Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 23:12

MaritB schreef:
Ik volg ook altijd nog. We hadden gereageerd op 2 woningen om te kijken (op 2u rijden, dus liefst op 1 dag, 2 verschillende makelaars) Maar ons meest favoriete huis was al vol gepland en de andere was alleen nog op een onmogelijk tijd. Dus eigenlijk had ik bedacht het maar te laten, flink wat te gaan sparen komende jaren en dan weer eens opnieuw te gaan kijken.

Maar, we werden gebeld omdat we op de reserve lijst staan en er was ineens toch een plek om onze favo woning te bezichtigen, en nu hebben we kunnen regelen dat het andere huis ook op die dag kan.

Ben benieuwd of het zo leuk is als we nu verwachten. Het is in dit segment nog steeds bizar qua bieden, nog even spannend dus.

Wat leuk! Spannend. Wanneer ga je de bezichtigingsroute doen?

MaritB

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 08:48

Morgen! Eerste huis is om 0915 en de volgende om 1145.

We hebben niet zo’n groot budget maar willen wel graag vrijstaand en grond.. dus we hebben niet zoveel keuze en veel concurrentie :+

Zijn al ruim 1,5jaar actief op zoek. Ben benieuwd :):) :):)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 08:52

MaritB schreef:

We hebben niet zo’n groot budget maar willen wel graag vrijstaand en grond.. dus we hebben niet zoveel keuze en veel concurrentie :+

Succes +:)+!

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 14:56

MaritB schreef:

Ik weet niet hoe je in budget zit en wat jullie harde eisen zijn, maar wij hebben uiteindelijk ons droomhuis met 1,3 hectare en schuren etc gevonden net over de grens on belgie. Kan het opzich aanraden als je niet plaats gebonden bent.

xRivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 16:28

Wij (mijn vriend en ik) gaan morgen bij ons tweede huis kijken. Eerste bezichtiging en we nemen meteen een bouwkundige keurder mee (want het huis heeft wat scheuren / aardbevingsschade). We zijn echt heel benieuwd!

Wei, rijbak, wat stallen. Ik ben al verkocht natuurlijk. :')

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 16:55

Hmm daar moet je wel even serieus naar laten kijken. 1 schuur van onze nieuwe woning heeft fundamentsscheuren (dat zal ook zo zijn bij aardbevingsschade) en eigelijk moet alles wat kapot is volledig uitgegraven worden, opnieuw fundament gestort en dan de muur opnieuw opbouwen. Kost heel veel geld en de schuur is ooit door iemand zelf gebouwd. Dus hij blijft wss nog een jaar of 10 staan en dan willen we er zelf een nieuwe neer laten zetten.

xRivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 17:01

Ja, daarom ook een bouwkundig inspecteur mee. Die staat daar objectief in. In de brochure staat “aardbevingsschade”. Dit is wel het puntje van Groningen. Twee km naar rechts of links en je zit buiten aardbevingsgebied / Drenthe.

Op de foto’s zie je niet veel spannends. De verkoopmakelaar zei een schuur in de buitenmuur. Maar geen beeld van eigenlijk.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 17:14

Hopelijk valt het mee! Have fun in ieder geval!

xRivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 23:05

Dank je wel! Zal het hier laten weten :D

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 21:18

Spannend zeg!! Heel veel succes en plezier! *\o/* hopelijk vindt je wat leuks! Wij gaan ook 2 woningen bekijken morgen, al zag ik net dat eentje op funda nu staat op "onder bod" dus morgen de makelaar maar even bellen wat ik heb nog niets gehoord van ze. Toch wel leuk en spannend!

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 23:48

Have fun! Onder bod is inderdad meestal slecht nieuws. Dan mag je vast komen kijken maar moet je echt van goede 'huize' komen met je bod, willen ze het overwegen.

Mijn partner is vandaag naar het nieuwe huis gegaan waar hij had afgesproken met 3 bedrijven om offertes te maken voor nieuwe kozijnen en ramen om te verduurzamen. Moet blijkbaar om bouwdepot te krijgen. Dus voordat je de sleutel uberhaupt hebt moet je mensen laten komen voor offertes. En die mensen willen dus dat we volgende week ergens naar hun showroom komen om alle materialen te zien en keuzes te maken etc. Echter hebben we die tijd niet en maakt het ons voor nu niet veel uit... We hebben gewoon offertes nodig.
Echter gaf 1 man een grove schatting van 40.000 euro waar we steil van achterover sloegen. Mijn hemel. 1 vent had mn partner wel een fijne klik mee. Die gaat allerlei dingen op de offerte zetten als opties. Als goed is hebben we maandag van die man een offerte. Ben benieuwd. Word n duur geintje.
Ben wel echt een beetje simpel inmiddels van al die rare regeltjes en voorwaardes die geen enkel nut hebben. We moeten door hoepeltjes springen zonder enige vorm van zingeving.
Offertes aanleveren voordat je definitief goedkeuring krijgt voor hypotheek met bouwdepot, maar je hoeft het werk niet bij die firma uit te laten voeren... Snappen we het nog?

