Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 19:13

Britt_Sisi schreef:
[
Hadden jullie ook hoger geboden dan 325?

Vandaag wezen kijken bij een huis, echt prachtig! Helaas zijn er meer mensen enthousiast en wordt het met inschrijving. We hebben het voordeel dat we nu huren, maar het nadeel dat we dus niet over de vraagprijs kunnen. Afwachten maar!

Ehhh.. bij het oversluiten, niet bij aankoop.
Hypotheek is lager dan de waarde van het huis, maar omdat wij het huis opnieuw moesten laten taxeren kwam deze nu boven de NHG uit en verviel deze.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 19:47

Britt_Sisi schreef:

Vandaag wezen kijken bij een huis, echt prachtig! Helaas zijn er meer mensen enthousiast en wordt het met inschrijving. We hebben het voordeel dat we nu huren, maar het nadeel dat we dus niet over de vraagprijs kunnen. Afwachten maar!

Bel gewoon even je hypotheekadviseur morgen, die kan het je zeker vertellen! Maar ik heb het ook weleens aan de hand gehad en we hadden meer geboden (niet geworden) . Het gaat er dan alleen om dat het huis niet boven de NHG grens getaxeerd wordt. Stel je bied 330 en huis wordt getaxeerd op 325 dan kan die nog steeds voor NHG gaan. Kijk ga je extreem veel hoger zitten dan die grens met je bod, dan is de kans dat het huis hoger wordt getaxeerd ook hoger en dan heb je een probleem als je per se NHG wilt.

Staar je ook niet dood op NHG. Ik heb die NHG grens op een gegeven moment losgelaten. Nu gaan we dan ineens wel weer voor een NHG hypotheek maar dat is ook meer geluk dan wijsheid.

En nogmaals: overleg gewoon met je hypotheekadviseur. Die weet het het best. Ook of een bepaald bod financieel haalbaar moet zijn.

Berdien

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 19:59

Nee Yipee, dat klopt echt niet. Het gaat om de kostengrens, dus prijs woning + kosten. Zie de quote die ik hier neer hebt gezet. Een flink duurder huis kopen en dan het verschil bij leggen met eigen geld gaat je niet lukken, dan krijg je gewoon geen NHG.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 20:04

Hey allemaal! Ik meld me ook.

Wij zijn net beginnen kijken voor ons eerste huis. Een stuk vroeger dan gepland, maar onze buur in ons huurappartement is een totale natuurramp en wij slapen niet meer echt.

We hebben een ruim budget voor jonge mensen, dachten we, want blijkbaar staat de wereld op zijn kop en heeft Covid-19 huizenprijzen zowat verdubbeld en is een symptoom van deze gekte dat je je huis praktisch online koop zonder al te veel nadenken :+

Een beetje ontgoochelend, maar goed, het zal ooit wel lukken zeker?

Oh wij zoeken trouwens heel specifiek omdat mijn vriend bij de brandweer zit in ons dorp en dat graag wil blijven doen, dus ivm responstijd, is onze radius niet erg groot.

We hebben hoedanook wat bezichtigingen gepland, omdat we toch moeten leren zien wat en hoe (wel enkel bij huizen die echt wat lijken, we gaan niemand in deze tijden een risico laten lopen zonder reden).

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 20:14

In welke regio met welk budget ben je op zoek? Vind het wel leuk om mee te kijken als je laar weten waar er gezocht wordt ;)

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 20:23

ynskek schreef:
In welke regio met welk budget ben je op zoek? Vind het wel leuk om mee te kijken als je laar weten waar er gezocht wordt ;)

Ik zoek in België, dus vrees niet dat er hier heel veel mensen van onze regio, Noord-Antwerpen, zijn. Ik stuur je een pb met het specifieke dorp! Voor echt leuke huizen elders in Noord-Antwerpen wil hij eventueel wel overwegen te stoppen met de brandweer of te transfereren. Maar ik heb hem beloofd het eerst hier te proberen.

