Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Malenka

Berichten: 7627
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 23:06

Ontzettend gaaf!

Tips...
Deel je terrein in zones in en plaats daar in de verschillende functies.

Zone 1 is voor intensief (dagelijks) gebruik. Zo dicht mogelijk bij je leefruimtes. Zone 2 voor minder intensief gebruik (bijvoorbeeld elke paar dagen). Zone 3 voor niet intensief (wekelijks) en zone 4 voor sporadisch.

In zone 1 zet je bijvoorbeeld je terras en de kruidentuin, in zone 2 de groenten, zone 3 is een boomgaard op een groot terrein of bijvoorbeeld de containers in een kleinere tuin. In zone 4 een weiland. Natuurlijk kan dat verschillen per gebruiksdoel en grootte.

Bedenk ook wat je looproutes zijn en wat je daar wil zien. Is het bijvoorbeeld handig om van je wandeling van de auto naar de deur door je groentetuin te lopen zodat je kunt zien wat er geoogst kan worden? Of loop je graag met je hand door de lavendel omdat het je ontspand?

Maak ook van tevoren eens een collage of pinterest bord om te zien wat je graag wil in een tuin.

En kijk of je de dingen die je plaatst meerdere functies kunt geven. Als voorbeeld: je kunt een groene sierplant tegen een muur laten groeien. Maar je kunt ook de keuze maken voor een vruchtdragende plant zoals druif. En de rand van een plantenbak kun je op de breedte en hoogte maken zodat je er fijn op kunt zitten.

Ceetje_bokt
Berichten: 5199
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 07:11

Flinke klus 4000 m2, ik vind onze uitbreiding van 240 (-40 want die is voor de kippen) al een opgave. Ben benieuwd.

conejo

Berichten: 1413
Geregistreerd: 07-03-06
Woonplaats: Bennekom

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 11:00

Bedankt voor de tips en ervaring gaan ze mee nemen.

Inrichting tuin ben ik niet zo goed in. Is voor ons gedaan door een bekende en deel gebruik gemaakt van hoe de tuin was.

Sinds een tijdje staan de hortensia's in bloei en wat zijn ze mooi. Hebben ze nu ondersteunt zodat ze wat meer omhoog staan. Gingen beina plat groeien.

Hier wat foto's eindelijk aan gedacht hier foto's van te maken.

Afbeelding
Afbeelding

Westernfreak

Berichten: 5498
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 11:24

Bij ons is de buxus 'een beetje' gehavend door de droogte.

Zal dit nog bijtrekken?

Afbeelding

Dorus

Berichten: 13262
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 12:00

Westernfreak schreef:
Bij ons is de buxus 'een beetje' gehavend door de droogte.

Zal dit nog bijtrekken?

[ [url=m/972RZD.jpg]Afbeelding[/url] ]

Kijk eens onder de bruine bladeren. Onze buurvrouw stond op het punt ze eruit te trekken, maar toen bleek dat onder de bruine bladeren weer jonge groene blaadjes aan het groeien waren. Ze hebben toen met een handveger al het bruine blad eraf geborsteld om het nieuwe blad ruimte te geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 12:06

Hier was ook het een en ander op sterven na dood maar het is weer tot leven gekomen. Zo is mn passiebloem alweer de lucht in geschoten en kreeg de eucalyptus echt een belachelijke groeispurt :')
Die hebben we overigens helemaal terug gesnoeid, omdat ie simpelweg echt te groot werd := En nu gebruiken we het groen voor onze bruiloft van vrijdag :)

Afbeelding

Ceetje_bokt
Berichten: 5199
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 12:23

Alvast veel plezier en geluk vrijdag Joolien!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 12:27

Onze heg ziet er ook niet uit (net als de rest van de voortuin :') ) .. maar ga vandaag eens onder de bruine blaadjes spieken.

Afbeelding

Links in de tuin staan aardbeien (en onkruid). Rechts rucola en kropsla, maar door de hitte is het weinig geworden. Herkende het pas als niet-onkruid toen het ging bloeien als miniplantjes..

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78617
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 12:39

Kan ook zijn dat die mot erin zit.

Kaka

Berichten: 4826
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 12:46

Fijne dag gewenst vrijdag Joolien.

Ik moet plots weer wekelijks gras maaien, hele zomer mss 3 x gedaan.

Prairy
Berichten: 9219
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 13:04

Neonlight schreef:
Kan ook zijn dat die mot erin zit.


Wilde ik ook zeggen, dit bruine zie je vaak als de buxusmot erin gezeten heeft.

Joolien, fijne dag! Eucalyptus is mooi spul om mee aan te kleden :)

Morganlefay

Berichten: 8721
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 13:09


Dorus

Berichten: 13262
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 13:14

Prairy schreef:
Neonlight schreef:
Kan ook zijn dat die mot erin zit.


Wilde ik ook zeggen, dit bruine zie je vaak als de buxusmot erin gezeten heeft.

De buurvrouw had inderdaad ook last gehad van buxus mot :j Maar toch her en der nieuwe groene blaadjes onder al dat bruin.