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 06:13

Dat is in BE helaas zo, wij hebben ook bij het oversluiten van de hypotheek destijds offertes voor alles moeten opvragen, anders kon het bouwdepot niet in de nieuwe lening meegenomen worden.

Nu woonden wij wel in dat huis, dat is natuurlijk gemakkelijker.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 09:19

Hutcherson schreef:
Have fun! Onder bod is inderdad meestal slecht nieuws. Dan mag je vast komen kijken maar moet je echt van goede 'huize' komen met je bod, willen ze het overwegen.

Mijn partner is vandaag naar het nieuwe huis gegaan waar hij had afgesproken met 3 bedrijven om offertes te maken voor nieuwe kozijnen en ramen om te verduurzamen. Moet blijkbaar om bouwdepot te krijgen. Dus voordat je de sleutel uberhaupt hebt moet je mensen laten komen voor offertes. En die mensen willen dus dat we volgende week ergens naar hun showroom komen om alle materialen te zien en keuzes te maken etc. Echter hebben we die tijd niet en maakt het ons voor nu niet veel uit... We hebben gewoon offertes nodig.
Echter gaf 1 man een grove schatting van 40.000 euro waar we steil van achterover sloegen. Mijn hemel. 1 vent had mn partner wel een fijne klik mee. Die gaat allerlei dingen op de offerte zetten als opties. Als goed is hebben we maandag van die man een offerte. Ben benieuwd. Word n duur geintje.
Ben wel echt een beetje simpel inmiddels van al die rare regeltjes en voorwaardes die geen enkel nut hebben. We moeten door hoepeltjes springen zonder enige vorm van zingeving.
Offertes aanleveren voordat je definitief goedkeuring krijgt voor hypotheek met bouwdepot, maar je hoeft het werk niet bij die firma uit te laten voeren... Snappen we het nog?

Ja hoor, ik snap het wel. Die offertes zijn de onderbouwing van de kosten die je opvoert. Ik merk dat ik niet zoveel begrijp van jullie frustratie :D Waar maak je je toch druk om, dit hoort er gewoon bij. Sterker nog: als je echt wilt gaan verbouwen dan is dit pas het begin.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 12:01

Dat is dan echt afhankelijk van je hypotheekverstrekker. Wij hebben ook een bouwdepot maar behalve een schatting van de verwachte kosten hoeven wij verder niks geen offertes aan te leveren.

Wij zijn echt al jaren aan het verbouwen en ik begrijp die frustratie wel , bouwbedrijven zitten daar natuurlijk al helemaal niet op te wachten.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 12:22

In Nederland hoef je inderdaad geen offertes aan te leveren van te voren

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 12:39

Hutcherson schreef:
MaritB schreef:

Ik weet niet hoe je in budget zit en wat jullie harde eisen zijn, maar wij hebben uiteindelijk ons droomhuis met 1,3 hectare en schuren etc gevonden net over de grens on belgie. Kan het opzich aanraden als je niet plaats gebonden bent.

We blijven vooralsnog graag in Nederland.

We hebben woningen bezocht tussen 3500m2 en de 1.5 hectare. Neigen meer naar minimaal 5000m2 maar is ook heel erg afhankelijk hoe het perceel is opgebouwd. Zo hadden we eens een woning bezocht met 4600m2 en was ruim voldoende (maar huis te klein helaas) en gisteren 1 woning bezocht met 4200M2 en kwam door de indeling niet helemaal lekker uit met komende PP voor kleine pony's.

Klussen is geen probleem :) (we hebben 10 jaar geleden ook een woning gekocht om daar vervolgens een jaar aan te klussen, dat vinden we prima, ZEKER voor een droomplek :))

Gisteren dus wezen kijken bij 2 woningen.
1 woning valt wel af ivm het bedrijf wat er tegenover zit. (mest verwerking bedrijf) ik werd echt niet goed van de lucht. Verder was de woning heel netjes onderhouden en had dat zeker potentie maar ja, als ik niet buiten kan zijn vanwege de stank kan ik net zo goed in het westen blijven (waar ik niet graag buiten zit vanwege de drukte (veel buren)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 12:56

Zoek je aan de noord kant of zuidkant richting de Belgische grens? Laatste is mijn omgeving.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 13:28

Liefst noord :)

Of eigenlijk max 1,5u van Dordrecht ivm opdrachtgever van mijn man. Maar voor de droom kunnen we er iets van afwijken.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 13:35

Omgeving West Brabant vooral dan ?

Wij zochten ongeveer hetzelfde en onze harde eis ivm kinderen was 4 slaapkamers maar ook wij zijn geslaagd.

In welke prijscategorie zoeken jullie ?

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 14:00

Nee niet perse.

We gaan elk jaar naar Well (Limburg)op vakantie (paarden vakantie oppas) en dat is prima aan te rijden voor ons. (Bodegraven wonen we nu)

We kunnen echt veel zelf nog, als er maar potentie is in de bestaande bouw dat we 3 slaapkamers hebben en liefst een grote schuur (of mogelijkheid tot bouwen)

We hebben nu vooral gekeken in omgeving van Meijel, Haps, Smakt, Blitterswijck, Arcen, Well, Belfeld.. best wel grote range..

