Dees schreef:Tieme schreef:Voor diegene die verwarmen met airco: is het een aanrader? Echt veel goedkoper dan verwarmen met gas?
Ik twijfel om airco aan te schaffen. We verwarmen alleen de woonkamer maar dat is met gas prijzig. Het is een huurhuis dus aan de ene kant zonde van het geld. Aan de andere kant, ik kan niet kopen en hoop hier nog jaren te kunnen wonen. Als ik hier weg kan dan moet of kan ik de installatie weg laten halen en meenemen.
En dan alleen gas gebruiken voor douchen en bij hele erge kou om bevroren leidingen te voorkomen, evt boven iets bij te verwarmen. (Dan moet er denk ik beneden wel een andere thermostaat knop op want beneden wordt de temperatuur bepaald. Als het daar al warm js door airco dan zal hij niet meer aanslaan...)
Ja.
Voorheen verwarmden wij alleen met gas en dan waren we op een winterdag 10m3 kwijt. De CV staat hier op minimaal 15 graden, we verwarmden maximaal tot 19 graden. Zo's dag kost met ons huidige contract bij ANWB Energie een 25 euro per dag.
Nu met de airco is het overdag in de woonkamer waar die hangt 20 graden, en lekt de warmte naar de naastgelegen keuken waar het meestal 17,5 graden is. De CV staat nog altijd op 15 graden, omdat de thermostaat in de keuken hangst springt deze alleen nog maar aan als de airco uit is (snachts). We zijn nu zo'n 6 euro per dag kwijt aan gas + elektra.
Gemiddelde besparing dus in onze situatie zo'n 19 euro per dag.
Die airco heeft een kleine 2.000 euro gekost. Terugverdientijd is zo een 3,5 maanden.
Ik kan me goed voorstellen dat je een airco kunt verhuizen - het ophangen heeft 5 boorgaten gevergd en dat is makkelijk weer te dichten.
Ik moet zeggen, ik vind verwarming middels CV en radiatoren lekkerder warm dan via de airco. Maar gezien het prijsverschil geniet ik dan maar van het zomerse briesje van de airco in onze woonkamer
Mag ik vragen waar je de airco hebt gekocht? Multi of single split? En prijs incl installatie?