Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 08:51

Dat prijs plafond gaat dat nu per maand?

Op rijksoverheid zie ik dit:

Wij hebben een variabel contract t/m mei of juni.

Afbeelding

Met ons elektrische kacheltje komen wij daar dan boven...Het scheelt wel gas.
Wat is wijsheid.

Afbeelding

Afbeelding

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 08:59

purny schreef:
Hier van de 129 naar de 92 euro advies gegaan. Maar hij blijft mooi staan op 130

Waarom? Je kunt dat geld beter zelf op je spaarrekening zetten. Dan krijg jij er geld voor in plaats van de energiemaatschappij

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 09:03

Menino schreef:
verootjoo schreef:

Oh dat bedoel je. Ja dat is zeker waar. Ik begrijp ook niet waarom mensen nog 3€ de kuub blijven betalen als dat niet per se nodig is. Dat hou je alleen maar in stand door het prijsplafond, dan gaan mensen helemaal niet weg en blijven we wel met zn allen veel betalen voor het prijsplafond.
En nu wordt er idd door de overheid aan meebetaald, mi hadden ze de grote energiebedrijven niet zoveel hoeven compenseren daarvoor.

Bij Next zit ik tot nu toe in januari onder de 1,45, dus daar hoeven ze ook al niks bij te betalen.
NextEnergy groeit ook hard qua klanten trouwens. Volgens mij stappen er wel steeds meer over naar dynamisch, iig in mijn omgeving.

Ik heb een maandje ter overbrugging bij Frank Energie gezeten en geloof best in dynamisch. Het enige is dat ik het prijsplafond al niet snap bij een normaal contract, dus laat staan bij een dynamisch contract :+ + de salderingsregeling.

Is ergens nou te vinden in Jip en Janneke taal hoe dat precies werkt? Want ik heb wel een aantal keer een uitleg gelezen maar sla totaal blank.

Ik heb werkelijkwaar geen flauw idee hoe dat hele prijsplafond in elkaar zit. Vraag me echt af wie zoiets zo raar kan verzinnen en alle rekenvoorbeelden zijn nog ingewikkelder.

Maar tot nu toe is mijn prijs ook lager dan het prijsplafond, zeker voor stroom dus maakt het niet zoveel uit.

Volgens de mail van mijn leverancier is er niet zoveel verschil tussen het prijsplafond met een gewoon contract en dynamisch contract. Je betaalt voor het grootste gebruik niet meer dan 1,45. En bij dynamisch kan je nog geluk hebben dat dat nog minder is.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 09:55

ogidni schreef:
Kom ik het volgende tegen bij Vattenfall:
In je overzicht in Mijn Vattenfall en onze Energie-app staat je contracttarief. Hierin is het prijsplafond niet verwerkt. Dit komt omdat het prijsplafond over een periode van 1 januari 2023 tot en met je jaarafrekening geldt. De berekening klopt niet als we de kosten per dag of per uur weergeven.

Dat klopt toch niet mag ik hopen????

Dit heb ik ook, plus een mail waarin ze niets meetellen dat met het prijsplafond te maken heeft. Schrok me de blubber....

Ik vermoed dat ze veel werken met geautomatiseerde systemen en daarin de herberekening/aanpassingen niet kunnen of willen doen.

Eigenlijk heb je niks aan het kosten gedeelte in de app momenteel. Je zal zelf moeten rekenen.

Anoniem

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 09:58

Dat klopt zeker wel. Het is per maand berekend en tot aan je jaarafrekening kan je per maand schuiven. Daarom kunnen ze het ook niet weergeven.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 10:21

In principe is het een verbruikplafond en gaat het per dag. Maar omdat dat wel heel lastig rekenen is, hebben ze nu per maand gedaan. Het plafond is interessant voor je jaarrekening.

Dus stel je contract bij de energiemaatschappij is ingegaan op 15 april het jaar ervoor, dan loopt hij tot en met 14 april dit jaar, dan gebeuren de volgende dingen:
Je verbruik van 15 april t/m 31 december zijn niet interessant voor het plafond, daar is een prijs voor, dat is de prijs. Dus niet interessant voor het plafond.

