Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 12:35

secricible schreef:
Zijn er meer mensen die heel 2022 niet meer terug kunnen zien bij vdbron?
Mijn app gaat van dec 2021 nu naar januari 2023...

Ik kan wel alles zien maar doe het via hun site zelf.
Wel hebben wij nog steeds een vast contract dus weet niet of het verschil maakt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 12:45

Spenk, dat is ook flink zeg. Ik krijg veel minder terug, dus ben erg bang voor de verhoging. Dat past gewoon niet.

Alja schreef:
MyWishMax schreef:
Eens cer ;)

Ik ben nog steeds bang voor de afrekening over een maand. Krijg geld terug, maar kennis bij dezelfde leverancier ook en die ging toch flink omhoog met termijnbedrag. Dat kan ik niet :=

Ik ook!
Ik kreeg vorig jaar febr 500 euro terug maar wel 65 euro per maand erbij op, vind dat zo krom!
Je zult het vast wel weten maar kun je geen energie toeslag bij de gemeente aanvragen? (Of verwar ik je nu met een andere bokker?)

Die krijg ik idd, maar is afwachten wanneer en tot die tijd moet ik het wel op hoesten en die ruimte is er niet.
Keurig bezuinigd waardoor ik echt veel minder verbruikt heb als normaal en wat geïnvesteerd in aanpassingen, maar dat zijn maar kleine dingen.

Dus het komt wel weer goed Uiteindelijk, maar ik haat de onzekerheid want met budget moet ik extreem goed plannen en dat gaat nog niet nu, omdat ik nog niks weet. Ja, dat ik meer zal moeten betalen, maar niet hoeveel en waar ik dat tijdelijk vandaan haal. De spaarrekening die ik had is afgelopen jaar erg hard leeggegaan door allerlei noodzakelijke dingen. Je blijft zo achter de feiten aanlopen als je het ene gat moet vullen met de ander, helaas. Hopelijk dit jaar geen kapotte apparaten, auto en lijf :') Dan is het alleen overbruggen tot toeslag er is, want ik mag niet lenen voor rekeningen. Als ik die pech dingen niet gehad had had ik nog genoeg achter de hand gehad :j Had liever dat geld er niet voor gebruikt, maar waren allemaal wel dingen die niet konden wachten of die door fouten van anderen ineens voor mijn rekening waren.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 12:55

Horsepride schreef:
Dan komt toch uit waar ik al bang was met het prijsplafond. Het is eerder prijs opdrijvend dan dat het zorgt voor lagere kosten.
De miljarden die het prijsplafond kost betalen we ook uiteindelijk weer met elkaar.

Voor rest snap ik niet dat mensen zijn die zoveel energie verbruiken.
Zelf verbruik ik op jaarbasis maar 10% van het Gas plafond en 80% van het stroom plafond indien ik geen zonnepanelen had.
Het zou toch wel goed zijn als men wat milieu bewuster zouden zijn met energie.

Ach, weet je, je hoeft het ook niet te snappen en er zijn genoeg mensen die bewuster zijn met energie.
Zoiets kun je gewoonweg niet 1 op1 vergelijken( en dus ook geen oordeel over geven).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 12:55

Horsepride schreef:
Dan komt toch uit waar ik al bang was met het prijsplafond. Het is eerder prijs opdrijvend dan dat het zorgt voor lagere kosten.
De miljarden die het prijsplafond kost betalen we ook uiteindelijk weer met elkaar.

Zelf verbruik ik op jaarbasis maar 10% van het Gas plafond en 80% van het stroom plafond indien ik geen zonnepanelen had.

Je weet dat je huis verduurzamen alle tandjes duur is en dat niet iedereen in deze huizenmarkt dat heeft liggen :P .

Toevallig net wat offertes opgevraagd hoe wij onze woning een beetje chique kunnen verduurzamen, kom je rond de 30K uit voor werkende vloerverwarming, bijbehorende isolatie en een warmtepomp.

