Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Steenbok12

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 22:46

Oeh ik hoor dat onze naaste buren een nieuwbouw huurhuis met loting hebben en in februari maart al weg zijn. Haf gehoopt tot oktober hier nog rustig te kunnen wonen (veel schorrie morrie elke keer in de flat). Hopelijk komt er het laatste half jaar iets normaals voor terug. Van de 3 normale huishoudens zijn we nu de laatste die nog gaan vertrekken haha.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 11:38

Yipee schreef:
Overlijdensrisico doet een hypotheekadviseur er vaak bij en als je wilt is een arbeidsobgeschiktheidsverzekering/ Woonlastenverzekering ook een optie.

Gelijk een vraag van mij: Wie heeft er ook een arbeidsongeschiktheidsverzekering/woonlastenverzekering afgesloten met de hypotheek?

Inboedel verzekeringen enzo heb ik via mijn speciale verzekeringsman netje die al mijn andere verzekeringen beheert afgesloten.

Ik heb er een, omdat ik alleen heb gekocht.

Caaroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 22:38

Velen hier die snel hebben kunnen kopen, zeg!

Ik kan wel wat inzichten gebruiken. :D Wij hebben een woning op het oog in een wijk waar we al eerder hebben geboden (en het net niet werden). We weten redelijk precies wat de koopsom van het eerdere huis is geworden. We weten sowieso veel koopsommen uit deze buurt, omdat we dat bij ons vorige bod heel uitgebreid hebben uitgezocht. Dan nu het volgende huis: we willen het heel graag kopen, maar de vraagprijs is relatief opvallend laag. Het huis is qua indeling, onderhoud etc. bijna identiek aan het vorige huis. Als we ons vorige bod ook op dit huis zouden neerleggen, zouden we 14% overbieden... Lijkt me bizar. Het zou kunnen, alleen moet het dan wel echt die kant op getaxeerd gaan worden... en natuurlijk bieden we liever lager, áls het maar geaccepteerd wordt, want we willen het echt heel graag hebben. Maarja.. dat is natuurlijk ook het spelletje :+

We gaan er binnenkort kijken en moeten dus uitzoeken of er zaken zijn die de waarde omlaag zouden kunnen trekken. Op basis van foto’s/vragenlijst zien we niets geks. Hebben jullie nog tips wat voor dingen de woningwaarde zouden kunnen verminderen? Uiteraard ga ik ook proberen uit te vogelen of het niet gewoon een stuntprijs is..

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 22:51

Caaroo het kan goed zijn dat het gewoon 'laag' geprijsd om veel interesse te krijgen.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 23:26

Wat Hobbyhorse zegt. Het kan ook een lokprijs zijn. Tja of het genoeg is?

Wij hebben ook weleens rond de 10-15% boven vraagprijs geboden en zijn alsnog overboden. Je weet niet wat de gek ervoor geeft. Enige die echt een beetje zinnig met je kan sparren over een bod is een aankoopmakelaar denk ik.

Bied wat het jou waard is. Blijf bij jezelf. Wat vind je redelijk en wil je betalen?

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 11:27

Wij hebben gisteren ook een akkoord gesloten *D

Het is zoooo snel gegaan. We zijn in de namiddag gaan kijken, er lag al een bod, de makelaar heeft ons wel een hint gegeven, dus we hebben het meteen kunnen kopen. En gelukkig nog €15k onder de vraagprijs, maar nog steeds veel meer dan wat je in een andere periode betaald had.

Ach ja, we kunnen het dragen en we gaan er heel goed zitten denk ik, dat is het belangrijkste.

We zijn wel in lichte paniek hier omdat het ons eerste huis is en het zo ongelooflijk snel gegaan is.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 11:52

Caaroo kan inderdaad een lok prijs zijn. Was het eerste huis ook zei de aankoop makelaar achteraf. Ik weet met het vervolg dat ik sowieso een aankoop makelaar weer zou willen. Ze hebben meer inzicht in de markt en vaak is het toch een ons kent ons wereld.. dus kunnen ze ook wel wat info los frutselen bij elkaar denk ik.

Aan de andere kant. Gewoon gaan kijken wie weet snap je het wel, of móeten ze er van af zsm.

