FUN-da!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 09:58

Ik ken Harlingen vooral van de veerboot naar Vlie. Maar er staan idd prachtige panden. Wel bijzonder 2 voordeuren. Dubbel bewoond geweest?

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 11:51

Shadow0 schreef:
Rienn schreef:
Het ziet er naar uit dat ze wel geprobeerd hebben het netjes te maken, maar in mijn ogen is dat niet helemaal gelukt.

Ik snap alleen niet wat het ertoe doet. Je koopt het huis, maar de spullen gaan weg. Hoe iemand de badhanddoeken opstapelt heeft echt 0 invloed op het huis dat je koopt. En ik denk eerlijk gezegd dat kopers heel anders kijken dan niet-kopers. Want als niet-koper is de inrichting leuk om te bekijken, en kijk je naar het plaatje. Maar als koper kijk je volgens mij vooral naar maat en staat van onderhoud. Meubels zijn leuk om een algemeen idee te geven hoe de indeling en verhoudingen zijn, maar dat is het dan ook wel. De rest is gewoon totaal niet interessant. En nou kijkt ongetwijfeld niet iedere koper op dezelfde manier, maar ik vraag me echt af of het nou zoveel uitmaakt.

Ik kijk overduidelijk op een andere manier naar een huis dan jij, helemaal prima! Daarnaast ben ik nog niet zo lang geleden ook koper geweest. Het hoeft van mij ook niet allemaal steriel schoon of netjes, maar iets meer moeite doen om je huis knap verkoopbaar te maken lijkt mij niet te veel gevraagd.

Qimm schreef:
Ik vind het gewoon jammer dat je niet de beste versie van je huis laat zien aan de wereld, maar ik kan er wel doorheen kijken

Precies dit!
Laatst bijgewerkt door Rienn op 26-02-19 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 11:52

manzano schreef:
Soms weet je het ook echt niet. Wij laten om die reden regelmatig een labtest doen om het te weten, maar sommige verkopers willen dat niet vooraf doen. Tja, je kan ze niet dwingen.

Het is als makelaar wel grappig om hier mee te lezen trouwens :))

Nee, soms niet, maar er waren wel heel veel dingen die hij ‘niet wist’. Als we ooit (hopelijk niet, want best wel bijna droomhuis) gaan verkopen zullen we hem niet als makelaar uitkiezen.
Kan me voorstellen dat het leuk is om hier mee te lezen :)

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 11:59

Cayenne schreef:
Ook veel toerisme in de zomer?

Ja, maar dat maakt het ook wel weer gezellig. Er wordt altijd heel veel georganiseerd, vooral de visserijdagen in augustus zijn altijd een feestje.

superpony

Re: FUN-da!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 12:09

Heb vaker makelaars meegemaakt waarbij ik dacht; OMG, dan een fijne en kundige makelaar getroffen.

Weet bijv nog een huis met veel waterschade in de badkamer. Stond niet in de beschrijving en was op foto's niet eens dezelfde badkamer. Meneer was als vervanger gestuurd en had er duidelijk geen zin in, wist niks en als we meer wilde weten moesten we de collega maar bellen en nog eens langskomen. Ja, handig als je in een andere regio wil kopen en je moeite hebt gedaan een afspraak te maken.

En zo kan je wel een lijstje maken dat ik vaak denk????

Die in Harlingen lijken me dat beneden en boven woningen zijn samengevoegd. Maakt het wel groot zo.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 12:13

Wij hebben ook bijzondere (slechte) ervaringen met diverse makelaars, maar er zal toch wel ergens een goede zitten? Hoop ik? :=

Mijn oma is overleden, dus wij gaan haar zwaar gedateerde huis te koop zetten. Op ieders advies zonder er nog aan te knutselen... Valt toch niets aan te 'redden'. Ik denk dat we wel een makelaar gaan inschakelen. Nu nog kijken met wie we het aandurven.