We moeten nog langs banken, er staan afspraken gepland, maar we hebben wel al heel wat zelf zitten rekenen met online tools en we kijken nu tot max 450k (maar neem even 400k als de regel, want we kijken ook wel of we vermoeden dat er wat af kan of niet).

Ik vind het vooral leuk om hier mee te lezen over andere hun ervaringen in deze gekke tijd en misschien wat tips op te vangen.

Ik heb het geluk dat ik bevriend ben met een notaris die ons van wat extra advies kan voorzien als het zover is.

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 21:46

Yipee schreef:
Britt_Sisi schreef:

Bel gewoon even je hypotheekadviseur morgen, die kan het je zeker vertellen! Maar ik heb het ook weleens aan de hand gehad en we hadden meer geboden (niet geworden) . Het gaat er dan alleen om dat het huis niet boven de NHG grens getaxeerd wordt. Stel je bied 330 en huis wordt getaxeerd op 325 dan kan die nog steeds voor NHG gaan. Kijk ga je extreem veel hoger zitten dan die grens met je bod, dan is de kans dat het huis hoger wordt getaxeerd ook hoger en dan heb je een probleem als je per se NHG wilt.

Staar je ook niet dood op NHG. Ik heb die NHG grens op een gegeven moment losgelaten. Nu gaan we dan ineens wel weer voor een NHG hypotheek maar dat is ook meer geluk dan wijsheid.

En nogmaals: overleg gewoon met je hypotheekadviseur. Die weet het het best. Ook of een bepaald bod financieel haalbaar moet zijn.

Het gaat er voor ons niet perse om dat we die NHG willen, maar dat het dik 15000 scheelt in de hypotheek die we kunnen krijgen. Dat zou allemaal aangevuld moeten worden met eigen geld en dan blijft er niets meer over om aan het huis te doen. We hebben dit met onze financieel adviseur besproken, en dit was de conclusie, maar thanx voor de tips!

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 10:32

SinneJ schreef:
ynskek schreef:

Ik zoek in België, dus vrees niet dat er hier heel veel mensen van onze regio, Noord-Antwerpen, zijn. Ik stuur je een pb met het specifieke dorp! Voor echt leuke huizen elders in Noord-Antwerpen wil hij eventueel wel overwegen te stoppen met de brandweer of te transfereren. Maar ik heb hem beloofd het eerst hier te proberen.

We moeten nog langs banken, er staan afspraken gepland, maar we hebben wel al heel wat zelf zitten rekenen met online tools en we kijken nu tot max 450k (maar neem even 400k als de regel, want we kijken ook wel of we vermoeden dat er wat af kan of niet).

Ik vind het vooral leuk om hier mee te lezen over andere hun ervaringen in deze gekke tijd en misschien wat tips op te vangen.

Ik heb het geluk dat ik bevriend ben met een notaris die ons van wat extra advies kan voorzien als het zover is.

Hier een meelees-Belg! :)

Wij woonden tot enkele maanden geleden in Ekeren (huurappartement) en zijn nu net verhuisd naar een koophuis is de iets groenere regio rond Antwerpen dus de streek is me wel bekend. Helaas niet de meest goedkope van België.

Wij zijn bij het begin van onze zoektocht langs de hypotheekwinkel geweest om een globaal idee te hebben van wat we konden lenen tegen welke rente. En daar werden alle stappen ook echt heel goed uitgelegd. Daarna zijn we ook zelf bij een paar banken langsgeweest en dat loonde zeker de moeite. Als je specifieke vragen heb mag je altijd een PB sturen hoor

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 11:36

@History_ superlief, dankjewel! Ik hou het in mijn achterhoofd. Het is hier inderdaad niet goedkoop. Nu denk ik dat we een redelijk budget hebben en aangezien we geen kinderen willen (of toch zeker niet meteen), hoeft het geen kasteel te zijn. Maar inderdaad het is op zich al een studie om uit te zoeken hoe alles werkt :o

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 11:48

Wordt er in België veel overboden trouwens ook?

