Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 14:58

Hier is de goedkoopste €1,98 heb ik daarnet gezien op weg naar werk, ik ga daar straks volgooien hoor. Alle andere tankstations staan intussen op 2,08 voor diesel, zelfs diegene die anders altijd een stuk lager zitten. En ik moet echt wel nog gaan tanken wil ik dit weekend op verplaatsing kunnen.
En heel eerlijk, ik ben met deze prijzen toch blij dat ik volgende week geen verplaatsing heb met paard en de week nadien is het om de hoek zeg maar. Want wekelijks zo'n halve tank wegtikken aan deze bedragen, dat is gewoon ronduit pijnlijk. Had ik niet fulltime gewerkt zoals ik nu doe sinds 1 februari, het had er heel anders uit kunnen zien. Ik hou nog steeds over en heb spaargeld opzij kunnen zetten, da's best luxe denk ik, maar dit vind ik geen lolletje meer.

Partner zit nu in NL tot en met vrijdag. Vanavond eet ik het gebakken spek op wat over was van gisteren en dan 2x soep en 's middags brood met beleg. Hoef ik geen boodschappen te doen en het slaat geen gat in de voorraad in de vriezer :)

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 15:01

Banyu schreef:
Herkenbaar! Zo zuur dit. Hoorde wel op de radio dat ze willen toestaan dat kmvergoeding van 19 naar 39 cent gaat… ven benieuwd!

Dan moet je natuurlijk eerst wel kilometervergoeding krijgen. Ik werk voor de overheid (België), en krijg gewoon helemaal niets qua vergoeding :') . Jawel, we krijgen een gratis treinabonnement.... Jammer dat je met wisselende shiften en héél regelmatig overuren daar geen gebruik van kan maken :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 15:08

Ik hoorde gisteren trouwens op stal dat de meststoffen fiks aan het opslaan zijn. Dus wie zijn weiland nog onder handen wil nemen, het is het moment om de boel nog in te slaan.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 15:14

poes schreef:
Zonder geld zitten is echt vreselijk, het is een enorm taboe terwijl het zoveel voorkomt en iedereen vindt er wat van (las hier ergens bvb dat klagen alleen niet helpt en dat er duidelijk al dingen fout waren gegaan - niet onze zaken vind ik en we weten het ook niet).

Ik weet het, ik heb ook lang zonder geld gezeten of een stuk maand over aan het eind van mijn geld. Spaargeld had ik niet. Om hulp vragen ook nooit echt gedaan, terwijl me dat waarschijnlijk wel had kunnen helpen. Net als meer financiële opvoeding vanuit mijn ouders, ook (of misschien wel juist) als er even niet zo veel te besteden was.

10 jaar geleden was het ongeveer dezelfde situatie las ik, dan denk ik, leer daarvan en pak het nu anders aan. Neem de tips hier ter harte, vraag hulp, niet alleen bij de gemeente maar ook aan iemand waarvan je weet dat hij/zij een open kijk op geld heeft en het in jouw ogen goed voor elkaar heeft. Of een budget coach, ook vaak via de gemeente te krijgen. Zodat je sneller uit de situatie komt/hij niet erger wordt/je er misschien wel, net zoals Annemarie van Gaal, dik geld kunt gaan verdienen omdat er gewoon geen andere optie meer is.

Kan niet, gaat niet, wil niet, daar kan ik niks mee. Dat noem ik klagen. Daarom zei ik, klagen helpt niet, actie ondernemen wel. Ik heb nooit gezegd dat iets fout is gedaan volgens mij. Je kunt wel leren van het verleden en er lessen uit trekken wat toen niet werkte.

Als er nu al problemen zijn, dan zal dat komende 2-3 jaar niet makkelijker worden met alle prijzen die gaan stijgen. Kun je er maar beter op tijd mee beginnen en hopelijk grotere problemen voorkomen.

poes

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 15:23

Zo volg ik je wel :j maar eens je erin zit is het zo zwaar en kan het erg moeilijk zijn om door het bos de bomen nog te zien, dat is ook wetenschappelijk onderzocht. Door de continue stress en gebrek aan ontspanning heb je gewoon minder cognitieve middelen inzetbaar. Bovendien word je dan vaak maar geacht om naar anderen te luisteren. Ik zeg niet dat dit allemaal hier gebeurt e! Maar het is wel onderdeel van het probleem vind ik. Niet alle geldproblemen blijven bestaan omdat iemand ‘niet wil’.

