Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 14:57

Ik heb een leiboompje wat een perenboom is, die groeit plat tegen de schuur aan, dus neemt heel weinig ruimte in

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 16:22

Wat fijn dat het tuinseizoen er weer aan komt. Onze tuin is sinds afgelopen najaar bijna helemaal af dus ik hoop hier ook wat intensiever mee te kunnen doen.
Het laatste wat nog moet gebeuren is een nieuwe poort en een ombouw voor de kliko's(maar dit is voor het tuinieren niet zo interessant) en tot slot willen we een pergola met druiven.

Komende maand gaan we voor het eerst de planten in de border snoeien, is het dan verstandig om dit begin of toch meer richting het eind van maart te doen?

Ook gaan we ons grasveld bijzaaien. We hebben in oktober graszoden gelegd maar die is niet overal goed aangeslagen dus dit vergt wel een goeie opknapbeurt.
Heeft iemand hier nog tips voor?

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 16:49

Jolien87 schreef:
Wat fijn dat het tuinseizoen er weer aan komt. Onze tuin is sinds afgelopen najaar bijna helemaal af dus ik hoop hier ook wat intensiever mee te kunnen doen.
Het laatste wat nog moet gebeuren is een nieuwe poort en een ombouw voor de kliko's(maar dit is voor het tuinieren niet zo interessant) en tot slot willen we een pergola met druiven.

Komende maand gaan we voor het eerst de planten in de border snoeien, is het dan verstandig om dit begin of toch meer richting het eind van maart te doen?

Ook gaan we ons grasveld bijzaaien. We hebben in oktober graszoden gelegd maar die is niet overal goed aangeslagen dus dit vergt wel een goeie opknapbeurt.
Heeft iemand hier nog tips voor?

https://www.directplant.nl/tuintips/snoeien/

Hier vind je richtlijnen voor wat en wanneer te snoeien.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 17:05

Thanks!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 18:06

Ik heb ook de neiging om de rozen te snoeien al moeten onderdrukken. Ze lopen al zo enorm uit! Maar ik ben toch ook nog wel bang voor vorst.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 19:28

Malenka schreef:
Ik heb ook de neiging om de rozen te snoeien al moeten onderdrukken. Ze lopen al zo enorm uit! Maar ik ben toch ook nog wel bang voor vorst.

Ik lees op diverse plekken dat je in de winter de rozen moet snoeien. Dat heb ik dus al gedaan.

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 20:03

Vjestagirl schreef:
Ik heb een leiboompje wat een perenboom is, die groeit plat tegen de schuur aan, dus neemt heel weinig ruimte in

En in de aanbieding bij de aldi zag ik net in de folder! Appel, peer, pruim of Kers

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 20:05

karin1985 schreef:
Vjestagirl schreef:

En in de aanbieding bij de aldi zag ik net in de folder! Appel, peer, pruim of Kers

Niet in alle regio’s, hier in het zuiden hebben we zaterdag Hosta’s .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 20:17

Ceetje_bokt schreef:
Malenka schreef:

Ik lees op diverse plekken dat je in de winter de rozen moet snoeien. Dat heb ik dus al gedaan.

Bij mij alleen de lange einden weggesnoeid.
Half maart wordt het dunnetjes overgedaan.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 13:07

Mijn tuinontwerp gaat steeds duidelijkere vormen aannemen.
Afbeelding

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 16:27

Wauw, hoe groot is jouw tuin wel niet?!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 16:36

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 17:05

Vjestagirl schreef:

Dit is een tekening van het project dat we dit jaar willen gaan bouwen. Onze kavel is daar 2000m2. Vrienden van ons ontwikkelen de kavel naast ons (nog grotendeels wit op de tekening en niet volledig op het papier). Ook die is 2000m2.

Afbeelding

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 17:33

Malenka schreef:
Vjestagirl schreef:

Dit is een tekening van het project dat we dit jaar willen gaan bouwen. Onze kavel is daar 2000m2. Vrienden van ons ontwikkelen de kavel naast ons (nog grotendeels wit op de tekening en niet volledig op het papier). Ook die is 2000m2.

[ [url=m/i6Klnh.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wauw, mooi!

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 18:04

2000 m2 dat is niet mis.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 18:22

Prachtig ontwerp.
Wel een vrij bewerkelijke tuin, lijkt mij.

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 09:19

Ik heb een vraagje. Hier op het erf staat een verwaarloosde sering.
Kan die nu nog terug gesnoeid worden of is dat al te laat.
Ik las tot in maart. Maar hij heeft al beginnende knoppen.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 10:01

Volgens mij kan je die tot maart sterk terug snoeien en dan loopt hij weer opnieuw uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 10:12

Niet echt een tuin vraag, maar wel advies nodig over plantjes. Onze gevel staat op het oosten, maar het huis is zo gebouwd dat in de middag er ook redelijk wat zon van de zijkant op valt.

