Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 15:58

VanHuisUit schreef:
Dus als je nu geld wilt verdienen moet je tig-scootertjes opkopen ... die gaan straks voor mega prijzen de deur uit :j

Nou daarom wil ik er nu eentje kopen omdat ik verwacht dat er een run op komt en die dingen in prijs gaan stijgen.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 16:14

Suzanne F. schreef:
VanHuisUit schreef:
Dus als je nu geld wilt verdienen moet je tig-scootertjes opkopen ... die gaan straks voor mega prijzen de deur uit :j

Nou daarom wil ik er nu eentje kopen omdat ik verwacht dat er een run op komt en die dingen in prijs gaan stijgen.

Ik ben er ook vrij zeker van dat ik voor een e-scooter ga en de auto de deur uit. Wou eigenlijk vandaag of morgen al gaan kijken, maar we hebben onverwachts bezoek te logeren, dus dat word eind van de week pas. Misschien maar wel vast de auto even goed poetsen om op internet te zetten, ga wel echt huilen als die verkocht word :')

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 16:25

Hier in het dorp is de benzine al 2,329 -O- En dat voor een tankstation wat normaal heel goedkoop is.

Blij met de tankpas, maar zelfs daarmee voelt tanken banketstaaf.

Ik kan helaas echt niet zonder auto, maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die hem eruit willen hebben.

Sprak laatst iemand uit Amerika die zeurde over $4 per gallon :')

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 16:28

Bizar die prijzen ja. En die reiskosten vergoeding op werk is een lachertje.
Ik ben lid van FNV en over half uur start de ledenvergadering voor de nieuwe CAO. Altijd een drama hier.

Ik heb via m’n werk een redelijk goedkope elektrische fiets gekocht maar die word pas in juli geleverd. Nou kan ik toch niet zo vaak met de fiets Ivm naar school brengen dochter, maar goed elke keer is er 1.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 16:33

Voor veel werkgevers moet dit nu toch ook een gigantische strop aan het worden zijn als hun werknemer bijvoorbeeld ook privé ermee mag rijden? Er wordt sowieso best vaak "misbruik" van gemaakt onder het mom wij rijden met tankkaart/de baas betaald, kan me voorstellen dat dat nu nog meer zal gebeuren.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 16:35

Daarvoor betaal je bijtelling toch? Ik betaal elke maand een godsvermogen aan bijtelling aan die auto zodat ik er privé mee mag rijden :+

poes

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 16:39

In België kost een bedrijfswagen bijna niets :D dat zal wel nog veranderen maar zo lang het kan profiteer ik er van en zie ik echt niet in hoe ik daar misbruik van maken? Ik rij veel Km en zoek dus bewust een job met auto en tankkaart. De werkgever ziet gewoon mijn getankte liters en die zet er geen maximum op dus ik zie echt het probleem niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 16:43

Dat is niet overal het geval denk ik? Mijn stiefpa heeft een bedrijfswagen met tankkaart en mag deze voor zover ik weet ook gewoon privé gebruiken, dat is als extralegeaal voordeel op zijn loon en bijhorend bij zijn functie.

Maar stel dat je privé 500km/maand mag declareren bijvoorbeeld, en dat kost je 1 volle tank van 50L (om even handig te rekenen). Aan €1,70/L kost je dat €85 maar nu aan €2,35 kost dat zo maar even €117,5. Kan toch niet dat men dat gaat blijven trekken?

@poes: bij vriend kunnen ze ook een poolwagen aanvragen bijvoorbeeld, om de verplaatsingen naar Nederland/Luxemburg te maken of verplaatsingen die werkgerelateerd zijn. Soms zijn dat enkele dagen op rij en dan kan je er eigenlijk ook gewoon privé mee rijden. Nu zijn er echter collega's die de poolwagen aanvragen voor "werkverplaatsing" maar in realiteit de auto gebruiken voor de standaard dagelijkse rit van huis naar kantoor, om dus gratis te kunnen rijden := En daar is dit dus niet voor bedoeld.
Edit: werkverplaatsing is dus alle verplaatsing die niet naar het hoofdkantoor/hoofdstandplaats is, maar naar de locaties waar de projecten doorgaan.

Mijn stiefpa mag inderdaad ook buiten de werkuren de auto gebruiken en tanken. Hij is daar nu correct in, ik ken echter mensen die zouden afspreken onderling om de auto aan de hele familie uit te lenen voor god weet welke verplaatsing zodat ze allemaal op de tankkaart kunnen rijden.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-22 16:46

Ik wil mijn auto eigenlijk ook nog niet kwijt. Denk überhaupt niet... heb wel een aantal jaar geen auto gehad trouwens, als ik er een nodig had gebruikte ik een deelauto (Greenwheels). Maar goed, eigen auto of deelauto, die brandstofkosten ben je zowiezo kwijt.

