Kamerplanten asiel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Macs

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 22:52

Bonsais zijn echt een vak apart volgens mij haha. Ik weet daar O,0 van :=

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 22:59

Haha tessyke, is het zo erg %)
Ik heb volgens mij niks bijzonders met mijn drama bonsai gedaan. Moet ik die dooie takjes eraf snoeien of juist niet?

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 09:38

Ik zou ze niet snoeien, pas als hij terug blaadjes heeft kan je zien welke takjes echt niets meer doen. :j

Teveel water, hitte, plaatsverandering, weinig water,...
Allemaal dingen waar ze tilt van slaan, daarom hou ik ook wel zo van ficussen :=
Hier mijn sprookjesBOOM van meer dan 3j en winterboom van nog geen jaartje oud.
Blijven altijd op hun plaats staan tenzij het 50 graden in mijn veranda is...
Afbeelding

Ik heb ze zelfs nog niet overgepot op al die tijd, nog steeds in het originele potje _O-

emilie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 11:40

Ik wacht met smart op trossen bananen en een boom van 3 meter :j

Hebben jullie al succesvol monstera's gestekt? De monstera die ik kreeg heeft niet zo'n mooie vorm en mega lange luchtwortels en ik weet niet zo goed wat ik er mee moet... Vind het wel een toffe plant.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 11:45

Oh Air, dat Orbi blad <3

emilie schreef:
Hebben jullie al succesvol monstera's gestekt? De monstera die ik kreeg heeft niet zo'n mooie vorm en mega lange luchtwortels en ik weet niet zo goed wat ik er mee moet... Vind het wel een toffe plant.

Ja, dat gaat prima :j

Ik snoei sowieso alles wat me niet aanstaat. Ik heb gisteren mijn Philo scandens Brasil van meer dan een meter lang gekortwiekt omdat ie wat blad had verloren en ik 'm niet mooi meer vond :')

Heb nu 10 stekjes ofzo, dus straks weer een hele plant erbij, of mooi wat ruilmateriaal.

emilie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 11:55

Dat is ook een mooie plant (lang leve google) ik denk dat ik er familie van heb... Ik ga me eens verdiepen in het stekken van de monstera en die jij noemt (ik denk dat ik er familie van heb, maar dan met groene blaadjes).

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 13:18

Dank voor de tips, ik ga het even afwachten...

Ik heb hier ook een rare orchidee. Ik ben dol op orchideeën en het lukt over het algemeen ook goed met ze, maar dit heb ik nog nooit meegemaakt.
Ik heb er 1, die constant doorbloeit :j , als de bloemen afvallen maakt ie gelijk een nieuwe tak en op de andere tak waar die al een paar maanden op bloeide heeft ie nu nog meer knoppen gemaakt! Ik vind het heel bijzonder en heb het bij mijn andere orchideeën nooit gehad, die bloeien gewoon volgens het boekje :o

Kijk , de meeste rechtse bloem is uitgebloeid, maar op dezelfde tak zijn dus onlangs nieuwe knoppen ontstaan.
Afbeelding

Hier de nieuwe tak, die binnen enkele weken ontstond nadat de vorige verdord was.

Heb ik hier nu iets heel bijzonders of gebeurt dit weleens vaker?
Afbeelding

xDeena_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 15:52

Hoooi!

Dit is een soort kamerplanten topic toch? Het werd me niet helemaal duidelijk uit de eerste post en heb even geen tijd om alle 220 pagina's door te scrollen :P Ik zou namelijk graag gezellig mee willen kletsen. *\o/*

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 17:02

emilie schreef:

Mijn Monstera was ook niet mooi meer. Nadat mijn partner meerdere malen had gedreigd ‘m weg te gooien heb ik ‘m gesnoeid. En ik heb nu een vaas vol met allemaal stekjes. Er komen zelfs al nieuwe bladeren aan.

Voor en na:
Afbeelding

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 18:08

Ik voel me echt een digibeet, maar hoe maken jullie van die overzichtsfoto's? :+

Tessyke, wat een grote ficus!

Emilie, ik ook :))

Anna79, een continu bloeiende orchidee?! Ik vind dat echt een van de lastigste planten. Dat rode blad herken ik verder niet helaas.

xDeena, welkom! :D Succes met teruglezen haha, ik zou het zelf bij de laatste 2 pagina's laten en je best doen het topic een beetje bij te houden. Dat is al moeilijk zat!

Puera, Wat ontzettend leuk die monstera in een vaas! Snap wel dat je vriend hem in zijn vorige staat weg wilde gooien := Hoe lang staat hij nou zo? Zou gaaf zijn als je straks een grote monstera plant op water hebt staan.

Hier nog een paar foto's van mijn nieuwe bladeren en mijn blije lepelplant :+:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mijn varen vind ik alleen onmogelijk gelukkig te houden -O-. Ik gaf hem iedere dag een beetje water en nevel, daar leek hij van op te knappen maar nu worden de blaadjes weer zielig. Wat wilt ie denken jullie? (ik heb ook nog steeds geen pot en plaats voor hem, misschien dat hij me dat kwalijk neemt :'))
Afbeelding

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 18:14

Hoe staat ie?
Varens houden van licht vochtige grond en een half schaduw plek

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 18:14

xDeena_ schreef:
Hoooi!