Als je wil meebetalen in het kader van het milieu pb ik je wel even m'n bankrekening :D :)) .

MyWishMax

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 13:00

Wow, december 156 euro meer verbruikt als vorig jaar :') Wil niet eens weten wat het geweest zou zijn als ik hetzelfde gestookt zou hebben. wilde alleen het echte verbruik bekijken, maar natuurlijk kom ik er niet in. Laatste weken elke keer al niet, kan in de app en op website niet naar verbruik, want hij laadt niet.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 13:10

Over krom. Ik begeleid enkele particulieren met hun thuisadministratie. Klant zit bij Vattenfall. Klant betaalt voor omstandigheden best een hoog voorschot, dus wij afgelopen week kijken of alles nog goed gaat.
Resultaat: haar huidige voorschot per maand zal aan het einde van de contractperiode (maand mei) leiden tot een teruggave van bijna 200 euro.

Daarbij kreeg ze meteen ook maar even het advies om voor de zekerheid toch maar even haar voorschot een paar tientjes per maand te verhogen.

Huh?!

Ze proberen het gewoon he? Je geld af te troggelen zodat zij meer in kas hebben. Je krijgt het tzt heus wel terug... maar waarom nou zo sneaky? Ik vind het hufterig.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 13:13

Waarom kunnen die mensen dat niet zelf? Thuisadministratie is niet zo ingewikkeld toch...
En energie aanbieders al helemaal niet..

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 13:17

Menino schreef:
Horsepride schreef:

Je weet dat je huis verduurzamen alle tandjes duur is en dat niet iedereen in deze huizenmarkt dat heeft liggen :P .

Toevallig net wat offertes opgevraagd hoe wij onze woning een beetje chique kunnen verduurzamen, kom je rond de 30K uit voor werkende vloerverwarming, bijbehorende isolatie en een warmtepomp.

Als je wil meebetalen in het kader van het milieu pb ik je wel even m'n bankrekening :D :)) .

Nee joh, je krijgt toch subsidies :7 :')

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 13:18

Cer schreef:
Waarom kunnen die mensen dat niet zelf? Thuisadministratie is niet zo ingewikkeld toch...

Wat een lelijke sneer!
Vind het juist mooi dat dees dat op vrijwillige basis doet…

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 13:22

Ladyson schreef:
Dit antwoord is (na een lange zoektocht hoor) eigenlijk heel simpel:

1. Veiligheidsmarge/risico.

2. Winstoogmerk.

3. Moment van inkopen.

Let wel. Dynamisch is niet heilig. Er kleven risico's aan, want als de gasprijs stijgt, dan stijgt de prijs bij jou direct ook. Maar, er is maar een maand opzegtermijn dus je kan altijd na een maand weer terug naar je veilige oude leverancier.

Mooie samenvatting.

Veel mensen zijn risico mijdend, en betalen daardoor liever meer dan dat ze onzeker zijn.

Qua onbekendheid en (digitale) vaardigheden, snap ik ook dat het spannend kan zijn. Daarom is het goed dat je andere helpt bij dit soort dingen. Eenmaal overgestapt is loopt het in principe vanzelf. Kleine moeite om iemand te helpen toch?

De grote gevestigde partijen hebben het voor mij juist afgedaan.
Er wordt op het moment zo vreselijk veel verdiend over de rug van de Nederlander die het niet overziet of niet aan durft om over te stappen.
Mensen die bewust en niet erg vinden om teveel te betalen voor een stuk zekerheid is natuurlijk eigen vrije keuze.
Maar mensen die het lastig vinden om te snappen of angstig zijn vind ik het echt heel erg sneu. D

Vandaag betalen we bij de ANWB 0,76 cent inclusief de hogere BTW voor gas.
Laatst bijgewerkt door SunnyHorse op 06-01-23 13:25, in het totaal 2 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 13:23

Sunnyhorse, je moet je quote even aanpassen.. Ik heb dat niet geschreven..

@Alja: .... :)

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 13:24

Cer schreef:

? Is dit cynisch bedoeld?