Volgende week ga ik naar vriendin die 200 km verderop woont. Nu direct nog maar 3 andere bezoekjes eraan vastgekoppeld aan aantal mensen die ik al tijdje niet heb gezien en nog op bezoek bij mijn ouders plus zus. Twee goedkope overnachtinkjes via airbnb geboekt. Stuk goedkoper dan een aantal keer de komende 2, 3 maanden heen en weer tuffen. En eigenlijk ook best een leuke mini-vakantie :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 16:49

Najah en het is altijd nog beter om €3 per liter brandstof te betalen als een raket op je huis te krijgen..

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-22 16:50

Zo is dat _/-\o_

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 16:51

Wat bedoel je met je eerste vraag Varekaj?

De meeste bedrijven checken wel een beetje hoe je tankt en rijdt hoor. Heb zelf nog deze fraude onderzoeken gedaan. Uiteraard leen je hem niet uit en je tankkaart al zeker niet. Ook gebruik van poolwagens is zo makkelijk te controleren. Ik zou dat dus niet misbruiken en mijn job er voor riskeren. Ik snap ook niet dat poolwagens als concept nog bestaan. De meeste staan nog meer stil als privewagens en die staan al zoveel stil.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 16:54

Betaal je in België dan niet maandelijks een bepaald bedrag om een leaseauto privé te mogen rijden?

Hier in Nederland hoef je geen bijtelling te betalen als je maximaal 500 km privé rijd in een jaar. Daarboven betaal je altijd bijtelling, vaak 22%

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 16:59

Ja maar dat is een peulschil en niet te vergelijken met Nederland. Ik reed destijds een bmw 3 en dat kost dan bruto 157 euro of zo. Netto voel je daar eigenlijk niets van.

Aantal Km maakt niet uit. Het is inmiddels wat duurder denk dat ik voor de juke evenveel betaal. Maar het is pakken goedkoper dan bruto hoger loon en eigen wagen.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 17:01

Oh... Ja dat is wel wat anders dan hier :') Even ter vergelijking, de bijtelling van mijn nieuwe auto komt op bruto €815 pm #)

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 17:06

Idd in .be zijn bedrijfswagens écht nog leuk. De vraag is hoelang ze dat nog gaan trekken ...

Vandaag de EPC berekening van mijn huis gekregen ... -15 :'). Dat deden we dan alvast netjes. Toch mooi 5 jaar geen KI, hele leuke besparing!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 17:25

Ik bedoelde dus dat het niet overal is dat je bij een bedrijfswagen zelf moet instaan voor de benzine/diesel. Of dat je gigantische bedragen moet inleveren voor een bedrijfswagen. Bij vriend zat de auto inbegrepen in zijn vorige functie maar was tanken inderdaad geheel voor zichzelf. Nu kan hij een poolwagen aanvragen en daar zit een tankkaart bij. Bij stiefpa bijvoorbeeld (die echt wel gigantisch veel kilometers doet) zit tankkaart er ook voor privé bij.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 17:28

Ik lever ook niets in voor diesel of benzine?
Ik snap niet wat je wil zeggen?
Je betaalt wel altijd iets voor een bedrijfswagen.
Bij sommige bedrijven mag je hem niet privé rijden maar dat is eigenlijk geen bedrijfswagen. Die mag dan mee naar huis omdat dat handig is.
En soms heb je een tankkaart met een maximum bedrag.

Of bedoel je nog iets anders?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 17:48

Ik bedoel denk ik het bedrag wat van je loon wordt ingehouden voor de bedrijfswagen :D

Sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 18:02

Varekaj schreef:
Voor veel werkgevers moet dit nu toch ook een gigantische strop aan het worden zijn als hun werknemer bijvoorbeeld ook privé ermee mag rijden? Er wordt sowieso best vaak "misbruik" van gemaakt onder het mom wij rijden met tankkaart/de baas betaald, kan me voorstellen dat dat nu nog meer zal gebeuren.

Mijn vriend mag hem gewoon privé gebruiken, dus dat is geen misbruik dan. Ben wel benieuwd inderdaad of zijn werkgever daar grenzen aan gaat proberen te stellen met de huidige prijzen.

Ik kreeg net al een bericht dat vervoersbedrijven brandstof toeslag gaan berekenen per pakket. Als webshop zijnde gaan we dat wel voelen.. :( Zat er wel al aan te komen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 18:04

Je hebt een bedrag voor de bedrijfswagen gebaseerd op uitstoot en nieuwwaarde. Dit wordt idd afgehouden voor de staat en niet voor het bedrijf.

Dat staat volledig los van je tankkaart. Die is meestal ongelimiteerd, soms ook geldig in meerdere landen (ik heb al Europa, Benelux en België gehad bvb), en soms gelimiteerd. Je betaalt hier als werknemer niets extra over.

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 18:30

Mag ik hier als stille meelezer even komen huilen?
Deze maand heb ik nog slechts 140€ over om van te leven met 4 personen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 18:58

:(:)
Heb je nog veel uitgaven deze maand? Zijn de vaste lasten er al allemaal vanaf?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 19:01

oei, dat is wel heel erg opletten de komende weken! Wat enorm vervelend.

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 19:17

Alle vasten kosten zijn betaald.
Met dit bedrag moet ik het redden voor eten en diesel.
Het bewijs van hoe duur alles geworden is de voorbije maand.