Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 11:28

Horsepride schreef:
Klinkt goed 8nnemiek,

Hier 13 panelen op het zuiden. Heeft mij €3.490,- gekost. 2022 4,97MWh opgewekt.
4,97MWh zelf 2337KWh verbruikt wat normaal 54 cent per KWh kost € 1.261.98
2633 KWh terug geleverd voor 32 cent € 842,56
Totaal 1 jaar tijd € 2.104,54 al mee terug verdiend. Of wel 60% terug verdient in 1 jaar tijd.

Dan heb jij belachelijk goedkope zonnepanelen of ze zijn ondertussen belachelijk duur geworden!

Ik betaal voor 8 panelen straks €6300. :+

Ook andere offertes zitten in diezelfde prijsrange. 13 panelen voor €3500 ben ik nog nergens tegen gekomen. Zelfs niet op websites met losse verkoop en zelf montage.

Bij welk bedrijf heb jij ze gekocht als ik dan mag vragen?

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 11:29

Slmt9 schreef:
Voor die mensen die nu allemaal investeren (of geïnvesteerd hebben) is dat voornamelijk geweest om gasverbruik te verminderen?

Ik heb ook wel interesse. Echter moeten wij binnen een paar jaar waarschijnlijk helemaal vh gas af. Dan moeten we waarschijnlijk gaan investeren in vloerverwarming en warmtepomp. Ik vind dat zo crisis veel geld. Terwijl we met een airco alleen nog zitten met gas voor het douchen. Maar alleen een warmtepomp om warm te kunnen douchen.. is daar niets anders voor te bedenken?

Elektrische boiler?

In M'n flat had ik ern boiler voor te douchen en een gasaansluiting uitsluitend voor te koken. Verwarming was blokverwarming.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 11:37

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 11:52

mvdende schreef:
Horsepride schreef:
Klinkt goed 8nnemiek,

Hier 13 panelen op het zuiden. Heeft mij €3.490,- gekost. 2022 4,97MWh opgewekt.
Totaal 1 jaar tijd € 2.104,54 al mee terug verdiend. Of wel 60% terug verdient in 1 jaar tijd.

Dan heb jij belachelijk goedkope zonnepanelen of ze zijn ondertussen belachelijk duur geworden!

Ook andere offertes zitten in diezelfde prijsrange. 13 panelen voor €3500 ben ik nog nergens tegen gekomen. Zelfs niet op websites met losse verkoop en zelf montage.

Ze zijn wel erg duur geworden. Ik heb 6500 betaald voor 8 maar dit was wel inclusief een geheel nieuwe meterkast en de installatie hier van.
Btw kon ik nog terugvragen.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 11:58

Slmt9 schreef:
Voor die mensen die nu allemaal investeren (of geïnvesteerd hebben) is dat voornamelijk geweest om gasverbruik te verminderen?

Ik heb ook wel interesse. Echter moeten wij binnen een paar jaar waarschijnlijk helemaal vh gas af. Dan moeten we waarschijnlijk gaan investeren in vloerverwarming en warmtepomp. Ik vind dat zo crisis veel geld. Terwijl we met een airco alleen nog zitten met gas voor het douchen. Maar alleen een warmtepomp om warm te kunnen douchen.. is daar niets anders voor te bedenken?

De zonnepanelen in elk geval wel.
De airco in eerste instantie niet, om te koelen aangeschaft, dat die nu ook goedkoper blijken te zijn in het verwarmen is mooi meegenomen.
De installateur van de airco had ons die info wel al meegegeven, maar wij dachten toen nog, ja dat zal wel. In de praktijk zijn we hier naar iets meer als een derde van het oorspronkelijke gasverbruik gegaan.
Niet alleen door de airco uiteraard, er zijn meer aanpassingen gedaan.
Maar van 3300 kuub gas op jaarbasis naar minder dan 1200 vind ik wel een enorme besparing.
Zeker in een groot oud huis waar geen spouwmuur isolatie mogelijk is.

fokfanaat

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 12:07

nu met het feit dat de zomers in nederland veel warmer worden en je meer thuiswerkt, maakt een airco ook voor de zomer interessant, helemaal met zonnepanelen

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 12:23

Slmt9 schreef:

Warmtepomp komt er hier niet in.
Dat geld heb ik er niet voor over. En ik heb tapijt in huis dus kan en wil ook geen vloerverwarming.
Ze zijn veel te duur in aanschaf prijs, veel ruimte in beslag en als het koud is moet je nog bijverwarmen met een cv. En dan nog het gebrom. En nog niet te spreken over stroom gebruik.
Je kunt net zo goed een elektrische radiators ophangen. Of een elektrische CV ketel, dan kun je ook dezelfde radiators gebruiken.
Boiler voor warm water dan ben je er al