Er heeft niet te lang geleden een naastgelegen woning te koop gestaan. Deze is gelijk aan de woning van mijn oma. Nou ja, de basis is hetzelfde. Onder evenveel uitgebouwd. Die woning is wél gemoderniseerd én ze hebben een extra slaapkamer gerealiseerd op zolder. Dit heeft het huis van mijn oma (nog) niet. Veel andere huizen in die straat wel. Het leek ons slim om dezelfde makelaar te nemen, zodat hij geïnteresseerden goed kon informeren over de mogelijkheden. Hij heeft immers de 'verbeterde versie' in de verkoop gehad. Maar dat is nou net de makelaar die bij de aankoop van ons huis heel nalatig is geweest, waardoor de koop 2x uitgesteld moest worden. Hij had na 9 maanden de stukken nog niet naar de notaris gestuurd en was vergeten dat te melden, waardoor iedereen er voor niets zat en alle verzekeringen opnieuw afgesloten moesten worden om die tijd te overbruggen. En hij heeft de verkoopster volle pond gerekend, zonder er iets aan gedaan te hebben. Huis is niet gefotografeerd, stond niet op Funda, niet in zijn bestand en hij heeft geen bezichtiging gedaan. De mevrouw heeft bij mij aangegeven dat ze haar huis wilde verkopen en vroeg of wij interesse hadden. Dat hadden wij. Aangezien we verder makelaars hebben gehad die ons vorige huis niet konden taxeren, die nooit antwoord hadden op vragen en die echt geen enkele meerwaarde hadden tijdens bezichtigingen (kan ik beter), hebben we weinig vertrouwen. :o

Toevallig staat de kopie van het huis van mijn oma openbaar youtube. Zouden jullie dat gebruiken om kopers te laten zien hoe het eruit ziet als het wat gemoderniseerd is?
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 26-02-19 12:43, in het totaal 3 keer bewerkt

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 12:16

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 12:20

manzano schreef:
Soms weet je het ook echt niet. Wij laten om die reden regelmatig een labtest doen om het te weten, maar sommige verkopers willen dat niet vooraf doen. Tja, je kan ze niet dwingen.

Ik vind het ook wel dapper dat je hier meeleest als makelaar. Ik blijf als (bijna-)paardenarts écht weg uit Medisch. :')

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 12:30

Nummus schreef:
manzano schreef:

Ik vind het ook wel dapper dat je hier meeleest als makelaar. Ik blijf als (bijna-)paardenarts écht weg uit Medisch. :')

Haha dat snap ik ja.
Moet soms ook wel op m'n handen zitten. Aan de andere kant is het wel interessant om te zien hoe dingen hier worden besproken. Soms is het hilarisch wat mensen hier denken te weten, maar aan de andere kant is het wel weer nuttig om te zien hoe een leek tegen dingen aankijkt. Sommige dingen zijn voor mij heel vanzelfsprekend, maar is het kennelijk niet. En je kan weer dingen meenemen als je hier leest hoe sommige presentaties worden ervaren. Immers, "jullie" zijn wel de doelgroep, niet de mede-makelaar.

edit: zo hadden we hier gisteren toevallig nog een gesprek n.a.v. een opmerking hier in het topic over stromend water uit kranen op de foto. We hebben nieuwe fotograaf die dit kennelijk ook doet en de meningen waren nogal verdeeld. Kon dus ook de reacties hier meenemen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 12:37

Maar men moet als zgn expert ook begrijpen dat zij echt niet altijd alles weten. Ik heb veeartsen echt de stomste dingen horen uitkramen. Mensen gaan niet voor niks soms voor een second opinion bijv.

En makelaars hebben ervoor geleerd, maar als je een huis wil verkopen en of kopen, ben je degene die ervaart hoe het gaat. Wat de makelaar ervan vindt, zal mij worst wezen als ik vind dat hij zijn werk niet goed doet.

Zelfde als dat ik in een schoenen winkel geen schoenen ga kopen die de verkoper het beste vindt, als ik het niks vind. Men moet naar de klant kijken en luisteren. Vooral dat laatste.

Heb nu al vaker een huis gekocht en verkocht en ook veel teveel bezichtigingen gedaan om positief te zijn over veel makelaars. Hoor het trouwens ook om me heen en verbaas me soms echt hoe de aanpak en werkwijze is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 12:38

Lorette: zou wel even de toestemming van de buren vragen. Verder kun je kiezen voor internetmakelaar, als je in de buurt woont. Dan doe je de meeste dingen gewoon zelf.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 12:40

Ach
De verkoopmakelaar van ons huidige huis liet vallen dat hij echt geen energie in deze huizen ging steken, twas eigenlijk te min voor hem
En wij derhalve ook, dat liet ie duidelijk merken in zijn doen en laten

