Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 11:57

Ik vind het ook wel makkelijk gedacht van je kan per dag of maand opzeggen. Dat klinkt mooi maar de vraag blijft nog staan van waar ga je dan vervolgens naartoe. Wat zal er op dat beschikbaar zijn tegen welke prijs.

Zou er een situatie kunnen ontstaan waarbij bedrijven geen nieuwe klanten meer aannemen?
Of waar wordt tegengegaan dat mensen bij wijze van spreken maandelijks kunnen gaan hoppen van leverancier naar leverancier? Dat lijkt me niet wenselijk namelijk.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 12:27

Je bedoeld dat vinden de energiemaatsvhapijen niet wenselijk.
Daar heb je inderdaad gelijk aan. Ze moeten natuurlijk wel de mensen het vel over de oren kunnen trekken. Daar gaan ze dan ook vast nog wel een stokje voor steken

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 12:33

ClaudiaHS schreef:
Wij zijn op dit moment bezig met een pellet cv kachel.
Deze krijgt dan een groot buffervat die dan water verwarmt voor de radiatoren en vloerverwarming.
Pellets zijn op dit moment hartstikke duur, maar met de huidige gasprijzen (boven prijsplafond) goedkoper dan gas.
Het grootste nadeel is de prijs van het systeem.
Pelletkachel met cv aansluiting, buffervat en zonnecollectoren komt op 22.000 euro.
Die kosten haal je er gewoon nooit meer uit.

We zijn nog steeds aan het twijfelen wat te doen.
Nu een gespecificeerde offerte die bijna op €24.000 komt.
Op de collectoren met buffervat zit nog een subsidie van €1800.
De houtpellets kosten bij de goedkoopste die ik kan vinden ong 6 euro per zakje van 15 kilo.
(Kan kiezen voor een pallet met 54 zakjes, of bulk levering).

Een all electric warmtepomp komt met collectoren en buffervat op ong €16.000 euro en er zit nog een subsidie op van €3900 en €1800.
+ we hoeven dan geen zakken pellets te kopen.
Maar de stroomrekening + aansluiting gaat dan wel flink omhoog.
Ons huis is uit '73, spouw nageisoleerd, nieuwe hr++ ramen overal, vloerverwarming en zolder nageisoleerd.

Ik twijfel vooral of zo'n warmtepomp ons huis wel echt warm krijgt.
Er valt nog winst te behalen op kruipruimte isolatie, voordeur vervangen (is echt een tochthol) en de vide dicht maken.
De prijs van een warmtepomp scheelt wel bijna 14k tov een pelletkachel...
%) zo lastig..

Edit: met een warmtepomp kan de gasaansluiting wel volledig weg, met een pelletcv heb je deze nog nodig.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 13:21

Voor wie er nog meer bij Oxxio zit: bij mij doet vanaf vandaag de jaarcheck het weer, de tool waarin er voor je voorspeld wordt of je geld terug krijgt of bij moet betalen.
Hier komt meestal vooral vervelend nieuws naar boven, dit goeie nieuwtje wou ik jullie niet onthouden :))

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 13:56

pmarena schreef:
Of waar wordt tegengegaan dat mensen bij wijze van spreken maandelijks kunnen gaan hoppen van leverancier naar leverancier? Dat lijkt me niet wenselijk namelijk.

Dat leverancierhoppen werken ze zelf in de hand door het niet meer bieden van een vast contract. Zij willen namelijk geen langdurige verbintenis meer met je aangaan. En maar wel hopen dan dat jij als klant zo makkelijk bent dat je toch wel blijft... Als ze echt voor jou hebben ingekocht, dan hadden ze ook meer bereidheid om jou als klant te behouden en je klandizie voor langere periode vast te leggen.
Het schijnt wel dat er per juli weer vaste contracten voor halfjaarsperioden zullen worden aangeboden.

Loretta schreef:
Probleem alleen is dat de prijs ook weer net zo makkelijk kan stijgen dan dalen. Daarom twijfel ik wel heel erg aan of overstappen naar ANWB wel zinnig is.

