Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Alja

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 17:05

Heeft het zuinig doen en opletten toch wat opgeleverd :)

Afbeelding

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 17:06

Zo wat een bedrag Alja!

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 17:20

Hoe kan je termijn bedrag nou prima zijn als je €2000 terug krijgt? Dan betaal je toch €160 per maand teveel?

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 17:24

Bij welk bedrijf heb jij ze gekocht als ik dan mag vragen?
[/quote]

Wij hebben in September 8 panelen gekocht ze leveren 3200KW per jaar en hebben ons 3150 euro gekost inclusief installatie. Dan heb ik de btw al terug[/quote]

Het zou helpen als je aangeeft bij welk bedrijf je ze

Keegstra Rottevalle

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 18:03

Sanet schreef:
Hoe kan je termijn bedrag nou prima zijn als je €2000 terug krijgt? Dan betaal je toch €160 per maand teveel?

Ik heb een voorschot van 307 euro betaald
Als we net zoveel hadden verbruikt als vorig jaar was dat vast goed geweest maar we hebben de kachel niet zoveel aan en letten er heel goed op

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 19:25

Ja maar wat Sanet bedoelt is dat Essent toch juist zou moeten voorstellen om jouw voorschot naar beneden te zetten? Bij mij in de app deed Essent dat wel, mijn termijnbedrag kon van 300 naar 180 euro omdat ik ook 600 euro terug zou krijgen.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 19:40

Miss gaan ze dat nog voorstellen?
Of ze vinden het fijn om op mijn centen te passen :+

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 20:23

mvdende schreef:
Slmt9 schreef:
Voor die mensen die nu allemaal investeren (of geïnvesteerd hebben) is dat voornamelijk geweest om gasverbruik te verminderen?

Ik heb ook wel interesse. Echter moeten wij binnen een paar jaar waarschijnlijk helemaal vh gas af. Dan moeten we waarschijnlijk gaan investeren in vloerverwarming en warmtepomp. Ik vind dat zo crisis veel geld. Terwijl we met een airco alleen nog zitten met gas voor het douchen. Maar alleen een warmtepomp om warm te kunnen douchen.. is daar niets anders voor te bedenken?

Elektrische boiler?

In M'n flat had ik ern boiler voor te douchen en een gasaansluiting uitsluitend voor te koken. Verwarming was blokverwarming.

Helemaal geen gek idee! Thx. Zag ook nog een elektrische doorstroomverwarmer. Iemand daar ervaring mee?

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 20:56

Wij wonen in Spanje en veel huizen hebben bij ons geen gas. Wij hebben vorige week onze 12 jaar oude electrische boiler laten vervangen. Niet duur en met een tijdklok erop alleen opwarmen voor de uren dat je doucht en afwast. Is best zuinig hoor!

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 20:58

In elk geval een stuk voordeliger om airco + boiler te doen ipv 40k voor een warmtepomp en alle huisaanpassingen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 23:20

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 23:43

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 00:20

Raar, bij mij doet die het gewoon. Misschien moet je wat naar onder scrollen en begint het daar.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 00:51

Loretta schreef:

Oud nieuws.
Dit is al praktijk van jaar en dag. Ook wat betreft de dagelijkse boodschappen, benzine, je lidmaatschappen, de prijzen in de horeca. Zodra ondernemers een reden tot prijsverhogen denken te kunnen verkopen, stijgen de prijzen. Maar goedkoper wordt het nooit.

Kennelijk zijn we er nu ineens wat verbolgen over.

De oplossing is overstappen naar dynamisch. Voor nu.

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 08:29

Wat er in dit artikel omschreven staat, is voor mij wel één van de redenen geweest waarom ik ben overgestapt naar de ANWB. Uiteindelijk betalen we zelf als belastingbetaler de rekening en de energiemaatschappijen boeken de winst wel.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 08:49

Loretta schreef:

Ja logisch, denk je echt dat zo’n bedrijf zelf gaat inleveren bij hoge gasprijzen? Dat berekenen ze lekker door, en als iedereen er toch aan gewend is hoeft het ook niet verlaagd te worden.

Ik ben overgestapt naar dynamisch hierom en ik hoop dat veel mensen dat doen.
Iedereen steunt deze grappen onbewust.

Alles privatiseren is echt geen goede stap geweest destijds. Je ziet dit ook in de zorg.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 09:03

Maar als ik naar die gasprijzen kijk bij anwb, welke kosten moet ik daar dan nog bij optellen? Want daar staan prijzen van rond de 0.80E, welke kosten komen daar nog bij?

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 09:27

Korte antwoord:

Voor Elektra ongeveer 17 cent per kwh erbij rekenen.
Voor Gas ongeveer 67 cent per m3 erbij reken.

Dit kan je heel goed zien als je bij ANWB Energie je maandbedrag zou laten uitrekenen via https://energie.anwb.nl/klant.

En na het invullen van je adres en verwacht verbruik, kan je onderaan kiezen voor bekijk prijsopbouw.
Dan zie je alles wat je erbij moet rekenen.