Ongelofelijke fallus op poten in zijn algeheel trouwens

Van de 8 makelaars waar we mee te maken hebben gehad indertijd , waren er 2 waarvan ik dacht ; die snappen het
De rest wisten maar half wat ze aan het verkopen waren
Of wisten het wel maar hielden zich dom
Gaven continu ontwijkende antwoorden of waren omhoog gevallen eikels

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 12:47

Het is altijd jammer dat er rotte appels tussen zitten en die het imago verpesten voor mensen die zich rotrennen voor hun klanten en zelfs op vrijdagavond om 22.00 uur nog dingen voor ze aanpassen omdat het zo fijn zou zijn als het voor het weekend geregeld is.
Maar dat hou je toch....

@Lorette; ik had je er tijd geleden al een pb over gestuurd.
Ik weet niet waar het huis staat? Youtube-link is al weer weg ;)

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 12:51

manzano schreef:
edit: zo hadden we hier gisteren toevallig nog een gesprek n.a.v. een opmerking hier in het topic over stromend water uit kranen op de foto. We hebben nieuwe fotograaf die dit kennelijk ook doet en de meningen waren nogal verdeeld. Kon dus ook de reacties hier meenemen.

Nu ben ik wel benieuwd wat de voors en tegens hiervan zijn, vanuit het oogpunt van de verschillende makelaars/fotografen?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 12:54

Toestemming vragen is inderdaad wel zo netjes. Ik heb de link daarom maar even weggehaald. :) Zou je er als kijker wat aan hebben om zo'n voorbeeld te zien? Of is het beter om het aan de verbeelding over te laten?
Manzano, ja, dat was fijn! Ik ga de pb's die ik heb gekregen nogmaals lezen. :)

Een vraag niet weten snap ik nog een keer, maar soms doen ze zo knullig. Wij gingen bijv. kijken naar een bouwperceel dat nog net aan onze wei grensde. Het was misschien maar 4 meter, maar in elk geval voldoende voor een pad naar de wei. Vandaar onze interesse. Je kon niet om de schuur heen lopen (die moest gesloopt worden om ruimte te maken voor een woning), dus volgens de makelaar was het niet mogelijk om aan de achterkant te kijken. 'Dat is ons weiland, daar aan de achterzijde', hebben we wel vier keer uitgelegd. 'We kunnen vanuit onze wei kijken'. Maar uiteindelijk zijn we zonder makelaar even door de wei gelopen om daar te kijken. Was ik makelaar, dan had ik ons om toestemming gevraagd om met kijkers even door onze wei te lopen voor de achterzijde van het perceel. Ik had ook geprobeerd om een idee te geven van de ruimte en de mogelijkheden. Maar nee... Hij zei gewoon 'hier is het' en daar moesten we het mee doen. :')

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 12:56

Ik zou het wel fijn vinden om een voorbeeld te zien.
Bijvoorbeeld: Mijn ouders hebben toen ze hun huis kochten een serre met doorgetrokken bijkeuken aan het huis laten zetten. Bij de buren is dat niet het geval, maar nu staat hun huis te koop (2 onder 1 kap dus zelfde makelij) en is het voor toekomstige kopers heel fijn om te zien hoe je met een serre die extra ruimte kunt creeëren. Ik zou daar zelf zeker meerwaarde in zien.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 12:59

Morpheus81 schreef:
manzano schreef:

Nu ben ik wel benieuwd wat de voors en tegens hiervan zijn, vanuit het oogpunt van de verschillende makelaars/fotografen?

Die zijn er niet echt. Kwestie van smaak.
Hooguit als het echt een bijzondere kraan is (je hebt wel eens van die uitstortkranen bij baden bijv. met led-verlichting erin die alleen aan gaat als water stroomt).

We hadden nu nieuwe fotograaf en die had foto gemaakt van een quooker met een hoop stoom. Tja, kan leuk detail zijn, maar niet erg nuttig als je het mij vraagt. Maar een collega vond het dan weer een "super leuk detail".

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 13:04

Als het huis echt in slechte staat is kan een beeld van hoe het kan worden zéker van toegevoegde waarde zijn. Lang niet iedereen kan door een kluswoning heen kijken, dus waarom zou je ze niet helpen. Mensen die dat wel kunnen hebben er geen last van.
Je ziet nogal eens dat makelaars visualisaties laten maken, maar die zijn niet heel goedkoop. Dus als de buren een mooi voorbeeld zijn en het goed vinden; waarom niet!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 13:13

Ik zou als leek niet zien dat het een quooker is, als het ding niet aan staat. Dus als er in de tekst staat dat er een quooker is en op de foto is een "kraan" met veel stoom te zien, dan heb ik er wel meer beeld bij.

