Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 20:17

Dees schreef:
Tieme schreef:
Voor diegene die verwarmen met airco: is het een aanrader? Echt veel goedkoper dan verwarmen met gas?
Ik twijfel om airco aan te schaffen. We verwarmen alleen de woonkamer maar dat is met gas prijzig. Het is een huurhuis dus aan de ene kant zonde van het geld. Aan de andere kant, ik kan niet kopen en hoop hier nog jaren te kunnen wonen. Als ik hier weg kan dan moet of kan ik de installatie weg laten halen en meenemen.
En dan alleen gas gebruiken voor douchen en bij hele erge kou om bevroren leidingen te voorkomen, evt boven iets bij te verwarmen. (Dan moet er denk ik beneden wel een andere thermostaat knop op want beneden wordt de temperatuur bepaald. Als het daar al warm js door airco dan zal hij niet meer aanslaan...)

Ja.
Voorheen verwarmden wij alleen met gas en dan waren we op een winterdag 10m3 kwijt. De CV staat hier op minimaal 15 graden, we verwarmden maximaal tot 19 graden. Zo's dag kost met ons huidige contract bij ANWB Energie een 25 euro per dag.
Nu met de airco is het overdag in de woonkamer waar die hangt 20 graden, en lekt de warmte naar de naastgelegen keuken waar het meestal 17,5 graden is. De CV staat nog altijd op 15 graden, omdat de thermostaat in de keuken hangst springt deze alleen nog maar aan als de airco uit is (snachts). We zijn nu zo'n 6 euro per dag kwijt aan gas + elektra.
Gemiddelde besparing dus in onze situatie zo'n 19 euro per dag.
Die airco heeft een kleine 2.000 euro gekost. Terugverdientijd is zo een 3,5 maanden.
Ik kan me goed voorstellen dat je een airco kunt verhuizen - het ophangen heeft 5 boorgaten gevergd en dat is makkelijk weer te dichten.

Ik moet zeggen, ik vind verwarming middels CV en radiatoren lekkerder warm dan via de airco. Maar gezien het prijsverschil geniet ik dan maar van het zomerse briesje van de airco in onze woonkamer :D

Mag ik vragen waar je de airco hebt gekocht? Multi of single split? En prijs incl installatie?

Dees

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 20:25

Prijs staat in de quote.
We hebben een single split van Fujitsu.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 20:27

Dees schreef:
Prijs staat in de quote.
We hebben een single split van Fujitsu.

Dat had gelezen, maar vroeg mij af of dat incl installatie was :)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 20:28

Dan heb ik dat verkeerd begrepen. Maar is inclusief installatie.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 20:53

mysa schreef:
8nnemiek schreef:
Wij hebben eens gerekend aan de zonnepanelen, en sinds afgelopen jaar zijn ze volledig terugverdiend *\o/* In vijf jaar tijd ongeveer. Super fijn! Dus vanaf dit jaar gebruiken we zo’n 4000kWh per jaar helemaal gratis :D

Dat is een flinke opbrengst. Hoeveel panelen?

We hebben samen met de buren 29 panelen, dus 14,5 panelen zijn van ons. Met alle panelen in totaal hadden we afgelopen jaar 8,75MWh aan opbrengst.
De opbrengst is voor ons deel wel wat hoger dan wat we verbruiken, dus ik heb afgelopen jaren vrij veel elektrisch gestookt omdat we dan eigenlijk 'gratis' stoken. Ideaal!
Dit jaar gaan we de elektrische auto aan huis laden, dus zullen we wel over die 4000kWh heen gaan.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 20:56

Dees schreef:
Dan heb ik dat verkeerd begrepen. Maar is inclusief installatie.

Mooie prijs dan! :)
Nu wil ik liever een multisplit, maar fijn om een prijsindicatie te hebben.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 21:25

Hoe werkt het met verwarmen met de airco? Het verkoelen van het huis lukt wel, maar ik hoest mijn longen uit mijn lijf van de droge lucht. Is dat met verwarmen ook zo?

Horsepride

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 21:33

Klinkt goed 8nnemiek,

Hier 13 panelen op het zuiden. Heeft mij €3.490,- gekost. 2022 4,97MWh opgewekt.
4,97MWh zelf 2337KWh verbruikt wat normaal 54 cent per KWh kost € 1.261.98
2633 KWh terug geleverd voor 32 cent € 842,56
Totaal 1 jaar tijd € 2.104,54 al mee terug verdiend. Of wel 60% terug verdient in 1 jaar tijd.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 21:38

Benzz schreef:
Hoe werkt het met verwarmen met de airco? Het verkoelen van het huis lukt wel, maar ik hoest mijn longen uit mijn lijf van de droge lucht. Is dat met verwarmen ook zo?