Dan januari+februari+maart, dat zijn allemaal volledige maanden, daar wordt je verbruik van stroom en gas vergeleken met het plafond van die betreffende maand, blijf je per maand volledig onder het plafond, dan betaal je die plafondprijs. Kom je er 1 maand iets boven, dan betaal je alleen voor die maand voor dat verbruik wat erboven zit de hogere prijs die jouw energiemaatschappij vastgesteld heeft.
Blijf je er onder, dan is dat mooi, maar betekent dat niet dat je de andere maanden dan meer mag verbruiken.

Dan april, je contract loopt dus tot en met 14 april en wil je onder het plafond blijven, dan mag je uiteraard ook maar 14/30 (14 dagen van totaal 30 dagen in de maand april) van het plafond van april verbruikt hebben.

Als je kijk naar het plafond dan geldt dit voor gas per maand:
Januari: 221,2 m3
Februari: 188,0 m3
Maart: 158,6 m3
April: 85,7 m3

Dus stel in januari verbruik jij 300 m3 gas, dan betaal je voor de eerste 221,2 m3 de plafondprijs en voor de rest (300-221,2) de prijs van je energieleverancier.

Als je in februari maar 100m2 gas verbruikt terwijl het plafond ligt op 188m2, dan is dat mooi, maar helaas mag je niet dat wat je “over” (188-100) hebt overhevelen naar een andere maand.

Als je contract dus loopt t/m 14 april, dan is je plafond voor april 85,7 m3 / 30 (alle dagen van april) * 14 (alle dagen die daadwerkelijk binnen je contract zitten) = 39,99 m3.

Zo heb ik het in ieder geval begrepen. Verbeter me gerust als het niet juist is.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 10:24

Binnen een contractperiode mag je over-en onderschrei ding per maand wel met elkaar verrekenen.
Het gaat dus om je cumulatief verbruik tm 14 april en het cumulatief plafond tm 14 april.

-----

Ik snap best goed dat de apps dit niet zo goed kunnen weergeven en dat het verhaal daar in euros niet klopt. Misschien is het voorlopig handiger om je eigen verbruik te monitoren op de aantallen M3 en Kwh.

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 10:31

Volgens mij mag je alle maanden in dat voorbeeld bijelkaar op tellen tot de jaarnota. Zit je er dan boven dan betaal je over het verbruik daarboven de gemiddelde prijs over die periode die boven het prijsplafond ligt. Na je jaarnota mag je weer alles bijelkaar optellen te 31-12-2023

ogidni

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 14:04

Vattenfall schreef: Dit komt omdat het prijsplafond over een periode van 1 januari 2023 tot en met je jaarafrekening geldt.

Dat klopt dus echt niet, het prijsplafond geld voor heel 2023, ze hebben de tekst ook al aangepast in de app en op de site naar:
In het overzicht hieronder is geen rekening gehouden met het prijsplafond. Wat het prijsplafond voor u betekent, ziet u terug in uw persoonlijke termijnbedragadvies. Hierin zijn ook de btw-verhoging en alle andere veranderingen per 1 januari 2023 meegenomen.

Hoe het werkt:
In de maanden tot je jaarafrekening op bijvoorbeeld 15 april wordt alles bij elkaar opgeteld van 1 januari t/m 15 april. Dat is een totaal van 620 m3 gas en 997 kWh.

Heb je 400 m3 gas en 700 kWh stroom verbruikt blijf je dus geheel onder het prijsplafond en betaal je ook alleen de prijs van het prijsplafond (mits je niet toevallig nog een vast contract met lagere prijzen hebt).

Maar je houdt 219.85 m3 gas en 297 kWh stroom over. Dit mag je niet meenemen naar de periode van 16 april t/m 31 december.

Na de jaarrekening begin je dus weer opnieuw te tellen met de rest van het prijsplafond. Dat is 580 m3 gas en 1903 kWh stroom.

