[Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

beccy

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 11:47

Wij hebben ons nieuwe huis idd onder die clausule van voorbehoud van verkoop eigen woning gekocht. Wij kregen 6 maanden de tijd om ons huidige huis te verkopen. Het nieuwe huis bleef in de verkoop staan. Erg slopende maand geweest! Gelukkig is ons huis binnen een week verkocht onder voorbehoud van financiering! Dus nu hopen dat onze kopers alles rond krijgen! Inmiddels is het huis wat wij 'gekocht' hebben wel uit de verkoop gehaald. Ik vind deze clausule dus niet zo raar en als jij echt interesse hebt in de woning zou ik gewoon gaan kijken en een evt bod uitbrengen. Wel al goed uitzoeken of je echt een financiering krijgt bv dan kan je dit ook duidelijk maken bij de verkopende partij en dit kan dan misschien wel in je voordeel werken!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 12:14

Zover ik begreep moeten wij eerst tekenen voor die 48 uur voor de andere koper in gaan, zodat de verkoper onze garantie al heeft.
Vanuit ons is dit huis zeer haalbaar wat bertreft financiering en eigen woning is ovv financiering verkocht dus wat dat betreft zitten we goed

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 18:15

http://www.rechtblog.nl/2016/koopoveree ... riftelijk/

Zelfs met een mondelinge! Koopovereenkomst mag je met een andere partij in onderhandeling aldus de Hoge Raad.

Wij hadden de overeenkomst, zouden uur later tekenen en opeens een partij die 10.000 meer bood ongeacht wat wij zouden betalen. We hadden geen poot om op te staan.

Gelukkig hebben we de domme makelaar met juridisch gezwets klemgezet maar wel in de wetenschap dat we aan het bluffen waren. We hebben dit gewonnen maar alleen omdat de makelaar niet op de hoogte was van dit feit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 20:18

Ik ben wel oprecht blij dat wij de enige geinteresseerde waren als ik dit zo lees :=

Nog anderehalve week en nu ben ik nerveus aan het worden _O-

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 20:32

Een mondelinge overeenkomst is bij de koop van een onroerende zaak door een particulier (lees: woning) ook niet geldig. Hier geldt op grond van art. 7:2 BW het schriftelijkheidsvereiste. Je hebt pas een overeenkomst wanneer het op schrift gesteld is en zelfs dan is er nog een bedenktermijn.

Er geldt voor de verkoper ook geen verbod te onderhandelen. Er geldt voor NVM makelaars een gedragscode waarin zij dit niet mogen laten gebeuren en anders schadeplichtig kunnen zijn.

Wat jij benoemt Selka staat compleet buiten hetgeen hier boven besproken is. Evengoed zuur maar een heel ander verhaal..

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 21:07

Nouja ik las dat er gezegd werd dat er niet met meerdere partijen tegelijk onderhandeld mag worden en dat is wel het geval. Mijn excuses als ik het verkeerd begrepen heb.

Echter wel goede info voor eventuele kopers en verkopers.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 21:42

Vandaag js er een open huis geweest bij een huis. Het huis is daarmee in de verkoop getart.. Morgen krijgt iedereen die dat wil een mail en de procedure is dat je dan een bod doet. Dit moet je uiterste prijs zijn dat je wilt betalen.. De verkoper kiest dan daaruit de nieuwe koper... Het systeem echt ontzettend belachelijk en ik
Denk day de prijs hiermee enorm wordt opgedreven..... We twijfelen dan ook wat we moeten doen...

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 22:01

Selka schreef:
Nouja ik las dat er gezegd werd dat er niet met meerdere partijen tegelijk onderhandeld mag worden en dat is wel het geval. Mijn excuses als ik het verkeerd begrepen heb.

Echter wel goede info voor eventuele kopers en verkopers.

Het mag vanuit het NVM niet met 2 partijen tegelijk te onderhandelen en je kan de makelaar er op aanspreken dat hij zich niet aan de gedragscode houdt.

Heel strikt genomen waren jullie alleen niet meer in onderhandeling maar was er overeenstemming.

Potentiële kopers mogen nog steeds een bod indienen en de verkoper mag daar op in gaan en dan tegen de ander zeggen 'helaas pindakaas'. Dit kunnen ze op grond van de bedenktijd ook nog na tekenen van de koopovereenkomst.

