Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-22 19:48

Sterkte ...
Het is echt wel veel duurder geworden vind ik ook hoor in de supermarkt...

@Merien heb je dingen op voorraad, dan dat eerst allemaal opmaken. En het klinkt wat vervelend, zo bedoel ik het niet... maar ik weet wat het is als je soms vrijwel geen geld meer hebt... misschien kunnen de kinderen een weekendje naar opa oma / tante / oom of zoiets? Scheelt toch ook weer.
Verder veel dan maar wat simpele maaltijden. Laat naar de markt gaan en op kortingsartikelen in de supermarkt gaan...

8nnemiek

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 20:17

Voor een maandje heel goedkoop eten loont het ook nog wel eens even langs een dorp te rijden/fietsen; er zijn veel boeren die de aardappelen verkopen aan 30 cent de kilo. 10 kilo inladen, en een paar weken op AGV leven, of beter nog, stamppot :9

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 21:15

Merlen schreef:
Alle vasten kosten zijn betaald.
Met dit bedrag moet ik het redden voor eten en diesel.
Het bewijs van hoe duur alles geworden is de voorbije maand.

Moet je daar ook nog brandstof van betalen? -O-
Ik hoop dan dat je weinig hoeft te rijden of kan fietsen.
Aardappelen kan je vrij goedkoop eten en daar inderdaad stamppot van maken. Gehakt is ook goedkoop.
Of grote pan macaroni maken?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 21:17

@Merlen, dat is een hele uitdaging!
@8Annemiek; ja dat is vaak wel zo! Ik haalde bij de wortelenboer winterpenen voor 2,50 een heel krat. Mss nu iets duurder geworden.

Merlen, kunnen we helpen met tips/advies?

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 21:27

Oei dat is krap inderdaad, sterkte!
Aardappelen is idd goedkoop. Prei is nu ook overal goedkoop. Verder macaroni, pannenkoeken. Soepje met broodje of zelfgemaakte croutons.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 21:30

Too good to go is, als het met de fiets bereikbaar is of in de buurt waar je toch al bent, vaak ook interessant voor brood en maaltijden. Ik was blij verrast met de brood boxen van zowel de AH als de plus.

Heb je je financiën wel goed inzichtelijk? Niet banketstaaf bedoelt, maar meer dat daar misschien nog wat te halen valt voor volgende maanden?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 21:35

Merlen schreef:
Mag ik hier als stille meelezer even komen huilen?
Deze maand heb ik nog slechts 140€ over om van te leven met 4 personen.

En is deze maand dan tot aan de 31e of komt de betaling eerder?

Evt eea te koop zetten via marktplaats?

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 21:53

Wij leven en eten nu al heel zuinig en kopen geen dure voedingswaren.
Doen nooit uitstapjes of uit eten.
Voorlopig hebben we maar één wagen.De mijne heb ik aan mijn dochter gegeven omdat ze een auto nodig had om ervaring op te doen met haar voorlopig rijbewijs.
Ik kan wel een aantal dingen verkopen die ik niet meer nodig heb maar met de huidige prijzen voor brandstof en voeding kom je daar maar een aantal maanden mee verder.
Het hele probleem is dat de lonen niet mee stijgen.Op lange termijn moet er een oplossing komen maar ik weet verdomd niet hoe en wat.
Deze maand is telkens tot de 28ste.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 22:03

Je kunt maar twee dingen simpel gezegd:
1. meer geld doen binnenkomen:
kunnen er gezinsleden extra werken?
Heb je recht op hulp vanuit de overheid ergens? De gemeente heeft vaak een loket voor dergelijke vragen.
Zijn er mensen om je heen die in hoge nood kunnen bijspringen?
2. In de kosten snoeien. Weten waar elke cent heen gaat en super kritisch zijn en online tips zoeken. Meer kan ik ook niet bedenken.

Het is vreselijk als je zo krap zit, hou vol en succes!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 22:15

Woont je dochter nog thuis en gebruikt zij dan 1 auto en de rest de andere? Dan kan je alsnog 1 auto wegdoen of even uitschrijven. Die ervaring zal ze dan even anders moeten opdoen, bijvoorbeeld mee boodschappen halen, ritten combineren met werk/school.

Kijk naar de seizoensgroenten en ga daarmee aan de slag. Die zijn meestal goedkoper.

Kan je niet snoeien in een internetabonnement? Bijvoorbeeld 1 toestel met abo en die gebruiken als hotspot voor de rest? Belkrediet een tijd inperken of enkel via gratis wifi?

