AH moestuintje

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 14:43

CarinaR schreef:
Allemachtig, wat een boel. Je spinazie s al.bijna volgroeid.

Ja, ik was een beetje...enthousiast :o O:) :')

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 14:54

Holy mother of moestuintjes! _/-\o_

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 15:05

Wat leuk die zoete aardappels! Dat wil ik ook wel proberen!

Mijn andijvie heeft het verpotten toch nog overleefd, gelukkig

(Hoe werkt dat in vredesnaam met die foto's in je bericht zetten? Ik upload ze via mobiel, druk op save, en dan gebeurd er niks?)

Froukje
Forever young

Re: AH moestuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 15:11

Daarna nog op de foto zelf drukken om te zorgen dat de link in de tekstvak komt te staan.

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 15:49

Oh wauw abeltje, wat een hoop! Je bent echt wel een pro-moestuinierder zo te zien :)) Het is ook allemaal zo netjes geordend :j

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 16:04

Dankjewel iedereen! Wat een leuke complimentjes! :o

Zoete aardappels zijn ook heel leuk om te doen, Mavelle! Het grappige is dat zoete aardappels eigenlijk alles precies het tegenovergestelde van normale aardappels willen. Komt omdat ze tropisch/sub-tropisch zijn. Dus waar aardappels donkere koude ruimtes willen om zacht te worden en te spruiten en dan graag in wat koelere aarde zodra er goede spruiten aanzitten helemaal bedekt, wil zoete aardappel graag eerst rustig wakker worden met de voeten in het water en lekker warm. Eigenlijk hoef je ze pas licht te zetten als er goede stengels aankomen, maar de warmste plek in huis is de verwarming bij het raam dus ach :P. Dan willen ze voor 2/3 in de aarde en langzaam toegedekt worden terwijl ze hoger groeien, ook het liefst zo warm mogelijk. :+
Je kan iedere zoete aardappel gebruiken, ik heb ze gewoon bij de aldi gehaald en deze drie waren over na het koken. Let wel op dat ze een boven en onderkant hebben ( nog een verschil met gewone aardappels) en dat ze alleen goed uitlopen als je ze met de voeten in het water zet. de onderkant is meestal de spitsere kant met een puntje, maar niet altijd. van mijn drie aardappels bleken er twee ondersteboven te staan, hun puntje zat aan de meer bollere kant :P. Half in water zetten, elke twee dagen water verversen, want warm water trekt schimmels aan. Als ze niks doen met een week/anderhalf dan misschien maar eens omdraaien, zo ben ik er ook achter gekomen haha.
Ze kunnen het beste in een pot, die aarde warmt sneller op, hoe warmer je ze kan zetten hoe beter. En in een pot hoef je ze ook niet op te graven, je kiept ze gewoon om ;)
Het is het eerste jaar dat ik moestuinier op deze schaal, dus veel is voor mij ook nieuw en uitproberen, maar ik lees me flink in en dat heeft al een hele hoop fouten voorkomen (en een flink deel rechtgezet :') )

Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik ben met de foto's m'n normale aardappels en tuinkers nog vergeten. Die heb ik dus ook nog :D

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 16:05

Ik heb 23 potjes moetuintjes, 19 zijn al ontkiemd en daarvan staan 5 potjes ook al buiten, zijn verpot.
Wat een bende oop de vorige pagina zeg! lekker :9 :9 :9

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 16:36

Mijn lente-ui is weggegooid, zelfs het zaadbakje was compleet verteerd dus einde oefening. Vond gelukkig nog een potje in mijn collectie dus... Poging 2!

