Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 14:32

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 14:36

Ik denk dat jij me/het niet snapt, Cer.

Beroepsbevolking is niets anders dan een verzamelnaam voor de populatie tussen 15 en 75 jaar die kan werken en of werkzaam is of niet werkzaam is. Alle beroepsgroepen zijn daarbij inbegrepen.
Een ander antwoord op je vraag is helemaal niet te geven.

Je kunt niet stellen dat mensen die in een beroepsgroep werken waarbij internet geen dagelijks gebruik is, zich niet of veel minder goed kunnen redden met internet. Inmiddels is internet al zo'n gemeengoed geworden dat je van iemand van pak em beet 50 jaar oud echt wel kunt verwachten dat die zich volledig met internet kan redden. Ook de stratenmaker, de kok en de schoenverkoper wel.
Laatst bijgewerkt door Dees op 06-01-23 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 14:39

Citaat:
Er zullen altijd zwakkeren in onze samenleving zijn, maar van de hedendaagse beroepsbevolking mag je inmiddels wel verwachten dat ze met internet om kunnen gaan.

Dus jij zegt dat je van iedereen tussen de 15 en de 75 jaar mag verwachten dat ze digitaal kunnen werken.

Ik denk niet dat dat helemaal klopt... Althans, ik ken er wel die in die groep vallen, die niet digitaal kunnen werken... of ja, dat zijn dan denk die zwakkeren die jij bedoelt.. ?

Daarnaast vind ik 'digitaal' werken weer anders als het begrijpen van de kleine lettertjes van een energiecontract, bijvoorbeeld..
Plus alle aps, wachtwoorden en autorisatiedingen die er tegenwoordig bijhoren (DigiD op een oudere telefoon, zonder nfc lezer ofzo ik noem een dwarstraat)
Laatst bijgewerkt door Cer op 06-01-23 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 14:43

Cer schreef:
Dus jij zegt dat je van iedereen tussen de 15 en de 75 jaar mag verwachten dat ze digitaal kunnen werken.

Ik denk niet dat dat helemaal klopt... Althans, ik ken er wel die in die groep vallen, die niet digitaal kunnen werken...

Ik zeg dat VERREWEG DE MEERDERHEID van iedereen tussen de 15 en 75 jaar zich inderdaad digitaal kan redden.
En het mag zeer zeker wel verwacht worden. Sterker nog, de overheid en bedrijven verwachten dat inmiddels ook van hun burgers en klanten.

De tijd dat oude opaatjes hun handgeschreven acceptgiro aan de balie van de bank konden afgeven, is echt voorgoed voorbij.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 14:45

Cer schreef:
Citaat:
Er zullen altijd zwakkeren in onze samenleving zijn, maar van de hedendaagse beroepsbevolking mag je inmiddels wel verwachten dat ze met internet om kunnen gaan.

Ik denk niet dat dat helemaal klopt... Althans, ik ken er wel die in die groep vallen, die niet digitaal kunnen werken... of ja, dat zijn dan denk die zwakkeren die jij bedoelt.. ?

Mijn ouders kunnen ook niet met de pc werken.

Die zijn afhankelijk van mij en mijn vriend om alles te regelen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 14:47

Dees schreef:
Ik zeg dat VERREWEG DE MEERDERHEID van iedereen tussen de 15 en 75 jaar zich inderdaad digitaal kan redden.

Ja, prima :j (het is niet letterlijk wat er staat, je hebt het over de zwakkeren, zoals ik ook aangaf.. ik vind dat persoonlijk een typering van die mensen die het betreft)
Maar ik geef het nu op, lets agree to disagree.. Dit is ook helemaal niet nuttig verder :)

Voor de nieuwe afrekening moet ik nog een poosje wachten, ik heb een contract van jul tot jun. Ben wel benieuwd wanneer ze weer prijswijzigingen gaan doorgeven en wat ze nu met dat maandbedrag doen

Citaat:
De tijd dat oude opaatjes hun handgeschreven acceptgiro aan de balie van de bank konden afgeven, is echt voorgoed voorbij.

:n hier vind ik echt wat van.....

Dees

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 14:56

Ik laat het er nog even niet bij.

Het zijn inderdaad de zwakkeren in de maatschappij die niet mee kunnen komen, in bijvoorbeeld de digitalisering. Die beschrijving is niet mijn persoonlijk wegzetten van een groep mensen (dank je wel voor de sneer), het is een veelvoorkomende beschrijving die door overheid, media en vele andere organisaties wordt gebruikt en als algemeen bekend mag worden verondersteld.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 14:57

Cer schreef:
Citaat:

:n hier vind ik echt wat van.....