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 13:25

Cer schreef:

Waarom kunnen ze dat zelf niet? Is jouw wereldje zo klein dat er geen oudere mensen in voorkomen?
Mijn schoonmoeder van 84 is zo iemand die dat niet zelf kan, hoewel ze nog zelfstandig woont. een mobieltje is al te ingewikkeld, afstandsbediening nieuwe TV heeft maanden gekost voor ze het begreep.
Haar ipad daar ligt een briefje met uitleg naast zodat ze kerkdienst kan volgen, toch lukt het haar om de ipad weer te ontregelen.
Kortom, er zijn genoeg mensen die dat niet zelf kunnen regelen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 13:29

Dat zei Cer juist vanochtend zelf tegen Dees. Dat er mensen zijn die niet alles digitaal kunnen...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 13:30

Lezen jullie anders even twee pagina's terug..
Oh wacht, ik zoek het zelf wel even op...
Speciaal voor CharleyT, Alja en SummyHorse (want ik heb het nu weer gedaan natuurlijk)

Iemand schrijft:
Citaat:
Misschien zouden meer mensen iets verder moeten nadenken over welke onderneming zij hun omzet gunnen en wie er beter wordt van de winst die op hun wordt gemaakt.

en
Citaat:
Ja, dat wel. Maar ik weet ook niet beter want ik doe het al jaaaaren volledig digitaal.
Ook bij de traditionele energieleveranciers. En dat voor iemand die ouder is dan het Bokt-gemiddelde

Dus ik schrijf: (en even goed lezen graag)
Citaat:
Omdat jij weet hoe dat allemaal werkt wil dat niet zeggen dat alle andere mensen dat dan ook weten, of dat inzicht hebben, of digitaal heel handig zijn (er zijn echt nog mensen zonder pc /
laptop)

Dus die persoon schrijft daarop:
Citaat:
Beste Cer, geen idee hoe oud je bent en wat je opleidingsniveau is, maar eigenlijk... ik vermoed dat jij je hier op bokt een heel stuk 'dommer' voordoet dan je werkelijk bent.We kunnen rustig stellen dat de mensen die niet in staat zijn om digitaal een energie-abonnement te regelen, in NL toch behoorlijk in de minderheid raken. Het is niet moeilijker dan internetbankieren en dat kunnen heel veel mensen toch aardig goed inmiddel

Dus ik vind het dan wel een beetje gek dat die persoon mensen helpt.. dan weet je toch dat niet iedereen snapt hoe alles werkt, of wel ?

maar geeft niet hoor, noem mij maar de lelijkerd :j

Dankjewel MWM :j Dat zei ik inderdaad.
Ik vind het super dat Dees dat doet! Echt (geen idee of het vrijwillig is, maar dat maakt niet uit). Ik zou ook zulke hulp willen inschakelen voor bijv mijn moedertje..kan ook gewoon, je kunt een adminstrateur oid inhuren ,maar ik vind het lastig omdat je dan toch zeker moet weten dat die het goed doet...

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 13:32

Nou wellicht woont je moeder in Friesland en kun je ze koppelen aan elkaar?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 13:33

Alja schreef:
Nou wellicht woont je moeder in Friesland en kun je ze koppelen aan elkaar?
Heb je het allemaal gelezen?

Edit.. never mind.. Het gaat om gas en elektra .. terug ontopic maar weer..
Laatst bijgewerkt door Cer op 06-01-23 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 13:34

In mijn gemeente kan je wel vragen om hulp. Dan krijg je via het sociale team iemand die je helpt met administratie. Budgetmaatje heette het hier, alleen had ik er niet zoveel aan. De dingen waar ik hulp bij nodig had snapte zij niet en ze ging zich enorm focussen op dingen die niet konden of belangrijk waren... :+ Voor andere wel heel handig, maar ik had er allemaal maar meer werk aan en zocht hulp omdat ik dat niet trok.