Volgens mij (maar ik weet het niet zeker, ik krijg daar maar geen antwoord op van de leverancier) wordt dan op je volgende jaarrekening van het totaal 580 m3 en 1903 kWh stroom afgerekend op de prijs van het prijsplafond en de rest op basis van de dan geldende prijzen.

ogidni

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 14:24

Kelly_ann schreef:
ogidni schreef:
Kom ik het volgende tegen bij Vattenfall:
In je overzicht in Mijn Vattenfall en onze Energie-app staat je contracttarief. Hierin is het prijsplafond niet verwerkt. Dit komt omdat het prijsplafond over een periode van 1 januari 2023 tot en met je jaarafrekening geldt. De berekening klopt niet als we de kosten per dag of per uur weergeven.

Dat klopt toch niet mag ik hopen????

Dit heb ik ook, plus een mail waarin ze niets meetellen dat met het prijsplafond te maken heeft. Schrok me de blubber....

Ik vermoed dat ze veel werken met geautomatiseerde systemen en daarin de herberekening/aanpassingen niet kunnen of willen doen.

Eigenlijk heb je niks aan het kosten gedeelte in de app momenteel. Je zal zelf moeten rekenen.

Ik heb er nu zelf maar een P1 meter ingehangen, in de app daarvan kan je zelf de prijzen instellen. Kijkt een stuk beter.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 01:43

Menino schreef:
Ik heb een maandje ter overbrugging bij Frank Energie gezeten en geloof best in dynamisch. Het enige is dat ik het prijsplafond al niet snap bij een normaal contract, dus laat staan bij een dynamisch contract :+ + de salderingsregeling.

Is ergens nou te vinden in Jip en Janneke taal hoe dat precies werkt? Want ik heb wel een aantal keer een uitleg gelezen maar sla totaal blank.

Ik vind dit artikel wel heel duidelijk eigenlijk, wel zonder dynamisch nog.

https://www.energievergelijk.nl/nieuws/zo-werkt-het-energie-prijsplafond-per-maand-in-2023

En dit artikel gaat specifiek in op dynamisch https://www.zonneplan.nl/blog/prijsplafond-en-dynamisch-energiecontract-2023#dynamisch

Misschien is het een goed idee als er een topic komt waar bokkers specifiek hun vragen kunnen stellen mbt prijsplafond en ook evt hun verbruik daar kunnen delen zodat anderen kunnen meedenken?

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 02:05

Linnie050 schreef:
Dat prijs plafond gaat dat nu per maand?

Op rijksoverheid zie ik dit:

Wij hebben een variabel contract t/m mei of juni.

[ [url=m/jbHsVn.jpg]Afbeelding[/url] ]

Met ons elektrische kacheltje komen wij daar dan boven...Het scheelt wel gas.
Wat is wijsheid.

[ [url=m/oMieqE.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/NWtU9u.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit artikel geeft heel duidelijk antwoorden op jouw vragen https://www.vattenfall.nl/nieuws/verbruiksplafond/

1. Je zoekt jouw verbruik op van januari tot en met mei (of juni) en telt dit bij elkaar op.

2. Je telt vervolgens januari tm mei op uit de grafiek in het artikel op.

3. Je vergelijkt dit met elkaar.
Zit je eronder, dan val je volledig onder het prijsplafond en moet je alleen zorgen dat je verbruik van dit jaar dat ook blijft.
Zit je erboven, dan moet je even gaan rekenen en uitzoeken of je beter meer gas of stroom kunt verbruiken.

