Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 12:43

Ik ben zelf heel erg afgegaan op het gevoel toen ik binnen kwam. Toen ik in mijn huidige woning binnen kwam voelde dat goed. Zat nog wel de oude woningbouwbadkamer in maar de keuken en het toilet beneden waren in 2015 geheel vernieuwd en up to date gebracht. Momenteel zijn ze in de weekenden bezig met de badkamer.

Ik heb naast gevoel ook gekeken naar het Up to date zijn van de woning in combinatie met de vraagprijs. Dit omdat de woning wat meer aan de bovenkant van mijn budget als alleenstaande viel en ik dan niet ook en de badkamer en de keuken bij intrekken van de woning gelijk wilde hoeven doen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 12:46

Ja dat voelen is wel belangrijk.
Ik heb toen ik jaren geleden mijn appartement kocht 2 appartementen in de zelfde flat bekennen. (Onder elkaar, dus exact het zelfde)
1ste appartement was oké. Het was wat ik zocht.
2de appartement kwam ik binnen en ik zag mij zelf er al helemaal wonen. Ik was in mijn hoofd de boel al aan het inrichten.

Mijn vader was mee met de bezichtigingen. En die werd ook direct blij en ontspannen toen hij binnen liep.
In de auto terug waren we allebei helemaal enthousiast.

Dat werd m dus.
Geen seconde spijt van gehad.

Inmiddels heb ik die al weer verkocht en woon ik nu in een eengezinswoning.

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 12:59

@ Flowq: weet niet of je bij een huis met een VvE gaat kijken, maar zo ja: daarop doorvragen. Hoe actief zijn ze, zijn er reserves, hoeveel, staat er groot onderhoud op de planning, etc. Dat kun je later wel terugzien in documenten maar goed om alvast een beeld van te hebben.

Sem_

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 13:00

Hebben jullie trouwens woonverzekeringen via je hypotheekadviseur afgesloten of zelf?

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 13:02

Welke woonverzekeringen bedoel je?

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 13:04

Opstal en inboedel (en aansprakelijkheid). :)

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 13:05

Ik denk opstal en inboedel?
Ik heb al mijn verzekeringen afgesloten via een adviesgroep. Zij doen ook hypotheken maar dat heb ik bij een adviseur laten doen hier uit de regio.
Je betaalt er wel wat voor maar ik vind het wel fijn om alles via zo’n toko af te sluiten. Heb je alles onder een dak en als er wat is mogen zij het regelen. Ik krijg namelijk echt de kriebels als het om verzekeringen gaat. _O- dus ik laat het lekker voor me doen.

Hier zijn wij bij huizen inderdaad ook echt op gevoel afgegaan. Mijn vriend vond dat was lastiger dan ik, ik heb dat gevoel (of niet) altijd heel sterk. Hij wat minder. Maar bij dit huis waren we beide om :) Ik heb mijn makelaar laten beoordelen of alles oke was enz. dat kunnen wij als leken namelijk miet.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 13:07

Opstal en inboedel heb ik niet via de adviseur afgesloten maar gewoon zelf gedaan.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 13:11

Overlijdensrisico doet een hypotheekadviseur er vaak bij en als je wilt is een arbeidsobgeschiktheidsverzekering/ Woonlastenverzekering ook een optie.

Gelijk een vraag van mij: Wie heeft er ook een arbeidsongeschiktheidsverzekering/woonlastenverzekering afgesloten met de hypotheek?

Inboedel verzekeringen enzo heb ik via mijn speciale verzekeringsman netje die al mijn andere verzekeringen beheert afgesloten.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 13:25

leeslampje schreef:
@ Flowq: weet niet of je bij een huis met een VvE gaat kijken, maar zo ja: daarop doorvragen. Hoe actief zijn ze, zijn er reserves, hoeveel, staat er groot onderhoud op de planning, etc. Dat kun je later wel terugzien in documenten maar goed om alvast een beeld van te hebben.

Een gezonde VVE is ook heel belangrijk ja! Weeg ook vooral af in dat geval, hoeveel je betaalt tov hoeveel risico je loopt en hoeveel je krijgt. Een goedkope bijdrage is leuk, maar kan je flink terugpakken later als er iets gebeurt. Terwijl een wat duurdere bijdrage je erg kan ontzorgen. Maar ook weer niet té duur. Moet een goede balans in zitten :j

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 13:32

Yipee schreef:
Gelijk een vraag van mij: Wie heeft er ook een arbeidsongeschiktheidsverzekering/woonlastenverzekering afgesloten met de hypotheek?

Wij hebben dat niet gedaan. Mijn vriend is WGA-hiaat aanvullend verzekerd dus voor hem is het niet nodig. Ik heb dat echter niet en bij mijn werkgever kan dat enkel worden aangevraagd bij indiensttreding. Dus mocht ik 50% arbeidsongeschikt worden én geen baan vinden voor die overige 50% hebben we een tekort van ik geloof 250 euro bruto om de lasten 'te mogen' dragen. Wij accepteren dit risico en verzekeren daarom niet. We zitten beiden in het begin van onze carrière en gaan er elk jaar op vooruit (ik heb per 1/1 alweer een verhoging gehad) en hoe groot ís de kans dat bovenstaand gebeurt..

Overlijdingsrisico hebben wij wel, maar echt voor het minimale voor een minimale periode. Wij kunnen in principe na 5 jaar de hypotheek op 1 salaris dragen. Dus wij hebben verzekerd voor 5 jaar voor het bedrag wat we dan te kort komen. Dat is echter meer voor mij, ik heb via werk een ANW-Hiaat verzekering dus die keert elke maand een fijn bedrag uit als ik kom te overlijden, vriend heeft dan tezamen met nabestaandenpensioen genoeg om de lasten te kunnen/mogen dragen.