Ik had laatst wel een presentatie op funda waar ik helemaal gek van werd. Iedere 2de foto was een sfeerfoto (close-ups van brandende kaarsjes, van bloemblaadjes,van flessen wijn). De fotograaf/makelaar was duidelijk druk aan het stylen geweest, want het hele huis stond vol met grote vazen met bloemen, op de wasmachine stond een fles wijn met 2 volle wijnglazen ernaast ( 8)7 ), en alles was net een beetje te nep. Daarnaast was de tekst heel irritant. Zo was het nodig om te vertellen dat de buurt van dit huis heel GROEN was. En dat de tuin heel ONDERHOUDSARM was. En dat er een GLOEDNIEUWE ketel in zat. Heel erg irritant.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 13:52

Vjestagirl schreef:
Ik zou als leek niet zien dat het een quooker is, als het ding niet aan staat. Dus als er in de tekst staat dat er een quooker is en op de foto is een "kraan" met veel stoom te zien, dan heb ik er wel meer beeld bij.

Ik had laatst wel een presentatie op funda waar ik helemaal gek van werd. Iedere 2de foto was een sfeerfoto (close-ups van brandende kaarsjes, van bloemblaadjes,van flessen wijn). De fotograaf/makelaar was duidelijk druk aan het stylen geweest, want het hele huis stond vol met grote vazen met bloemen, op de wasmachine stond een fles wijn met 2 volle wijnglazen ernaast ( 8)7 ), en alles was net een beetje te nep. Daarnaast was de tekst heel irritant. Zo was het nodig om te vertellen dat de buurt van dit huis heel GROEN was. En dat de tuin heel ONDERHOUDSARM was. En dat er een GLOEDNIEUWE ketel in zat. Heel erg irritant.

Dat is dus wat ik bedoel met dat dingen voor mij vanzelfsprekend zijn.... ik zie 2 kranen en in de tekst staat quooker. Dus voor mij voegt het niks toe, maar zo zie je weer dat het voor anderen anders is.

Haha ja, die schrijfstijlen kunnen soms BLOEDirritant zijn.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 16:58

superpony schreef:
Maar men moet als zgn expert ook begrijpen dat zij echt niet altijd alles weten. Ik heb veeartsen echt de stomste dingen horen uitkramen. Mensen gaan niet voor niks soms voor een second opinion bijv.

Ik ook. _O- En dan vind ik een second opinion helemaal geen gek idee.
Ook als ik zeg maar zelf de veearts zou zijn die volgens mensen de onzin uitkraamde, als je graag een second opinion wil ben je vrij die te zoeken.

Júist een expert hoort te weten dat er soms dingen niet bekend zijn, of dingen niet zeker. Dan moet je niet gaan zeggen dat het wél zeker is voor de bravoure... :j

Manzano lijkt me ook irritant, in stripverhalen vroeger vond ik het al vervelend dat er de gekste woorden soms met nadruk en vette letters geschreven werden... laat staan met zoiets. Staat het me direct al tegen!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 18:55

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 19:00

manzano schreef:
Dat is dus wat ik bedoel met dat dingen voor mij vanzelfsprekend zijn.... ik zie 2 kranen en in de tekst staat quooker. Dus voor mij voegt het niks toe, maar zo zie je weer dat het voor anderen anders is.

Haha ja, die schrijfstijlen kunnen soms BLOEDirritant zijn.

Totaal off topic: wij hebben inmiddels onze tweede quooker combi, dus maar een kraan. Persoonlijk vind ik die details ook erg onnodig en ergerlijk, maar blijkbaar is het ‘in’ om te doen. Detailfoto’s voeger alleen iets toe als het een écht bijzonder detail is.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 19:08

Ik kijk altijd eerst naar de plattegrond, dan naar de foto's en ik ga dan pas een keer de tekst lezen (en meestal lees ik die pas als ik echt interesse heb) dus als ik 2 kranen zie heb ik de tekst nog niet gelezen en denk ik ook niet direct "quooker"

missfalki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 20:29