Manlief wil liever niet naar Drenthe, Groningen, Friesland.

We zoeken tot 5ton, maar het ligt er ook aan hoeveel grond, hoeveel klussen etc..

xRivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 14:20

Pff, het wachten tot je wat hoort van een bod is begonnen. Verkoop makelaar vertelt dus zo wat het huidige bod is. Niet volgens NVM regels. :\

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 15:40

Achterom schreef:
Hutcherson schreef:

Ja hoor, ik snap het wel. Die offertes zijn de onderbouwing van de kosten die je opvoert. Ik merk dat ik niet zoveel begrijp van jullie frustratie :D Waar maak je je toch druk om, dit hoort er gewoon bij. Sterker nog: als je echt wilt gaan verbouwen dan is dit pas het begin.

We wonen er 2 uur vandaan enkele reis. Hebben geen sleutel (kunnen we bij de makelaar halen met toestemming van verkopers). Leveranciers willen na zien vh huis een afspraak in showroom plannen. Lees, weer 2 uur heen en terug. Daar zit het pijnpunt in combinatie met feit dat het dus uiteindelijk alsnog door een ander wordt uitgevoerd, dus onnodig

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 16:24

Tja, eigenlijk is het totaal niet relevant dat jij het onnodig vindt, de hypotheekverstrekker vindt het nodig dus moet je het doen als je geld van ze wilt hebben. Eigenlijk zit het hele aankoopproces vol rare eisen waarmee hypotheekverstrekkers zichzelf financieel willen indekken en daar heb je het gewoon mee te doen.
Jij wilt iets (geld) en daarmee maak je je afhankelijk van ze. Je daarover opwinden is verspilde energie.
Ik vond ook wel iets van werkgeversverklaringen, een taxatie, het feit dat een bouwkundige keuring niet verder kijkt dan de vloerbedekking en nog meer van die dingen. Maar daar wordt het niet anders van.
Ook zoiets: de meeste subsidies in Nederland voor verduurzaming kun je alleen aanspraak op maken als je een bedrijf inhuurt. Als je het zelf doet mag je alles zelf betalen. Het is dus geen subsidie voor verduurzaming, maar een subsidie voor het inzetten van bouwbedrijven. Tja, dat ik daar wat van vind maakt het niet anders.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 16:31

Achterom schreef:
Tja, eigenlijk is het totaal niet relevant dat jij het onnodig vindt, de hypotheekverstrekker vindt het nodig dus moet je het doen als je geld van ze wilt hebben. Eigenlijk zit het hele aankoopproces vol rare eisen waarmee hypotheekverstrekkers zichzelf financieel willen indekken en daar heb je het gewoon mee te doen.
Jij wilt iets (geld) en daarmee maak je je afhankelijk van ze. Je daarover opwinden is verspilde energie.
Ik vond ook wel iets van werkgeversverklaringen, een taxatie, het feit dat een bouwkundige keuring niet verder kijkt dan de vloerbedekking en nog meer van die dingen. Maar daar wordt het niet anders van.
Ook zoiets: de meeste subsidies in Nederland voor verduurzaming kun je alleen aanspraak op maken als je een bedrijf inhuurt. Als je het zelf doet mag je alles zelf betalen. Het is dus geen subsidie voor verduurzaming, maar een subsidie voor het inzetten van bouwbedrijven. Tja, dat ik daar wat van vind maakt het niet anders.

Maar dan zou je toch denken dat het relatief gebruikelijk is dat bedrijven dan wel eens gevraagd wordt om offertes te maken voordat bouwdepot rond is. Dus zij moeten tijd stoppen in inmeten, wensen aanhoren en op papier uitwerken... Terwijl ze geen zekerheid hebben. Maar goed, de heren die gisteren langs kwamen gaven aan dat dit niet heel gebruikelijk was deze gang van zaken met offertes vooraf. Dus wss is het weer iets nieuws vanaf dit jaar ofzo?

@maritB wat letterlijk kak dat die mestverwerking ertegenover zit. Wij hadden dat ook regelmatig. Prachtig huis, lekker stuk land. Maar dan kwam je daar en zat er een amerikaanse auto reparateur naast of een voetbalveld.
Toen hebben we geleerd om alle huizen die interessant zijn eerst even in google earth te gooien zodat je de omgeving ziet.

Bij onze woning nu zit alleen een kerk op steenworpafstand maar zeker als je achter het huis zit, hoor je hier erg weinig van. Wat wel leuk was gisteren dat 2 heren los van elkaar zich afvroegen hoe we in vredes naam dit huis hadden gevonden. Blijkbaar is een vrijstaande woning met 1,3 hectare in het centrum (maar net aan een aftakking van een drukkere weg) een unicum.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 16:37

Maar dat is toch altijd het idee van een offerte aanbieden? Het kost je tijd en moeite en het is nooit gegarandeerd dat je vervolgens een opdracht krijgt.