Het gaat om het door de makelaar niet met 2 partijen tegelijk bezig zijn en dus tegen elkaar op laten bieden.

joyce_eddy schreef:
Vandaag js er een open huis geweest bij een huis. Het huis is daarmee in de verkoop getart.. Morgen krijgt iedereen die dat wil een mail en de procedure is dat je dan een bod doet. Dit moet je uiterste prijs zijn dat je wilt betalen.. De verkoper kiest dan daaruit de nieuwe koper... Het systeem echt ontzettend belachelijk en ik
Denk day de prijs hiermee enorm wordt opgedreven..... We twijfelen dan ook wat we moeten doen...

Rare tijden op de woningmarkt.. Het idee is indd dat iedereen meteen een maximaal bod uitdoet. Wil je er zeker van zijn dat je kans maakt zal er inderdaad (flink) boven de vraagprijs geboden worden.

Als jullie het huis graag willen kan je je maximale prijs noemen.. Op zich niets mis mee: jij betaalt niet meer dan je wilt en hebt snel zekerheid. Maar ik kan me voorstellen dat het raar voelt..

Vroeger gebeurde dit in de overspannen markt ook veel. Ik zou het zelf ook niet fijn vinden voelen denk ik maar ergens is het wel eerlijk.
Laatst bijgewerkt door ElizeVdS op 28-06-17 22:07, in het totaal 2 keer bewerkt

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 22:04

joyce_eddy schreef:

Dit hebben wij toen ook gedaan hadden in een week 14 kijkers en die hebben we op vrijdag voor 1 uur bod laten toen. Toen flink boven vp verkocht. Wij hadden zoiets het is wel eerlijk iedereen kan het zien en zelf weten wat ie bied. Vp was 175 laagste bod was 162,5 en hoogste 187,5 waarbij die bieder bijna alle inboedel wilde. We zijn toen voor tweede bod van 183,5 gegaan.die had ook nog eens geen voorbehoud enz.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 08:31

Persoonlijk vind ik de manier van verkoop niet echt eerlijk... Dan kun je toch beter gewoon je vraagprijs omhoog doen?! We twijfelen enorm... Straks bied je onwijs en blijkt dat hele huis niet waard te zijn, of je pist net naast de pot...
Ook zagen de buren er niet heel netjes uit.. Hadden achterhuis een kippenhok en die man is imker die heeft hij in de schuur... Tevens veel auto's naast de deur en het zag er niet verzorgd uit... Ik ga zo maar eens langs en kennis maken eens bekijken of ik een beter Rieel beeld kan krijgen... Eens vragen hoe het er wonen is en of het bevalt. Misschien gek maar lijkt ons wel goed

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 08:56

Maar als er 14 geïnteresseerden zijn, of in elk geval meerdere, kan je het denk ik niet op een andere manier doen. Je kan ook niet echt één voor één met allemaal gaan onderhandelen ofzo, en je wil als verkoper toch het beste bod krijgen. Vraagprijs omhoog maakt denk ik niet eens uit, dan zijn er nog steeds die 14 mensen die het huis willen alleen bieden ze dan misschien net onder ipv boven de vraagprijs.

Het risico om het huis mis te lopen heb je inderdaad, maar als je geen bod uitbrengt is het sowieso niet van jou. En dat het huis 't niet waard is, tsja ... dat bepaal je zelf. :) Je kunt ook nog een bouwkundige keuring laten doen, en je hebt bedenktijd, dus je kunt rustig beslissen of je echt achter je bod staat of niet.

Bij de buren langsgaan zou ik zeker doen ja. :j Nare buren kunnen je woongenot verpesten, dus even kennismaken vind ik niet raar.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 09:16

De verkoop was bij ons sowieso bizar.. we hebben het op woensdag op funda gezet, de vrijdag erna verkocht voor vp. Op de maandag werden we gebeld ja ze zien er toch vanaf en toen dus nog al die kijkers. We hadden omdat die mensen op de vrijdag vp boden zelf ook gelijk een bod gedaan op ons nieuwe huis omdat we zoiets hadden van t is verkocht en nu lopen we weinig risico. Gelukkig de vrijdag er op dus alsnog verkocht voor een stuk meer en met hele goede voorwaarden.