Venkel, sperzieboon en andijvie staan nu buiten. Wel in de kweekkas. Venkel mag daar blijven, diep genoeg om venkel te worden :)

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 16:49

Ik heb trouwens net een nieuw experiment opgezet met de zoete aardappels. Zeker nu ik er net zo over schreef over hoe belangrijk het is dat ze het warm hebben, bedacht ik me dat het eigenlijk nog wel warmer kan bij mij. Ideaal zou het kleine kasje zijn waar de meloen, pompoen en tomaten in staan, maar die staan daar niet voor niets, die hebben dat nog even nodig voor hun eigen groeispurt. Dus wat dan?? De verwarming is heerlijk warm als ie aan staat, maar eigenlijk staat ie steeds minder aan omdat het huis goed isoleert en dus op 20 graden blijft. Dus ik ben net overal door het huis op zoek gegaan naar de warmste plek. De warmste plek is nog steeds in de woonkamer, maar dan de modem! Die staat altijd aan en is flink warm. Nou maak ik m'n vriend niet blij als ik drie glazen water op de modem zet :') en ook wil ik eigenlijk een beetje een kas effect zodat ze het extra warm krijgen, dus heb ik iets bedacht wat hopelijk werkt.

Ik heb de prikkers bij alle glazen iets afgeknipt, ik heb ze niet zo lang nodig en het zit alleen maar in de weg, nu zijn de glazen als iets handelbaarder.
Toen heb ik een oude plastic narcissenpot gevuld met opgevouwen vliesdoek. Gewoon wat ook bij verpakkingen zit. Deze zat bij de verpakking van de action kas. Bewaard omdat ik dacht dat ik het nog wel kon gebruiken :Y)

Afbeelding

Daarna heb ik er een laag potgrond bij gedaan, dit ga ik gebruiken om de warmte te vangen. Als ik mijn thermodynamica goed heb onthouden dan houdt aarde warmte langer vast dan water, dus als het iets koeler wordt savonds dan geeft de opgewarmde aarde hopelijk nog wat warmte af.

Afbeelding

De glazen zet ik er stevig in, samen met wat lange satéprikkers om een soort dak te vormen. Ik wil dat ze gaan uitlopen en stengels vormen, dus ik wil de ruimte boven de knollen iets vrij houden.
Daarna gaat er een simpele vuilniszak omheen. Donker en plastic, dus ik hoop dat dat ook veel warmte vangt en vasthoud.

Afbeelding

Nu staat ie nog op de verwarming, omdat die toevallig aanstaat, maar zometeen zet ik ze op de modem. Vanwege de narcissenpot is er minder kans dat ze omgestoten worden en als dat toch gebeurt dan zit er een plastic zak omheen dus is er nog niks aan de hand. Hopelijk houdt dat m'n vriend tevreden :D

Afbeelding

Ik hoop dat het flink warmer wordt en dus de zoete aardappels aanspoort om sneller te spruiten, want dan kunnen ze eerder de grond in en hebben ze langer de tijd om nieuwe knollen te maken.
Ik heb er een klein thermometertje in gedaan om de temperatuur te controleren. Toen hij er net inging was het 18 graden.

Ik ben benieuwd. :=

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 17:52

Iemand die toevallig sperzieboon over heeft? Mijne was nog altijd niet opgekomen en ging net kijken matje was al verteerd dus die heeft het gewoon niet gedaan. Heb genoeg te ruil van dit jaar of vorig jaar.

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 18:01

Roosje01 schreef:
Iemand die toevallig sperzieboon over heeft? Mijne was nog altijd niet opgekomen en ging net kijken matje was al verteerd dus die heeft het gewoon niet gedaan. Heb genoeg te ruil van dit jaar of vorig jaar.

Ik heb nog een sperzieboon liggen! Stuur maar een PB :)

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 18:26

Zo staan mijn moestuintjes er nu bij.
Ik moet wel zeggen dat het beter gaat dan ik verwacht had, het helpt wel dat je nu verschillende gebruiksaanwijzingen hebt.

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 18:28

Jeetje veel tuintjes hier boven! ik heb er 23.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 18:30

Ik weet niet hoeveel ik er heb haha.
Ik kreeg wel de hele tijd van iedereen moestuintjes, dus dat schoot wel op haha.
Ik zaai trouwens wel alles wat ik krijg, ik vind het niet erg om dubbele te hebben. Maar dit was volgens mij wel alles. :')

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 18:32

Dubbele die wij veel eten heb ik wel geplant maar anderen bewaar ik voor volgend jaar. Al 5 verpot en er staan nog 3 te wachten vandaag. Leuk icm school, haha.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 18:51