Sorry voor het grote plaatje, geen idee hoe te verkleinen
Afbeelding

In mijn geval voor 4000 kwh en 2200 M3 (alles zonder rekening te houden met plafond)

Elektra
Inkoopprijs die ANWB gebruikt voor berekening maandbedrag: 0,26
Extra kosten: 0,17
Totaal: 0,43 per kwh

Actuele gemiddelde inkoopprijs van 11 januari: 0,11
Extra kosten: 0,17
Totaal:0,28 per kwh

Gas
Inkoopprijs die ANWB gebruikt voor berekening maandbedrag: 0,97
Extra kosten: 0,67
Totaal: 1,64 per m3

Actuele inkoopprijs 13 januari: 0,75
Extra kosten: 0,67
Totaal: 1,42 per m3

Vermindering energie belasting van bijna 50 euro zit hierin niet verwerkt.

Als ik mijn huidige contract van Greenchoice erbij pak, prijzen zonder energie plafond, inclusief kosten:
Energie: 0,87 Normaal tarief, 0,71 Daltarief
Gas: 2,56 per M3.

Nogal een groot verschil.
Zelfs al blijf je onder het prijsplafond (wat ik zeker niet blijf), dan betaal je natuurlijk minder dan bij de ANWB op dit moment, maar het bedrag wat wij als belastingbetaler moeten bijleggen is een heel stuk lager. Indien je wel boven het prijsplafond uitkomt qua gebruik, dan profiteer je alleen maar nog meer van een overstap. Mocht het dat om welke reden dan ook de variabele prijzen lager worden dan de dynamische van de ANWB stap ik weer gewoon over :j .
Laatst bijgewerkt door Chawi op 12-01-23 10:01, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 09:51

Duidelijk, dankjewel! Ik heb nu nog een vast contract op 1.60 per m3 dus dat is voor nu dan nog gunstiger zo te zien.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 10:00

Over vaste contracten gesproken: zit nu bij Vandebron maar daar kan ik geen nieuw vast contract bij afsluiten (mijn jaarcontract loopt in februari af). Wat zijn fijne aanbieders als je zonnepanelen hebt die in de zomer flink terugleveren? Is bijv de ANWB daar ook fijn bij?

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 10:04

Ik heb mijn bericht nog wel even aangepast met de actuele tarieven, want voor de berekening van het maandbedrag gebruikt ANWB op het moment een hoger tarief dan de actuele inkooprijzen doordat ze voor de berekening natuurlijk een gemiddelde nemen over een langere periode. Op zich dikke prima, maar met de actuele prijs die aan het dalen is, geeft dat wel een groot verschil.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 10:46

Probleem alleen is dat de prijs ook weer net zo makkelijk kan stijgen dan dalen. Daarom twijfel ik wel heel erg aan of overstappen naar ANWB wel zinnig is.

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 11:07

Dat is wat veel mensen tegenhoud, denk ik. Was ook één van mijn twijfels. Maar het prijsverschil wat je nu al pakt en ook dat je maar een maand opzegtermijn hebt, was uiteindelijk voor mij voldoende reden om de stap te maken.

Ook kan je op de anwb site mooi het jaaroverzicht van 2022 bekijken en een klein beetje een idee kan krijgen qua prijsverloop.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 11:15

Bij Nextenergy zelfs geen opzegtermijn. Wat mij het meeste tegenhoudt is dat verwacht wordt dat eind 2023 er grote kans is dat de gasvoorraden niet op orde zijn. Dan moet gas dus weer duur ingekocht worden.
Ik vind het moeilijk om dan in te schatten of je dan voor de hoofdprijs naar een grote leverancier moet gaan.
Wat doet dat dan met de prijs voor de dynamische en blijft gas voor hen ook toegankelijk omdat ze klein inkopen.
Lastig.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 11:22

Loretta schreef:
Probleem alleen is dat de prijs ook weer net zo makkelijk kan stijgen dan dalen. Daarom twijfel ik wel heel erg aan of overstappen naar ANWB wel zinnig is.

Vaste contracten worden momenteel niet afgesloten.
Je krijgt dus minimaal om de 3 maanden een nieuw tarief.
Een evt. stijging van de markt merk je dus altijd. Bij een variabel contract kan dit met max 3 maanden vertraging zijn maar daar betaal je dan wel risico opslag voor.

Of de niet variabele contracten ongunstig zijn .... niemand kan in een glazen bol kijken.
De energiemarkt maakt of van de onzekerheid vreselijk misbruik of de markt is inderdaad zo onzeker dat zij wel een grote marge moeten aanhouden.

Maar wetende dat je evt. verhogingen toch ook na 3 maanden voor je kiezen krijgt en je per dag op kan zeggen bij variabel (anwb) zou ik ook neigen naar variabel.

Wel met een kanttekening hoe de overheid denkt de voorraden voor de winter weer aan te vullen als iedereen naar variabel gaat......
En stel er is geen gas meer te koop op de dagmarkt of alleen tegen mega prijzen..... Is het voordeel van nu/afgelopen maanden dan groot genoeg geweest om die mega prijzen op te vangen.....
Dat weet gewoon nog niemand.