Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

EllaBellaah

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 14:20

Hebben jullie leuke ideeën wat we met onze tuin kunnen doen? We hebben in december de sleutel van ons eerste huis gekregen. De tuin stond ram vol met bamboe, het was ontzettend donker in de tuin en daardoor ook in huis. Alle bamboe hebben we inmiddels weggehaald, de kluiten en wortels gaan we binnenkort uitgegraven met een graaf machine :+
Daarna kunnen we weer opnieuw opbouwen. De opzet willen we hetzelfde houden. Terras aan huis blijft, het kleine ronde terrasje achterin wordt vierkant. De borders maken we wat kleiner, achterin is hij 2 meter diep en dat vinden we wel erg veel. Daardoor komt er een wat groter grasveld. De planten die er nu nog staan, niet dat dat er veel zijn :') willen we behouden. Ik heb wat bloemenzaad gekocht voor vlinders en bijen die ik ga inzaaien zodat we wel een mooie tuin hebben deze zomer, en fijn voor de beestjes. Maar we hoeven dan niet gelijk zoveel nieuwe planten te kopen, dat is ook zo'n duur grapje. We willen graag een appelboompje of een ander soort fruit, maar ik kom er niet echt uit waar we hem neer willen zetten, omdat er al meer wat grotere bomen staan... hebben jullie tips? Ik wil het niet weer helemaal vol bouwen, maar we willen graag een mooie groene tuin.
Ook willen we de achterste schutting wat meer bedekken, we zaten te denken om er laurier neer te zetten, die staat ook in de hoek, maar die groeien weer zo ontzettend hard. Hebben jullie een idee voor een andere groen blijvende plant? Hoeft niet perse een haag te zijn.
We hebben gisteren al ons best gedaan door een hang ding op te hangen met verse kruiden en een bak bij de garage te zetten waar een bamboe in staat die als enige mocht blijven :+
Voor de andere dingen moeten we wachten tot dat de bamboe is uitgegraven.
Ik houd van mooie bloeiende planten dus er zullen zeker wat horensia's, Rhodondendron, en vlinderstruiken in komen :)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 15:15

Vorig jaar dit topic ook gevolgd en nu met dit lekkere weer begint het toch weer te kriebelen. Ben echt niet happy met onze tuin zoals hij nu is, zeker niet nu mijn dochtertje steeds meer lekker buiten wil spelen moet er echt wat gaan gebeuren. Het liefst zou ik alles er uit halen en helemaal vanaf nul de tuin opnieuw inrichten, maar het ontbreekt nogal aan tijd en inspiratie. Voor nu dus maar wat van proberen te maken zoals het nu is.

In ieder geval willen we binnenkort een stuk kunstgras neerleggen (echt gras zie ik in deze setting niet zo zitten, wordt maar een ministukje en voor hetzelfde geld gaat alles er in de loop van het jaar/volgend jaar alsnog uit). Mijn vriend denkt het voor nu over de huidige bestrating heen te leggen, kan dat of komt je dan in de knoei met de afwatering ofzo?

Verder hebben we in de voortuin eindelijk het laatste gedeelte buxus eruit gehaald, nu zoeken we nog iets om het smalle stukje tussen onze oprit en die van de buren wat op te leuken. Zal denk ik zo’n 20/30 cm breed zijn. Tips wat we daar kunnen plaatsen, onderhoudsarm, groenblijvend en wat niet heel groot/breed uitgroeit?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 15:18

Hemelse bamboe, nandina domestica. Leuk klein struikje met bloemetjes en daarna rode besjes, wordt maximaal 1,5m hoog en volgens mij niet zo breed. Er zijn ook kleinere soorten met andere kleuren blad. Ondanks wat de naam doet vermoeden, is het geen echte bamboe en woekert het ook niet.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 15:32

Ik heb vandaag de intratuin geplunderd bezocht. Ik word echt zo gelukkig van zo'n tuincentrum, je voelt ineens weer dat t voorjaar wordt

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 17:23

Sonja_vR schreef:
Portugese Laurier?(prunus Lusitanica)

Ja dat is hem. Dank je wel.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 17:26

Ceetje_Bokt,
Helaas had ik niet veel tijd en heb je daarom niet nog meer vragen gesteld. Ik weet dat ik dan zeker beter wer had kunnen verrichten. Maar ik hoop toch dat dit je al iets anders naar je tuin laat kijken.

