[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 12:48

Selka schreef:
Nee het hoeft niet maar is wel handig. Zo wisten wij bij 1 huis dat de mensen ruim €100.000 restschuld zouden hebben (verdeeld over 4 man). Is toch handig om te weten :) Weet je ook of het zin heeft om je tijd in een biedingsproces te stoppen.

Waarom dan? Op basis daarvan weet je toch helemaal niet of ze dat geld niet gewoon achter de hand hebben?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 12:49

er is wel meerwaarde aan een bij de tijd zijnd sanitair en keuken gebeuren, maar 1 op 1 krijg je het absoluut niet terug, een deel kun je gewoon afschrijven onder de noemer woongenot
net zo goed dat als je voor 15duizend euro kunststof kozijnen laat plaatsen , je huis echt niet 15000 meer waard word
maar als je de oude kozijnen laat zitten die in de komende paar jaar echt eens vervangen moeten worden je huis wel minder waard word.

Symbeami

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 12:54

Jee wat een discussie.
Wij gaan maandag bij een huisje kijken waarvan we de ligging wel ok vinden en er zit een hectare grond bij. Het huis in huidige staat lijkt ons helemaal niets, maar we willen even weten wat er mogelijk is met een verbouwing. Er zit een relatief nieuw keukentje in, de enige foto van binnen is een foto van de keuken. Laat ik die keuken nou helemaal niets aan vinden. Stel dat we het zouden kopen, dan is nog maar de vraag in hoeverre ik die keuken zou laten zitten......

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 12:57

O maar dat zegt ook niemand dat je de kosten van een verbouwing 1 op 1 terug zal rkijgen, dat is natuurlijk niet realistisch :)

Maar zeggen dat een goede moderniserende investering weggegooid geld is en weigeren daarvoor te willen betalen als koper dat is natuurlijk ook niet realistisch. Alhoewel het iedereen natuurlijk vrij staat om een bod te plaatsen...en af te wijzen :)

Alhoewel.... het geld niet meer uit de investering voor bvb. nieuwe kozijnen halen:

Als hetzelfde resultaat je bij het andere huis ook minstens 15.000 euro gaat kosten...en dan nog eens de rommel, stress, tijdverspilling die je er van hebt... dan zou ik me eerlijk gezegd kunnen voorstellen dat ik GRAAG die 15.000 euro uitgeef aan een huis waarbij dat al allemaal achter de rug is en je kunt zien dat het resultaat prachtig is.

Want dat moet je bij het andere huis nog maar afwachten hoe het uit gaat pakken :=

Als het toch je smaak al is :)
Laatst bijgewerkt door pmarena op 19-03-14 12:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 12:57

ben benieuwd Sym, hectare grond klinkt goed, als het huis dan met wat werk ook nog eens helemaal in orde zou zijn ...
hier fingers crossed voor jullie (ook nog steeds voor de verkoop btw)

Pmarena : ligt er aan wat het is , ik stop er met liefde en plezier de tijd, energie en het geld in als het dan echt naar mijn smaak zou zijn ipv dat degene voor mij het heeft gedaan en het is het net niet , maar daar in zijn wij ook niet de standaard kopers heb ik mij al door verschillende makelaars laten vertellen :+
maar daar naast ook nog eens, ik doe het liever zelf met de wetenschap dat het goed word gedaan , dan dat degene voor mij van alles heeft gedaan en dan is het maar de vraag of het echt goed is gedaan.
het huis wat we vrijdag bouwkundig hebben bekeken is daar een heel goed voorbeeld van, alles wat door de voorlaatste eigenaar is gedaan heeft meer afbreuk gedaan dan opbouw, tot in de basis van de woning want inmiddels is er funderingsonderzoek en waarschijnlijk onderheien nodig bij dat huis wat teruggeleid kan worden op de knutsel acties van die mensen.

kozijnen geïnstalleerd door een professional daar mag je vanuit gaan dat het correct is gebeurt,
maar er kan zo veel mis gaan bij (goed bedoeld) knutselen...
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 19-03-14 13:02, in het totaal 2 keer bewerkt