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 22:21

Extra werken is geen optie.Ik weet nu al niet meer waar mijn hoofd staat en krijg thuis het huishouden niet meer rond.
Ik heb geen recht op nog bijkomende kortingen vanuit de overheid en hulp vragen aan mijn ouders of iemand anders zal ik nooit doen.
Een tiental jaren geleden heb ik door omstandigheden ook moeten knokken om rond te komen.De laatste week van de maand was er dan helemaal geen geld meer.Niemand die dit ooit geweten heeft.

De dochter die mijn auto heeft woont niet meer thuis.
Ritten met de auto die hier staat worden gecombineerd met werk/boodschappen.
Ik heb het goedkoopste internet en mobiel abonnement.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 22:22

Ik denk dat je inderdaad goed naar je vaste lasten moet kijken waar je nog wat kan snijden. Tv abonnement misschien? Ik weet niet of jullie veel tv kijken, maar alles van NPO is ook gewoon via de computer of npo app op de mediabox/smart tv te kijken, en een NLZiet abonnement kost ook nog geen tientje. Dat scheelt enorm met bv Ziggo tv.

Kun je bij de voedselbank terecht?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 22:25

Je moet wel blijven rechtstaan natuurlijk. Ik ken de situatie niet dus kan je geen verder advies geven.
Zie je verbetering op termijn of is dit structureel? Je hoeft niet te antwoorden hoor.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 22:32

Misschien niet extra werken maar wel anders werken? Kun je ergens anders meer verdienen voor hetzelfde aantal uren? Of bijscholen voor een betere job bij dezelfde werkgever?

Betaal je nog steeds dingen voor de auto waar je dochter mee rijdt? Wellicht kan ze dat zelf gaan doen. En anders sparen voor een eigen auto zodat de jouwe verkocht kan worden.

Geen hulp willen vragen is nobel, maar niet altijd even slim. Je zult er verbaasd van staan hoe veel mensen willen helpen als je gewoon een keer zegt, sorry, daar heb ik geen geld voor.

Waar doe je de was mee? Wasverzachter is niet nodig, en wasmiddel zou je kunnen vervangen door een EcoEgg. Gaat veel langer mee en is iets van 16 euro ofzo. Na aanschaf alleen nog eens in het half jaar wat bolletjes bijkopen. Scheelt wasmiddel. Of wasmiddel zelf maken.

Moestuin aanleggen hoeft niet duur te zijn en kan best wat opleveren. Makkelijke moestuin methode geeft veel opbrengst op kleine ruimte. Je hoeft echt niet hun aarde te kopen, maar kijk hoe ze planten en wat ze doen. Zaad is niet duur.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 22:37

Zijn er geen projecten in je gemeente waar ze voeding voor een schijntje verkopen?
Bij mij is het overigens voordeliger om extra uren te werken en het huishouden met dienstencheques deels uit te besteden. Maar dat is in België.

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 22:41

Ik zie absoluut geen verbetering.
Alles wat ik heb zou ik kunnen verkopen maar dat is geen oplossing omdat het dingen zijn die ik nodig heb en later nooit meer terug kan aanschaffen.
En waar ik vroeger de hypotheek e.d. nog kon inbrengen op mijn belastingsaangifte
en daardoor recht had op een teruggave vallen deze voordelen één voor één weg met als gevolg een paar
duizend euro bij betalen.Dat komt er dan ook nog eens bovenop.
Een moestuin heb ik tot voor 2 jaar gehad.Ik ben ermee gestopt wegens tijdsgebrek.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-22 23:10

Is het altijd zo dat er 140 Euro overblijft als je de vaste lasten hebt gehad?
Zo ja... dan moet er iets gebeuren in die vaste lasten.
140 / nog 21 dagen = 6.60 Euro per dag...
Nog iets ergens in portemonnee, statiegeld? Zoiets??

Stel dat je internet hebt voor de kinderen, ook omdat ze moeten kunnen Zoomen etc van school, wil de gemeente dat bedrag soms op zich nemen (ik heb het hier over gemeente Rotterdam, soms regelt schoolmaatschappelijk werk dat voor leerlingen). Scheelt toch snel ook weer paar tientjes per maand...

Kijk al je abonnementen en verzekeringen na, wat kan goedkoper, elke Euro telt :(:)

Als je kind(eren) 16+ zijn kunnen ze een bijbaantje zoeken, voor extraatjes die jij ze nu even niet kunt geven ik weet dat dat super lastig is (voor jezelf!! want oei dat schuldgevoel, I know...) maar het is ff niet anders... werken kan ook leuk zijn, oppassen bijv (en dan ook kunnen mee-eten of gezellig tv kijken 's avonds tijdens het oppassen met een chippie en frisdrank erbij wat jij ze nu ff niet kan geven...).