Ik heb er geen last van. Maar is je luchtvochtigheid dan wel op orde in huis? Misschien wat plantjes erbij ofzo?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 21:39

Sanet schreef:
[
Ik heb er geen last van. Maar is je luchtvochtigheid dan wel op orde in huis? Misschien wat plantjes erbij ofzo?

Ik heb heel veel planten, maar al mijn hele leven last van airco. Zelfs in de auto met het raam open.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 21:46

Horsepride schreef:
Klinkt goed 8nnemiek,

Hier 13 panelen op het zuiden. Heeft mij €3.490,- gekost. 2022 4,97MWh opgewekt.
4,97MWh zelf 2337KWh verbruikt wat normaal 54 cent per KWh kost € 1.261.98
2633 KWh terug geleverd voor 32 cent € 842,56
Totaal 1 jaar tijd € 2.104,54 al mee terug verdiend. Of wel 60% terug verdient in 1 jaar tijd.

Waaw, goed zeg!
Fijn ook dat je zo veel terug krijgt voor de stroom die je teveel terug levert!

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 22:46

Verwarmen met de airco is zeker gunstig. Zolang je het niet erg vind slechts 1 ruimte te verwarmen. Wij hebben onze airco nu een jaar of 6 en de eerste paar jaar is Eneco zelfs een paar keer op bezoek geweest waarom we zo weinig gas verbruikten (en wij voor de rest zo zuinig zijn gaan leven dat ook ons elektraverbruik amper gestegen is).

De warmte van de airco blijft echter niet hangen. Zet m uit en het is zo ook weer koud. Maar zeker als je zonnepanelen hebt is verwarmen met de airco goedkop, en ook zonder zonnepanelen kan je er flink mee bezuinigen. Zolang je maar 1 ruimte wil verwarmen die niet al te groot is. Dus als je alleenstaand bent of met zn tweetjes en een niet al te grote woonkamer hebt.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 23:16

mick75 schreef:
De warmte van de airco blijft echter niet hangen. Zet m uit en het is zo ook weer koud.

Oh daar hebben wij niet last van. Ja, als je hem een half uurtje aan hebt (niet op standje schroei) dan koelt het wel snel weer af. Maar iets warmer verwarmen dan blijft het echt wel ff warm. Wat wij wel doen is hem echt op de harde stand zetten als we aan het koken zijn (dan maakt hij ook meer geluid uiteraard) om daarna hem wat minder hard te zetten en dan heeft hij de ergste kou er al uit en daarna red hij het prima.
Maar er zit wel verschil in hoe hard je hem laat blazen en hoe warm je hem zet. Onze woonkamer is wel vrij groot. Maar dat gaat opzich prima?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 23:30

Ik krijg, nou ja, het kost me een lieve duit, dit voorjaar 15 zonnepanelen, vloerisolatie en een multisplit airco systeem (2 airco's beneden en 2 boven en 1 buitenunit). Ik hoop daarmee mijn gasverbruik drastisch te verminderen en ben erg benieuwd wat het gaat opleveren.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 00:20

Gaan jullie daarbij ook isoleren Muronia? Ik dacht dat dat ook wel een probleem was bij jullie?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 06:53

Isoleren was allemaal al gedaan van binnen uit. Ik heb geen spouwmuren, dus we hebben bij de verbouwing alle buitenmuren aan de binnenkant geïsoleerd. Dat was al. Het dak idem. Ik had alleen geen vloerisolatie.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 09:52

Ik had afgelopen december 170 kuub gas. Dat is minder geweest dan het jaar ervoor.
Meestal op 14,5 graad en soms op 18.

Mijn termijnbedrag is aangepast van 199 naar 161 door het prijsplafond.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 10:10

Hier voor prijs indicatie mitshubishi heavy. Een groter model ivm 1 geheel van woonkamer en keuken. 3000 euro inclusief installatie betaald. En idd ff aanzetten zorgt dat het wel snel koud voelt. Staat hij wat langer aan valt dat enorm mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 10:17

Benzz schreef:

Ja dat is wel een ding. Met verwarmen wel veel minder dan koelen besef ik me.... Heb er nu eigenlijk geen last van terwijl hij iedere dag aan staat, terwijl ik met consequent koelen ook een vies hoestje krijg (maar word ook ziek van warmte, dus kiezen tussen twee kwaden :)) ). Merk wel dat we nog steeds een redelijk droge lucht in huis hebben. Wat opzich niet verkeerd is. Heb er geen last van ook.