Kortom, wij zijn niet echt verzekertypes en hebben zelf ook best wat liquide middelen achter de hand mocht er iets gebeuren.

Edit: Inboedel en opstal gaan we gewoon zelf afsluiten.
Laatst bijgewerkt door CCCCC op 15-01-21 13:35, in het totaal 2 keer bewerkt

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 13:33

Overlijdensrisico is inderdaad al geregeld via de hypotheekadviseur. Arbeidsongeschiktheidsverzekering/woonlastenverzekering hebben wij niet gedaan (in overleg met de adviseur).
Laatst bijgewerkt door Sem_ op 15-01-21 13:44, in het totaal 1 keer bewerkt

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 13:37

Ik heb het volgens mij een paar pagina's terug al gezegd, maar een rechtsbijstand is ook écht aan te raden voordat je het huis koopt. Wij hebben overigens geen arbeidgeschiktheidsverzekering en woonlastenverzekering, wel overlijdensrisicoverzekering. Die we overigens nog even naar boven aan moeten passen met het nieuwe huis :))

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 13:41

Let op dat als je samenwoont je de overlijdensrisicoverzekering op de ander afsluit. Dus je partner op jou en jij op je partner, anders kom je voor hoge kosten te staan bij overlijden.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 14:02

Yipee schreef:
Overlijdensrisico doet een hypotheekadviseur er vaak bij en als je wilt is een arbeidsobgeschiktheidsverzekering/ Woonlastenverzekering ook een optie.

Inboedel verzekeringen enzo heb ik via mijn speciale verzekeringsman netje die al mijn andere verzekeringen beheert afgesloten.

Ik niet aov heeft weinig zin, ben al afgekeurd :+ de rest loopt met collectiviteits korting op een plek nu. Zelf gedaan :j

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 14:33

IMANDRA schreef:
Ik heb het volgens mij een paar pagina's terug al gezegd, maar een rechtsbijstand is ook écht aan te raden voordat je het huis koopt.

Mwah... wij hebben echt heel veel juridisch gedoe gehad bij de aankoop van ons huis, maar we hebben gewoon op dat moment de prepaid rechtsbijstand van DAS ingeschakeld, dat heet nu rechtshulp on demand lees ik.
Maar goed, het scheelt dat ik zelf op juridisch vlak ook best handig ben, maar ik vind een rechtsbijstand verzekering echt veel te duur.

Bouwtechnische keuring hebben wij trouwens ook niet laten doen, gewoon mijn schoonvader meegenomen, die was altijd timmerman en projectleider in de bouw. Met hem een schatting gemaakt van de kosten en dat meegenomen in de onderhandelingen.

Toen we ons vorige huis kochten was door de verkopers al een bouwtechnische keuring uitgevoerd, die hadden compleet gemist dat de balken van de zoldervloer opgevreten waren, want ze mochten niet onder de vloerbedekking kijken bij bouwtechnische keuringen :+ Tot zover het nut daarvan dus.

Verzekeringen hebben we allemaal ondergebracht op één adres, een onderlinge. Dus ook daar de woonverzekeringen ondergebracht. Is niet duurder dan bijvoorbeeld online trouwens, maar je krijgt er wel veel service voor terug én een stukje van je premie terug als ze weinig hebben hoeven uitkeren aan de verzekerden over een jaar.

Whupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 16:26

Ik ga woensdag bij mijn eerste bezichtiging kijken! Spannend *\o/*

Het huis past al best wel heel erg goed bij mijn plaatje en de vraagprijs is best ver onder mijn maximale prijs (het is een kleine bovenwoning, de grootte die ik eigenlijk zoek), dus ik begin me al helemaal zorgen te maken als het straks echt wat wordt. Ik kan toch geen bod doen op het eerste huis wat ik tegenkom? :')

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 16:37

Wij hebben alles al qua verzekeringen op het huis waar we nu wonen. Hebben gelukkig iemand die thuis is in de verzekeringen die ons daarbij helpt. Dus ook dadelijk met de verhuizing wordt alles weer nagekeken.

Hier gaan we het weer even rustiger aan doen, makelaar belde dat overdrachtsdatum toch wat later zou worden. Maandag hebben we als het goed is de definitieve datum.
Ik vind het wel even prettig, het ging allemaal zo snel nu. :=
Begin volgende week is de bouwtechnische keuring, benieuwd of er nog wat dingen naar boven komen.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 18:01

Whupp schreef:
Ik kan toch geen bod doen op het eerste huis wat ik tegenkom? :')

Waarom niet? Waarschijnlijk is je eerste bod toch voor spek en bonen, en dan weet je wel ongeveer wat je straks moet overbieden :') Disclaimer: ik ben niet verantwoordelijk als je straks per ongeluk een huis koopt :D

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 18:38

Mijn huis was ook het enige huis wat ik heb bekeken.

Ik wist wat ik wilde.

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 20:26

Wij hebben het tweede huis wat we hebben gezien, gekocht, dus kan prima!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 20:37

daantjuhhh schreef:
Mijn huis was ook het enige huis wat ik heb bekeken.

Ik wist wat ik wilde.

Ik moet hierbij zeggen. Mijn huidige huis.

Met mijn appartement heb ik er wel meer bekeken. Maar dat was een hele andere tijd.
Toen was de markt heel slecht.
Toen ben ik een ronde gaan rijden tijdens de open huizen dag.

Een appartement uitgekozen voor uiteindelijke bezichtiging en daar ook direct op geboden.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 20:38

Hier het 2e huis te pakken ook!

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 20:44

Hier de eerste. Het gevoel was goed. :)

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 21:22

Hier ook het 2e huis. :)