Prairy
Berichten: 9219
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 13:23

Wie weet, is er dan nog hoop :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 13:45

Morganlefay schreef:
Er zijn een aantal plagen mbt buxussen. De buxus mot, droogte, natte voeten of een combi van buxus mot met buxus schimmel. Wat betreft de schimmel is het echt einde oefening.
https://mecklenfeldtuinen.nl/buxusziekt ... symptomen/

Onze Buxus heeft ook met met mot idd. Helemaal wit is ie := Was een tijd terug al zo, maar toen kwam ie weer bij. Maar nu is ie weer wit :P

Morganlefay

Berichten: 8721
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 16:37

Ja en of je nu in (Nat)Nederland of (Drizzy)Engeland woont O:) . Antwoord is hetzelfde, rooien die hap en NIET in de groenton maar in de grijze. Anders blijft de schimmel terugkomen.

Westernfreak

Berichten: 5498
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 07:51

Morganlefay schreef:
Er zijn een aantal plagen mbt buxussen. De buxus mot, droogte, natte voeten of een combi van buxus mot met buxus schimmel. Wat betreft de schimmel is het echt einde oefening.
https://mecklenfeldtuinen.nl/buxusziekt ... symptomen/


Er zitten zwarte stipjes op de bruine bladeren. Dat zal wel einde oefening zijn dan.

Bismarck

Berichten: 1815
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: Achterhoek

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 08:59

Hebben jullie misschien een idee voor een plant waar je overheen kan lopen? Onze overkapping is bijna klaar en we gaan aan de achterkant een regenton en de kruiwagen neerzetten. We hebben achter de overkapping wel tegels maar ernaast niet en ik wil daar eigenlijk ook geen gras dus ik dacht aan een sterke plant waar je overheen kan lopen. Er komt een kraantje voor de regenton in de overkapping dus ik hoef niet dagelijks aan de achterkant te zijn.

Kaka

Berichten: 4826
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 09:09

Kruiptijm, loopkamille of een bloemenmengsel met wilde klaver.

yvetjes

Berichten: 921
Geregistreerd: 18-03-07
Woonplaats: Hoogland

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 18:03

Loopkamille idd of maagdenpalm?

Ceetje_bokt
Berichten: 5199
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 19:03

Kruiptijm! Wil ik ook gaan gebruiken in de tuin. En maagdenpalm, maar kan je daarop lopen?

Dorus

Berichten: 13262
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 19:33

Hoe verhoud zo’n overloopbare plant zich tot gras qua onderhoud? Ik zie daar in mijn droomtuin ook nog wel een plek voor <3

x_Jeanine_xJarig

Berichten: 9103
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 13:45

Afbeelding

Afbeelding


Tuin is zo goed als winterklaar.
Alleen tuinsets nog afdekken :)

Ook 2 bomen omgezaagd :o
Daar komen 2 nieuwe dakplataan bomen. Hier stond een soort dakplataan van olijf-wilg achtig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 23:04

Wij zijn hier druk met voorbereidingen voor een groot stuk nieuwe border in de tuin. Er ligt nu worteldoek en steentjes op een soort driehoek vormig stuk van zo'n ik denk 7 meter diep en op zijn breedst 5 meter denk ik. De punt van de driehoek is achterin en de brede kant voorin langs de tegels. Het gehele stuk willen we vol met bloemen en planten die aantrekkelijk zijn voor bijen en vlinder. Opbouwend van hoog achterin de punt (Denk voor daar aan paar vlinderstruiken) en dan steeds wat lager gewas richting de voorkant. Ik ben op zoek naar tips voor bloemen en planten. Wat zijn de must haves om de bijen blij te maken?

Prairy
Berichten: 9219
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 17:39

Schopje omhoog :)

Ik ben gisteren bezig geweest met de opzet van ons voedselbos in de weide. We hebben een leuke subsidie gekregen van de Provincie en gaan volgend najaar starten met planten. Dit stuk wat je nu ziet, is een deel van de weide, het is ongeveer 8.000m2, en dan reken ik het bos, in het midden onderin, even niet mee. Dat staat er nu al en zal ik geleidelijk gaan vervangen door meer loofbomen en minder grove dennen.

De bovenste foto is de schets waarmee we de aanvraag gedaan hebben. Op zich om mee te starten een prima ontwerp, maar ik wil graag iets meer parkachtigs hebben, dus wat meer rondere vormen.

Ons huis ligt helemaal aan de rechterkant (en staat niet op de plaatjes), vandaar dat ik wat meer achterin (links dus) vol getekend heb, zodat je vanaf het huis verder weg kunt blijven kijken. Er worden vooral eetbare planten/bomen gezet, en inheemse planten en speciale bijen/vlinder/insectenplanten. Dat moet ik nog allemaal uitzoeken. Aan de linkerzijde een grote struweelhaag die daarna slingerend rondom de bomen naar de rechterkant gaat, waar hij overgaat in een fruitstruikenhaag.

Over de poel (die is ongeveer 300m2 en moet nog uitgediept worden) komt een soort brug. De grond die uit de poel komt, zal als een soort dijk aan de zuidkant terug gelegd worden zodat je daar warmteminnende bomen zoals perzik, vijgen en amandelen kunt zetten (was een leuke tip tijdens een cursus).

Verder zijn er een aantal groene rondjes te zien, dit wordt het golfparcours van mijn man :+

Wat vinden jullie ervan? Ik gebruik nu garDsign, de gratis versie. Dit is eigenlijk voor tuintjes van maximaal 25x35 meter... Heeft iemand tips voor andere programma's? Behalve Sketch Up, daar kan ik maar geen vriendjes mee worden...


Afbeelding

Afbeelding