Daarvoor moet je bij de bank wezen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 15:00

Maar het is ook gewoon heel lastig. Neem nou de tegemoetkoming in de energie van 1300 euro.
Aanvragen bij de gemeente.
Naast je digid moest je ook een kopie van je id bewijs meesturen.
Je digid is je id bewijs toch?
Waarom zo ingewikkeld doen.

(Nu was dat in Den haag zo, weet niet of deze wijze bij iedere gemeente zo is)

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 15:19

purny schreef:
Maar het is ook gewoon heel lastig. Neem nou de tegemoetkoming in de energie van 1300 euro.
Aanvragen bij de gemeente.
Naast je digid moest je ook een kopie van je id bewijs meesturen.
Je digid is je id bewijs toch?
Waarom zo ingewikkeld doen.

(Nu was dat in Den haag zo, weet niet of deze wijze bij iedere gemeente zo is)

Gemeente Emmen niet
Toevallig 30 dec aangevraagd en 3 jan al reactie erop.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 15:20

Dees schreef:
Cer schreef:

Ik denk niet dat dat helemaal klopt... Althans, ik ken er wel die in die groep vallen, die niet digitaal kunnen werken...

En het mag zeer zeker wel verwacht worden. Sterker nog, de overheid en bedrijven verwachten dat inmiddels ook van hun burgers en klanten.

Fijn dat je het zo optimistisch inschat, maar IK ZEG DAT HET TE OPTIMISTISCH IS! :D Met regelmaat help ik mensen uit de door jouw genoemde groep met bijv. digid, twee stap verificatie, account maken, digitale beveiliging, virus scanners enz.
En dat zijn gewoon midden in de maatschappij functionerende mensen.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 15:59

Ik zou best over willen stappen naar dynamisch. Ik word door drie dingen tegen gehouden: ik moet eerst mijn huidige verbruik nog opwekken, ik ben te onzeker over het inkopen-van-gasverhaal en ik heb wat last van het goedkoop is duurkoop gevoel. Toch bang ergens naast de pot te pissen. Alsof je wisselt van rij bij de kassa en toch net bij de verkeerde bent gaan staan.

Angst is een slechte raadgever vind ik wel. Gelukkig heb ik nog een klein half jaar om erover na te denken :+

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 16:04

Cer schreef:
We gaan wel nog naar die energiecoach.. :j
Maar dat budgetmaatje, dat klinkt niet als een aanrader hoor zo :+

Ik moet zelf een beetje meer vrijnemen om dingen uit te zoeken :)
En hier meelezen, want er staan goede tips!

Haha, nee voor de meeste mensen was dat budgetmaatje ideaal geweest! Ik had administratie best goed op orde, had juist hulp nodig bij wat andere dingen. En die pakte zij niet op of liet het me zelf uitzoeken. En gaf me dat dan alsnhuiswerk op, terwijl ik daar kwam omdat ik de energie niet had voor uitzoekwerk. Maar als ik gewoon moeite had met administratie had enzovoorts was het wel goed geweest. Ook qua overstappen bijvoorbeeld en budgetten maken. :j Ik was alleen een apart geval

Edit; ik durf dynamisch ook niet aan. Te bang voor wat er gebeurd als de prijzen omhoog gaan of er geen gas oid is. En continu bijhouden wanneer ik iets beter wel of niet kan doen ben ik niet geschikt voor :=
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 06-01-23 16:07, in het totaal 1 keer bewerkt

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 16:04

Purny, je DigiD is geen ID bewijs, dat is een paspoort, rijbewijs of ID kaart.
Zou wel handig zijn, hoeft je nooit meer een geldige legitimatie bij je te hebben (scheelt geld) maar kan je roepen: laat me maar inloggen met DigiD. Zo werkt het helaas dus niet.

Of mensen wel of niet digitaal vaardig zijn vind ik eigenlijk een discussie die niet in dit topic hoort. Maar goed, ik heb sowieso een wat kort lontje momenteel voor dit soort gekissebis.

Onze warmtepomp draait nog niet. Manlief is ziek dus nog niet aangesloten.
Nu hebben we dagen als vandaag ook nauwelijks warmteverlies in de woning, dat is wel super fijn. Bij jullie ook een lekker zonnetje?

ogidni

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 16:30

Kom ik het volgende tegen bij Vattenfall:
In je overzicht in Mijn Vattenfall en onze Energie-app staat je contracttarief. Hierin is het prijsplafond niet verwerkt. Dit komt omdat het prijsplafond over een periode van 1 januari 2023 tot en met je jaarafrekening geldt. De berekening klopt niet als we de kosten per dag of per uur weergeven.

