Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 09:37

Zo doen wij het ook. En als we geld overhouden dan gaat dat naar de spaarrekening.
Met benzine doe ik dit ook. :j
En dan hou ik 190 euro over per maand voor leuke dingen zoals uiteten, make-up, hobby etc. Maar kan zijn dat dit later nog minder wordt vanwege ons huis dat we gekocht hebben.

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 09:41

Ik ben vooral nu eigenlijk veel aan het uitgeven...
Besloten om wat producten die ik echt nodig heb nu alvast te kopen voordat het een slag duurder gaat worden. Zo heb ik kattengrit en voer gekocht en ook olie voor de paarden. Maar ook wat conserven voor ons zelf een pakken meel/bloem en gist. Kan het maar hebben staan voordat het dagelijks duurder of schaarser wordt.

8nnemiek

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 10:08

Merlen, je hebt dus drie kinderen thuis wonen als ik goed heb gelezen? Als een of meerdere van hen oud genoeg zijn voor een bijbaantje zou ik dat eens aankaarten, mits ze dat nog niet hebben natuurlijk. Niet alleen voor het geld, maar ze leren er ook verantwoordelijkheid en de waarde van geld. Ik heb sinds mijn veertiende altijd bijbaantjes en vakantiewerk gedaan, en heel veel van geleerd.

Aparte rekening voor de boodschappen hoor ik inderdaad vaker. Ik heb zelf een tijdje een boodschappenbeursje gebruikt. Dus gewoon 25 euro per week erin stoppen, en als je wat over houdt heb je de week erna iets meer om wat extra eten in te slaan. Dat werkte op zich prima. Maar uiteindelijk was me dat wat te veel werk, en ik koop bij acties juist vaak groot in.

Ik heb deze maand nog €160 te besteden, waarvan ik de inentingen van de hond en paard ook nog moet betalen :')
In de wintermaanden verdien ik nauwelijks wat (ZZP'er, trouwbranche) maar ik heb op mijn zakelijke rekening wel wat extra gespaard. Ik betaal mezelf 's winters elke maand €500 uit, en daar moet ik dan alles van betalen incl deel van de huur, gas, dieren, eten en andere vaste lasten :)) Best een uitdaging.
Bij nood kan ik altijd wat extra van de zakelijke rekening af halen, maar ik probeer daar zoveel mogelijk vanaf te blijven natuurlijk.
Gelukkig komen in April weer de eerste opdrachten binnen :D

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 10:50

Ik zou het met 160,- wel redden als ik niet hoefde te tanken. Voor hoeveel doe je boodschappen in de week?
Heb je TooGoodToGo al geprobeerd? De Lidl heeft iedere dag een groentepakket en als je een vriezer hebt kun je ook bij de bakker een pakket halen. Ik eet nu al bijna 2 maanden van een Spar broodpakket à 4,-.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 11:29

Ja TGTG is wel een aanrader. Vooral die brood pakketten en Lidl pakketten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 11:36

Ik vind het altijd wel leuk om zo een maandje te moeten rekenen en proberen uit te komen met weinig.
Normaal geven we zo'n €30 per week uit aan eten als we wat luxer eten en wat chips en snoep erbij kopen. Als we wat meer uit voorraad en wat goedkoper eten dan red ik het ook prima met €15 per week voor alleen wat fruit en groente enzo. Net nog voor €28 paardenbrok gekocht. De inenting voor de hond is normaal gesproken €70. En de inenting voor paard komt altijd een paar weken later op factuur, dus die hoef ik als het goed is pas de maand erna te betalen. Dus dan heb ik nog €32 over om tot aan de 25e uit te komen.
Ik verwacht wel nog een rekening voor de stroom van de auto, die is voor Februari €56, maar dat had ik al apart gezet en hoort nog bij vorige maand :)) Voor deze maand heb ik nog niet hoeven laden, maar daar zal nog zeker 15 euro laadkosten bij komen, dus dan houd ik nog 17 euro over voor andere kosten :Y)

TGTG is echt fijn inderdaad! Ik hou ook van de Lidl pakketten. Altijd een sport om er eentje te pakken te krijgen :')

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 11:53

19.12 de wekker en maar blijven verversen is mijn strategie :P

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 11:54

_O- Dat ja

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 11:55

30 per week aan eten? :wow:

Wij betalen 140 per week aan eten en we halen het bij de Lidl. :+ We zijn wel grote eters... Portie voor 2 personen hebben we absoluut niet genoeg aan. Fruit en groenten halen we wel bij een groenteboer want smaakt veel beter en prijs verschilt niet veel. We drinken geen frisdrank en halen maar voor 1 keer in de week iets lekkers. Dus wij doen iets fout. :')

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 11:58

Annemiek is ook wel echt extreem goed in besparen hoor :P Niet echt een graadmeter, wel een mogelijk idool :+

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 11:59

Annemiek is er het beste in van iedereen haha.

