[Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sjimbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 09:26

Spannend allemaal hierboven!

Ik heb gisteren mijn bezichtiging gehad.. Het appartement is voor nu echt helemaal top, nu nog kijken of het financieel gezien rond gemaakt kan worden.

Nu is er alleen een lastig dingetje.. De buren van mijn ouders hebben een makelaarsbedrijf, dus normaal vraag ik die mee te gaan kijken, ondersteunen met onderhandelen enzovoort. Alleen nu zijn ze dus de verkopende partij, waardoor ik ze natuurlijk niet ga vragen te onderhandelen met zichzelf :Y) :Y)

Maar is er op zulke lage verkoopprijzen een meerwaarde in een aankoopmakelaar? En heeft iemand enig idee wat hiervan de kosten zouden kunnen zijn?

MarjanB

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 10:12

Bij ons vroeg makelaar 750 maar hij was ook onze verkopende makelaar. Uiteindelijk hebben we het zelf gedaan en hem soms even een appje gestuurd voor tips.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 10:19

Tenzij je in een overspannen deel van de markt een huis wil kopen zie ik die meerwaarde niet
Onderhandelen kan met een beetje realisme en onderzoek prima zelf
En de rest is ook niet zo heel ingewikkeld (evt keuring, taxatie voor de hypotheek etc)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 10:24

Gefeliciteerd iedereen.
Hier nog geen nieuws kan er denk ik langzaam van uit gaan dat hypotheek niks gaat worden. Maar wie weet kan dat nog veranderen. Maar zal me moeten gaan instellen op opknappen van huidige huis.Omtrend overzetten woning op ex is het wachten op wat uitzoekwerk door oude maatschappij en verzekeraar over een vaag stuk polis.

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 11:03

Jans gefeliciteerd!

Wat jammer dat het bij sommigen zo moeilijk gaat zeg!
Maar gelukkig ook wel positieve verhalen te lezen.

Wij hebben wel bij onze aankoopmakelaar aangegeven er wat vaart achter te willen zetten, maar hij was gewoon vergeten te bellen met ons bod |o
Dat heeft hij nu gisteren gedaan, en hij heeft ook geen datum erbij gezegd waarvoor we uiterlijk reactie willen. Zo heel af en toe is het best vermoeiend om mensen zo te moeten controleren.
Maar goed, deze week maar even afwachten en dan maar weer bellen.
Als het zo doorgaat bel ik zelf de verkoopmakelaar eens op. Ik heb hem bij de laatste bezichtiging wel gemeld dat er wat meer vaart achter moet, omdat we anders ergens anders heen gaan. En dat snapte hij wel. Maar goed, dat zou ik ook zeggen als ik een huis wilde verkopen :+

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 11:09

Wij zijn ook aan het oriënteren op een koopwoning. wordt onze eerste koopwoning. de starterwoningen zijn hier zo weer verkocht. sommigen staan maar 1 dag te koop. we hebben meerdere huizen bekeken maar nog niet 'ons' huis gevonden!

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 11:44

Ik kan aanraden om als je voor een aankoopmakelaar kiest, een orrienterend gesprek met een aantal verschillende aan te gaan om te kijken bij welke je je het prettigst voelt. Ik had eerst een afspraak bij een makelaar waar je alsnog zelf alle bezichtigingen moest regelen en ze niet mee gingen, en als je dan iets gezien had waar je echt interesse in had dan konden ze voor je gaan bieden maar dan nog zaten alleen de eerste drie boden bij hun prijs inbegrepen. En daar betaalde je dan al €2500 voor, laat duidelijk zijn dat ik voor die dienst vriendelijk bedankt heb maar toch naar een andere makelaar ben gegaan. Daarna kwam ik bij een makelaar die alle afspraken voor bezichtigingen voor je maakte en zelf ook altijd mee ging op bezichtigingen. Als ik als naive starter vooral de mooie dingen in een huis zag wees hij me ook op alle mindere punten. Als ik niet door slecht onderhoud heen kon kijken wees hij me op de mogelijkheden. Hij heeft uiteindelijk op drie huizen geboden voor me en de onderhandelingen gedaan bij twee van die drie (de derde woning was een "iedereen doet een bod en dan wint in een keer het beste bod"). En dit alles voor dezelfde prijs als die de eerste makelaar waar ik was wezen praten vroeg.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik in Amsterdam gekocht heb en dus in zo ongeveer het meest overspannen stukje van de markt bezig was.

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 12:36

Onze aankoopmakelaar is ook de verkoopmakelaar van ons appartement, dus kregen we flinke korting op aankoopbegeleiding. Anders hadden we waarschijnlijk niet eens een aankoopmakelaar genomen.
Maar verder doet hij het netjes hoor, hij gaat mee bezichtigen, regelt verder alles. Alleen moet af en toe een beetje aangejaagd worden ;)

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 15:24

Gefeliciteerd Jans!