Afbeelding

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 17:39

Suzanne_k schreef:
Sonja_vR schreef:
Portugese Laurier?(prunus Lusitanica)

Ja dat is hem. Dank je wel.

Ik had hem in mijn vorige tuin ook, Alleen dan een fractie van de grote van de jouwe :')

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 17:54

Malenka schreef:
Ceetje_Bokt,
Helaas had ik niet veel tijd en heb je daarom niet nog meer vragen gesteld. Ik weet dat ik dan zeker beter wer had kunnen verrichten. Maar ik hoop toch dat dit je al iets anders naar je tuin laat kijken.

[ [url=m/MyvrZq.png]Afbeelding[/url] ]

O WoW, super! *\o/* Dank je wel. Een op een zal/ kan ik m niet gebruiken, maar het grappige is dat je een beentje inzichtelijk hebt gemaakt wat ik ook een beetje in gedachte had. Ik wilde namelijk een plantvak de stapstenen deels laten volgen. Die ronde lijn aan de linkerkant vind ik ook een mooie eyeopener. Hartstikke bedankt nogmaals, Malenka!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 18:14

EllaBellaah schreef:
Hebben jullie leuke ideeën wat we met onze tuin kunnen doen? We hebben in december de sleutel van ons eerste huis gekregen. De tuin stond ram vol met bamboe, het was ontzettend donker in de tuin en daardoor ook in huis. Alle bamboe hebben we inmiddels weggehaald, de kluiten en wortels gaan we binnenkort uitgegraven met een graaf machine :+
Daarna kunnen we weer opnieuw opbouwen. De opzet willen we hetzelfde houden. Terras aan huis blijft, het kleine ronde terrasje achterin wordt vierkant. De borders maken we wat kleiner, achterin is hij 2 meter diep en dat vinden we wel erg veel. Daardoor komt er een wat groter grasveld. De planten die er nu nog staan, niet dat dat er veel zijn :') willen we behouden. Ik heb wat bloemenzaad gekocht voor vlinders en bijen die ik ga inzaaien zodat we wel een mooie tuin hebben deze zomer, en fijn voor de beestjes. Maar we hoeven dan niet gelijk zoveel nieuwe planten te kopen, dat is ook zo'n duur grapje. We willen graag een appelboompje of een ander soort fruit, maar ik kom er niet echt uit waar we hem neer willen zetten, omdat er al meer wat grotere bomen staan... hebben jullie tips? Ik wil het niet weer helemaal vol bouwen, maar we willen graag een mooie groene tuin.
Ook willen we de achterste schutting wat meer bedekken, we zaten te denken om er laurier neer te zetten, die staat ook in de hoek, maar die groeien weer zo ontzettend hard. Hebben jullie een idee voor een andere groen blijvende plant? Hoeft niet perse een haag te zijn.
We hebben gisteren al ons best gedaan door een hang ding op te hangen met verse kruiden en een bak bij de garage te zetten waar een bamboe in staat die als enige mocht blijven :+
Voor de andere dingen moeten we wachten tot dat de bamboe is uitgegraven.
Ik houd van mooie bloeiende planten dus er zullen zeker wat horensia's, Rhodondendron, en vlinderstruiken in komen :)
[ [url=m/iVj1pf.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/0hPDtH.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/rjqsPQ.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/rFKc90.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zou ook de klimop eruit halen.(succes)
Verder de muur zou ik een mooie klimmer (dicentra) tegen zetten. Een amandelboom(prunus) geeft heel vroeg bloemen. Veel vast spul als rozen, daphne, irissen in perken wat bijen en hommels lokt. Wat mooie poten met een olijf, oleander en een citrus. Als je een echte laurier zet kan je die gewoon bijhouden.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 01:27

Morganlefay: bedankt voor je tips! Klimop hebben we inderdaad op een aantal punten doorgeknipt zodat hij kan afsterven. :')
Zo'n klimmer zit er al, maar deze gaat er uit. Hij groeit ontzettend hard en hij heeft een soort van mini zuignapjes die super vast zitten aan de muren en kozijnen. Ik moet ze met een verfkrabber los krabben van het kozijn, maar ze zitten zodanig vast dat de verf er gewoon vanaf schiet. We zoeken dus naar een klimmer die niet zulke gekke dingen doet en netjes aan het rek groeit.
Er komt waarschijnlijk ook een japanse roos die al vroeg bloeit, olijfboom staat op ons verlanglijstje.
Waar zou je in onze tuin een fruitboom neer zetten? Ik ben bang dat het snel zo vol wordt met meerdere grote planten/bomen