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 13:00

Nou als de makelaar aangeeft en de mensen zelf ook dat ze financieel aan de grond zitten weet je zoiets wel degelijk. Dan ga ik mijn tijd daar niet in stoppen. Mocht men dus wel degelijk wanhopig zijn dan komen ze wel terug met een openingsbod. Maar heel eerlijk had ik geen zin in dit soort gezeik en heb ik dus gewoon een huis gekocht wat ik leuk vind voor de prijs die ik voor ogen had.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 13:02

Haha, dat herken ik Sym :D Een van de huizen op onze lijst hebben ze ook "opgeknapt" door er een goedkope ikea keuken in te zetten :') Totaaaaaal niet passend dus, ben er ook achter gekomen dat dat huis in bezit is van een soort handelaar.
@sonja: waar ik nog wel benieuwd naar ben: hoe kwam die bouwkundige er achter dat ze die celbeton blokken rechtstreeks tegen de buitenmuur hebben geplaatst?
@pmarena: economische waarde is uiteindelijk een kwestie van vraag en aanbod, toch? Dus op papier kun je een bepaald waarde hebben, maar als je die ene koper niet kunt vinden... dan is die waarde op papier dus niet in de praktijk een economische waarde te noemen ;)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 13:04

Het huis waar wij nu naar kijken heeft foeilelijke sierranden aan het plafond om het een victoriaans uiterlijk te geven..
Laat het nou om een jaren 60 huis gaan :') Ik vind sierranden best mooi, maar in dit huis neigt het gewoon naar kitsch.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 13:05

Wendy, kwestie van de dikte van de blokken optellen bij de dikte van de buitenmuur, er waren wat ingangen in de muur waar we wat zaken hebben kunnen meten op sommige plaatsen was er wel iets ruimte, maar dat was zo minimaal dat het geen naam mocht hebben...
in combi met geen ventilatie rooster in muren of ramen gaf dat weer een geweldige vochthuishouding in het huis :=

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 14:05

Poeh wat een discussie zeg!
Ben het op een aantal punten wel eens met pmarena, veel huizen staat nu heel strak in de markt en om er voor "de sport" perse 10 tot 15% af willen hebben kan ik ook heel erg brutaal vinden. Natuurlijk ben je vrij om te bieden naar wat jij een huis waard vindt (of naar hoeveel je kan missen), maar dat kan ook met respect.
Toen ik vorig jaar mijn huis kocht was mijn eerste bod zo'n 9% onder de vp en heb het uiteindelijk voor 4.5% eronder gekocht. Nog lager bieden als openingsbod vond ik niet respectvol en ik denk dat ik als verkopende partij het ook een belediging had gevonden.
Het huis van mijn vriend gaat waarschijnlijk ook al heel scherp geprijsd de markt op en dan zou ik het ook niet relaxed vinden als er op een vp van 125000 25000 lager wordt geboden.

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 14:15

Het hangt er ook maar net van af wat de verkoper als minimum prijs wil hebben. Dat is bij ons heel makkelijk, wij hebben geen financiële noodzaak, dus als ze niet hoger bieden dan is het jammer maar dan verkopen we niet. Ik moet gewoon iets beters weer kunnen kopen en ik had iets gevonden, maar ja te laat..... nu op dit moment vind ik echt geen huizen waar ik warm voor loop....
Het huis dat we maandag gaan bekijken is puur vanwege de ligging, want het huis is helemaal niets. De schuren zijn ook een oude troep, maar goed die kun je afbreken en er wat moois voor terug zetten. Maar dan moet je dus in je achterhoofd houden dat je voor een ton aan het verbouwen moet daar en dan nog is de vraag of het eigenlijk wel helemaal naar je zin is. We beginnen nu langzaam aan steeds warmer te lopen voor de bouwkavel. Dan zitten we qua kosten ook aan onze max denk ik, maar dan kun je wel een huis naar je eigen zin neer zetten en energie zuinig bouwen.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 14:19

Het huis dat ik heb gekocht, heb ik ook maar € 4.500,- onder de vraagprijs gekocht.
Zaterdag stond het op Funda, diezelfde dag is er al een kijken geweest. Die heeft meteen een bod gedaan van € 20.000,- onder de vraagprijs, dat direct is afgewezen. Wij waren dinsdag de kijkers en die week waren er nóg 2 afspraken. Wij hebben na de eerste bezichtiging meteen € 10.000,- onder de vraagprijs geboden, mede ook omdat de mensen zelf hadden gezegd dat er "natuurlijk nog wel wat ruimte" in zat. Maar in dat huis is echt álles af. We hoeven bij wijze van spreken niet eens te sauzen of laminaat te leggen oid.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 14:21

Synbeami, en het ligt eraan of ze zelf al vervangende woonruimte hebben. Dubbele lasten word je ook niet blij van.