Hier groeit ook alles goed broccoli leeft helemaal op buiten de kas erin hing die maar slapjes.
Afbeelding

Dan dille, peterselie en ruccola.
Afbeelding

Achteraan tomaat vooraan komkommer en augurk en links nog een courgette
Afbeelding

En bovenin nog een courgette en doperwt en nieuwe lichting net gezaaid, behalve paprika en lente ui.
Afbeelding

Afbeelding

Tussen het gezaaide zitten ook ijsberg sla zaadjes van lidl en opengesneden snoep tomaatje.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 09:42

Als je een sateprikker bij je moestuintje zet, waar halen jullie dan de dingetjes om het plantje aan de sateprikker te binden?

ShenaBell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 09:53

Szan schreef:
Als je een sateprikker bij je moestuintje zet, waar halen jullie dan de dingetjes om het plantje aan de sateprikker te binden?

Bij een tuincentrum :j

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 10:26

Mijn cherry tomaat (zaadjes vorig jaar).
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 10:32

De foto's van de bak waar jij de broccoli in hebt neem ik als voorbeeld! Ik heb exact dezelfde bak en was nog aan het twijfelen hoe ik die in ging richten dit jaar :D

abeltje_xx schreef:
Bij mij gaat alles ook heel goed, heb zonet even foto's gemaakt.

Ik heb al heel veel buiten staan, zowel van de ah moestuintjes als zelf gezaaid.
Sommige dingen staan al op hun vaste plek, sommige dingen staan tijdelijk en worden later verplaatst, maar mogen nu nog even wat veiliger opgroeien ;)

De eerste is de broccoli. Van de ah, de eerste partij is volledig opgegeten dus ik was erg blij dat ik een tweede bakje kreeg, die ook nog eens zo veel plantjes gaf! Ik heb alles voorzichtig gescheiden zodra het groot genoeg was en een eigen plekje gegeven. Mét hun eigen netje erover heen. En slakkenkorrels van de action. Ik kan ze nog volop krijgen :D

[ [url=m/z9cvA9.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dan de prei en stengelui. Die heb ik zelf gezaaid. Ze komen pas net op. Ze mogen hier iets groter worden en als ze groot genoeg zijn worden ze eruit gehaald en in een diep gat gezet in de volle grond.

[ [url=m/7JDijt.jpg]Afbeelding[/url] ]

De spinazie, ook van de ah. Ook stevig beschermd, want ondanks dat kooitje werd er toch aan gevreten, grrr! Maar ze doet het goed. Zij mag hier blijven, sommigen zijn iets jonger dan de anderen dus als de ene volwassen is en eruit kan krijgt de ander weer wat ruimte.

[ [url=m/okl1GE.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dan 4 kruiden. Die staan ook tijdelijk. Als ze goed zijn opgekomen mogen ze naar hangende bakken.

[ [url=m/jbY18n.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dan toch wel een van mijn favorieten, de radijsjes. :) Links zijn van de ah en de 3 andere rijtjes heb ik zelf gezaaid. Die van de ah waren best doorgeschoten, maar ik heb ze heel diep geplant, tot aan hun blaadjes en daar zijn ze erg blij mee. Ze doen het nu geweldig! Ik heb vanmorgen ook even gespiekt en ze zijn al voorzichtig een klein dik knolletje aan het maken. :D

[ [url=m/BrqVjF.jpg]Afbeelding[/url] ]

Als laatste in deze bakken de knoflook. Gewoon van de supermarkt. Een weekje in een bakje met goed vochtige aarde gezet totdat ze wortels kreeg en toen in de bak. Nu is ze stevig aan het uitlopen.

[ [url=m/GpSAi5.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dan de bewoners van mijn actionkas.
De doperwtjes, ik heb al wat in de tuin staan, maar kreeg deze extra en kon het niet weerstaan. Op zich heb ik de ruimte wel en anders vind ik vast wel een ander huisje voor ze.

[ [url=m/r6uf6l.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dan de slamix van de ah, ik verwacht er niet veel van, ze lijken het aardig te doen, maar ik heb het meer gezaaid omdat ik het nou eenmaal had dan omdat ik er erg naar uitkijk :P Ach we zien wel.