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 09:03

Fruitboompjes zijn er ook in heel kleinblijvende soorten die gewoon in een grote pot kunnen. :j

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 10:22

Malenka schreef:
Ceetje_Bokt,

[ [url=m/MyvrZq.png]Afbeelding[/url] ]

Heel mooi!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 10:36

Klimop is heel hardnekkig, met doorknippen gaat die niet dood.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 10:44

Gaan er nog meer mensen aankomende week naar de TuinIdee beurs in s'Hertogenbosch?
Ik ga zaterdag. Je kan je ook inschrijven op een gratis tuinontwerp (15 min). Hoop echt dat ik uitgeloot word, ben nogal inspiratieloos wat betreft mijn tuin ..

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 10:56

Ik ben mijn hoofd aan het breken over goedkopen tuinafzetting voor 2000 m2 . Er komen beukenhagen rondom maar er moet ook wat komen zodat de honden los kunnen . We heeft de goude tip?

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 10:59

kohtje schreef:
Ik ben mijn hoofd aan het breken over goedkopen tuinafzetting voor 2000 m2 . Er komen beukenhagen rondom maar er moet ook wat komen zodat de honden los kunnen . We heeft de goude tip?

Wij hebben 1500m2, hier hebben we gewoon wat houten paaltjes rondom geslagen en groen kippengaas ertussen. Dat was de goedkoopste optie. Kan er wel een foto van maken vanavond.
We hebben het ook tussen de haag geslagen.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 11:38

Ik zou inderdaad ook denken dat gaas de meest voordelige optie is. Bovendien kun je er (eenjarige) klimmers tegenaan zetten.

Van de tuinideebeurs had ik nog niet gehoord. Ik ga wel in maart naar de tuinadviesdagen in Appeltern en heb me al ingeschreven voor een uur gratis tuinadvies met tuinschets. Ik ben heel benieuwd waar de tuinarchitect mee komt. :)

https://appeltern.nl/nl/tuinadvies/tuinadviesdagen/

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 11:57

kohtje schreef:

Wij hebben zelf draad gezet 1.80 hoog.Ik heb er klimop tegen staan dat is het snelste dicht en het makkelijkste te knippen.Het voordeel is dat de katten nu ook niet uit dat stuk komen.Met draad bedoel ik dat zwarte gaas met recht hoekjes.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 11:58

Ik heb paaltjes geslagen en van dat grove groene gaas gespannen. Klimop er tegenaan en 2 jaar laten is het helemaal mooi dicht gegroeid

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 12:11

Afbeelding

Wij hebben bovenstaand hekwerk staan. Op stal, aan de overkant, hebben ze 2ha omheind hiermee. Ideaal, zo kan er ook niemand bij de wei van buitenaf.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 12:12

Malenka schreef:
Ik zou inderdaad ook denken dat gaas de meest voordelige optie is. Bovendien kun je er (eenjarige) klimmers tegenaan zetten.

Van de tuinideebeurs had ik nog niet gehoord. Ik ga wel in maart naar de tuinadviesdagen in Appeltern en heb me al ingeschreven voor een uur gratis tuinadvies met tuinschets. Ik ben heel benieuwd waar de tuinarchitect mee komt. :)

https://appeltern.nl/nl/tuinadvies/tuinadviesdagen/

Oeh, ga ik ook even naar kijken! Kan wel wat advies van "buitenstanders" gebruiken. Toch grappig. Ideeën voor een ander bedenken lukt altijd wel, maar als het eigen tuin betreft ...

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 12:33

Aan ideeën geen gebrek. Maar dit is mijn eerste grote tuin en dan helemaal vanuit het niets op een akker opbouwen... ik heb dan toch liever wat extra input in de hoop dat we in een keer meer goed dan fout doen.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 12:40

En van ideeën naar uitwerking vond ik voor mijn eigen tuin ook een enorme uitdaging :')

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 14:06

kohtje schreef:

Wij hebben hardhouten palen met betongaas ertussen. Was uiteindelijk niet duur en redelijk snel te zetten. Palen zijn wel 120 cm de grond ingegaan.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 14:28

soesita schreef:
Fruitboompjes zijn er ook in heel kleinblijvende soorten die gewoon in een grote pot kunnen. :j

En kijk anders eens naar zuilvormen, dat zijn fruitboompjes die niet hoog, maar ook niet breed worden, het fruit groeit zo ongeveer aan de stam.