Leef niet in de veronderstelling dat je bij de aanbieders met 'vaste kwartaalprijzen' ooit voordeliger uit zult zijn. Reken er maar wel op dat zij de verwachte prijsstijgingen echt met een dikke marge hebben versleuteld in die 'vaste kwartaalprijzen'. En zij kennen de markt echt beter dan jij.
'Vaste kwartaalprijsen' zijn misschien fijn voor jou, want je weet waar je aan toe bent, maar ze zijn vooral fijn voor hen, want jij betaalt het hele kwartaal gewoon teveel.
Maar goed, als je liever vaste bedragen betaalt want dat geeft je rust, dan moet je zeker bij dat soort aanbieders blijven.

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 14:12

ClaudiaHS schreef:
ClaudiaHS schreef:
Deze krijgt dan een groot buffervat die dan water verwarmt voor de radiatoren en vloerverwarming.
Pellets zijn op dit moment hartstikke duur, maar met de huidige gasprijzen (boven prijsplafond) goedkoper dan gas.
Pelletkachel met cv aansluiting, buffervat en zonnecollectoren komt op 22.000 euro.

De houtpellets kosten bij de goedkoopste die ik kan vinden ong 6 euro per zakje van 15 kilo.

Een all electric warmtepomp komt met collectoren en buffervat op ong €16.000 euro en er zit nog een subsidie op van €3900 en €1800.
Ons huis is uit '73, spouw nageisoleerd, nieuwe hr++ ramen overal, vloerverwarming en zolder nageisoleerd.

Er valt nog winst te behalen op kruipruimte isolatie, voordeur vervangen (is echt een tochthol) en de vide dicht maken.
%) zo lastig..

Edit: met een warmtepomp kan de gasaansluiting wel volledig weg, met een pelletcv heb je deze nog nodig.

Misschien ook iets om in de overweging mee te nemen de stikstofcrisis is nu beetje ondergesneeuwd maar dat gaat weer ten sprake komen,weet niet hoe het met uitstoot van zo'n systeem is.
Wij hebben gasloze woning(nieuwbouw)
met warmtepomp en zonnepanelen die combinatie werkt super.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 14:21

ClaudiaHS schreef:
ClaudiaHS schreef:

%) zo lastig..

Ik heb wel eens ergens gelezen dat als de watertemperatuur van je CV terug geregeld kan worden tot (uit mijn hoofd) 60°C en je huis dan nog warm blijft, dat je dan ook naar een warmtepomp kan. Internet of een installateur kan je hier ongetwijfeld meer over vertellen.

Horsepride

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 14:40

ClaudiaHS schreef:
ClaudiaHS schreef:

%) zo lastig..

Waarvoor heb je zoveel energie nodig. Je doet het laten klinken of je installatie wilt waarmee je een school kunt verwarmen.

Is niet veel beter om een warmte meting te laten doen en om te kijken waar je probleem kunt oplossen. Kost om wat geld, maar dat is dan wel eenmalig. Wanneer je een huis echt goed isoleert dan heb je echt niet meer zoveel energie nodig om te verwarmen. Tenzij ergens wat mis is gegaan met isoleren.

Aan de andere kant als ik kijk hoeveel geld je er al in heb zitten + bij komt was je dan niet beter af geweest met nieuwe bouw of om dit verkopen en beter geïsoleerd woning te kopen?

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 15:05

Oooh ik ben nog vergeten dat we al een inverter airco hebben hangen. In de maand dec heeft die ruim 1000kw opgegeten :=
Maar daarmee kunnen we natuurlijk altijd bijverwarmen mocht zo'n warmtepomp tegenvallen qua warmte.

Hp,we wonen hier net 3 jaar.
Ik vertrek met liefde per direct uit dit fantastische *kuch* dorp, maar man wil niet.
Zwembad heeft trouwens ook een warmtepomp.
Met 3x 25a aansluiting redden we het dus niet als we nog een extra warmtepomp voor het huis willen :')

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 15:52

Horsepride schreef:
Waarvoor heb je zoveel energie nodig. Je doet het laten klinken of je installatie wilt waarmee je een school kunt verwarmen.