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 12:28

mvdende schreef:
Horsepride schreef:
Klinkt goed 8nnemiek,

Wij hebben in September 8 panelen gekocht ze leveren 3200KW per jaar en hebben ons 3150 euro gekost inclusief installatie. Dan heb ik de btw al terug

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 12:43

OleJon schreef:
mvdende schreef:

Wij hebben in September 8 panelen gekocht ze leveren 3200KW per jaar en hebben ons 3150 euro gekost inclusief installatie. Dan heb ik de btw al terug

Het zou helpen als je aangeeft bij welk bedrijf je ze hebt gekocht....

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 12:45

Wij hebben 2.5 jaar geleden 24 panelen laten plaatsen door Solease.
Kosten €9.600 excl de belastingteruggave.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 12:52

Ze zijn echt duur geworden. Ik kom voor 15 panelen met een opbrengst van 5400 m2, omvormer, aanpassing meterkast op 8000 euro (ex btw maar dat telt niet meer mee sinds dit jaar). Voor de multisplit airco met 4 airco's kom ik ook op 8000.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 13:03

Wij waren 5 jaar geleden €10.000 kwijt voor 29 panelen, daar is de subsidie al vanaf.

Het ligt er wel ook aan welk merk panelen je neemt, welk formaat, welk type..
De duurdere Sunpower panelen zullen bv ook meer opbrengen dan goedkope panelen van hetzelfde formaat.
En grondstoffen/chips/fabricagekosten zijn natuurlijk ook flink duurder geworden.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 13:13

is 4 airco's ook niet erg veel?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 13:16

Slmt9 schreef:

Ik las ongeveer een jaar geleden over de verwachte schaarste in gas en besefte dat dit een sterk prijs-opdrijvend effect zou gaan hebben. Dat was voor mij de reden om te gaan uitkijken naar een niet-gasverbruikende bijverwarming.
In eerste instantie was het plan om de CV dagelijks op 17 graden te hebben en dan onze woonkamer bij te verwarmen met een pelletkachel (waar nu een gashaardje staat die het niet meer doet, rookkanaal was geschikt). Echter, ik liep er tegen aan dat pelletkachels of klein en luidruchtig zijn, of groot en stil. Ik zocht een kleine stille maar die was niet te vinden.
Toen las ik op volgens mij zelfs Bokt over verwarmen met airco. Heb me toen iets meer ingelezen en verhip, dat was ook een goed alternatief.

En nu pakt het helemaal mooi uit, want die Airco is écht een stuk goedkoper te gebruiken voor verwarming. De CV staat hier gewoon de hele dag op 15 graden, en overdag verwarmt de airco bij . Prima deal. En dat ie komende zomer ook nog kan koelen, is een mooie meevaller.

Zonnepanelen.... wij hebben 9 panelen van 300 Wp per stuk laten leggen in 2017 en waren daar toen netto een 4.000 euro voor kwijt. Panelen zijn per saldo goedkoper geworden, maar alle omstandigheden daar omheen zijn vele malen duurder geworden. Prijs van toen is niet meer te vergelijken met de prijs van nu.
Laatst bijgewerkt door Dees op 10-01-23 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 13:23

fokfanaat schreef:
is 4 airco's ook niet erg veel?

Ik ga er ook mee verwarmen. Er komen 2 beneden en 2 boven. Boven zal meer voor het koelen gebruikt worden en beneden voor verwarmen. Ik heb even gekeken en het worden Daikin airco's.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 13:45

Ik ben dan inderdaad wel benieuwd waar jullie de zonnepanelen aanschaffen.

Ik heb nu twee offertes liggen voor 10 panelen en gaat incl. installatie echt al richting de € 10.000.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 13:52

Naath86 schreef:
Ik ben dan inderdaad wel benieuwd waar jullie de zonnepanelen aanschaffen.

Ik heb nu twee offertes liggen voor 10 panelen en gaat incl. installatie echt al richting de € 10.000.

Dat is wel heel prijzig.

Wij krijgen er deze maand 11 voor een ruime 7K plus nog 1K voor een nieuwe meterkast. Dat is met het hogere segment qua kwaliteit panelen en met de duurdere micro-omvormers vs 1 omvormer.