Toch zou ik als dit structureel is wel bij de gemeente aan gaan kloppen, of bij een organisatie die je kan helpen met je financiën te bekijken waar nog wat winst te halen valt... Als je dat bijv hebt gehad met je belastingteruggave is er daar in een eerder stadium iets echt niet goed gegaan...

Kan je werkgever hier anders iets in betekenen, weten ze dat je zo krap zit?

Hoe dan ook, het moet uit de breedte of uit de lengte. Oftewel bezuinigen oftewel meer inkomsten... mooier is het niet te maken...

Als het alleen om eten / drinken gaat zou ik zeggen, alleen nog thee, limo en water, inderdaad grootverpakkingen rijst / aardappelen, groente van de dagaanbieding en beperkte hoeveelheden vlees. Geen koffie, geen rook/drankwaren, geen snoep, koekjes etc. Dat kost relatief zo ongelofelijk veel... als je het niet hebt moet/ kun je het niet uitgeven, helaas is dat niet anders. Of je moet schulden maken en dat wil je ook niet...

https://tipsvoorjou.com/budget-weekmenu ... -personen/
https://www.kookfans.nl/kooktips/tips-5 ... -dag-eten/

Het vervelende ook is als je zo lang al zo krap zit je op een gegeven moment elke creativiteit niet meer kunt opbrengen en je er alleen maar erg moe verdrietig en ellendig van wordt :(:) :*

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 00:05

Zijn al veel tips gegeven waar je hopelijk iets mee kunt!
Merlen schreef:
Een moestuin heb ik tot voor 2 jaar gehad.Ik ben ermee gestopt wegens tijdsgebrek.

Tijdgebrek vanwege wat? Een kleine moestuin bijhouden is toch niet heel veel werk? De kids kunnen je meehelpen.

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 00:21

paars schreef:
Zijn al veel tips gegeven waar je hopelijk iets mee kunt!
Merlen schreef:

Tijdgebrek vanwege wat? Een kleine moestuin bijhouden is toch niet heel veel werk? De kids kunnen je meehelpen.

Het onderhoud niet.De aanleg,omspitten,aanplanten daar kwam ik de voorbije jaren maar niet aan toe en dus heb ik dat maar opgegeven.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 01:03

Dus, check even de methode van de makkelijke moestuin. Of no dig methode. Er is zoveel mogelijk.

Ik hoop ook dat je iets met de tips gaat kunnen doen. Alleen klagen is nog nooit iemand beter van geworden :) Alleen actie helpt je vooruit.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 07:17

Een paar pompoenzaden en courgette zaden in de grond stoppen is sowieso een goed idee. Geen onderhoud, en heel veel oogst. Bij de Lidl kosten de zakjes 25 cent dacht ik.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 07:54

Het meeste werk vind ik ook na de winter de tuin klaarmaken, maar ik heb er ook veel plezier in waardoor het niet echt als werk voelt. Daarna is het af en toe wat in de grond stoppen en ongeduldig wachten :')

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 08:01

En water geven. Dat vergeet ik altijd :+

Maar pompoen op de rijpe mesthoop was plantje erin en lekker zijn ding laten doen. Dat was bijna te makkelijk voor de opbrengst die er af kwam :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 08:20

Merlen, check ook eens op fb of er in jou woonplaats een groep is tegen voedselverspilling. Bij ons is er een plek met koelkast waar je gratis eten kan ophalen. Staan vaak kant en klare maaltijden in of na een marktdag veel groenten en broden.

Als je structureel weinig geld overhoudt, vraag eens bij de gemeente om hulp. Wie weet heb je ergens recht op wat iets kan helpen.

En voor je dochter die de auto leent.. bij een auto komen bijbehorende kosten. Laat haar zelf betalen. En zeg mensen gewoon dat je even geen geld heeft. Niet te koppig en trots zijn, je ouders hebben vast liever dat je het zegt zodat ze je wat boodschappen ofzo kunnen toeschuiven.

Verder is alles wel gezegd. Ofwel moeten je uitgaven omlaag, ofwel je inkomsten.. want die twee matchen duidelijk niet met elkaar.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 09:33

Wat misschien voor de toekomst handig is, is een aparte rekening voor boodschappen. Ik heb dat nu een poosje. Als m’n salaris wordt gestort, gaat er een X bedrag in een spaarpotje. Van daaruit gaat er elke week een bedrag naar de betaalrekening voor boodschappen. Ik gebruik het ook voor tanken en een keer een kadootje of iets voor in huis. Als het dan heel snel op gaat, heb je de week erna weer nieuw geld.