Dit is een soort kamerplanten topic toch? Het werd me niet helemaal duidelijk uit de eerste post en heb even geen tijd om alle 220 pagina's door te scrollen :P Ik zou namelijk graag gezellig mee willen kletsen. *\o/*

Tuurlijk! Welkom

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 18:29

Mijn varen staat in de badkamer met paar uur middagzon. En om de 2 dagen krijgt ie 2 glazen water. Maar het vochtige badkamer klimaat vinden ze wel heel fijn.

Dus later moet ik een badkamer met raam voor de varens 8)7

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 18:57

Mijn varen staat in indirect licht en krijgt geen direct zonlicht, ik sproei hem dagelijks en zorg dat de grond vochtig blijft, hij vindt het fijn op zijn plekje :).

Ik denk dat je daar wat mee kunt, varens houden niet van direct zonlicht en vooral de middagzon is warm en fel, dus wellicht verplaatsen naar een plek met indirect licht?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 19:07

Varens heb ik me nog niet aan gewaagd. Dus daar kan ik weinig over zeggen.

Hoe snel kunnen wortels groeien. Ik had nog niet voor alle kneusjes goeie potten gekocht/gemaakt dus 3 staan er nog in de kweekpot. Ik had een pot gemaakt en wilde de gene met de grootste wortels vast over poten. Schrok me rot toen ik de plant op tilde. Heb de pot heel voorzichtig los moeten knippen.

Afbeelding

Afbeelding

En de baby's van de pannenkoek gehaald. Staan ze zo goed? Ik heb nog nooit gestekt :o
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door capopjekop op 15-05-20 19:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 19:08

xIrlijn schreef:
Ik voel me echt een digibeet, maar hoe maken jullie van die overzichtsfoto's? :+
Puera, Wat ontzettend leuk die monstera in een vaas! Snap wel dat je vriend hem in zijn vorige staat weg wilde gooien := Hoe lang staat hij nou zo? Zou gaaf zijn als je straks een grote monstera plant op water hebt staan.

Mooie nieuwe bladeren aan je plant! :+:

Varens kunnen lastig zijn. De enige die het bij mij goed doet, zit in een ecosysteemdingespot. := Wij hebben vloerverwarming en mechanische ventilatie dus een vrij lage luchtvochtigheid. Varens worden. Niet blij van ons huis.

Die overzichtfoto heb ik met een applicatie gemaakt, anders had ik een veel te grote post.

De Monsterastekken staan nu zo’n drie maanden in die vaas. Ben er nog niet uit wat ik ermee ga doen. Misschien dat ik nog wel zo’n kunststof pot op ga snorren, en dan een aantal stekken bij elkaar erin. Misschien kan ik nog anderen er blij mee maken alleen zijn ze niet zo heel speciaal.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 21:49

Wat een hoop mooie plantjes komen er weer voorbij!

Volgens mij gaan je pannenkoekjes goed zo hoor!

Ik heb gisteren bij de action 2 keukenkastjes gekocht en über leuke snoezige mini snoeppotjes gekocht om plantjes in te stekken <3
En de bordjes die er achter staan komen er ook vandaan
Afbeelding
Gaat om de linket potjes

xJennifx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 21:56

idylle schreef:
Wat een hoop mooie plantjes komen er weer voorbij!

Volgens mij gaan je pannenkoekjes goed zo hoor!

Ik heb gisteren bij de action 2 keukenkastjes gekocht en über leuke snoezige mini snoeppotjes gekocht om plantjes in te stekken <3
En de bordjes die er achter staan komen er ook vandaan
[ [url=m/WfFu2t.jpg]Afbeelding[/url] ]
Gaat om de linket potjes

Staat heel leuk zo! Leuk idee ook!

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 22:23

Capopjekop: die was heel erg toe aan een grotere pot! Je stekjes lijken me goed staan zo hoor :)

Idylle, wat ontzettend leuk <3

Bedankt voor het meedenken allemaal! Ik zal even op iedereen reageren.

Mossel schreef:
Hoe staat ie?
Varens houden van licht vochtige grond en een half schaduw plek

Hij staat nu onder een raam op het noorden. Ben eerder bang dat hij daar te weinig dan te veel zon krijgt..

idinn schreef:
Mijn varen staat in de badkamer met paar uur middagzon. En om de 2 dagen krijgt ie 2 glazen water. Maar het vochtige badkamer klimaat vinden ze wel heel fijn.

Dus later moet ik een badkamer met raam voor de varens 8)7

Onze badkamer heeft geen ramen -O- Dat komt ook op mijn wensenlijstje haha! 2 glazen water is fors. Is dan de hele kluit doordrenkt zegmaar?

