Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
tamary schreef:Rolling blackouts. Ja het kan wel degelijk, dat het nog niet nodig is, heeft meer te maken met de huidige energiemix dan met niet kunnen.
De slimme meter uitzetten van af afstand is naar verluid uit gezet, maar ook daar is de vraag of dat zo kan blijven. De VS versie kan wel door de energiemaatschappij uitgezet worden trouwens. En uitgaande van het boek van marc elsberg waarvan het scenario aangepast is, maar zeker mogelijk volgens de experts (die zich de tandjes schrokken ervan trouwens) kan er genoeg gerommeld worden met die meters om de boel uit te schakelen. Dat kan hier niet is dan meer een softwarematig iets dan een fysiek onmogelijk iets.
Je kan zeker te maken krijgen met geplande afschakeling van stukken stroomnet bij productietekort, alternatief zou nl een ongecontroleerde "afschakeling" zijn en met een zo groot en complex aan elkaar geschakeld stroomnet kan dat continent wijd gevolgen hebben. Niet alles valt op te vangen door gedragsveranderingen van mensen, zeker niet op de termijn die nodig is. Naast iets als buren die niet blij zijn met herrie van (was)machines midden in de nacht.
Het u vraagt wij draaien beleid van nu is niet vol te houden met instabiele stroombronnen als zon en wind. Nog afgezien van de tekorten aan grondstoffen, tijd en menskracht om de bestaande systemen uit te breiden en aan te passen aan een factor X meer t.o.v. nu.
Er worden zowel uit practisch oogpunt als uit ethisch oogpunt terecht ook vragen gesteld over hoeveel energie nodig/eerlijk is.
Grainey schreef:Ik las het nieuwsbericht over dat toekomstig tekort aan stroom meer als een eerste stap naar subsidies voor thuisopslag, oftewel accu's. Vandaag ook een stuk erover in het DvhN, over dat de energieopslag opties steeds beter en efficienter worden en steeds belangrijker gaan worden. Ook willen ze het particulier gebruik ervan gaan stimuleren voor 2030. Dat lees ik dan als subsidie die mogelijk gaat komen en dat hoop ik van harte, kan niet wachten om van het net af te gaan. Sowieso wil ik zsm van het gas af, we betalen per jaar alleen al aan levering/netbeheer kosten van gas €2700 euro, dan hebben we nog geen m3 gebruikt.
Op naar een waterstofinstallatie en daarna dus ook stroomopslag thuis.
8nnemiek schreef:'Ze denken alleen aan hun zelf'![]()
Wie is 'ze' en hoe denken ze alleen aan zichzelf dan?![]()
Volgens mij denk jij echt dat daar mensen zitten die belasting en andere inkomsten voor de overheid regelrecht naar hun eigen rekening overmaken he![]()
En je denkt ook nog eens dat de overheid de energieprijzen kiest? Het prijsplafond, ja.. de overige prijzen, nee..
Thuisaccu's en buurtaccu's en elektrische auto's die bi-directioneel kunnen laden zijn juist hard nodig voor de energietransitie. Dat je thuis dan een stuk goedkoper uit bent uiteindelijk is alleen maar mooi meegenomen.
ClaudiaHS schreef:Oooh ik ben nog vergeten dat we al een inverter airco hebben hangen. In de maand dec heeft die ruim 1000kw opgegeten![]()
Maar daarmee kunnen we natuurlijk altijd bijverwarmen mocht zo'n warmtepomp tegenvallen qua warmte.
Hp,we wonen hier net 3 jaar.
Ik vertrek met liefde per direct uit dit fantastische *kuch* dorp, maar man wil niet.
Zwembad heeft trouwens ook een warmtepomp.
Met 3x 25a aansluiting redden we het dus niet als we nog een extra warmtepomp voor het huis willen
OleJon schreef:8nnemiek schreef:'Ze denken alleen aan hun zelf'![]()
Wie is 'ze' en hoe denken ze alleen aan zichzelf dan?![]()
Volgens mij denk jij echt dat daar mensen zitten die belasting en andere inkomsten voor de overheid regelrecht naar hun eigen rekening overmaken he![]()
En je denkt ook nog eens dat de overheid de energieprijzen kiest? Het prijsplafond, ja.. de overige prijzen, nee..
Thuisaccu's en buurtaccu's en elektrische auto's die bi-directioneel kunnen laden zijn juist hard nodig voor de energietransitie. Dat je thuis dan een stuk goedkoper uit bent uiteindelijk is alleen maar mooi meegenomen.
De energie maatschappijen en het kabinet.
Waarom zouden ze anders de btw weer omhoog brengen?
Het prijsplafond lijkt een oplossing, hadden ze deze niet ingevoerd en de btw op 9 procent gelaten was het wel mee gevallen.
Dus jij denkt dat de energie maatschappijen er voor ons zijn?
Mensen durven de verwarming niet meer aan te zetten terwijl zij zulke grote winsten draaien?
Kinke schreef:hebben we ook al naar zitten kijken, slimme laadpaal en auto die terug kan leveren. Helaas nog niet zoveel keus en duur
Cer schreef:Als die accu een groot duur ding is, dan verwacht ik daarmee dezelfde problemen als met de warmtepomp en zonnepanelen.. een gedeelte van de mensen die dat niet kunnen betalen, en het gedeelte van de mensen die het wel kunnen betalen die niet snappen dat ‘die andere mensen dat ook niet ‘gewoon’ even doen’