Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hobbyhorse

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 07:57

Ik zou een bezichtiging aanvragen Narya, mijn ervaring is dat er soms ruimtes niet meegefotografeerd zijn en dat wat niet op de foto staat een probleem kan zijn. Ga lekker kijken en dan weet je het.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 09:02

Hangt er ook maar net vanaf wat je zoekt. Het huis dat ik gekocht heb stond meer dan een jaar te koop en was inmiddels zelfs op de lijst van leegstand opgenomen. Een huis uit 1957 waar ook geen moderniseringen waren gebeurd. Alles behalve de slaapkamers beneden en groot stuk grond. Iedereen liet het passeren door teveel onderhoud aan de grond of teveel renovatiewerken. Maar voor ons was het exact wat we zochten. En hebben we het dus voor een mooie prijs kunnen kopen en helemaal naar onze wens aan het renoveren

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 09:05

Kan ook dat hij opnieuw in de verkoop is, hier in de stad is net een hele lading opnieuw in de verkoop gekomen, gok dat mensen de financiering niet rond kregen oid. Als je het interessant vind, gewoon kijken. Je kunt altijd besluiten het niet te doen :)

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 09:52

Ik heb gebeld voor een bezichtiging hoor.. issie net verkocht -O-

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 10:16

Renske de keuze van vragprijsof overbieden... geheel afhankelijk ook van de regio en hoe huizen daar verkocht worden. Heb je daar een beetje zicht op?

Narya wat toevallig zeg.. maar goed afwegen.. wat zou je belangrijker vinden, een huis wat helemaal aan je wensen voldoet of een mindere wijk? Ik vind de wijk wel echt mega belangrijk omdat ik nu een gezin heb wat op gaat groeien en hier jaren wil wonen. Wil je er een poosje wonen en doorgroeien later zal het minder belangrijk zijn?

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 10:30

ChantalSmook schreef:
Narya wat toevallig zeg.. maar goed afwegen.. wat zou je belangrijker vinden, een huis wat helemaal aan je wensen voldoet of een mindere wijk? Ik vind de wijk wel echt mega belangrijk omdat ik nu een gezin heb wat op gaat groeien en hier jaren wil wonen. Wil je er een poosje wonen en doorgroeien later zal het minder belangrijk zijn?

Ja, klopt helemaal wat je zegt hoor. Op een eenpersoonsbudget moet je helaas geven en nemen, zo groot is de zak geld ook weer niet. Ik heb liever een huis dat aan mijn eisen voldoet op kruipafstand van het belangrijkste station van de stad dan een appartementje in een betere wijk een half uur verderop, maar mijn ouders vinden andere dingen weer belangrijk.. zij zien liever iets kleiners in die betere wijk, omdat dat een betere investering zou zijn. Daar hebben ze ook wel een punt hoor, en uiteraard zou ik ook liever in een iets betere wijk wonen.. maar aan de andere kant woon ik nu in een nog ergere probleemwijk, maar daar heb ik ook geen last van. Er is geen jarenplan of gezinsuitbreiding, dus dat is niet aan de orde.. maar kinderen zou ik ook niet persé hier laten opgroeien. Nou ja, we wachten af.. er komt vast nog wel iets anders voorbij met stoomcabine, ik heb nog minimaal een jaar de tijd :')

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 10:35

Caaroo schreef:
Spannend, Renske! Wij hebben morgen en volgende week ook weer twee bezichtigingen gepland staan, van allebei ben ik in ieder geval al erg gecharmeerd :D Een ruim appartement en een kleine tussenwoning, moet wel zeggen dat ik vooral het appartement wel spannend vind. Heel mooi, maar wel een heel ander gevoel dan een “echt” huis. En beide weer in een nieuw gebied voor ons, dus wat te bieden is dan ook weer moeilijker inschatten.

Leuk Boemel, ik ga je topic zeker volgen *\o/*

Ik denk dat je voor jezelf moet bedenken hoe jij jouw leven ziet over 5-10 jaar. Wij wonen nu in een appartement, maar zagen onszelf hier niet lang wonen. We willen op den duur (over 3-5 jaar) wel gezinsuitbreiding en hebben hier wel rekening mee gehouden tijdens onze zoektocht. We denken ook zeker 15 jaar te kunnen blijven wonen in deze woning, misschien nog wel langer :)

Je zou eens een makelaar kunnen bellen om te polsen hoe de markt is? Niet allemaal zijn ze happig om dit soort info te geven, maar ik heb er zelf een paar gebeld en die konden wel aangeven welk segment populair was en welke wat minder, zo ook met wijken.