_San87_ schreef:
Mijn varen staat in indirect licht en krijgt geen direct zonlicht, ik sproei hem dagelijks en zorg dat de grond vochtig blijft, hij vindt het fijn op zijn plekje :).

Ik denk dat je daar wat mee kunt, varens houden niet van direct zonlicht en vooral de middagzon is warm en fel, dus wellicht verplaatsen naar een plek met indirect licht?

Ik las op internet juist weer dat dagelijks sproeien niet goed is, maar dan ga ik dat toch weer oppakken want hij leek er wel blij mee! Ik wil hem zo graag in mijn slaapkamer hebben staan, maar zal voor de vergelijking hem eens op een plek met nog minder direct zonlicht, en anders gaat hij naar de kamer op het zuiden in indirect zonlicht.

Puera schreef:
xIrlijn schreef:

Mooie nieuwe bladeren aan je plant! :+:

Varens kunnen lastig zijn. De enige die het bij mij goed doet, zit in een ecosysteemdingespot. := Wij hebben vloerverwarming en mechanische ventilatie dus een vrij lage luchtvochtigheid. Varens worden. Niet blij van ons huis.

Die overzichtfoto heb ik met een applicatie gemaakt, anders had ik een veel te grote post.

De Monsterastekken staan nu zo’n drie maanden in die vaas. Ben er nog niet uit wat ik ermee ga doen. Misschien dat ik nog wel zo’n kunststof pot op ga snorren, en dan een aantal stekken bij elkaar erin. Misschien kan ik nog anderen er blij mee maken alleen zijn ze niet zo heel speciaal.

Dankjewel :D Haha verdorie, ik vind ze zo leuk dat ik ze ook in het echt wil kunnen houden haha. De monsterstekken dan toch weer in de potgrond? En een normale monsteraplant is toch ook al gaaf. Als verjaardagscadeautje ofzo :)) Ik ga ook eens op zoek naar zo'n app trouwens, handig!

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 22:31

Te weinig kan bijna niet aangezien een varen een schaduwplant is.

xDeena_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 23:08

Ik heb vanaf pagina 200 teruggelezen, maar ga natuurlijk niet overal op reageren. Wel leuk om zo jullie en je plantjes alvast een beetje te leren kennen. Denk dat ik nog veel van iedereens kennis hier kan leren.

Gezellig! Ik zal jullie binnenkort wel even uitgebreid voorstellen aan mijn collectie. Het begon van de winter met een monstera en een pannekoekplantje, dat is langzaam wat uitgebreid tot ook ik (en mijn moeder) de kneusjesbox ontdekten. Daarna nog wat losse plantjes gehaald en nu heb ik er 19 staan hahaha. Oeps! Zie hier alle plantjes die graag een hoge luchtvochtigheid hebben in het bad staan voor de wekelijkse sproeibeurt (ik heb nog geen humidifier dus dit is even tijdelijk de oplossing) hahaha. Ik heb ook nog een Yucca en wat cactusjes/vetplantjes die het natuurlijk prima doen met droge lucht, dus die hoeven gelukkig niet :D

Afbeelding

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 23:24

Anna79: ach orchideeën, ik heb er een haat-liefde relatie mee maar ze leven nog...
Vreemd dat de jouwe in bloei blijft staan.
Hier is 1 net uitgebloeid, 3 zijn vergeten iets te doen en de andere 2 zijn nog bezig.

Welkom xDeena_ *\o/*
Leuke verzameling heb je!

Puera: op water is zijn ze wel heel mooi :+:

xIrlijn: leuke blaadjes! :+:
bluh varens, veel geluk ermee :')

capopjekop: ik duw zo'n wortels door het gat en als ze te groot zijn knip ik ze af O:)
Je pannekoekjes staan goed hoor :D

Puera: met welke app maak je zoiets? O:)

idylle: aah jou setup :+: :+:

Morgen weer naar het tuincentrum *\o/* *\o/*
Ik heb vandaag heel braaf 3 plantjes aan de buurman gegeven die me toch niet zo lagen en nu heb ik een excuus/plaats om wat mee te brengen ~~}> ~~}>
Ik wil een bananenplant en nog een leuk hebbeding! :))

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 00:21

Al die plantjes in bad <3 Dat is in korte tijd een behoorlijke collectie!

Mossel, dit was even de bevestiging die ik nodig had. Dan wordt het eerst nog verder weg van het raam en eens kijken of hij het daar beter op doet :)

Tessyke, bedankt! Ben benieuwd waar je morgen mee thuiskomt :D Als je in lijn van dit topic blijft wordt het een kar vol _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 07:53

Mag ik jullie iets vragen?
Mijn mooie grote vetplant is gisteravond na een valpartij een kneusje geworden %) -O-

Bladeren zijn denk ik alleen te stekken als je ze bij de basis los haalt?
Ik ben benieuwd of het een kans van slagen heeft als ik het doorbroken stuk compleet lossnij en ga stekken.
Afbeelding

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 10:33

Sorry, een beetje druk geweest := ik ga vanmiddag lekker bijlezen!