2000 euro ga je niet kwijt zijn voor 1 unit denk ik hoor. Heb toen diverse offertes opgevraagd en was allemaal rond de 1750 per stuk voor een nieuw LG model (was een jaartje geleden, weet niet wat de prijzen intussen gedaan hebben) inclusief installatie.

Wij waren voor twee single splits waarvan 1 extra zware -i.v.m. grote beneden verdieping met half open keuken- (5kw i.p.v. 2.5 kw)- 3500 euro kwijt geloof ik, en een multi split en minder zwaar model zou dan een paar honderd minder zijn nog.
Multi-split werd ons alleen afgeraden omdat we 1 airco aan de voorkant hebben en 1 aan de achterkant van het huis, en dat zou een te lange aanvoer worden dan, dus dat is iets om rekening te mee te houden.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 10:28

Steenbok12 schreef:
Hier voor prijs indicatie mitshubishi heavy. Een groter model ivm 1 geheel van woonkamer en keuken. 3000 euro inclusief installatie betaald. En idd ff aanzetten zorgt dat het wel snel koud voelt. Staat hij wat langer aan valt dat enorm mee.

Voor een 5.0kw dan?

Ik zit er zelfs over te denken om een tweede airco in de keuken/bijkeuken te plaatsen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 10:48

Onze 2,8 kW airco kan nog op een regulier stopcontact van een groep.
Houdt er wel rekening mee dat een zwaardere airco doorgaans zijn eigen groep in de meterkast nodig heeft. Dat brengt extra kosten met zich mee bij de installatie.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 11:00

Je moet dan toch ook leidingen laten leggen? Dat kan ook wel weer een kleine verbouwing zijn toch?
Mijn alvast aangelegde keukengroep gaat door een muur en daar moet dan straks een verlaagd plafond voor komen. Door de huidige stroomkabelgoot trekken, ging niet.

Of in een muur frezen ofzo? Er komt toch meer bij kijken dan simpelweg 'een groep bij plaatsen'? (serieuze vraag, ik dacht echt dat het gewoon door je bestaande pijp/buis kon..)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 11:16

Cer schreef:
Je moet dan toch ook leidingen laten leggen? Dat kan ook wel weer een kleine verbouwing zijn toch?
Mijn alvast aangelegde keukengroep gaat door een muur en daar moet dan straks een verlaagd plafond voor komen. Door de huidige stroomkabelgoot trekken, ging niet.

Of in een muur frezen ofzo? Er komt toch meer bij kijken dan simpelweg 'een groep bij plaatsen'? (serieuze vraag, ik dacht echt dat het gewoon door je bestaande pijp/buis kon..)

Ik weet niet of ik je goed snap, maar vooral die extra groep is dan een verbouwing toch? Die kabels zijn bij ons door de muur gevreesd (gaat normaliter door de kruipruimte geloof ik. Maar die hebben we niet). Dat was even een klusje voor de elektricien, want flinke afstand tot de meterkast. En creatief denken omdat het niet door de kruipruimte kon. Gelukkig moest er nog gestuct worden. Was niet voor de airco trouwens.

Geen idee verder of onze 5kw op een eigen groep zit eigenlijk := . Ik denk dat hij op onze tuin-groep zit die niet zo intensief (lees: niet :+ ) gebruikt wordt.
Qua leidingen, er zit alleen een leiding naar de buiten-unit. Onze airco's zijn om die reden bij een buitenmuur geplaatst, en we hebben daarom twee single units i.p.v. een multi split. zodat die leidingen heel kort zijn. Hele verbouwing is dat niet, want ze hebben gewoon een gat door de muur geboord en afgewerkt met een grote kabelgoot. Mooi is het niet, maar dat kun je sowieso van de airco in zijn geheel zeggen :+ . Ze zijn echt maar een paar uur bezig geweest om er twee te installeren.

Afbeelding

Afbeelding

Op de aanbouw staat de buitenunit, en voor hangt de buitenunit gewoon aan de gevel.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 11:20

Dat is precies wat ik vroeg :j
een groep bijplaatsen klinkt best eenvoudig.. maar daar moeten dus ook leidingen voor getrokken, gefreesd etc worden (ik had me dat niet gerealiseerd)

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 11:25

Voor die mensen die nu allemaal investeren (of geïnvesteerd hebben) is dat voornamelijk geweest om gasverbruik te verminderen?

Ik heb ook wel interesse. Echter moeten wij binnen een paar jaar waarschijnlijk helemaal vh gas af. Dan moeten we waarschijnlijk gaan investeren in vloerverwarming en warmtepomp. Ik vind dat zo crisis veel geld. Terwijl we met een airco alleen nog zitten met gas voor het douchen. Maar alleen een warmtepomp om warm te kunnen douchen.. is daar niets anders voor te bedenken?