Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 13:41

Maureen95 schreef:
Maar scheelt dat een hele euro bij het gas? En ze moeten mij hierover toch minstens een berichtje sturen?

Nee dat hoeft niet want dat was bekend. De btw is van 9 naar 21% en de energiebelasting is omhoog. Dit is echt wel veelvuldig in het nieuws geweest.

MyWishMax

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 14:49

Ik ben vooral benieuwd wat er achteraf gebeurt met de tariefswijziging van april bij mij. Die kreeg ik 1 dag van te voren door en in september kwam die hele heisa dat dat niet mocht en ging het tarief een paar dagen later in.

Dat zou voor april dus ook moeten gelden, maar ben benieuwd of ze dat gaan doen.

Horsepride

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 15:26

Linnie050 schreef:
Dat prijs plafond gaat dat nu per maand?

Op rijksoverheid zie ik dit:

Wij hebben een variabel contract t/m mei of juni.

[ [url=m/jbHsVn.jpg]Afbeelding[/url] ]

Met ons elektrische kacheltje komen wij daar dan boven...Het scheelt wel gas.
Wat is wijsheid.

[ [url=m/oMieqE.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/NWtU9u.jpg]Afbeelding[/url] ]

Met elektrische kachel heb je 8kwh nodig om de zelfde warmte creëren als Met 1m3 gas.

Horsepride

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 16:07

Slmt9 schreef:
Voor wie vrezen voor gastekort, die kans lijkt er idd in te zitten:
https://nos.nl/artikel/2459071-waar-hal ... elke-prijs

Energie plafond wordt ook hier mede oorzaak van. Heel veel mensen gaan dit jaar juist van die 1200m3 gesubsidieerde gas gebruik maken die anders hun huis verwarmde doormiddel van een warmte pomp, hout of pellets.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 16:56

Horsepride schreef:
Linnie050 schreef:
Dat prijs plafond gaat dat nu per maand?

Op rijksoverheid zie ik dit:

Wij hebben een variabel contract t/m mei of juni.

[ [url=m/jbHsVn.jpg]Afbeelding[/url] ]

Met ons elektrische kacheltje komen wij daar dan boven...Het scheelt wel gas.
Wat is wijsheid.

[ [url=m/oMieqE.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/NWtU9u.jpg]Afbeelding[/url] ]

Met elektrische kachel heb je 8kwh nodig om de zelfde warmte creëren als Met 1m3 gas.

Dat is dan weer niet mijn ervaring. 1,5 graad warmer maken in woonkamer kost 3,5m3 gas en anderhalf uur. 2 graden warmer met elektriciteit kost minder dan 2 kwh en minder dan een uur :+ Die verwarmt veel sneller en kan dus veel sneller ook weer uit.

Dat zal vast te maken hebben met de hele cv installatie hier, maar er zijn dus ook gevallen waarbij verwarmen met elektriciteit veel handiger is. Ik kom sowieso met beide niet aan plafond.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 17:59

Ik denk dat dat aan de capaciteit van je cv ligt dan, bij mij in huis is het in een half uurtje 2 graden warmer. Als ik het elektrische convector kacheltje aanzet dan heeft die toch veel moeite (kamer van 35 m2). Dus ik houd de thermostaat van de cv op 15-18 graden en heb er een elektrische deken bij, in mijn geval heb ik het idee dat voor mij dit het meest efficient is.
Het zal per huis verschillen wat het handigst is. Lastig dat dat zo verschilt, dan is het ook soms moeilijk bepalen wat het zuinigste/handigste is voor je eigen situatie.

Dat 8 kWh nodig is voor dezelfde warmte als 1 m3 gas is niet mijn ervaring, hier kost het 6000 kWh of 2000 m3 gas om de stallen op temperatuur te houden, dus 3 kWh op 1 m3 gas.

Horsepride

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 19:27

Grainey,
Dan ben ik bang dat jou cv ketel niet goed is afgesteld of aan onderhoud toe is of versleten en aan vervanging toe is. Een goede HR ketel moet makkelijk 8kwh warmte uit 1m3 gas kunnen halen. Tenzij verkeerd is afgesteld. (Te hoge retour temperatuur, enz)

Slmt9 schreef:

Energie plafond wordt ook hier mede oorzaak van. Heel veel mensen gaan dit jaar juist van die 1200m3 gesubsidieerde gas gebruik maken die anders hun huis verwarmde doormiddel van een warmte pomp, hout of pellets.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 21:18

Horsepride schreef:

Totaal niet mee eens en andere ervaringen mee.
Mijn cv is goed afgesteld maar de electriache kachel is toch echt goedkoper.
De electrische kachel heeft hier de woonkamer binnen een uur 4 graden warmer gemaakt. Hierna slaat hij zelf af. Af en toe warmt hij met laag vermogen bij.
De cv doet hier vele malen langer over en is qua verbruik echt duurder.
Ik heb dit voor langere tijd uitgeprobeerd en bijgehouden met een p1 meter. Het scheelde me meer dan de helft aan kosten.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 22:53