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 15:40

poes schreef:
Mijn deel van de hypotheek alleen al is 550 euro, en dat voor een huis dat geen 200.000 euro gekost heeft.

En dat is nog een goedkope hypotheek. Als je nu gaat huren dan betaal je meer. Sowieso de huizenprijzen nu... Wij gaan vanaf volgende maand 1300 betalen aan hypotheek, wat een feest. :')
Nu hebben we daar natuurlijk zelf voor gekozen. Maar iets goedkopers gingen we toch niet vinden. En het voordeel is altijd dat een hypotheek vast staat en niet stijgt. Je loon stijgt hopelijk wel.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 15:49

Klopt! Wij hebben een hele kleine lening in vergelijking met velen. We willen graag iets anders maar dat is onbetaalbaar.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 15:49

Prairy schreef:
Waarom kunnen die niet gewoon hetzelfde eten als jij? Ik had wel gewild dat mijn moeder vaker had gezegd dat ik moest eten wat zij at, dan had ik nu minder moeite gehad met nieuwe dingen eten ...

Omdat ze niet alles kunnen eten en ook niet alles lusten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 15:54

poes schreef:
Het is denk ik alleen maar ‘leuk’ om zuinig te leven als je weet dat er bij nood nog een reservepot(je) is :+

Zonder geld zitten is echt vreselijk, het is een enorm taboe terwijl het zoveel voorkomt en iedereen vindt er wat van (las hier ergens bvb dat klagen alleen niet helpt en dat er duidelijk al dingen fout waren gegaan - niet onze zaken vind ik en we weten het ook niet).

Ik denk idd wel dat Annemiek hier dé persoon is die ik zou vragen om eens de kasticketjes te mogen zien ter inspiratie als ik geen geld zou hebben :j :D

Mijn deel van de hypotheek alleen al is 550 euro, en dat voor een huis dat geen 200.000 euro gekost heeft.

Idd als de kids oud genoeg zijn baantjes of betaalde klusjes laten doen. Ik werkte vanaf mijn 14e op zaterdag en zondag, vanaf 15 op donderdagavond, vrijdagavond, zaterdagmorgen en zondag in schoolweken. In de vakanties werkte ik fulltime en vaak veel meer.
In het begin gaf ik de helft af thuis. Vervolgens wou ik dat niet meer want ik verdiende echt goed geld maar ik werkte in de vakanties ook wel 6/7 tot 75u per week. Toen afgesproken dat ik alles mocht houden maar ook alles behalve eten en inwonen zelf zou gaan betalen. Ik heb daar echt veel van geleerd.

Absoluut! Zonder geld zitten is vreselijk. Mijn dieptepunt was dat ik op de bank 1000 euro in het rood stond en mijn ouders me wat geld hadden voorgeschoten voor mijn paard, wat ik niet op tijd terugbetaald kreeg :=
Ik had toen de mazzel dat ik geen hypotheek/huur had, ik woonde tijdelijk in het appartement van mijn oma die in het ziekenhuis lag, dus ik had alleen de kosten voor de auto, eten, paard enz. Op zo'n momenten leer je wel echt goed besparen, en leer je vooral ook te waarderen wat je hebt.
En natuurlijk kijk ik graag mee met de financiën als daar behoefte aan is! Stuur me dan gerust een pb, Merlen!