[ [url=m/lDROcc.jpg]Afbeelding[/url] ]

De andijvie van de ah erachter. De eerste partij was bijna volledig opgevreten, van sommige stonden er alleen nog maar stengeltjes, maar! Het hart van de plantjes was nog intact, dus op goede hoop ze verplaatst en veilig in de kas gezet en ja hoor! Ze begonnen weer blaadjes te maken! Ze hebben nu gezelschap van de tweede partij. Als ze groter worden mogen ze rustig aan naar buiten, maar dan wel met een net en slakkenkorrels, ik neem geen risico meer!

[ [url=m/UI6IXK.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dan kruizemunt, oregano en peterselie, allemaal zelf gezaaid. De eerste twee zijn net voorzichtig aan het opkomen, peterselie maakt geen haast. Misschien lukt het ook niet, dan heb ik nog zaadjes over en probeer ik het opnieuw.

[ [url=m/eGlP22.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/hIn1GY.jpg]Afbeelding[/url] ]

Kruiden die het wel goed doen zijn de koriander en al mijn basilicum. Ik heb vier soorten :D normale, citroen, kaneel en paarsbladige. Vooral die paarse ben ik erg benieuwd naar, hij is nu al erg mooi. Deze zijn ook allemaal zelf gezaaid.
[ [url=m/oPZh3P.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/Pptaha.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/QxmsBw.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dan m'n allerkleinste babies ( ja ik heb kleinere zaailingetjes, maar deze zijn toch speciaal vind ik) De aardbeitjes. Eigenlijk is het heel onlogisch om aardbei te zaaien en kan je beter stekken kopen...kwam ik achter nadat ik ze had gezaaid :P Ach, mochten ze het helemaal niet doen, dan kan ik altijd nog stekken kopen, maar voorlopig zijn ze klein maar wel druk bezig, bijna allemaal hebben ze hun eerste echte blaadje. Is het niet schattig!

[ [url=m/NwjKIO.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dan twee lievelingetjes, sugarsnaps en komkommer. Sugarsnaps heb ik zelf gezaaid en komkommer is van de ah. De vorige komkommer had ik in de grond gezet en is tot aan de wortel opgevreten, binnen een nacht! Deze zijn iets minder sterk heb ik het idee, maar ik vertroetel ze flink, ze zijn de enige die ik nog heb. Zij mogen een flinke tijd in de kas blijven, net als de andijvie. Totdat ze veel groter en sterker zijn dan hun voorgangers en ook dan krijgen ze nog een hoop bescherming.
De sugarsnaps zijn een beetje overkill :o Ik heb ook in de volle grond gezaaid, maar dat ging me zo langzaam dat ik deze heb gezaaid. Nu zijn deze het goed aan het doen en op ééntje na zie ik nog niks verschijnen in de grond. Ze krijgen even de tijd en mogen later over naar een iets groter bakje om door te groeien voordat ze de grond in mogen en dan ga ik wel besluiten wie blijft en wie niet.

[ [url=m/K1hw7A.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/dUWupo.jpg]Afbeelding[/url] ]

De plantjes die al buiten staan zijn een paar doperwten en sperziebonen (van de ah), de gezaaide sugarsnaps, zelf gezaaide worteltjes (3 linten van elk een andere soort, alleen weet ik niet meer welke welke is, dus dat wordt een verassing :P ) en wat rucola. Ook zelf gezaaid want de ah bakjes deden niks. Het linker rijtje is iets ouder dan de rechter en binnen opgekweekt, de rechter is direct in de grond gezaaid.