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 14:27

Ja dat klopt natuurlijk als de verkopende partij al iets anders heeft. De reden van verkoop is daarom ook heel bepalend. Wij hebben nog niets anders gekocht, dat kon ook niet. Een overbruggingshypotheek lukte zelfs niet. Dat lukte niet omdat ik werkloos ben, zou ik 1 dag via een uitzendbureau werk hebben gehad dan hadden we nu naar ons droomhuis gekund.
Maar ja, zo gaat dat.......... en wie weet komt er volgende week ineens weer een pracht woning te koop....

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 14:27

Selka schreef:
Nou als de makelaar aangeeft en de mensen zelf ook dat ze financieel aan de grond zitten weet je zoiets wel degelijk. Dan ga ik mijn tijd daar niet in stoppen. Mocht men dus wel degelijk wanhopig zijn dan komen ze wel terug met een openingsbod. Maar heel eerlijk had ik geen zin in dit soort gezeik en heb ik dus gewoon een huis gekocht wat ik leuk vind voor de prijs die ik voor ogen had.

Dan weet je nog niks hoor, die makelaars liegen soms ook alsof het gedrukt staat.
Alleen zal hij bij jullie waarschijnlijk het tegenovergestelde hebben bereikt van wat zijn bedoeling was: een snel bod niet te ver onder de vraagprijs...

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 14:33

Hmm die bouwkavel is wel zo ver in prijs gezakt en ik zie dat er ook nog een no risk clausule mogelijk is.... ik weet niet hoeveel belangstelling er voor is, maar die kon onze neus ook nog wel eens voorbij gaan....

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 14:41

Wie weet :) Ben gelukkig heel tevreden met dit huis :)

Dat is wel balen Sym! Heb je inmiddels een nieuw tegenbod gehad?

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 14:55

Nee we hebben nog geen tegenbod gehad maar we zouden aan het einde van de week meer horen. Die mensen moeten hun huis laten taxeren en dan even kijken hoe ze het met de hypotheek doen. Dochterlief en man gaan voor het huis en de pa van de dochter voor de grond. Pa zou de grond 'zo kopen' en de kinderen moesten zichzelf met de hypotheek kunnen redden. Maar als pa in verhouding wat meer voor de grond betaalt dan kan dochterlief met een lagere hypotheek. Wij hebben destijds die grond achterlijk duur gekocht dus dat kan altijd hard gemaakt worden dat die grond meer waard is.
Het is wel een toestand en nu vind ik het best vervelend dat we eindelijk kopers hebben en dat we zelf niet iets hebben waar we echt warm van worden.
Maar goed, wie weet die bouwkavel, we hebben telefonisch nog naar wat dingen geïnformeerd die onduidelijk zijn. Daar zouden ze vriendlief over terug bellen. We hebben ook nog wat huizen voor de open huizen dag geselecteerd, dus wie weet zit er toch iets bij waar we wel enthousiast van worden.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 15:08

je hoeft er niet morgen uit toch symbeami?

cube

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 15:08

Ik kom maar eens uit de meeleesmodus. Volg het topic al enkele weken :D Interessant om de biedingen discussie te volgen. Wij hebben gisteren onze eerste woning bekeken en vandaag een gesprek met de hypotheekadviseur. Huis voldoet aan de verwachtingen die we hadden. Maar ook wij moeten gaan bieden omdat de binnenkant erg veroudert is. Dus nieuwe badkamer en keuken moeten zowieso. En verder een combiketel want de eerste zit er nog steeds in. En verder nog een heel aantal kleinere zaken. Makelaar liet wel doorschemeren dat er wel degelijk onderhandelingsruimte is. Maar ook mijn vraag is nu: Wat is redelijk zonder te beledigen??
Dus wel fijn om de meningen daar eens over te horen :o
Wel kan ik me vinden in het verhaal m.b.t. restschuld en een te hoge hypotheek. We hebben 1 huis gezien wat fantastisch is, maar het is gewoon te duur voor wat je krijgt. Ik denk dat zij ook een te hoge hypotheek hebben, maar daar kan ik als koper niks aan doen....Wij moeten rekenen met ons eigen financiële plaatje, maar het is soms knap lastig om realistisch te blijven als je heel enthousiast bent over een woning :o
@symbeami wat jammer dat jullie droomhuis verkocht is.