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 15:57

Ik heb nog een kwart benzine. Maar gooi m morgen maar een keer vol in België.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 16:43

Ik wil echt niet meer terugdenken aan de tijden dat ik zwarte sneeuw heb gezien en schulden heb gehad. Goddank heb ik alles op een bepaald moment wel kunnen aflossen dankzij wat meevallers, maar de stress die daar bij kwam kijken, dat gevoel als er weer een factuur of brief op de mat lag van een bedrijf, de ellende omdat je wel wil besparen maar het niet kan omdat je woningmaatschappij er gewoon geen zier om geeft dat je huis compleet verstopt zit van vocht, ramen/deuren die niet meer goed sluiten, vreselijk slechte isolatie, noem maar op. Ik betaalde als alleenwonende aan verwarming alleen al evenveel als een gezin met 4 in een riante villa. Maar het was dat, of de ijspegels in de woonkamer aan de binnenkant van de ramen hebben in de winter.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 16:53

Ik heb ooit een hele dag gehuild omdat de auto in panne stond en de herstelling 996 euro kostte. En dat ging eigenlijk wel gewoon. Het was alleen al mijn geld toen. Als ik eraan terugdenk hoe ik vroeger met geld kon toveren. Ik ben er nog steeds goed in maar ik vergeet wel eens hoe goed ik het heb. Maar goed binnenkort hopelijk weer beter loon en dan echt amper moeten denken over waar het heen gaat zou wel prettig zijn weer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 16:59

Exact dat. Ik heb 2 jaar met een auto zonder verwarming rondgereden. De garage claimde steeds dat ze het probleem niet vonden (mocht wel telkens + €700 aftikken en klein onderhoud was ook altijd al minstens €500) en in de winter bevroor zowel de binnen- als de buitenkant. Dat was bij vrieskou met de ramen op rijden, want anders dampte de binnenkant van de voorruit aan door je adem/lichaamswarmte en bevroor dat opnieuw, zodat je niet verder kon rijden.
Dus als een eskimo in een karretje de weg op.

Verschilt natuurlijk dat het intussen nooit meer zo koud is geweest ook :+

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 17:05

Pfff jeetje. Niet genoeg geld hebben of gewoon weinig is zo zo naar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 17:08

Blegh ik moet ook weer tanken, hij stond hier vanmorgen op 2,38.9

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 17:29

Ik hoop zo ontzettend hard dat er heel snel maatregelen volgen vanuit de overheid om te voorkomen dat dit van kwaad naar erger gaat.
Linksom of rechtsom hebben velen nu gewoon steun nodig om hier doorheen te komen zonder al te veel kleerscheuren.
Kilometervergoeding omhoog, kwartje van kok terug, limiet aan de gas- en energieprijzen...
Kan niet wachten!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 17:32

Vergeet het maar de overheid gaat niks doen voor de gewone burger

De oorlog is al duur zat voor ze

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 17:57

ik ga zo dadelijk een zadel wegbrengen bij een kennis, wie weet raakt dat alsnog verkocht en kan dat ook weer de spaarboek op.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 17:59

Binck8 schreef:
Ik hoop zo ontzettend hard dat er heel snel maatregelen volgen vanuit de overheid om te voorkomen dat dit van kwaad naar erger gaat.
Linksom of rechtsom hebben velen nu gewoon steun nodig om hier doorheen te komen zonder al te veel kleerscheuren.
Kilometervergoeding omhoog, kwartje van kok terug, limiet aan de gas- en energieprijzen...
Kan niet wachten!

Ik hoorde vanmorgen dat ze de lage inkomens gaan helpen.
Een regeringspartij gaf ook nog aan dat ze tijdelijke accijnsverlaging willen. Daar wordt over gediscussieerd.

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 18:21

PSvanLot schreef:
Binck8 schreef:
Kan niet wachten!

Ik hoorde vanmorgen dat ze de lage inkomens gaan helpen.
Een regeringspartij gaf ook nog aan dat ze tijdelijke accijnsverlaging willen. Daar wordt over gediscussieerd.

Ik hoopte eigenlijk dat er gewoon voor iedereen iets zou komen, dit raakt alle huishoudens behoorlijk en zelfs met 2 werkenden valt het nu niet meer mee dadelijk. Het kunnen betalen van alles houdt natuurlijk een keer op. Op dit soort kosten was niemand voorbereid en ik vind echt dat het volk in het geheel ontzien moet worden hierin anders komt er zoveel minder koopkracht en bereidheid tot hulp/investeren etc dat er uiteindelijk nog veel meer maatregelen nodig zullen zijn.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 18:38

Luxorvalkje schreef:
Samantha_ schreef:
Ja dat is wel heel knap!
Ik probeer rond de 60 euro per week maar met aanbiedingen inslaan kom ik er ook wel boven.
En ga nu zelf glutenvrij en lactosevrij eten dat is ook allemaal veel duurder.