SinneJ een huis ondervraagprijs dat is niet snel meer. Heb je een linkje? Gefeliciteerd in ieder geval. Mega spannend. Heb je een idee wanneer je erin kon.
Dat vond ik overigens ook dubbel. Mijn broer heeft een nieuwe en veel groter huis en tuin en zij hebben minder hypotheek dan dat wij hebben straks. Aan de andere kant. We willen binnen nu en 2 jaar gewoon weg. Liever nog gister dan vandaag.. het is een mooie wijk, rustig dorp, veel huizen komen er niet vrij, dichtbij de natuur en ik zie mezelf niet snel weggaan.. we kunnen het betalen. Markt zal altijd op en af blijven gaan en ik zie de markt niet volgende week instorten en de rente is nu laag natuurlijk.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 11:56

Wat leuk om met jullie mee te lezen. Ik ben samen met mijn vriend sinds kort opzoek naar ons eerste huis. We wonen beide nog thuis, dus extra spannend. Wij zijn zaterdag voor het eerst bij een huis geweest om te kijken en dat viel niet helemaal mee. Makelaar vertelde dat er al een bod was boven de vraagprijs zelfs.

Dinsdag gaan we bij een ander huis kijken, waar ik vanaf de buitenkant echt verliefd op ben. Ben benieuwd of het van binnen ook zo leuk is als op de foto's. We zoeken wel in een lastige prijsklasse waarin de vraag veel groter is dan het aanbod en dan nog binnen een erg dure regio.

Voor de duidelijkheid staan er op dit moment 7 woningen te koop onder de €300.000 binnen de gemeente waar we het liefst zouden wonen, waarvan 5 woningen gebouwd zijn voor 1944...

Gelukkig hebben we geen haast _O-

Edit: Misschien interessant voor de woningzoekende onder ons: https://www.liberoaankoop.nl/webinar?ut ... rhuisdozen
Laatst bijgewerkt door mavantos op 17-01-21 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 11:57

Sinnej, gefeliciteerd! En welkom bij de paniek club :D :=

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 12:12

Mavantos spannend! Welke prijs zit in je hoofd? En heb je ruimte om te klussen of te overbieden?

En wat mijn volgende plan was laat mensen weten dat je op zoek bent via social media.. zo hebben wij dus ons huis nu (305.000). Zonder overbieding.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 12:33

SinneJ schreef:
Wij hebben gisteren ook een akkoord gesloten *D

Het is zoooo snel gegaan. We zijn in de namiddag gaan kijken, er lag al een bod, de makelaar heeft ons wel een hint gegeven, dus we hebben het meteen kunnen kopen. En gelukkig nog €15k onder de vraagprijs, maar nog steeds veel meer dan wat je in een andere periode betaald had.

Ach ja, we kunnen het dragen en we gaan er heel goed zitten denk ik, dat is het belangrijkste.

We zijn wel in lichte paniek hier omdat het ons eerste huis is en het zo ongelooflijk snel gegaan is.

Gefeliciteerd!!

Lokvraagprijs is wel een interessante. Ik heb van de week ook een bezichtiging voor een belachelijk groot huis aan de bovenkant van mijn budget.. denk dat daar ook wel flink overboden gaat worden, maar goed, we gaan het gewoon proberen.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 14:01

Gefeliciteerd SinneJ!

Bij ons zei de aankoopmakelaar, ga er maar vanuit dat alle vraagprijzen een vanaf prijs zijn. :+ Wij hebben uiteindelijk zo'n 10% overboden.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 15:32

Lastige is ook dat Zolang we denken dat het is de markt ook in stand gehouden wordt door onszelf terwijl lagere biedingen misschien anders ook geaccepteerd zouden worden.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 15:42

ChantalSmook schreef:
Lastige is ook dat Zolang we denken dat het is de markt ook in stand gehouden wordt door onszelf terwijl lagere biedingen misschien anders ook geaccepteerd zouden worden.

Dat klopt zeker wel! Ik denk dat het hier in België veelal een stuk te hoog gezet wordt en dan eindig je op een prijs die nog altijd hoger is dan de marktprijs. Hier hoor ik niet dat ze constant boven vraagprijs bieden zoals in Nederland, maar het is toch wel bruut qua prijzen.

Het is een nieuwbouw. Ik ga het linkje aan de geïnteresseerden in pb sturen! Het is geen geheim, maar ik hou mijn exacte woonplaats van bokt af :j

edit; We kunnen er normaal in juni wel in :D
Laatst bijgewerkt door SinneJ op 17-01-21 15:44, in het totaal 1 keer bewerkt

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 15:43

CCCCC schreef:
Sinnej, gefeliciteerd! En welkom bij de paniek club :D :=

Ja vooral mijn vriend is echt van zijn melk :+ moet hem voortdurend geruststellen dat het echt wel goedkomt haha.