Ik probeer rond de 60 euro boodschappen te doen. Maar dat lukt niet altijd. Deze week al het vega 1+1, dan sla ik even in haha.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 12:03

Ja ik heb ook even ingeslagen weer bij de AH. Wilde eigenlijk zo min mogelijk boodschappen doen en zoveel mogelijk uit de vriezer eten maar met de mogelijk stijgende prijzen toch nog wat bonus spul in huis gehaald.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 12:07

Het is hier ook een beetje een sport, en uiteindelijk wordt het een beetje automatisme en ken je de beste trucjes allemaal wel. Dingen als in bulk kopen bij acties (Bij Coop is de Vivera voor 1 euro nu, en bij een bakje met 35 of 50% korting gaat dat nog eens eraf :') ), seizoensproducten kopen, veel invriezen, vegetarisch eten, veel zelf maken ipv kant-en-klaar spul, veel huismerken, sodastream met flessen uit Duitsland en inderdaad TGTG.. Dan kom je een heel eind :D

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 12:32

Ja dat is wel heel knap!
Ik probeer rond de 60 euro per week maar met aanbiedingen inslaan kom ik er ook wel boven.
En ga nu zelf glutenvrij en lactosevrij eten dat is ook allemaal veel duurder.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 13:18

Met twee kinderen toch wel moeilijk laag te houden vind ik.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 13:22

Ja dat is zeker zo. Die kunnen soms aardig wat weg stouwen ook.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 13:53

Dat valt hier (nog) wel mee. Maar dan vind ik wel dat je beperkt bent in wat je koopt. Voor mezelf kan ik meer maken dan voor de kinderen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 14:02

Waarom kunnen die niet gewoon hetzelfde eten als jij? Ik had wel gewild dat mijn moeder vaker had gezegd dat ik moest eten wat zij at, dan had ik nu minder moeite gehad met nieuwe dingen eten ...

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 14:21

Het is denk ik alleen maar ‘leuk’ om zuinig te leven als je weet dat er bij nood nog een reservepot(je) is :+

Zonder geld zitten is echt vreselijk, het is een enorm taboe terwijl het zoveel voorkomt en iedereen vindt er wat van (las hier ergens bvb dat klagen alleen niet helpt en dat er duidelijk al dingen fout waren gegaan - niet onze zaken vind ik en we weten het ook niet).

Ik denk idd wel dat Annemiek hier dé persoon is die ik zou vragen om eens de kasticketjes te mogen zien ter inspiratie als ik geen geld zou hebben :j :D

Mijn deel van de hypotheek alleen al is 550 euro, en dat voor een huis dat geen 200.000 euro gekost heeft.

Idd als de kids oud genoeg zijn baantjes of betaalde klusjes laten doen. Ik werkte vanaf mijn 14e op zaterdag en zondag, vanaf 15 op donderdagavond, vrijdagavond, zaterdagmorgen en zondag in schoolweken. In de vakanties werkte ik fulltime en vaak veel meer.
In het begin gaf ik de helft af thuis. Vervolgens wou ik dat niet meer want ik verdiende echt goed geld maar ik werkte in de vakanties ook wel 6/7 tot 75u per week. Toen afgesproken dat ik alles mocht houden maar ook alles behalve eten en inwonen zelf zou gaan betalen. Ik heb daar echt veel van geleerd.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 14:28

Banyu schreef:
Varekaj schreef:
De maximum dieselprijs in België is blijkbaar op 1,93/l gezet vandaag -O- en benzine op 1,97/l.

Dit is echt niet lollig meer hoor

Ik heb vanochtend voor €1,82 in belgie
[ [url=m/TCJaKp.jpg]Afbeelding[/url] ]

En vandaag staat ie op €1,95.1
Is niet bepaald grappig meer :(
Laatst bijgewerkt door Banyu op 09-03-22 14:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 14:32

Hier zie ik langs de snelweg 2,61. %)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 14:36

Ja, hij zou niet door de €2,50 gaan. Uhuh -O-

Ik heb voor 1,5 week nog €150 maar daar moet ik de tank nog van volgooien ook. Voor deze week wel nagenoeg alle boodschappen in huis. Ik maak me geen zorgen daarover :)

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 14:37

Chubby schreef:
Ja, hij zou niet door de €2,50 gaan. Uhuh -O-

Ik heb voor 1,5 week nog €150 maar daar moet ik de tank nog van volgooien ook. Voor deze week wel nagenoeg alle boodschappen in huis. Ik maak me geen zorgen daarover :)

Herkenbaar! Zo zuur dit. Hoorde wel op de radio dat ze willen toestaan dat kmvergoeding van 19 naar 39 cent gaat… ven benieuwd!

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 14:50

2.29 vanochtend getankt.... En m'n tank was toch erg leeg....nu is m'n bankrekening leeg :')

Nou ja,moet toch want anders kom ik niet op het werk.

Met dit mooie weer hang ik de was buiten en centrifugeer ik veel korter dan als ik het binnen zou hangen. Scheelt niet veel qua kosten maar toch het idee.

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 14:50

Samantha_ schreef:
Ja dat is wel heel knap!
Ik probeer rond de 60 euro per week maar met aanbiedingen inslaan kom ik er ook wel boven.
En ga nu zelf glutenvrij en lactosevrij eten dat is ook allemaal veel duurder.

Dit is alleen waar als je aan de vervangers gaat. Dus bijvoorbeeld glutenvrij brood en lactosevrije kaas. Je kunt ook makkelijk dingen weglaten, en dat is vooral wennen. Net als die vleesvervangers. Met linzen en kikkererwten kom je ook een eind.

Ik leefde als student van €25 per week (ma-vr). Alles vaste lasten en studie had ik dan betaald. Maar kleding, eten, uitgaan etc. niet. Dan maakte ik bijvoorbeeld spaghetti, fruitte een uitje en dan tomatenpuree erbij. Je moet wat. En het smaakt best prima.