4. Dit laatste kun je testen door op 2 dagen met vergelijkbare weersomstandigheden je huis naar dezelfde temperatuur te verwarmen. Je noteert dan het verbruik van die dag. Dag 1 met gas, dag 2 met stroom. Of stroom of gas beter is vetschilt heel erg per ruimte/huis en is niet echt een algemeen advies over te geven.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 08:39

Jeej ons voorschot advies gaat van 250 euro (wat in Q4 veel te laag was volgens hun) naar 61 euro :D

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 09:41

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 10:28

Ik heb begrepen dat er in de Noordzee een nieuw gasveld gevonden is. Dan duurt het nog wel even voor we daar gebruik van kunnen maken, maar er zal vast nog wel meer gas zijn waar we nog niks van weten.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 10:32

Zit zit nog (volgens geleerden) voor 500 miljard aan gas in de grond in Nederland! Gaan ze echt nog wel wat van uit de grond halen.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 12:00

Zitten hier mensen bij Oxxio die een tariefverhoging hebben gehad zonder dat je hier bericht van gehad hebt? Ik val niet onder die groep in 2022 die het gecorrigeerd moet krijgen. Ik zie puur dat mijn tarieven opeens een stuk hoger zijn dan de tarieven die ik gekregen heb op 11-11-2022....

De tarieven waren toen:
Afbeelding

En ik zie dat ik nu opeens dit betaal. Wat een prijzen zeg. Ondanks het energieplafond blijven de normale prijzen ook in de app staan. Ik word er echt naar van...

Afbeelding

Ik weet dat energiebedrijven op 1 januari de prijzen mogen verhogen maar hiervan moet je wel bericht krijgen. Ik heb mijn mails doorgespit en zie hier niks van terug. Helaas zijn ze vandaag dicht dus ik ga er morgen maar over bellen. -O-

Dit mag toch helemaal niet? Contract is een LosVast contract waarbij je iedere 3 maanden nieuwe prijzen ontvangt. De 3 maanden waren dus nog niet voorbij. Ik heb het nergens nog zo hoog gezien. Overstappen heeft voor mij nu geen zin aangezien ik in december voor bijna € 600 verbruikt heb aan gas en ik dit dan in een keer moet gaan betalen...

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 12:12

De energiebelasting is weer omhoog gegaan. Ik had het namelijk ook dat ik vreemd opkeek van mijn nieuwe prijzen

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 12:13

Maar scheelt dat een hele euro bij het gas? En ze moeten mij hierover toch minstens een berichtje sturen?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 12:16

In je eerste beeld staat het ook uitgesplitst, in de tweede niet meer. Daardoor lijkt het ook meer.
Je betaalde 3,16 inclusief belasting. Je bent dus 40ct per m3 meer gaan betalen.

En nee, dat hoefden ze niet te melden idd.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 12:31

Aah dankjewel. Dan is het duidelijk voor mij. Nog steeds belachelijke prijzen. Ik betaal meer dan het modelcontract wat ze nu aanbieden. Hopelijk hebben we nu de koudste tijd gehad en ik hoef ik niet mega te stoken.

ogidni

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 12:49

Maureen95 schreef:
Aah dankjewel. Dan is het duidelijk voor mij. Nog steeds belachelijke prijzen. Ik betaal meer dan het modelcontract wat ze nu aanbieden. Hopelijk hebben we nu de koudste tijd gehad en ik hoef ik niet mega te stoken.

Ook met een contract betaal je dit jaar niet meer dan €1,45 per m3 gas en €0.40 per kWh stroom. Alleen geen leverancier die dat in zijn overzichten laat zien.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 12:50

karrij schreef:
Zit zit nog (volgens geleerden) voor 500 miljard aan gas in de grond in Nederland! Gaan ze echt nog wel wat van uit de grond halen.

Houd niet in dat dat voor eigen gebruik is. Van hetzelfde verkopen ze dat weer aan het buitenland

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 13:35

Maureen95 schreef:
Maar scheelt dat een hele euro bij het gas? En ze moeten mij hierover toch minstens een berichtje sturen?

Schijnbaar zijn ze dat niet verplicht. Het was immers toch aangegeven dat de belasting omhoog ging per 1 januari

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 13:36

OleJon schreef:
karrij schreef:

Houd niet in dat dat voor eigen gebruik is. Van hetzelfde verkopen ze dat weer aan het buitenland

Omdat daarvoor lopende contracten zijn