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 11:49

ChantalSmook schreef:
Wordt er in België veel overboden trouwens ook?

Dat denk ik wel! Aangezien er veel huizen boven marktprijs staan (toch boven die van voor covid) en heel snel weg zijn.

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 12:32

Niet overal zo extreem als in Nederland. Maar in sommige regio’s zoals de steden wordt er toch ook vlotjes overboden. Onder de vraagprijs gaat er niet veel weg denk ik. Tenzij de vraagprijs natuurlijk absurd is

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 14:33

Ik kom me hier ook na enige afwezigheid weer melden :+
Joanike, haha wat erg zeg van die gordijnen!! Onze verkoper wilde eerst de toon thermostaat aan ons verkopen. We hebben het lekker gelaten. Uiteindelijk had hij toch geen zin om het op MP te verkopen en hebben we het er gratis bijgekregen. Evenals een vriezer en gordijnen in de slaapkamers waar wij erg blij mee waren :)

Inmiddels zitten wij sinds eind november in ons huisje. Super blij mee. Voelt vanaf dag 1 al als thuis :)
Een minder dingetje, vandaag is een dakmannetje geweest omdat we een lekkage aantroffen op ons dakkapel.. niet zo best want het hele dak moet vervangen worden. Kosten: 2500 euro..

We hebben het huis bouwtechnisch laten keuren en volgens de keuring was de dak van het dakkapel goed. Maar volgens het dakmannetje die er vandaag was had hij dit zeker moeten zien en heeft die volgens hem zijn werk dus niet goed gedaan. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben en is dit iets wat we kunnen verhalen op zo’n keurder?

We weten sowieso dat we het niet op de verkopers kunnen verhalen want ik geloof helemaal dat zij dit niet hebben kunnen weten en we in dat geval pech hebben. Plus er zit een ouderdomsclausule op de aankoop. Maar bij de keuring had het ongetwijfeld naar voren moeten komen volgens hem..
We gaan het ook nog met onze aankoopmakelaar bespreken maar ben benieuwd of er hier ervaringen zijn? :)

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 14:39

Wat vervelend Queelens! Kijk even naar de voorwaarden van je keuringsrapport, hier staat er heel duidelijk in dat er geen rechten aan ontleend kunnen worden

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 19:36

Queelens schreef:
Ik kom me hier ook na enige afwezigheid weer melden :+
Joanike, haha wat erg zeg van die gordijnen!! Onze verkoper wilde eerst de toon thermostaat aan ons verkopen. We hebben het lekker gelaten. Uiteindelijk had hij toch geen zin om het op MP te verkopen en hebben we het er gratis bijgekregen. Evenals een vriezer en gordijnen in de slaapkamers waar wij erg blij mee waren :)

Inmiddels zitten wij sinds eind november in ons huisje. Super blij mee. Voelt vanaf dag 1 al als thuis :)
Een minder dingetje, vandaag is een dakmannetje geweest omdat we een lekkage aantroffen op ons dakkapel.. niet zo best want het hele dak moet vervangen worden. Kosten: 2500 euro..

We hebben het huis bouwtechnisch laten keuren en volgens de keuring was de dak van het dakkapel goed. Maar volgens het dakmannetje die er vandaag was had hij dit zeker moeten zien en heeft die volgens hem zijn werk dus niet goed gedaan. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben en is dit iets wat we kunnen verhalen op zo’n keurder?