(Wel exclusief btw trouwens, maar dat regelen zij dus hoef je ook niet voor te schieten)

Welke omgeving zit je?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 14:12

ik had 20 panelen voor 7.800,- in 2019

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 14:25

Prijzen zeggen heel weinig als je niet weet hoeveel een paneel per stuk kan opwekken. Een zwaar paneel (ik heb die van 405 liggen) zijn duurder, maar wekken ook weer meer op. Ik zie ook panelen van 300 voorbijkomen die 1/3de minder opbrengen. Dan zou ik dus 6x300 hebben ipv 6x405. Dat scheelt wel weer 1,5 paneel :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 14:30

Winged schreef:
Prijzen zeggen heel weinig als je niet weet hoeveel een paneel per stuk kan opwekken. Een zwaar paneel (ik heb die van 405 liggen) zijn duurder, maar wekken ook weer meer op. Ik zie ook panelen van 300 voorbijkomen die 1/3de minder opbrengen. Dan zou ik dus 6x300 hebben ipv 6x405. Dat scheelt wel weer 1,5 paneel :)

Klopt en de keuze voor (micro) omvormers kan ook aardig schelen in de prijs. Dus zonder die informatie is het eigenlijk niet te vergelijken.

Horsepride

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 14:34

mvdende schreef:
Horsepride schreef:
Klinkt goed 8nnemiek,

Klopt, was trouwens zelf inclusief installatie. Was in de corona crisis toen het op de radio rond ging dat bouw materialen zo hard stegen in de prijs. In halfjaar tijd daarna zijn de prijzen idd ook van de zonnepanelen omhoog gegaan. Ik heb wel panelen van 330wp. 400wp panelen paste er veel minder van op mijn dak.

Horsepride

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 14:41

fokfanaat schreef:
nu met het feit dat de zomers in nederland veel warmer worden en je meer thuiswerkt, maakt een airco ook voor de zomer interessant, helemaal met zonnepanelen

Ja ik denk ook dat ik maar over na ga denken gezien de teruglever vergoeding steeds minder wordt. Dan kan ik beter zelf de stroom verbruiken zodat ik er zelf nog plezier van heb.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 15:25

De prijzen zijn sowieso een heel stuk gestegen, ook gewoon omdat iedereen aan de airco's wil.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 15:41

En let er ook op dat de ene installateur de andere niet is... Sommigen hebben echt weinig verstand ervan helaas, dus als je pech hebt kun je de panelen wel laten plaatsen, maar is de omvormer/bekabeling niet goed leveren ze nog weinig op.

Wij hebben hier toen 3 bedrijven gehad voor een offerte voor 30.000 kWh, 1 wilde 82 panelen leggen met elk een optimizer en in totaal 1 omvormer zoals in een huishouden (dat kan dus niet, want zonnepanelen voor 30.000 kWh hebben andere omvormers nodig dan een set van 8-10 voor zeg 3.000 kWh), een andere geloofde niet in optimizers en die wilde 120 panelen leggen, de 3e had zonnepanelen met ingebouwde optimizers en wilde 96 panelen leggen. Dit was de enige offerte die gepaste omvormers en bekabeling erbij had die het zwaardere werk aankonden en die snapte hoe zonnepanelen op een netwerk met een noodaggregaat aangesloten moesten worden. Dus uiteindelijk met de laatste zijn wij in zee gegaan. Met de 2 anderen was het gruwelijk fout gegaan, te lichte bekabeling en verkeerde omvormers, geen automatische uitschakeling van de zonnepanelen als de noodaggregaat aan zou slaan, met kortsluiting en brandgevaar tot gevolg.

De kosten liepen ook ver uiteen trouwens, die 96 panelen hebben we €24.000 voor betaald ex btw, incl installatie. De offertes van de andere 2 gingen daar ook nog ver boven toen al, die andere offertes waren €30.000 ex btw en €32.000 ex btw. Met verkeerde omvormers dan dus dus dat had ons achteraf nog veel kunnen kosten. Die offertes waren van 1.5 jaar geleden. We hadden hier trouwens nog wel €8.000 euro subsidie, dus uiteindelijk waren we maar €16.000 kwijt en die hebben we grotendeels al terugverdiend.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 16:02

Wij hebben ruim 3 jaar geleden de zonnepanelen laten installeren dus de prijs is niet te vergelijken (en we hebben er 48 met 2 omvormers. Maar het is gedaan door https://greenybros.com/ komen bij ons uit het dorp. Alles is netjes gedaan en nooit problemen ermee.