Nu heb ik een mooie vensterbank inclusief plantenbak, maar het lukt nog niet echt om de planten daar in levend te houden. Het liefst een vaste plant, die in de winter groen is en van het voorjaar / zomer bloemen geeft?

Iemand tips?

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 12:15

Misschien haal je wat inspiratie uit dit topic, gaat over kleinere planten en ook wel potplanten [HTT] Kamerplanten asiel
Schiet mij niet zo direct wat te binnen..

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 14:30

Ik denk dat Judith toch buiten bedoelt?

Ik heb zelf ook wat advies nodig :)
Elke winter baal ik er weer van hoe kaal mijn tuin is. Ik zou echt graag wat meer wintergroen en kleur aanbrengen en daarom heb ik bedacht om m'n borders aansluitend te maken, nu heb ik 3 borders van 1m2 en verder veel bakken en potten.
Alleen weet ik niet zo goed welke planten ik dan het best kan gebruiken? Op dit moment staan er in de borders een vlinderstruik (die is een soort van wintergroen), 2 hortensia's ( die ik ivm met een steeds terugkerende plaag van woldopluis wat aan de vroege kant heb gesnoeid) en een mini sering.
Een een foto ter illustratie:
Afbeelding
Wil tevens een borderrand er langs plaatsen. Maar het grootste probleem zie je al op de foto: (een van) de katten!
Mijn katten zitten achter stroom, dus komen niet verder dan de tuin en ondanks de kattenbakken kakken ze het liefst in de tuin ^)
Daarom hangt er achterin al gaas over de bakken, want ze krabben alles kapot...
Dus ben bang dat als ik de border doortrek, dat ze alle nieuwe plantjes gaan slopen... Zodra alles vol staat met groen gaat het wel!
Tuin ligt op het noord-oosten, des ondanks is het wel een zonnige tuin, maar waar de borders liggen houdt de schutting wel het meeste zonlicht tegen. De bovengeboemde planten doen het alsnog prima :)

Ik had al bedacht dat de sering wat meer naar achteren mag worden verplaatst en dan alles een beetje van hoog naar laag over de lengte laten lopen :)

Hebben jullie tips voor welke wintergroene planten er tussen kunnen en hoe ik die monsters tegen ga houden :D
Even een idee hoe het er in de zomer uit ziet :)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
En om wat meer kleur te creëren heb ik een tafel, die erg verweerd is geraakt, gepimpt 8-)
Voor
Afbeelding
Nu
Afbeelding

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 17:05

ik heb drie verschillende soorten skimmia's staan, blijven winter groen. 1 met rode bolletjes, 1 met rode bloemetjes en 1 met witte bloemetjes.
Ook vind ik een rododenderon mooi, bloeit vroeg in het voorjaar.
Een aucuba is ook mooi, met bond gekleurd blad.
Een Camelia is ook mooi, maar die moet je met strenge vorst wel beschermen.
Leucothoe is ook mooi, heb je in verschillende varianten
Pieris is ook mooi, gebruik ik ook in kerststukjes.
Een viburnum (tinus) staat bij mij nu in bloei
Nandina, die verkleurt naar mate het koud is.
Kardinaals hoed, deze heb je in verschillende groen tinten, die is alle kanten in te leiden, is geen echte hechter, zoals een klim hortensia, dus je moet wel een rek plaatsen, waar hij door heen groeit.
Dit zijn allemaal planten die blad houden in de winter,

succes

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 17:27

Thanks! Daar heb ik wat aan :D

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 20:48

Heuchera blijft ook groen en is er in veel kleuren blad.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 20:55

Neonlight schreef:
Heuchera blijft ook groen en is er in veel kleuren blad.

En het voordeel van deze planten is dat ze laag bij de bodem groeien en dus gaan de katten er niet zomaar bij graven. Sommige soorten zijn ook écht heel taai en kunnen zo weer in de bodem gezet worden als ze uitgegraven worden.
Wij hebben de katten ook in de tuin en ik ken het probleem. Ik wil veel bodenbedekkers enzo maar helaas hebben de katten die deze winter grotendeels omgewoeld :( erg zonde. Ik had heel veel siernetels staan en vrouwenmantel en tot nu toe kan ik die niet meer vinden. De heuchera staan er nog wel.
Ik vind photinias ook erg mooi in de tuin trouwens. Wij hebben twee soorten Red Robins en het rood geeft wat meer kleur in de tuin in de winter. Sommige groeien wel erg hard, maar je kunt ze helemaal terug snoeien.