We weten sowieso dat we het niet op de verkopers kunnen verhalen want ik geloof helemaal dat zij dit niet hebben kunnen weten en we in dat geval pech hebben. Plus er zit een ouderdomsclausule op de aankoop. Maar bij de keuring had het ongetwijfeld naar voren moeten komen volgens hem..
We gaan het ook nog met onze aankoopmakelaar bespreken maar ben benieuwd of er hier ervaringen zijn? :)

Wij hebben ook zo'n vervelend geschil gehad. Puntje bij paaltje blijkt die bouwtechnische keuring een wassen neus imo, omdat je dus inderdaad nergens op terug kan vallen, je moet maar hopen dat ze hun werk goed doen anders sta je met lege handen. Uiteindelijk was ons verhaal dat ze kosten te laag (veel te laag) hebben ingeschat en zij hebben ons wel geholpen om met hun aannemer het voor die aangepaste/gereduceerde prijs te kunnen oplossen. Maar een leuke strijd was het niet.

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 18:44

Daarom heb ik twee jaar geleden hier ook geen bouwtechnische keuring laten doen.
Heb het vaker gehoord, dus heb mijn vader laten kijken.

Ben hier echt aan het aftellen voor donderdag :D We hebben er echt veel zin in.
Vandaag mijn woning nog wat dingen netjes gemaakt voor de verkoop.
Waarschijnlijk zal het wel leeg zijn als het zover is, maar zal hopelijk weinig uitmaken als er mensen komen kijken.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 19:23

Hier even stil geweest wezens drukte.
Afgelopen donderdag met mijn partner naar het stadhuis geweest ivm geregistreerd partnerschap.
Vrijdag weer een huis bezichtigd.
We zijn er beide heel enthousiast over dus gaan een bod uitbrengen.
Denk alleen wel dat er dik over geboden zal worden. Maar ach, niet geschoten is altijd mis. :))

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 19:51

Wie niet waagt wie niet wint toch Renske? :D
Hoop dat het jullie lukt!

Wij moeten ook nog steeds een geregistreerd partnerschap aangaan :')
Ben benieuwd hoelang de wachttijd voor dat is :=

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 19:57

Wachttijd hing hier af van welke ceremonie.
De gratis ceremonie was pas in april mogelijk.
Wij zijn voor de verkorte ceremonie gegaan daar je met corona nu toch niet veel mag.
In november over gebeld dat ik een datum in januari wou. Verkorte ceremonie was alleen op de donderdag mogelijk en kon meteen 7 januari dus ook maar meteen gedaan. :)

Caaroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 20:27

Heel spannend, Renske! Hopelijk valt het overbieden mee :))

Wij hebben ook weer 2 bezichtigingen morgen + overmorgen. Ik vind het zo ontzettend leuk, huizen kijken en fantaseren over wat je ervan zou maken :D Als wij ooit een huis hebben kunnen kopen, zit ik sowieso alsnog hobbymatig op Funda.

Het huis van morgen staat eigenlijk net buiten ons zoekgebied. Het zou dan een klein uur fietsen zijn naar werk (ja of OV natuurlijk, maar dat wilden we eigenlijk juist proberen te voorkomen...). We gaan vooral kijken omdat het verder wel aan alle wensen voldoet en een relatief lage vraagprijs heeft.

En het huis van dinsdag is echt helemaal wat we willen <3 <3 <3 ... maar wel op een dure plek waar vaak asociaal wordt overboden.. We kunnen best goed overbieden op dit huis maar ik verwacht dat het niet genoeg zal zijn. Huis is ook al erg vaak bekeken en bewaard op Funda.

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 15:59

Ik kom me nu ook maar eens melden! Lees al een tijdje mee om wat wijzer te worden maar nu gaat het er dan 'echt' van komen.

Wij zijn vanochtend gebeld en hebben volgende maandag de eerste bezichtiging van een huis ooit haha. Wonen nu nog in een prima huurhuis waar we absoluut niet weg hoeven maar met het oog op een eigen huis zijn we toch al wel aan het kijken. Wij zijn heel regio gebonden, regio mag je het nog niet eens noemen, we zoeken echt specifiek in het dorp waar we nu wonen dus het aanbod is nihil maar afgelopen vrijdagavond kwam er toch een huis voorbij waar we zeker wel zouden willen wonen dus blij dat we gaan kijken!