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 10:44

Narya schreef:

Wat stom! Volgende keer dus meteen bellen, ondanks je twijfels.

Wij hebben in principe ook een woning gekocht in een wat 'slechtere' wijk. Relatief veel sociale huur en echt multicultureel. Echter wordt de wijk blok voor blok opgeknapt en hebben ze in 2013 de halve wijk platgegooid om nieuw te bouwen. Ons huis is één van die nieuwe woningen. Tegenover onze woning staat nog wel een blokje typische jaren 60 woningen en wij verwachten dat die op termijn ook wel voor de vlakte zullen gaan. Kennissen hebben in dezelfde wijk gewoond, 20 jaar geleden, en geven aan dat het wel echt verbeterd is sinds die tijd. En het is maar 10 minuten fietsen naar het centrum.

We hebben ook gekeken naar de 'betere' wijk, waar op elke oprit een Tesla en een Mini Cooper stonden, maar voelden ons daar ook niet 100% thuis. En het was 25 minuten fietsen naar het centrum/station. Aangezien ik bij NS werk is het wel praktisch om in de buurt van het station te wonen.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 11:29

Narya schreef:
ChantalSmook schreef:

Ja, klopt helemaal wat je zegt hoor. Op een eenpersoonsbudget moet je helaas geven en nemen, zo groot is de zak geld ook weer niet. Ik heb liever een huis dat aan mijn eisen voldoet op kruipafstand van het belangrijkste station van de stad dan een appartementje in een betere wijk een half uur verderop, maar mijn ouders vinden andere dingen weer belangrijk.. zij zien liever iets kleiners in die betere wijk, omdat dat een betere investering zou zijn. Daar hebben ze ook wel een punt hoor, en uiteraard zou ik ook liever in een iets betere wijk wonen.. maar aan de andere kant woon ik nu in een nog ergere probleemwijk, maar daar heb ik ook geen last van. Er is geen jarenplan of gezinsuitbreiding, dus dat is niet aan de orde.. maar kinderen zou ik ook niet persé hier laten opgroeien. Nou ja, we wachten af.. er komt vast nog wel iets anders voorbij met stoomcabine, ik heb nog minimaal een jaar de tijd :')

Uiteindelijk moet jij er gaan wonen en is jouw wens dus belangrijker dan die van je ouders. Ik snap ze hoor, maar het is jouw huis, en jouw geld :)

@Caaroo: Hebben jullie een aankoopmakelaar die jullie kan helpen hierbij?

Poos geleden hier gevraagd over een situatie met een huis waar wij op hadden geboden, inmiddels is dit ons huis :D We krijgen 2 september de sleutel daar de verkopers van het nieuwe huis van onze verkoopster op een nieuwbouwwoning wachten. Ontzettend blij mee! 1e bezichtiging en meteen raak. Hoofdstad Flevoland trouwens. Wij hadden liever 'het slechtste huis in de beste wijk dan het beste huis in de slechtste wijk' zeg maar, de wijk kun je niet veranderen, het huis wel. Uiteindelijk een prachtig huis, goed onderhouden alleen zijn keuken en badkamer erg oud (nog in goede staat, maar moet er toch wel uit voor ons), veel kunststof kozijnen al, ideaal. Keuring is hij ook goed door gekomen gelukkig. Huis voldeed aan al onze wensen, incl degene die we niet wisten tot we het daar zagen haha

Caaroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 11:36

CCCCC schreef:
Ik denk dat je voor jezelf moet bedenken hoe jij jouw leven ziet over 5-10 jaar. Wij wonen nu in een appartement, maar zagen onszelf hier niet lang wonen. We willen op den duur (over 3-5 jaar) wel gezinsuitbreiding en hebben hier wel rekening mee gehouden tijdens onze zoektocht. We denken ook zeker 15 jaar te kunnen blijven wonen in deze woning, misschien nog wel langer :)

Je zou eens een makelaar kunnen bellen om te polsen hoe de markt is? Niet allemaal zijn ze happig om dit soort info te geven, maar ik heb er zelf een paar gebeld en die konden wel aangeven welk segment populair was en welke wat minder, zo ook met wijken.