Dit is alleen waar als je aan de vervangers gaat. Dus bijvoorbeeld glutenvrij brood en lactosevrije kaas. Je kunt ook makkelijk dingen weglaten, en dat is vooral wennen. Net als die vleesvervangers. Met linzen en kikkererwten kom je ook een eind.

Ik leefde als student van €25 per week (ma-vr). Alles vaste lasten en studie had ik dan betaald. Maar kleding, eten, uitgaan etc. niet. Dan maakte ik bijvoorbeeld spaghetti, fruitte een uitje en dan tomatenpuree erbij. Je moet wat. En het smaakt best prima.

Klopt ja, vleesvervangers eet ik al zelden.
Maar brood eet ik wel regelmatig, vind dat toch het handigste meenemen vanaf werk.
Linzen en kikkererwten mag alleen in kleine hoeveelheden nog volgens mij.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 18:42

Oh gruwel, glutenvrij brood. Zelfs geroosterd was het nog eigenlijk niet te doen vond ik. Ik kan op eoa manier wel redelijk tegen het stevig spelt brood vanAH, ik werd echt chagrijnig van geen fatsoenlijk brood kunnen eten :=

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 18:51

Heel jammer dat er hier wordt gezegd dat ik aan het klagen ben,geen actie onderneem en niks met tips doe.
Sinds jong af aan ga ik zuinig om met geld,nooit geen dure kleding gekocht,mijn auto's zijn altijd +20 jaar oud geweest,nooit op vakantie,...
Ik kon het me wel veroorloven maar vond ik zonde van het geld.
20 jaar geleden was je winkelkar helemaal vol voor 50€.Nu is de bodem van de kar nog niet eens half gevuld voor 40.
Geen auto meer is geen optie.
Ik werk voltijds.Ja,ik heb pony's maar eigen weides en hooi,bekap ze zelf.Pony's kosten me zo goed als niets.
Kippen voor de eieren en vlees.Daar gaan er een deel van weg omdat het niet rendabel meer is met de hoge graanprijs.
Verwarming en elektriciteit heb ik op bespaard en betaal nu minder in tegenstelling tot anderen die hun prijs fors de hoogte in zien gaan.
Op dit moment is het probleem puur de stijging van de voedselprijzen en brandstof.
Ik wilde enkel even m'n hart luchten
i.p.v. aannames te lezen die niet kloppen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 18:53

Glutenvrij is idd niet veel aan… dan zou ik gewoon geen brood meer eten ;)

Ik ben echt zo blij dat ik op de fiets naar mijn werk kan. Daar heb ik de 50 min met mijn elektrische fiets echt wel voor over.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 18:54

Merlen schreef:
Heel jammer dat er hier wordt gezegd dat ik aan het klagen ben,geen actie onderneem en niks met tips doe.
Sinds jong af aan ga ik zuinig om met geld,nooit geen dure kleding gekocht,mijn auto's zijn altijd +20 jaar oud geweest,nooit op vakantie,...
Ik kon het me wel veroorloven maar vond ik zonde van het geld.
20 jaar geleden was je winkelkar helemaal vol voor 50€.Nu is de bodem van de kar nog niet eens half gevuld voor 40.
Geen auto meer is geen optie.
Ik werk voltijds.Ja,ik heb pony's maar eigen weides en hooi,bekap ze zelf.Pony's kosten me zo goed als niets.
Kippen voor de eieren en vlees.Daar gaan er een deel van weg omdat het niet rendabel meer is met de hoge graanprijs.
Verwarming en elektriciteit heb ik op bespaard en betaal nu minder in tegenstelling tot anderen die hun prijs fors de hoogte in zien gaan.
Op dit moment is het probleem puur de stijging van de voedselprijzen en brandstof.
Ik wilde enkel even m'n hart luchten
i.p.v. aannames te lezen die niet kloppen.

Hopelijk lukt het je om zo goed mogelijk je uitgaven te verdelen en een beetje prettig te kunnen leven.