Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 13:21

Azijn gebruik ik ook altijd :j
En wasnoten ipv wasmiddel, ik doe al een paar jaar met een zak van 500 gram! Dat werkt alleen niet zo fijn bij witte was en was met flinke vlekken.

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 13:23

Wasnoten? Nog nooit van gehoord.

Zal ff googlen.

Mijn voorraad wasmiddel is een beetje aso... Plaatselijke supermarkt heeft 1 x per jaar ongeveer de aanbieding van 2 +3 gratis. En als je dan 3 x die aanbieding meeneemt ben je gelijk klaar voor een paar jaar :')

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 13:25

Zelfgemaakt is vaak ook nog veel lekkerder, zeker in het geval van frietjes.

Ik gebruik voor het wassen een eco egg. Één keer aanschaffen voor nog geen 20 euro en daarna alleen wat bolletjes bijvullen 1x per half jaar ofzo. Ik gebruik af en toe wasparfum maar niet te vaak want als het hangt te drogen en er is net iets te veel gebruikt moet ik niezen :+

Ik ben buiten weer even lekker aan het snoeien geweest en van een aantal dingen gelijk maar stekken gemaakt, deels voor eigen gebruik en als het aanslaat, deels voor verkoop aan de weg. We hebben nog maar 3 kippen dus niet meer zo veel eieren, niet genoeg om te verkopen in ieder geval, maar die handel vond ik vorig jaar best leuk. Doosjes aan de weg, potje erbij en eind van de dag eens kijken wat er in zit.

Oja en ik zag nog iets over tampons oid, ik gebruik sinds een jaar ofzo een cup. Scheelt geld en gedoe, maar ik vind het vooral ook fijn dat ik me eigenlijk maar 2 dagen ongesteld voel, de rest van de tijd moet ik er bewust aan denken om die cup 2x per dag ofzo te legen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 13:27

Ik denk er steeds aan om wasnoten of een eco egg te kopen, maar het komt er nooit van. Toch maar eens werk van maken.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 13:29

Ik vind het heel makkelijk. Mijn moeder vond het niks dus ik heb nu ook die van haar. Is wel makkelijk want dan kan de ene drogen als de andere in de was zit.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 13:39

TGTG doe ik eigenlijk nooit, zitten toch vaak dingen in die je anders niet zou kopen en dan vind ik de besparing te klein, en idd speciaal erheen moeten.

Kilo zak friet bij de lidl is 1.19, daar ga ik echt niet zelf friet voor maken. Friet eten hoort juist makkelijk te zijn :+ Had wel 2 nieuwe flessen frituurolie gehaald gisteravond, dat was 11.58 bij elkaar, wel duur maar alsnog velen malen goedkoper als naar de snackbar gaan. Doos van 12 frikadellen 2.49.

Bij onze lidl ligt wel heel vaak 30 % vlees en groenten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 13:51

Dat vind ik juist het leuke aan TGTG; die dingen die je normaal niet koopt omdat je het misschien nog niet kent of het normaal te duur is. Ik heb op die manier al best wat soorten nieuwe groente en fruit ontdekt die ik nooit eerder had gemaakt, en nu regelmatig koop.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 15:50

Wasverzachter gebruik ik niet, het is echt niet nodig. Te overwegen om die nog te schrappen.

Als je regelmatig wast is het goedkoopste product ook prima trouwens. Ik doe er verder ook niets bij.

Ben zelf heel allergisch als het te geparfumeerd is dus ik moet wel goedkoop wasmiddel halen en geen wasverzachter maar dat kan dus gewoon :)

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 16:18

Stille meelezer hier

Je kunt van hedera (klimop) ook wasmiddel maken
Afbeelding
Afbeelding

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 16:20

Wel opletten, niet iedereen kan daar tegen. Dus eerst uitproberen voor je je hele garderobe ermee doet ;)

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 16:29

Ik gebruik altijd Formil klein&krachtig van de Lidl, regelmatig in de aanbieding 2 voor 4.50, 28 wasbeurten per fles komt neer op 8 cent per was en ik ben er erg tevreden over. Mijn machine doseert zelf en denk dat ik zelfs meer dan 28 wassen met een fles doe. Wasverzachter gebruik ik niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 16:36

Oeh da's een goeie van die klimop! Is dat voor alle was, of enkel voor 40 graden en warmer? Heb op het weiland bij de pony echt gigantisch veel klimop staan, ik zie mogelijkheden :Y)
Per toeval dat recept voor zalf tegen cellulitis ook ergens liggen Amber?

Ecco eggs ga ik eveneens eens in verdiepen.