Hier is verwarmen met gas ook goedkoper dan met een elektrische kachel.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 10:59

Horsepride schreef:
Grainey,
Dan ben ik bang dat jou cv ketel niet goed is afgesteld of aan onderhoud toe is of versleten en aan vervanging toe is. Een goede HR ketel moet makkelijk 8kwh warmte uit 1m3 gas kunnen halen. Tenzij verkeerd is afgesteld. (Te hoge retour temperatuur, enz)

Slmt9 schreef:

Mijn HR ketel is 2 jaar oud, is heel zuinig en is in prima staat :) Ik weet ook niet hoeveel m3 of hoeveel kWh het precies per dag kost om mijn kamer te verwarmen, daar heb ik geen app voor om het dagelijks af te lezen. Ik ga erop gevoel vanuit dat een half uurtje cv aan zuiniger is dan 2.5 uur op 2 kW elektrisch verwarmen in mijn situatie.

Wat wij in de stallen hebben is een heteluchtkachel op gas trouwens (verbranding dus), versus een heteluchtkachel op elektriciteit. Daar halen we die waarde van 3 kWh tegen 1 m3 gas uit. Ander verwarmingsprincipe dus, excuses, dan krijg je een totaal andere vergelijking. Die waarden hebben niks met een HR ketel te maken dus, ik was niet helemaal wakker :+

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 13:45

Grainey schreef:
. Ik ga erop gevoel vanuit dat een half uurtje cv aan zuiniger is dan 2.5 uur op 2 kW elektrisch verwarmen in mijn situatie.

+

En iedere electrischr kachel is natuurlijk weer anders. Die van mij warmt alleen het eerste half uur op vol vermogen de boel op en gaat daarna verder op 600 watt om dan bij de bereikte temperatuur zelf af te slaan. Na een tijdje slaat hij weer aan om op laag vermogen bij te verwarmen. Hij staat dus nooit meerdere uren op vol vermogen aan. Zou hij dat wel doen, ja, dan is het duurder dan gas. Maar op deze manier is het bij mij goedkoper dan gas.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 13:49

Voor diegene die verwarmen met airco: is het een aanrader? Echt veel goedkoper dan verwarmen met gas?
Ik twijfel om airco aan te schaffen. We verwarmen alleen de woonkamer maar dat is met gas prijzig. Het is een huurhuis dus aan de ene kant zonde van het geld. Aan de andere kant, ik kan niet kopen en hoop hier nog jaren te kunnen wonen. Als ik hier weg kan dan moet of kan ik de installatie weg laten halen en meenemen.
En dan alleen gas gebruiken voor douchen en bij hele erge kou om bevroren leidingen te voorkomen, evt boven iets bij te verwarmen. (Dan moet er denk ik beneden wel een andere thermostaat knop op want beneden wordt de temperatuur bepaald. Als het daar al warm js door airco dan zal hij niet meer aanslaan...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 14:29

Tieme schreef:
Voor diegene die verwarmen met airco: is het een aanrader? Echt veel goedkoper dan verwarmen met gas?
Ik twijfel om airco aan te schaffen. We verwarmen alleen de woonkamer maar dat is met gas prijzig. Het is een huurhuis dus aan de ene kant zonde van het geld. Aan de andere kant, ik kan niet kopen en hoop hier nog jaren te kunnen wonen. Als ik hier weg kan dan moet of kan ik de installatie weg laten halen en meenemen.
En dan alleen gas gebruiken voor douchen en bij hele erge kou om bevroren leidingen te voorkomen, evt boven iets bij te verwarmen. (Dan moet er denk ik beneden wel een andere thermostaat knop op want beneden wordt de temperatuur bepaald. Als het daar al warm js door airco dan zal hij niet meer aanslaan...)

Ja!
Wij zijn er heel blij mee. Is ook een fijne warmte, vind ik zelf. Fijner dan CV, maar dat is wel nogal persoonlijk.
We verbruiken qua geld de helft van wat Vandebron verwacht dat we verbruiken, en als we dalijk zonnepanelen hebben is het helemaal een luxe. We gebruiken op dit moment (noodgedwongen. Verbouwing en een financiele klapper ) helemaal geen CV om te verwarmen want we hebben geen radiatoren, en ik moet wel zeggen dat hij de paar echt koude dagen dit jaar wel moeite had (toen het -5 was buiten). Dan is die warmtepomp te zwak om op te warmen. Maar wij hebben een vrij grote benedenverdieping, met weinig isolatie en ook nog een zeer verkoelende tegelvloer die kou de grond uittrekt naar binnen :+ ,

Misschien wil je verhuurder meebetalen omdat het een investering in het huis is? Anderszijds denk ik idd dat je het mee kunt nemen. En als de verhuurder meebetaalt loop je het risico dat hij de huur mag verhogen wegens een upgrade :+ :+ .

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 16:10

Maureen95 schreef:
Aah dankjewel. Dan is het duidelijk voor mij. Nog steeds belachelijke prijzen. Ik betaal meer dan het modelcontract wat ze nu aanbieden. Hopelijk hebben we nu de koudste tijd gehad en ik hoef ik niet mega te stoken.