Geen aankoopmakelaar voor ons. Ik heb heeeel graag zelf de touwtjes in handen :+ Niet altijd een even handige eigenschap. Vorige keer is het ondanks een hoop gedoe na een mondeling akkoord ook prima gelukt dus ik zie niet in waarom nu niet.
Al is Amsterdam bijv. inderdaad een andere tak van sport.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 15:26

Wij hebben een hoop geld bespaard door geen aankoopmakelaar te nemen :+

Sjimbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 16:51

Jans schreef:
Wij hebben een hoop geld bespaard door geen aankoopmakelaar te nemen :+

Oh hoe dat dan? ;p

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 16:55

Een aankoopmakelaar op zich, dus als je niet voor aankoop je verkoopmakelaar kan/wil gebruiken, kan gauw €2500 kosten.

Sjimbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 17:04

IMAY1990 schreef:
Een aankoopmakelaar op zich, dus als je niet voor aankoop je verkoopmakelaar kan/wil gebruiken, kan gauw €2500 kosten.

Dat zijn wel serieus kosten ja, en ik geloof nooit dat het meer als € 5.000 gaat opleveren, dus dat is het dan niet waard.. Thanks!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 18:12

Onze financieel adviseur rekende ook ongeveer 2200 euro (all-in), maar wanneer de aankoop niet door zou gaan, hoef je niets te betalen.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 21:50

Hebben mensen hier nog goeie tips voor een makelaardij voor Utrecht (stad) voor het huren van een appartement/studio :) Alle 'standaard' ken ik wel, maar wellicht nog goeie ervaringen oid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 10:49

Idd de kosten voor een aankoomakelaar hadden we niet, maar hebben zelf ook 20.000 van de prijs afgekregen in een regio waar alles erboven gaat :+ daar heb ik geen mannetje voor nodig

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 11:27

Wij hebben geen aankoopmakelaar genomen maar zijn in de onderhandelingen wel bijgestaan door de financieel adviseur.

Wij hadden een huis met bieden vanaf. Ja dan stijg je altijd wel.
We hebben er uiteindelijk 5000 euro vanaf gekregen en dat had meer kunnen zijn als wij niet geëist hadden dat ze er binnen 2 maand uit moesten :+
Die mensen wilde nog wel 4 tot 6 maanden blijven zitten... Daar hadden wij niet zo'n behoefte aan :o

Vriendlief kreeg gister een mail van de notaris dat onze waarborgsom niet betaald is. Allereerst snap ik al niet dat hij de mail krijgt aangezien het bekend is bij alle partijen dat ik alles regel...
En ik snap ook niet dat die waarborgsom niet betaald is.

Dus vriendlief heeft die mail vervolgens doorgestuurd naar de financieel adviseur, want waarom zou je bellen als je mailen kan >;)

Dus uiteindelijk zelf (2 uur later aangezien ik aan het werk was) maar gebeld en financieel adviseur ging er meteen achteraan.

Vind een huis kopen maar een partij stress :=

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 11:40

!@#%^*( Er gaat iets mis met onze overlijdensrisicoverzekering.
We zitten even in zak en as |( Hopelijk gaat dit ons niet het huis kosten.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 11:42

Oh jeetje Cayenne,
Wie heb je als verzekeraar uitgekozen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 11:56

Nee toch Cay -O- idd welke maatschappij gaan jullie voor?

Wij hoefden geen waarborgsom/bankgarantie te hebben. Heeft de adviseur eraf gekregen omdat de verkoper een week later oplevert.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 12:36

Cayenne, overleg met je adviseur of het zinvol is om elders een verzekering aan te vragen. De ene verzekeraar is namelijk de andere niet qua acceptatie en aanvullende vragen/voorwaarden.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 12:53

We gingen voor Delta Lloyd.
Omdat ik momenteel er qua werk even uit lig (zit in de ziektewet), willen ze mijn aanvraag niet aannemen.

De afwijzing is ook heel vreemd, want mijn man heeft epilepsie en in de afwijzing zeggen ze dat ik epilepsie heb??? Daar hebben we dus al over gebeld en toen werd het erop gegooid dat ik een verhoogd overlijdensrisico heb omdat ik momenteel een burnout heb. Ze hebben dus sowieso het één en ander door elkaar gehaald.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 12:57

Ik heb laatst een klant van mij met een burn-out verzekerd bij... Aegon. Daarom zei ik al, ga in overleg (of bekijk zelf de mogelijkheden) om de verzekering ergens anders aan te vragen.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 13:02

Bedankt Berdien! Dat gaan we nu zeker doen. We hebben morgenochtend een afspraak met onze financieel adviseur, want de overdracht staat al op 14 juli :\

Artimes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 16:18

Cayenne schreef:
Bedankt Berdien! Dat gaan we nu zeker doen. We hebben morgenochtend een afspraak met onze financieel adviseur, want de overdracht staat al op 14 juli :\

*kruipt onder meeleessteen uit*

Wij hadden dat ook, ik kreeg hem niet ivm ziektewet, wij hebben toen de hele hypotheek op vriedf zijn naam gegooid.
We hadden ook aanvraag bij aegon gedaan voor de zekerheid, maar wij hadden nog maar drie dagen oid toen en hebben die aanvraag weer stopgezet toen binnen 1 dag bleek dat vriend de hypotheek alleen kon afsluiten