Dit is het inderdaad ook. Het appartement is ruim 20m2 groter dan de woning, maar heeft minder kamers en we willen uiteindelijk ook graag (buiten)katten :+ We gaan gewoon kijken, ben benieuwd.

We hebben geen aankoopmakelaar trouwens. Op dit moment vind ik dat zonde van m'n geld. Maar dat kan nog veranderen :D De twee woningen waar we gaan kijken liggen ook net iets buiten ons zoekgebied, bij alles wat er wel binnen ligt kunnen we zelf een prima inschatting maken.

En Narya, dat is balen!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 11:43

Mer1980 schreef:
Ik vond het ook heel raar om zo'n PB te krijgen. Moet ik het huis maar goedkoper aanbieden omdat iemand anders het niet waard vindt? Tsja beetje omgekeerde wereld. Overigens bepaalde ik niet de prijs, dat was aan mijn vader, zijn broer en zus en de makelaar. Ik had er niets over te zeggen hoor.

Huh wat gek zo’n PB, de prijs van een huis wordt bepaald door de markt en wat de kopers ervoor geven. Dus ook niet door je vader en de makelaar :P het is maar net wat de markt doet.
Ze hadden het onder de verwachte verkoopprijs in de markt kunnen zetten, maar dan nog krijg je veel hogere biedingen.
De markt is nu goed om te verkopen en als je een huis in regio Utrecht hebt, heb je gewoon goud. Een mooie oudedagsvoorziening voor je vader ;)

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 12:52

ChantalSmook schreef:
Renske de keuze van vragprijsof overbieden... geheel afhankelijk ook van de regio en hoe huizen daar verkocht worden. Heb je daar een beetje zicht op?

Huizen zijn hier zo weg, en veel voor vraagprijs of meer dan vraagprijs.
Als je een huis ziet wat leuk is moet je meteen stappen zetten anders ben je al te laat. :=
Je kan er niet even een weekje over nadenken na een bezichtiging. :+

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 13:14

Nee dat is volgens mij nergens in Nederland meer het geval. Wij hadden 24u om te beslissen of we een bod wilden doen :+

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 13:55

Wij hebben waarschijnlijk komende week al iemand die naar ons huis komt kijken.
Staat nog niet officieel in de verkoop. Ik hoop dat het wat wordt, scheelt een hoop aan bezichtigingen. :))

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 15:56

Narya schreef:

Dat is volgens mij wel een beetje de tendens van deze tijd :')

Ik heb nu de neiging om iedere dag op funda te kijken :')

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 16:12

Haha, neiging is niet genoeg als je ooit wil verhuizen :')

Al zijn er vandaag wel een hoop nieuwe huizen bijgekomen, maar liefst 10 stuks met tuin of dakterras. Voor de rest is het niet helemaal wat ik zoek of boven budget, maar het geeft de burger moed :))

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 16:14

Het is meer dat ik het leuk vind om in een keer een heleboel nieuwe huizen te zien _O-

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 17:27

Ik kijk dagelijks op Funda wat er bij komt hier in de regio. :))
Als ik dat niet doe loop ik huizen mis. :')

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 17:28

Renske_W schreef:
Wij hebben waarschijnlijk komende week al iemand die naar ons huis komt kijken.
Staat nog niet officieel in de verkoop. Ik hoop dat het wat wordt, scheelt een hoop aan bezichtigingen. :))

Spannend! Veel succes vast :)

Fleur_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 17:38

Ik kan hier inmiddels melden dat wij ook een huis hebben gekocht *\o/* *\o/*
Regio Utrecht, dus het was lekker competitief, maar uiteindelijk hebben wij het winnende bod gedaan.
Onze financieel adviseur was ook erg verbaasd dat het ons is gelukt zonder aankoopmakelaar.
Bouwkundige keuring en taxatie zijn gedaan. Aanvraag ligt nu bij de bank.
Als alles goed gaat hebben we zelfs over iets meer dan een maand de sleutels al :=

Bouwkundige keuring bleef onder bedrag wat wij als ontbindende voorwaarde op hadden laten nemen, maar ik ben wel benieuwd wat nou eigenlijk normaal is? Er waren een hele hoop dingen in orde, en een hele hoop (voornamelijk kleine, maar ook een aantal grotere) dingen niet in orde.