[ [url=m/GXGzos.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/W7pHKR.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/UYesf8.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/EMZXXL.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/BuNhZK.jpg]Afbeelding[/url] ]

En zo ziet dat deel van de tuin eruit. Nog ruimte zat voor wat er later aan gaat komen. Het zwarte doek op de grond zijn vuilniszakken. Ik wil daar courgettes en watermeloen planten en heb wat mest ondergegraven, met de zwarte vuilniszakken hoop ik de aarde extra op te warmen want dat vinden ze wel fijn, vooral de watermeloen. Dat oranje spul is trouwens kokosvezel van de action. Bodembedekking schijnt enorm te helpen tegen onkruid, maar ook om de grond vochtiger te houden en de temperatuur gelijker. En planten geven een betere opbrengst als de temperatuur en het vochtgehalte niet iedere dag heen en weer schommelt maar gelijker blijft. Vandaar. :j

[ [url=m/znlEEp.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/g28tTB.jpg]Afbeelding[/url] ]

Helemaal rechts staat mijn absolute lieveling, Ramona. Onze appelboom :)

[ [url=m/fsjrwX.jpg]Afbeelding[/url] ]

Aan het hek hangen kruiden die ik bij de action heb gekocht, de tijm, peterselie en bieslook lijken het redelijk te doen, maar de rest is dood aan het gaan, gewoon slechte kwaliteit helaas. Al houd de koriander zich echt aan een laatste draadje beet en probeert het nog. Ik heb alle kruiden ook zelf gezaaid met betere kwaliteit zaad, dus alles wat niet hard z'n best doet wordt vervangen }>

[ [url=m/jPmn1e.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/px3AbY.jpg]Afbeelding[/url] ]

Plantje citroentijm, per ongeluk een plantje besteld ipv zaad. :P

[ [url=m/ksXt1P.jpg]Afbeelding[/url] ]

En dan hier de babies die nu nog vooral binnen leven. met zo'n mooie zonnige dag mogen ze wel buiten, maar snachts gaan ze nog gewoon naar binnen. In de bak staan 4 pompoenen, 2 watermeloenen, 2 bakjes paprika, 1 bakje lombokpeper en 2 bakjes tomaat. Allemaal zelf gezaaid. Ook nog 2 bakjes cherrytomaat van de ah die het erg goed doen. De pompoen en watermeloen lijken wat door te schieten, ik ga misschien de watermeloen in andere potten overplanten en dan wat dieper zodat ie wat steviger staat, maar ik heb ook stokjes om hem te steunen. Ik kijk even wat het handigst is.

[ [url=m/aPonEz.jpg]Afbeelding[/url] ]

En hier de courgettes, zelf gezaaid. Groen, geel en een klein geeltje er nog naast. Die gele krijgt nog een nieuw huis, de andere twee mogen blijven en binnenkort in de grond. eind van deze week denk ik als de grond lekker is opgewarmd. Dan kan de watermeloen ook mooi in hun potjes.

[ [url=m/bk9DIr.jpg]Afbeelding[/url] ]

En als laatste de zoete aardappels, voorlopig blijven die nog even staan. Die zijn allemaal flink uitgelopen in wortels en beginnen nu stengeltjes te krijgen, maar het duurt nog even voordat ze de grond in mogen, dan moeten ze eerst veeeel grotere stengels krijgen en blad. Dan mogen ze in een grote pot, want zij houden ook van warmte.

[ [url=m/Z3ekFF.jpg]Afbeelding[/url] ]

En dat was het, mijn hele plantenboel :D

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 12:11

Szan schreef:

Bij action hebben ze van die klemmetjes.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 12:23

Top, duik ik vanmiddag even de Action in en anders dit weekend even naar het tuincentrum :)

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 12:56

Roosje01 schreef:
Szan schreef:

Bij action hebben ze van die klemmetjes.

Als je die klemmetjes wil kan ik de action ook aanraden. Anders kom ik ook een heel eind met gewoon een touwtje of die witte ijzerdraad sluitdingetjes die bij vuilniszakken zitten.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 13:21

Volgens mij komen de erwten boven. Vooralsnog doen de andijvie en rode biet weinig

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 16:02

Ik moet zeggen dat ik ook heel veel moestuintjes heb hoor :o Had echt geen idee hoeveel plantjes er boven zouden komen en hoe die zich ontwikkelen. Volgens m'n vader groeien er rustig 10 courgettes aan een courgetteplant, hij heeft jaren een moestuin gehad. Zit ik dan met m'n 4 courgette planten _O- Toch beter op moeten letten..

Nog een keer m'n vraag: Hoe weet je wanneer een plant uit z'n potje groeit? Moet hij dan weer verpot worden of hoe moet ik dit zien?