Ik kijk al uit naar de week van 28 maart. Vanaf dan ga ik fulltime in de slag op mijn nieuwe werk en ik heb gelijk 2 dagen op verplaatsing, wat ik dan met de trein kan doen + 1 dag vrijaf door overuren.
Dus dat maakt 2 dagen met de fiets proberen, 2 dagen met de trein en 1 dag thuis. Of als het met een collega uit de buurt is kunnen we misschien carpoolen, scheelt ook in onkosten.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 16:37

Ik heb deze even snel van een website afgehaald. Die staat boven in de adresbalk op de fotos

Ik heb de tip van de Facebook pagina meer doen met minder geld, daar gebruiken meerdere mensen het die erg tevreden waren

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 16:38

Nog wasmiddel genoeg gelukkig (en let op detergenten zoals in wasmiddelen zijn iets anders dan zeep).
Klimop wil ik hier juist kwijt, ellende spul.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 16:40

Ik wil de klimop ook kwijt, maar als ik daar dan op een tegelijk nuttige manier vanaf kan geraken, graag. Heeft die groene ellende alsnog wat goed gebracht.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 16:52

Ik kom dit topic ook even volgen. :) Wij zijn nooit echt besparend bezig geweest :o Maar het voelt nu niet goed om te leven zoals we deden, dus ik lees graag mee over hoe we wat meer bewust kunnen worden van onze uitgaven en onze leefstijl.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 17:06

Ik had enkele weken geleden een tgtg pakket met 2 grote zakken aardappels, en woon in mijn eentje, was even niet zo creatief met koken, dus heb voor een groot deel friet gemaakt, in een maand tijd friet voor een jaar gegeten :') ach komt soms ook voor, was best eens lekker alleen niet al te gezond.

Vandaag E-scooters wezen kijken en even proef gereden, je scheurt er echt op weg, hilarisch. Auto staat nu ook te koop, vannacht maar even een nachtje er over slapen hoe en wat, volgens alle garages waar we zijn wezen kijken gaan de prijzen wel stijgen, alle oude modellen zijn nog "normale" prijs en alle nieuwe leveringen zijn door de hogere brandstof en container kosten betreft vervoer giga gestegen, wat natuurlijk doorgevoerd word naar de klant, dat klonk wel als een logisch verhaaltje, dus denk dat ik in de komende dagen maar wel een beslissing neem. Alleen lastig want er is best veel aanbod, eentje had eigenlijk wel een mooie scooter die ik wel zou willen, maar service leek mij wat minder (ook gezien via reviews en je moet een vrij duur onderhoudspakket afnemen voor je garantie terwijl elektrische scooters amper onderhoud vergen, klonk dus niet helemaal eerlijk) Andere garage was daar veel transparanter in en gaf dat ook aan, onderhoudskosten zijn echt nihil, maar had dan weer eigenlijk niet de scooter die ik het mooist/prettigst vond naar prijsverhouding, best lastig dus. Een ga op je gevoel af zit er bij deze niet in, ben echt gevoelloos betreft dit gebeuren, vind van alles wel leuk maar niet echt een idee waar ik goed aan doe :')

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 17:21

Dat is een flinke ronde zoeken zo voor een elektrische scooter! Succes!

Ik zojuist in Poppel getankt. €1,95 voor benzine

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 17:48

Het station waar ik gisteren de bak heb volgegooid aan €1,98 stond vandaag ook op 2,08 dus ik was er net op tijd bij.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 17:54

Muurp schreef:
Ik kom dit topic ook even volgen. :) Wij zijn nooit echt besparend bezig geweest :o Maar het voelt nu niet goed om te leven zoals we deden, dus ik lees graag mee over hoe we wat meer bewust kunnen worden van onze uitgaven en onze leefstijl.

Hoe bedoel je dit? Eigenlijk is ruim leven (naast doneren maar dat is ook niet heilig) het beste wat je kunt doen voor de economie als je het geld hebt :D

Edit: naast ondernemen, winst maken, netjes belasting betalen en werkgelegenheid scheppen.
Laatst bijgewerkt door poes op 10-03-22 17:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 17:58

Donaties mogen anders altijd deze kant op :j

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 18:00

Ik doneer ieder jaar netjes en ruim leven kan makkelijk, maar ik ben verslaafd aan sparen en ik vind heel veel dingen ook slecht voor het milieu.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 18:30

Ik haal ook mijn wasmiddel bij de Lidl, Formil heet het. Voor de witte was heb ik de poeder. Ik doe er echt heel lang mee en is heel goedkoop. Net als de W5 vaatwastabletten.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 18:40

Wij doneren bijna niet, maar investeren liever in onze eigen grond en het verbeteren daarvan, daarmee helpen we de wereld meer dan een paar tientjes hier en daar (die we alsnog doen als ik een specifiek doel zie zoals een kat die extra operaties nodig heeft bij stichting Katimo ofzo).

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 19:00

Je kunt ook wilde kastanjes gebruiken als wasmiddel en afwasmiddel. In zowel hedera(klimop) als wilde kastanjes zitten saponinen. Sapo=zeep in het latijn :D alleen mis je dan wel het frisse luchtje