Tijdens onze zoektocht kreeg ik elke nacht een mail van Funda met de nieuwe huizen en ik volg alle makelaars hier uit te omgeving op Facebook. Die plaatsen vaak een dag voor het op Funda gaat al wat over het huis op Facebook en dan kan je al bellen om een bezichtiging in te bellen. Dat is wel nodig in deze markt, anders vis je vaak achter het net.

Zou wel fijn voor jullie zijn, Renske, als het lukt zonder heel veel bezichtigingen in te (laten) plannen! Veel succes voor jullie!

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 17:52

Gefeliciteerd Fleur_laura! *\o/*

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 18:07

Gefeliciteerd! Ik ben natuurlijk wel heel nieuwsgierig nu naar jullie nieuwe stekje Fleur_Laura. :)

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 18:21

Narya schreef:

Je ouders hebben inderdaad een punt, al is je gevoel erbij ook heel belangrijk.
Jij moet er uiteindelijk wonen :) En dat ervaar je zelf het beste.
In mijn zoektocht dacht ik dat ik het moeilijk zou worden in het dorp/gemeente van mijn keuze en keek ik ook verder, en bij een bezichtiging voelde ik dan aan of ik daar inderdaad zou willen wonen.
Mijn ouders vonden dat ik die andere dorpen niet eens hoefde te proberen.
Uiteindelijk hebben ze gelijk gekregen en heb ik toch een huis gevonden in het dorp naar mijn keuze :)
Maar het was toch fijn om dit zelf ook te ervaren.

Fleur_laura gefeliciteerd!
Over de bouwkundige keuring; bij mij gaven ze aan dat het vrij normaal was voor de leeftijd van mijn huis, maar dat was een persoonlijke mening denk ik, niet officieel.
Bij jou hebben ze daar dus niks over gezegd?

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 18:31

Fleur wij hebben de keuring voor tekenen gedaan. Het voordeel van fe stille verkoop. Ben wel benieuwd wat ze verwachten aan directe kosten en over 1 a 2 jaar bij jou? Wat als je als ontbindend opgegeven?

Het is overigens de duurste prijs als je het laat doen. Als je zelf gaat schilderen bijvoorbeeld of dit uit handen geeft is nogal een verschil. Hier wel blij met de keuring. Zo was het advies om aan een kant van het dakkapel lood te verlengen ivm kans op lekkage met stuifsneeuw. Daar zou ik zonder niet op zijn gekomen.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 19:07

Gefeliciteerd met jullie aankoop Fleur! En goede tip om alvast makelaars te gaan volgen, dat doe ik nu nog niet :D

Temeraire schreef:
Narya schreef:

Je ouders hebben inderdaad een punt, al is je gevoel erbij ook heel belangrijk.
Jij moet er uiteindelijk wonen :) En dat ervaar je zelf het beste.
In mijn zoektocht dacht ik dat ik het moeilijk zou worden in het dorp/gemeente van mijn keuze en keek ik ook verder, en bij een bezichtiging voelde ik dan aan of ik daar inderdaad zou willen wonen.
Mijn ouders vonden dat ik die andere dorpen niet eens hoefde te proberen.
Uiteindelijk hebben ze gelijk gekregen en heb ik toch een huis gevonden in het dorp naar mijn keuze :)
Maar het was toch fijn om dit zelf ook te ervaren.

Ik vind de goedkeuring van mijn ouders wel redelijk belangrijk, want ondanks dat het mijn huis en mijn geld is heb ik nog nooit eerder een huis gekocht, en ik kijk met een compleet andere bril naar zo'n huis natuurlijk. Ik vind zo'n jaren 30 huis waanzinnig schattig en ik zie mijzelf daar al helemaal wonen, zij staan daar wat nuchterder in, met minder gevoel en meer met het oog op de toekomst. Al zijn ze het ook niet met elkaar eens qua budget, mijn vader denkt dat ik best twee keer zoveel kan uitgeven als dat mijn moeder verantwoord vind _O-

Wel fijn dat jij uiteindelijk in je dorp van je keuze terecht kon! Heb je lang moeten zoeken?