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 09:16

Als ik jouw twijfels zo hoor is het inderdaad mogelijk dat het huis het niet waard is. Of beter gezegd: het jou niet waard is. In dat geval lekker laten gaan.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 09:46

Als het huis het niet waard is krijg je er ook geen hypotheek voor. Verkopers pakken vaak niet het hoogste bod vanwege dat risico.
Als je gaat onderhandelen weet je ook tot hoever je wil gaan met je bod. Dus meteen je uiterste bod is niet oneerlijk. Je mag maar met eentje tegelijk onderhandelen dus daarmee kun je er ook langs grijpen omdat iemand anders al in onderhandeling is. Dan is dit weer eerlijker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 09:54

Er zijn wel hypothekers die op verkoopprijs de hypotheek afgeven. Zijn er niet veel, maar ze bestaan :j

Hier in Utrecht doen ze zelfs nieuwbouwprijzen op die manier :=

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 10:10

Heeft iemand ervaring met het wisselen van baan tijdens een aankoopprocedure? Ik heb van mijn huidige werkgever een werkgeversverklaring met intentieverklaring gekregen, financiering moet geen probleem zijn en gisteren hebben we een bod op een woning gedaan. Nu is het zo dat de kans aanwezig is dat ik in de komende maanden van baan ga wisselen. Ik begrijp dat dit niet praktisch is gezien de financiering gebaseerd is op de huidige gegevens, maar het is een kans die ik, als ik hem krijg, niet kan en wil laten lopen.

Lastig, want ik wil dit huis echt heel graag en daarnaast heb ik echt een *&^#$%&*@baan momenteel met een nog grotere (*@^$(&#(%$baas :+
Moet ik volhouden tot alles rond is, of is tussendoor overstappen geen probleem?

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 10:15

Ik vrees dat het lastig is omdat je met en nieuwe baan ook met onzekerheden zit (neem aan niet direct een vast contract of intentieverklaring plus je zit meestal met een proeftijd).

Het zal heel erg liggen aan de omstandigheden (contractsvorm dus, maar ook ten aanzien van de financiering zelf: Hoe groot risico ben jij voor de financier).

Als je iets meer zou weten over je contract zou ik het aan een financieel adviseur voorleggen..

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 10:22

Ik ga er vanuit dat een nieuwe baan inderdaad niet direct een vast contract geeft, maar een intentieverklaring na de proeftijd zou moeten lukken. Ook betreft het een baan waarbij ik meer ga verdienen. In elk geval zal ik het voorleggen aan de financieel adviseur als er meer bekend is.

En wat nou als ik binnen korte tijd na de overdracht van de woning een andere baan krijg? Kan de hypotheekverstrekker dan nog maatregelen nemen, bijvoorbeeld eisen om een verklaring van de nieuwe werkgever?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 10:23

Ik ben ook gewisseld van baan tijdens de periode tussen koop en overdracht. Heb er niks mee gedaan, financiering was al goedgekeurd en rond.

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 10:24

Oh dat klinkt positief Marjan. Ik weet nog niets hoor maar de kans is aanwezig dat het gaat gebeuren en ik ben graag voorbereid :D

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 10:29

Onze adviseur zei van ja je kan ook de dag na de overdracht bij een ander bedrijf beginnen of ontslagen worden, daar heeft de bank dan ook geen invloed op. Als t op het moment van aanvraag maar goed was. Moet wel zeggen dat er bij ons geen enkel financieel risico is omdat we beiden de lasten voor een tijd alleen kunnen dragen mocht dat nodig zijn.

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 10:33

Toeval bestaat niet... krijg net een telefoontje dat ik op gesprek mag komen :D

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 11:41

4EverHobbes schreef:
Toeval bestaat niet... krijg net een telefoontje dat ik op gesprek mag komen :D

Leuk nieuws!
Maar denk er wel aan dat jullie je hypotheek nu nog niet rond hebben.
Als jij nu overstapt naar een nieuwe baan moet je eerst je proeftijd afwachten tot je een intentieverklaring/werkgeversverklaring kan aanvragen. De bank accepteerd namelijk geen intentieverklaring of werkgeversverklaring als je in je proeftijd zit.
Als het met het huis waar jullie nu op bieden heel snel loopt dan heb je kans dat de financiering rond moet zijn op moment dat jij nog steeds in je proeftijd zit.

Wat ik bedoel te zeggen is dat je moet hopen dat de gesprekken etc met je nieuwe baan langer lopen dan dat je nodig hebt voor de onderhandeling en het aanvragen van de hypotheek :+

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 11:48

Je kan ook altijd aangeven dat je een maand later pas wil beginnen ivm hypotheek. Als ze je graag willen hebben komt dat wel goed. Succes met je gesprek!

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 11:50

Leuk! Succes met het gesprek. Hoop dat het wat wordt voor je.

Inderdaad. Als je door de proeftijd heen zou zijn en verklaring krijgt is er natuurlijk niets aan de hand.

Zodra alles rond is kan switchen van werkgever. Het is niet zo dat de bank je tot iets anders kan verplichten dan de hypotheek betalen.

Het wordt in principe pas lastig in de overgangsperiode :).