Is niet veel beter om een warmte meting te laten doen en om te kijken waar je probleem kunt oplossen. Kost om wat geld, maar dat is dan wel eenmalig. Wanneer je een huis echt goed isoleert dan heb je echt niet meer zoveel energie nodig om te verwarmen. Tenzij ergens wat mis is gegaan met isoleren.

Aan de andere kant als ik kijk hoeveel geld je er al in heb zitten + bij komt was je dan niet beter af geweest met nieuwe bouw of om dit verkopen en beter geïsoleerd woning te kopen?

:')
Dit ga ik dus dit jaar doen: mijn oude woning (1949, label F) slopen en nieuw erop zetten. En ik kan je vertellen: dat kost meer dan 20k :7 .

En omdat ik nieuw bouw en niet verbouw/renoveer heb ik ook geen recht op subsidies.
Laatst bijgewerkt door Roodvos op 12-01-23 15:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 15:53

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 16:57

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 16:59

Ik denk dat die dynamische tarieven daarbij een grote rol gaan spelen. Als mensen hun wasmachine aanzetten en hun auto en thuisaccu laden op momenten waarop de stroom goedkoop is en er dus genoeg aanbod is dan wordt het net automatisch beter gebalanceerd.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 17:46

Telpeva schreef:
Voor wie er nog meer bij Oxxio zit: bij mij doet vanaf vandaag de jaarcheck het weer, de tool waarin er voor je voorspeld wordt of je geld terug krijgt of bij moet betalen.
Hier komt meestal vooral vervelend nieuws naar boven, dit goeie nieuwtje wou ik jullie niet onthouden :))

Nou de verwachting is dat ik ongeveer 600 euro terugkrijg. Dat had ik zelf ook bedacht dus ik vind het wel goed nieuws :D

Ben ik die 600 kwijt aan alternatief verwarmen? Een deel wel maar dat heeft me gigantisch veel gas bespaard. Ik heb vanaf mei een gemiddeld gasverbruik van net geen tien m3 per maand dus blij mee.

Als ik zie wat ik daarvoor verbruikte was dat gigantisch. In 2021 was het totaal 953 m3, in 2022 was het 478 en dat komt omdat ik in de maanden januari tm maart wel gewoon gestookt heb. Daarna niet meer. Ik heb tot op de dag van vandaag de verwarming niet aan gehad. Ook andere kleine dingen helpen mee, geen warme kraan meer opendraaien maar elke keer het restje water uit de waterkoker gebruiken om iets om te spoelen of schoon te maken.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 17:47

vanmiddag kwam ik een paar medewerkers tegen die bedrijven adviseren in de aankoop van energie voor hoofdzakelijk bedrijven.
Mijn "angst" voor bedrijven die alleen dynamisch aanbieden zonder gas komen te zitten is zeker voor het komende jaar ongegrond.
Rusland levert nog steeds, alternatieven worden uitgebreid en de zachte winter zorgt ervoor dat de voorraden nog steeds rond de 85 procent vol zitten.

De onzekerheid van zomer 2022 ivm deze voorraden lijkt dit jaar niet aanwezig te zijn.

De voorraadvelden zijn op zich ook commerciële bedrijven al dan niet met een groot energiebedrijf als (mede) aandeelhouder.
Voor het komend jaar is prijsplafond hoe dan ook het max. dat je betaald.

Ik ben dus om en ga ook naar dynamisch.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 18:05

Ik ben zojuist ook overgestapt naar de ANWB, met ingangsdatum mijn nieuwe jaar dus dat is in maart. Spannend vind ik het wel maar ik zie bij mijn vriend echt goeie dingen. Zoals wassen snachts tegen zo ongeveer nul kosten.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 18:05

EllyC schreef:
vanmiddag kwam ik een paar medewerkers tegen die bedrijven adviseren in de aankoop van energie voor hoofdzakelijk bedrijven.
Mijn "angst" voor bedrijven die alleen dynamisch aanbieden zonder gas komen te zitten is zeker voor het komende jaar ongegrond.
Rusland levert nog steeds, alternatieven worden uitgebreid en de zachte winter zorgt ervoor dat de voorraden nog steeds rond de 85 procent vol zitten.

De onzekerheid van zomer 2022 ivm deze voorraden lijkt dit jaar niet aanwezig te zijn.

