helemaal geen fruit eten is voor mij geen optie. Dat vind ik voor mijzelf niet gezond.
Datzelfde geldt voor iemand die zelf smoothies maakt. Het is een keus om die smoothies te willen drinken, het is bezuinigen op je uutgaven door ze zelf te maken van fruut en yoghurt.
Sap uut een pak drinken voor 80 ct is dan geen goed vergelijk.
En zoals ik al eerder postte, smaak en kwaliteit zijn in ons hyushouden terdegen ook belangrijk. Ik zou best elke dag alleen water kúnnen drinken en daarop een hoop besparen door geen frisdrank of sapjes of thee te hoeven kopen, maar ik wíl die andere drankjes ook graag drinken.
Onze manier van bezuinigen is er dan ook op gericht om middels acties en aanbiedingen de gewebste producten toch redelijk voordelig in te slaan.

Ja dat geldt ook voor ons inderdaad :j. Natuurlijk kunnen we alleen de goedkope merken kopen, maar wij vinden sommige A merken echt gewoon lekkerder. Het is ook een kunst om die zo goedkoop mogelijk te krijgen :j.

Sheran: je drinkt toch wel meer dan 1 glas per dag. Ik zou het niet willen hoor, 1 glas sap en de rest water ofzo?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 15:08

Wij hebben ook grapefruits, ons sapje bestaat uit een halve sinaasappel en 1 grapefruit per glas (we persen 1 sinaasappel, 1 rode en 1 gele grapefruit voor 2 glazen)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 15:10

Wat voor sinaasappels gebruiken jullie daarvoor :o?
Ik vind het lekker, heb een centrifuge staan, maar weet nooit wat voor sinaasappels ik mee moet nemen :+

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 15:14

stef schreef:
Magrathea schreef:

Harstikke lekker! Maar 1 euro voor een glas vind ik nog steeds te veel als ik voor 79 cent een pak sap oid kan weg drinken. Kortom: Lekker, maar niet nodig ;)

ja was een gokje :P Je kan het zo goedkoop maken als je zelf wil. (Bij la place ging bijna overal appel in, om het dikker te maken en om het minder zuur te maken) En het is wel gezonder, meer vitamines enzo.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 15:14

Perssinaasappels. En wij persen ze op een electrische citruspers, dat is minder werk dan schillen en in de sapcentrifuge (die hebben we nl ook).