Je kan overstappen van Oxxio LosVast naar Oxxio contract voor 3 maanden welke nu op de website staat. Ik dacht ook dat de prijzen van het Oxxio LosVast contract iedere 3 maanden zouden wijzigen, maar dat is niet zo. Die staan voor een jaar vast. https://www.oxxio.nl/over/nieuws/correctie-op-tariefsaanpassing-voor-beperkt-deel-oxxio-klanten

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 16:57

Hier de eerste stap gezet naar zonnepanelen. Met een beetje mazzel liggen ze voor 1 maart op het dak.dak op het zuiden, dus maximaal op te wekken bij een beetje zon. Zou precies mooi optijd zijn voor m'n vaste contact afloopt per 1 juli.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 17:02

zitten hier nog meer mensen bij innova?
Mijn termijnbedrag klopt wel ongeveer maar het verbruik dat daarbij staat helemaal niet. Ben benieuwd of dat alleen bij mij is.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 17:45

Ik denk dat electrisch verwarmen alleen voordelig is met zonnepanelen.

Mijn panelen komen, hopelijk, in maart. Dan maar doorsparen voor een airco :)

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 18:14

Eindelijk vandaag de overstap gemaakt naar ANWB na lang twijfelen. Doorslag is dat ik liever mijn belastingcenten naar wat anders zie gaan, dan de grote energiemaatschappijen die wellicht nog het meest profiteren van het prijsplafond.

Maandbedrag kon in ieder geval nog een stuk naar beneden en dat terwijl de btw etc. omhoog is gegaan.

Ergens toch nog een beetje de angst of de keuze op langere termijn ook de beste is, hoewel je maar een maand opzegtermijn hebt, dus helemaal de spuigaten zal het niet uitlopen :D

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 18:17

Nextenergy durf ik rond juli denk ik ook wel aan. Met name omdat zij geen opzegtermijn hebben.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 18:43

Tieme schreef:

Ja.
Voorheen verwarmden wij alleen met gas en dan waren we op een winterdag 10m3 kwijt. De CV staat hier op minimaal 15 graden, we verwarmden maximaal tot 19 graden. Zo's dag kost met ons huidige contract bij ANWB Energie een 25 euro per dag.
Nu met de airco is het overdag in de woonkamer waar die hangt 20 graden, en lekt de warmte naar de naastgelegen keuken waar het meestal 17,5 graden is. De CV staat nog altijd op 15 graden, omdat de thermostaat in de keuken hangst springt deze alleen nog maar aan als de airco uit is (snachts). We zijn nu zo'n 6 euro per dag kwijt aan gas + elektra.
Gemiddelde besparing dus in onze situatie zo'n 19 euro per dag.
Die airco heeft een kleine 2.000 euro gekost. Terugverdientijd is zo een 3,5 maanden.
Ik kan me goed voorstellen dat je een airco kunt verhuizen - het ophangen heeft 5 boorgaten gevergd en dat is makkelijk weer te dichten.

Ik moet zeggen, ik vind verwarming middels CV en radiatoren lekkerder warm dan via de airco. Maar gezien het prijsverschil geniet ik dan maar van het zomerse briesje van de airco in onze woonkamer :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 18:52

Wij hebben eens gerekend aan de zonnepanelen, en sinds afgelopen jaar zijn ze volledig terugverdiend *\o/* In vijf jaar tijd ongeveer. Super fijn! Dus vanaf dit jaar gebruiken we zo’n 4000kWh per jaar helemaal gratis :D

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 19:38

Slmt9 schreef:
Nextenergy durf ik rond juli denk ik ook wel aan. Met name omdat zij geen opzegtermijn hebben.

Gewoon uit nieuwsgierigheid: kunnen zij dan ook zomaar eenzijdig het contract met jou opzeggen binnen x-dagen?

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 19:53

Jobbeltje schreef:
Slmt9 schreef:

Gewoon uit nieuwsgierigheid: kunnen zij dan ook zomaar eenzijdig het contract met jou opzeggen binnen x-dagen?

Geen idee, lijkt mij van niet. De consument is daar vaak wel goed in beschermd.

Mijn enige negatieve ervaring met contract opzeggen naar de klant is toen onze maatschappij failliet ging en daarna overgenomen werd.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 19:54

Wij hebben 1 dag ruim 17 m3 verstookt (thermostaat op 18)! Dat is echt mega duur (€35). Terwijl de airco de hele dag aan niet eens op €18 uit komt. Dussss… electrisch verwarmen is voor ons wel goedkoper. Want dan is het ook niet 18 graden maar aangenamer.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 19:59

8nnemiek schreef:
Wij hebben eens gerekend aan de zonnepanelen, en sinds afgelopen jaar zijn ze volledig terugverdiend *\o/* In vijf jaar tijd ongeveer. Super fijn! Dus vanaf dit jaar gebruiken we zo’n 4000kWh per jaar helemaal gratis :D

Dat is een flinke opbrengst. Hoeveel panelen?