De voorraadvelden zijn op zich ook commerciële bedrijven al dan niet met een groot energiebedrijf als (mede) aandeelhouder.
Voor het komend jaar is prijsplafond hoe dan ook het max. dat je betaald.

Ik ben dus om en ga ook naar dynamisch.

Ik had dezelfde angst. Goed om te horen. Dan zullen wij in juni ook over gaan stappen denk ik. Moet alleen het zonnepanelen verhaal en dynamisch nog proberen te begrijpen :+

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 18:09

Ladygiroc schreef:

Of het begin van de lobby voor thuis-opslag ;)

Meer over dit bericht te weten komen? BNR had daar vanmiddag direct na 16.00 uur een item over. Was leerzaam. En pers-bericht was weer storm in een glas water :D
Laatst bijgewerkt door Dees op 12-01-23 18:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 18:09

ClaudiaHS schreef:
ClaudiaHS schreef:

%) zo lastig..

Vergeet die 6 euro/zak maar heel snel, is momenteel het dubbele.

Misschien toch voor de warmtepomp gaan, en een goedkope pelletkachel erbij voor de echt koude dagen?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 18:18

Pelletkachel kan ook zonder gas, moet hij alleen op het vat aangesloten en niet via de CV lopen.

Warmtepomp en een electrisch element in je vat voor bijverwarmen als het echt kiele kiele wordt zou ook nog een optie zijn. Mits je panelen op je dak hebt liggen, anders gaat het stroom door het dak qua hoeveelheid.

Wij hebben nu:
Heatpipes
Zonnepanelen
Pelletkachel
450 ltr buffervat

Verwarming dmv vloerverwarming, geen gas.

En hebben dus een warmtepomp aangeschaft om te laten draaien op de overtollige zonne-energie. Als het heel koud is willen we gaan berekenen of we de kachel aan doen of de warmtepomp laten draaien. En omdat de pallets zo duur zijn en we niet weten hoe lang je nog 'hout' mag stoken, dat gaan ze ooit wel in de ban doen ben ik bang voor.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 18:35

Sansevieria, hier zit een handel die beid ze aan voor 6.50 per zak. (10 kilo dus kleine zakjes)
Heb ook nog een adres in DL die kost per 1000 kg 400 euro (komt 32 euro bezorgkosten overheen)
In zie online wel veel voor 12-13 euro per zak (14-15 kilo).
3 jaar geleden betaalden we 3.50 per zak á 15 kg in DL |(

Zaterdag gaan we even naar die kachel handel die de offerte heeft gemaakt voor de pelletkachel, om het over een warmtepomp te hebben.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 19:20

Telpeva schreef:

Helaas, bij mij nog niet. Ook kan ik mijn stroomverbruik sinds dinsdag niet meer inzien. Gas nog wel. Meer mensen last van?

Horsepride

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 20:34

8nnemiek schreef:
Ik denk dat die dynamische tarieven daarbij een grote rol gaan spelen. Als mensen hun wasmachine aanzetten en hun auto en thuisaccu laden op momenten waarop de stroom goedkoop is en er dus genoeg aanbod is dan wordt het net automatisch beter gebalanceerd.

Dit is natuurlijk ook de rede waarom auto niet direct uit een stopcontact maar via een laadpaal moet laden. Bij stroom te kort kan men dan vanuit de energie centrale de laad palen laten afschakelen .

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 21:15

Dat kunnen ze niet op afstand regelen nee. Ook bij openbare laadpalen niet volgens mij.
En je kan elke elektrische auto via een gewoon stopcontact laden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 21:20

8nnemiek schreef:
Dat kunnen ze niet op afstand regelen nee. Ook bij openbare laadpalen niet volgens mij.
En je kan elke elektrische auto via een gewoon stopcontact laden.

Ik vermoed dat de correcte zin NOG niet op afstand regelen is. Ja overstappen op geheel niet fossiel electriciteit opwekken gaat een andere manier van met energieverbuik omgaan vragen en die optie zit nog bij veel te weinig mensen in de mogelijkheden/oplossingen bak. Idem voor het bedrijfsleven trouwens en daarmee zeker deels ons economisch systeem.