Gaan helemaal nergens vanuit en voor nu zal het ook nog niet komen tot een bod maar wel erg veel zin in! Hebben jullie nog tips voor het eerst bezichtigen van een huis?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 16:07

Lieszje schreef:
Daarom heb ik twee jaar geleden hier ook geen bouwtechnische keuring laten doen.

Waarschijnlijk zal het wel leeg zijn als het zover is, maar zal hopelijk weinig uitmaken als er mensen komen kijken.

Dit is wel echt af te raden. Als je geen bouwtechnische keuring laat doen en er blijken later toch verborgen gebreken te zijn, dan sta je er juridisch gezien veel slechter voor. Heeft te maken met wat je redelijkerwijs had kunnen doen om dat gebrek te kunnen ontdekken, volgens onze advocaat destijds.

Over huizenprijzen gesproken, ik hoop dat het nog even zo blijft! We hebben een overbruggingshypotheek moeten afsluiten en die is gebaseerd op de huidige waarde, die toch flink hoger is dan waar we het voor hebben gekocht vier jaar terug. Heb wel wat geld apart gezet mocht de verkoop slechter uitvallen, maar blijft wel spannend. Nieuwbouwhuis wordt pas volgend jaar opgeleverd en dan kunnen we er ook nog niet direct in, dus zitten nog een jaar met een dubbele hypotheek :'). Nu woon in de randstad en zegt iedereen dat die niet zo snel zakt, maar je weet het nooit natuurlijk.

Overigens kan ik nieuwbouw wel aanraden, dan zit je qua duurzaamheid wel meteen goed. Met een bestaande woning heb je kans dat je vanwege regelgeving binnen een paar decennia flink moet gaan verbouwen om het een bepaald energielabel te geven/gasloos te krijgen. Op de long run schijnt dat geld te besparen (als je nu een iets duurdere nieuwbouwwoning koopt tov bestaand kopen en later moeten verbouwen).

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 16:51

IMANDRA schreef:
Lieszje schreef:

Dit is wel echt af te raden. Als je geen bouwtechnische keuring laat doen en er blijken later toch verborgen gebreken te zijn, dan sta je er juridisch gezien veel slechter voor. Heeft te maken met wat je redelijkerwijs had kunnen doen om dat gebrek te kunnen ontdekken, volgens onze advocaat destijds.

Maar als de btk nergens voor aansprakelijk gehouden kan worden, tegen wie span je dan een zaak aan? Oude eigenaren zijn ook niet overal van op de hoogte denk ik?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 17:38

ElSea schreef:
IMANDRA schreef:

Maar als de btk nergens voor aansprakelijk gehouden kan worden, tegen wie span je dan een zaak aan? Oude eigenaren zijn ook niet overal van op de hoogte denk ik?

Voor de oude eigenaren inderdaad. Bij ons was het zo dat de oude eigenaar zelf de badkamer had gedaan, en je echt na elke douchebeurt de gangvloer flink nat had, dus dat had de eigenaar moeten weten en dus is die aansprakelijk voor het verzwijgen ervan (of zo, volgens de advocaat). Bij ons had een bouwtechnische keuring niet uitgemaakt qua het vinden ervan, maar het is wel een bewijs dat je je due diligence hebt gedaan en dus sta je juridisch beter in je recht.
In dit geval met het dak weet ik ook niet wat wijsheid is qua wie wel of niet aansprakelijk te stellen valt hoor, kan daar ook geen uitspraak over doen want ben geen jurist, maar in het algemeen kan een bouwtechnische keuring dus als bewijs dienen dat je als koper je goed hebt voorbereid op de aankoop van een huis.

Oh, en nog wel een tip waar wij grandioos tegenaan liepen: je rechtsbijstand afsluiten VOORDAT je koopt, anders geldt die niet bij veel verzekeraars :')

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 23:36

Ons bod is geaccepteerd! Wat een mazzel, het eerste huis waarop we geboden hebben en het heeft alles wat we graag willen!