Dat klopt toch niet mag ik hopen????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 16:39

verootjoo schreef:
Dees schreef:

Bij ANWB betaalt de overheid een paar cent bij per m3 (1,48 prijs ANWB minus plafond 1,45 = 3 cent (€ 0,03) per kuub).
Neem dan eens het verschil bij bijvoorbeeld Essent Variabel (2,92 prijs Essent minus plafond 1,45 = 147 cent (€ 1,47) per kuub).

Het prijsplafond bij Essent is dus veel duurder voor ons Belastingbetalers dan het prijsplafond bij ANWB.

Oh dat bedoel je. Ja dat is zeker waar. Ik begrijp ook niet waarom mensen nog 3€ de kuub blijven betalen als dat niet per se nodig is. Dat hou je alleen maar in stand door het prijsplafond, dan gaan mensen helemaal niet weg en blijven we wel met zn allen veel betalen voor het prijsplafond.
En nu wordt er idd door de overheid aan meebetaald, mi hadden ze de grote energiebedrijven niet zoveel hoeven compenseren daarvoor.

Bij Next zit ik tot nu toe in januari onder de 1,45, dus daar hoeven ze ook al niks bij te betalen.
NextEnergy groeit ook hard qua klanten trouwens. Volgens mij stappen er wel steeds meer over naar dynamisch, iig in mijn omgeving.

Ik heb een maandje ter overbrugging bij Frank Energie gezeten en geloof best in dynamisch. Het enige is dat ik het prijsplafond al niet snap bij een normaal contract, dus laat staan bij een dynamisch contract :+ + de salderingsregeling.

Is ergens nou te vinden in Jip en Janneke taal hoe dat precies werkt? Want ik heb wel een aantal keer een uitleg gelezen maar sla totaal blank.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 17:27

Angst voor geen gas heb ik met mijn dynamische contract niet.

De tijd en angst voor de schaarste en daardoor hoge prijs was ergens midden vorig jaar.

Gaspijpen met Rusland definitief op dicht, is alweer een tijdje.

Gasvoorraden allemaal gevuld en de winter is zeker niet voorbij, maar we zijn al een mooi eind op weg.

Daarnaast heb je nu ook nog een prijsplafond, die biedt je ook nog extra “bescherming”, dus misschien is het juist nu een mooie tijd om over te stappen!

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 17:32

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 18:31

Voorspellingen zijn wel dat de gasmarkt komende zomer krap zal zijn en daardoor de prijzen weer hoog zullen gaan zijn.
Iets met de economie die in China weer aan gaat trekken.

Blijft afwachten.
Ik denk niet dat dynamisch duurder zal gaan worden dan vast/variabel. Maar de tijd zal het leren.

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 18:35

:+ wij ca 6000 in een normaal jaar, wel agrarisch bedrijf

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 20:24

Ik kreeg net in de app van Energiedirect het advies om mijn termijnbedrag te wijzigen naar 0,- .Dat is even fijn! Gelijk maar gedaan.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 20:33

Fitzroy schreef:
Ik kreeg net in de app van Energiedirect het advies om mijn termijnbedrag te wijzigen naar 0,- .Dat is even fijn! Gelijk maar gedaan.

Dat is nog eens gaaf zeg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 21:02

Ik zit bij de ANWB, heb een maand geleden een mail ontvangen over het prijsplafond.
Maar niet specifiek op mij uitgesplitst.

Zijn er hier mensen die dat wèl hebben gekregen van de ANWB?
Dus hoe hun prijsplafond uitvalt?

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 21:06

simongek schreef:
Horsepride schreef:
Dan komt toch uit waar ik al bang was met het prijsplafond. Het is eerder prijs opdrijvend dan dat het zorgt voor lagere kosten.
De miljarden die het prijsplafond kost betalen we ook uiteindelijk weer met elkaar.

Voor rest snap ik niet dat mensen zijn die zoveel energie verbruiken.
Zelf verbruik ik op jaarbasis maar 10% van het Gas plafond en 80% van het stroom plafond indien ik geen zonnepanelen had.
Het zou toch wel goed zijn als men wat milieu bewuster zouden zijn met energie.

Oh wow.

Als ik mijn kachel uit zou zetten en 2 x in de week ga douchen red ik dat misschien. Maar daar bedank ik toch hartelijk voor :j

Nou inderdaad de kachel staat al op 15 graden en douche 1 keer in de 10 dagen thuis.
Hoezo dan? Veel energie gebruiken?
Mogen we ook nog leven?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 22:22

Hier van de 129 naar de 92 euro advies gegaan. Maar hij blijft mooi staan op 130