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 15:15

juval schreef:
je hoeft er niet morgen uit toch symbeami?

Nee, absoluut niet. Maar er kan nou eenmaal helemaal niets tippen aan wat voor ons echt ons droomhuis was. We snappen dat dat iets heel unieks was, maar je moet toch een bepaald gevoel bij een huis hebben. Onze nummer 2 daar ben ik zondag nog eens langs geweest om tot de conclusie te komen dat er teveel lawaai van de nabij gelegen snelweg was en ook teveel verkeersdrukte langs de toegangsweg.
Ik ben op zoek naar rust :)
Heb je eindelijk kopers, heb je geen huis waar je op dit moment naar toe zou willen...... ook al hoef ik er mogen niet uit, ik wil hier ook geen jaar meer bij die treitertrollen zitten.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 15:21

spannend cube. tja, wat een redelijke prijs is, zonder te beledigen.. dat weet ik ook niet. sommige mensen zijn bij 10% minder beledigd, terwijl anderen daar misschien superblij mee zijn. Hangt van veel verschillende factoren af. Wat doen dezelfde soort huizen in de buurt?

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 15:39

Wij hebben inderdaad ook een huis bezichtigd, waarvan de eigenaren het zonder makelaar wilde verkopen. In dezelfde straat/buurt stonden meerdere soortgelijke huizen te koop en ze prijs die hij in eerste instantie vroeg leek marktconform.
Totdat we daar binnenkwamen en hij vol trots over al zn "verbouwingen" en "verbeteringen" stond te praten en ik bij mezelf dacht: "Dit is dus het eerste dat ik eruit zo slopen". En zo ging het maar door. In dat huis moest zeker nog € 30.000,- verspijkerd worden om het een beetje aan de huidige normen te laten voldoen.
Wij hebben dus ook geen bod gedaan op dat huis. Het was van meet af aan duidelijk dat deze man dat écht als een belediging zou opvatten. Het was zowat bouwafval dat hij had gebruikt voor zijn "verbeteringen".....

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 15:39

cube schreef:
. Makelaar liet wel doorschemeren dat er wel degelijk onderhandelingsruimte is. Maar ook mijn vraag is nu: Wat is redelijk zonder te beledigen??

Wij rekenen altijd zo: wat gaat het ons ongeveer kosten om keuken + badkamer + nieuwe ketel en wat er verder nog geklust moet worden aan het huis? Hoeveel bestedingsruimte heb ik dan nog?
Het blijft ook een kwestie van wat JIJ het huis waard vindt.

mag ik een linkje van het huis? ik wil wel kijken hoe ik er tegen aankijk. Inmiddels heb ik wel dusdanig veel huizen bekeken dat ik het ongeveer wel weet. Hoewel je nooit helemaal zeker bent over de achtergrond van de verkoop natuurlijk, maar als de makelaar al aangeeft dat er wel wat onderhandelingsruimte is.....

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 16:08

Sym mag ik een linkje van dat huisje + hectare? Ben wel benieuwd, klinkt exact als ons huis wat we toen gekocht hebben... :D

Ik ben van mening dat je mag bieden wat je wilt, het is aan de verkoper om het serieus te nemen en er mee verder te gaan of niet... Dus ja, ook 30% van de vraagprijs. Ik zie op Funda huizen die tot 30% in vraagprijs zakken en zelfs meer! Dus waarom zou je bang zijn om te bieden? Je weet de hele voorhistorie van verkoper + huis toch niet en ik bepaal zelf of ik voor 'kwaliteitsmateriaal' wil betalen of niet... Al snap ik dat het gevoelig ligt voor jou, pmarena, en ik snap je uitleg ook wel... :)