Dus even in haar gemeente kijken?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 13:43

We gaan wel nog naar die energiecoach.. :j
Maar dat budgetmaatje, dat klinkt niet als een aanrader hoor zo :+

Ik moet zelf een beetje meer vrijnemen om dingen uit te zoeken :)
En hier meelezen, want er staan goede tips!

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 13:48

Als je bij vattenval zit en je krijgt geld terug kan je je maandbedrag daarna aanpassen. Onder het aanpassen krijg je dan een vakje met 'maandbedrag vastzetten'.
Als je dat aanklikt veranderd je maandbedrag niet automatisch naar het geadviseerde bedrag na je volgende jaarnota.

Het aanpassen lukt het hele jaar wel maar dat vastzetten heb ik nooit eerder kunnen aanvinken. Alleen na mijn jaarrekening. Maar misschien kon het al tijden en is het oud nieuw. :+

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 14:13

Beste Cer, ik heb nergens gezegd dat IEDEREEN zichzelf kan redden op internet.
De klant die ik help overigens wel hoor, die is zeker wel op leeftijd maar bepaald niet digibeet. Klant kon bijvoorbeeld prima zelfstandig inloggen. De reden dat ik deze klant help zit niet in het feit dat deze niets van pc's snapt, maar meer dat deze wel eens financieel overzicht verliest. Andere competentie.

Wat ik wel durf te stellen, is dat mensen die zich niet kunnen redden op internet, inmiddels wel veruit in de minderheid zijn. Waarvan de meesten wel prima in staat zijn om daarin hulp voor zichzelf te regelen.
Er zullen altijd zwakkeren in onze samenleving zijn, maar van de hedendaagse beroepsbevolking mag je inmiddels wel verwachten dat ze met internet om kunnen gaan. En vlak de 70+-ers niet uit, die zijn er vaak retehandig mee.

Ik werkte ooit in een sociale werkvoorziening. Het MT aldaar vond de populatie te zwak en wilde daarom perse de loonstroken nog op papier ronddelen. Want men zou het anders niet snappen.... Tot op een dag de gratis Wifi het niet deed binnen de werkplaats. Toen bleek 99% van die SW-ers zich mobiel op internet te begeven :D
Mensen worden vaak onderschat.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 14:20

Beste Dees... zo schreef je het wel :) Sterker nog, na verduidelijking schreef je dat nog steeds :) En eigenlijk schrijf je het nu weer..
maar swah, never mind..

Zelf merk ik in mijn omgeving dat veel 70+ ers moeite hebben met de digitale wereld (niet allemaal, maar een hoop wel) maar dat valt niet perse op omdat ze geholpen worden door kinderen bijvoorbeeld. Zoals ik mijn ouders bijsta, en mijn neven/nichten dat voor hun ouders doen..

Overigens vind ik nu dat je de beroepsbevolking over 1 kam scheert.. welke beroepen zijn dat precies? Zijn alle beroepen tegenwoordig met internet of begrijp ik je weer verkeerd?
Mensen worden misschien onderschat, maar mensen worden ook soms gedwongen mee te doen met iets wat ze niet supergoed begrijpen.. en dan kunnen er dingen mis gaan.

Daarnaast, ik las meer berichten over dat omhoog gooien van het maandbedrag terwijl mensen overall geld terug krijgen. Maar je mag dan toch maar voor een bepaald percentage dat bedrag weer naar beneden schroeven? (en dat is soms toch al best een probleem)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 14:28

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 14:30

Horsepride schreef:

Oh wow.

Als ik mijn kachel uit zou zetten en 2 x in de week ga douchen red ik dat misschien. Maar daar bedank ik toch hartelijk voor :j

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 14:31

Cer. Hier zonder problemen terug laten zetten door een medewerker en dat was zeker zon 70 euro lager. Zelf kon ik niet lager dan 220 toen geloof ik. Zonder problemen op 190 laten zetten toen. Ik denk dat ze liever mensen geld terug geven dan kunnen fluiten naar geld in de huidige situatie dus dat ze het zo maar proberen in te dekken.