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 16:02

@ Carooo : ik verwacht ook een lokprijs hoor. Het kan bijna niet als een ander identiek huis voor een hogere prijs in de markt staat en deze is lager. Makelaars zetten de woningen voor een "lagere" prijs in de markt, omdat ze toch wel weten dat er bij interesse en animo minstens € 10.000 wordt overboden - en dat is ook de bedoeling om er meer geld voor te vangen. De prijs op Marktplaats is een "binnenkomer".

Caaroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 17:44

Dank jullie! Ik ga er ook maar vanuit dat het een lokprijs is, tenzij we echt gekke dingen zien bij het bezichtigen. Ben benieuwd hoe het dit keer zal lopen :j

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 19:33

ChantalSmook schreef:
Mavantos spannend! Welke prijs zit in je hoofd? En heb je ruimte om te klussen of te overbieden?

En wat mijn volgende plan was laat mensen weten dat je op zoek bent via social media.. zo hebben wij dus ons huis nu (305.000). Zonder overbieding.

Bedragen ga ik niet op internet zetten. Ben zelf werkzaam als makelaar (K-RMT) op het gebied van bedrijfsmatig vastgoed, al ben ik pas net afgestudeerd. Mijn collega is al tientallen jaren (woning)makelaar (RMT) en die gaat bij de woning die we dinsdag gaan bezichtigen direct mee om e.e.a. bouwkundig te bekijken. Zodat als alles oké lijkt we eventueel snel kunnen schakelen.

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 20:11

Verzekeringen ga ik morgen mijn hypotheekadviseur eens naar vragen. Bij he eerste gesprekken hadden we overlijdensverzekering en arbeidsongeschiktheid besproken en aangegeven dat ik die wilde. Hypotheek is al een tijdje rond, nu aan het wachten op tekenen. Maar hoorde van iemand dat ze een vragenlijst had moeten invullen voor de verzekeringen dus morgen maar even vragen of het wel gebeurd is en zo niet of hij het nog wil doen.

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 22:20

Super bedankt voor al jullie input 1 en 2 pagina's geleden, heel fijn! Ik heb het allemaal opgeschreven en ga morgen iets voorbereiden bekijken. Dank jullie :D

Momenteel hebben wij een huurhuis waar wij inderdaad ook alle verzekeringen via een verzekeringsbureau vanwaar alles is afgesloten, dat vind ik echt ideaal. Een arbeidsongeschiktheids en overlijdensverzekering hebben wij ook nog niet, een goede om mee te nemen bij het afsluiten van nieuwe verzekeringen tzt.

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 22:54

Ik vond de arbeidsongeschiktheidsverxekering nog flink duur. Ik kon die nu laatst pas afsluiten ivm vast contract dat ik gekregen had. Maar ik heb dat toch maar gelaten. Ik ben heel blij dat ik een hele lage hypotheek heb en het ten alle tijden kan blijven betalen.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 23:02

Wij hebben de arbeidsongeschiktheid wel aangevraagd via hypotheekadviseur maar met de toegezonden polis zijn we het niet eens. Dus ik denk dat wij toch ook van die verzekering gaan afzien. Mijn verzekeringsmannetje was ook al sceptisch over die verzekeringen over het algemeen toen ik hem belde voor wat extra info.

Overlijdensrisico hebben we wel.

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 23:11

Ja ik ga er rustig eens naar kijken. Ik denk dat het potentiele risico best hoog ingeschat word in mijn beroep. Als ik zie hoeveel ellende beten en dergelijke kunnen geven.

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 11:11

Ik heb nog een vraag aan jullie:

Hebben jullie of gaan jullie gebruik maken van een verhuisbedrijf? Zo ja, wat waren/zijn de kosten bij jullie?

Ik wil wel graag een verhuisbedrijf en ben even een beetje aan het kijken wat zoiets zou moeten kosten. Heb ook al offertes opgevraagd, maar ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 11:14

Wij hebben een studenten verhuisbedrijf ingeschakeld!
Eerst waren we een beetje sceptisch (iets met vooroordelen :+ ) maar qua prijs was het echt heel goed te doen!
En uiteindelijk waren ze echt supernetjes, snel en heel voorzichtig! We hebben ze een flinke fooi gegeven want het is voor hun echt een bijbaantje om de studie te bekostigen. Ze moesten ook flink sjouwen en het was een hele warme dag :=

Wij hadden Studentmovers. De exacte kosten weet ik niet precies meer, maar het was wel een paar honderd euro goedkoper dan wanneer je het door een gewoon verhuisbedrijf laat doen. Echt een aanrader!
https://www.studentmovers.nl/