Bokkers die wachten op hun nieuwbouwwoning

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 21:28

-O- Heb je een woningborg certificaat? Daar staat dan mss daar iets over in?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 00:14

@Laura_ in het bouwbesluit staat daar iets over in. De aannemer is verplicht de opleverpunten te herstellen. Dit geldt ook voor gebreken die u ontdekt in de eerste drie maanden na de oplevering. Om te voorkomen dat u met lege handen staat als de aannemer het herstel niet uitvoert, kunt u gebruik maken van de 5%-regeling. De 5%-regeling is het wettelijke recht van de koper van een nieuwbouwwoning om bij de oplevering 5% van de aanneemsom in een depot te storten bij de notaris. Vindt u bij de oplevering of in de eerste drie maanden na de oplevering gebreken, dan is de regeling een stok achter de deur voor de aannemer: als hij de gebreken niet herstelt, kunt u de betaling van de 5 % tegenhouden. Dit geeft u de zekerheid dat de aannemer de opleverpunten en gebreken herstelt, óf dat u niet betaalt voor herstel dat niet is uitgevoerd.

Laura_

Re: Bokkers die wachten op hun nieuwbouwwoning

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 17:16

Ik heb de rechtsbijstand geprobeerd tw bellen, maar mn wachttijd is nog niet voorbij...

Volgens mij heb ik gewoon pech..vanaf 1 juli gaat er volgens mij wel een nieuwe wet in, waarin t is aangepast..

TheNovelist

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 18:57

Ik denk dat ik mij hier ook kan melden! Tijdje geleden hebben mijn vriend en ik ons opgegeven voor een nieuwbouw. Waren het niet geworden dus gingen wij maar weer verder zoeken in de deprimerende huizenjacht :')
Totdat mijn vriend vorige week gebeld werd met de mededeling dat de vorige persoon er toch van af zag en wij op nummer 2 stonden!
Vanaf toen is alles eigenlijk heel snel gegaan. Hebben deze week een gesprek gehad en hebben ook al de ruwbouw doorgegeven. Vrijdag nog even een gesprek over de hypotheek en kosten en daarna zeggen wij ja of nee (maar tot nu toe een dikke ja!) :D
Oplevering zou volgend jaar mei/juni zijn.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 20:13

Gefeliciteerd TheNovelist, oplevering is dan best snel!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 20:14

Laura_ schreef:
Ik heb de rechtsbijstand geprobeerd tw bellen, maar mn wachttijd is nog niet voorbij...

Volgens mij heb ik gewoon pech..vanaf 1 juli gaat er volgens mij wel een nieuwe wet in, waarin t is aangepast..

Begrijp niet goed wat je bedoelt.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 20:47

paars schreef:
Laura_ schreef:

Begrijp niet goed wat je bedoelt.

De aannemer is niet meer "verantwoordelijk" om zichtbare gebreken na oplevering te herstellen, zolang dat bij oplevering niet gemeld is. Verborgen gebreken uiteraard wel.

Nu hebben ze een nieuwe wet, die vanaf 1 juli ingaat volgens mij, waarin dat als het goed is, is aangepast en die verantwoordelijkheid wel bij de aannemer komt te liggen en niet bij de koper.

Ik heb geprobeerd rechtsbijstand te bellen, maar blijkbaar mag je daar de eerste 3 mnd geen nieuwe zakrn indienen..

TheNovelist

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 20:12

paars schreef:
Gefeliciteerd TheNovelist, oplevering is dan best snel!

Oplevering is idd al rap! Gaan wel uit van vertraging maar ze denken echt 8 maanden te bouwen, dus we gaan het zien haha!

Edit: ik maak voor mijn vraag een apart topic :D wellicht wat handiger!

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 14:34

Spannend TheNovelist! Bij ons ging het ook zo, wij waren ook tweede en binnen een week na het telefoontje hadden we getekend en alle ruwbouwopties al doorgegeven. Ook wel lekker toch, zo doorpakken!

Ons huis staat in de verkoop, wel superspannend. Gaan toch maar eerder verkopen gezien de markt nu. Dan maar overbruggen, misschien ook juist wel handig. Kun je opzeggen als alles écht af is.

TheNovelist

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 20:44

Ryder schreef:
Spannend TheNovelist! Bij ons ging het ook zo, wij waren ook tweede en binnen een week na het telefoontje hadden we getekend en alle ruwbouwopties al doorgegeven. Ook wel lekker toch, zo doorpakken!

Ons huis staat in de verkoop, wel superspannend. Gaan toch maar eerder verkopen gezien de markt nu. Dan maar overbruggen, misschien ook juist wel handig. Kun je opzeggen als alles écht af is.

Ja wij hebben binnen 3 dagen ons ruwwerk door moeten geven haha! Maar wel fijn dat we een vooruitzicht hebben. Zijn al lekker rond aan het lopen door de ikea en andere keuken/woonzaken om inspiratie op te doen! :o

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 23:18

Dat is snel keuzes maken zeg! Maar wel fijn dat je bent ingeloot voor nieuwbouw. :) Het avontuur kan beginnen!

Even een vraagje aan de andere nieuwbouwers, hoeveel waren jullie kwijt voor raambekleding? Ik zit een beetje in onze begroting te rommelen (er viel natuurlijk iets duurder uit dan begroot) en vroeg het mij af.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 02:07

Yipee schreef:
Dat is snel keuzes maken zeg! Maar wel fijn dat je bent ingeloot voor nieuwbouw. :) Het avontuur kan beginnen!

Even een vraagje aan de andere nieuwbouwers, hoeveel waren jullie kwijt voor raambekleding? Ik zit een beetje in onze begroting te rommelen (er viel natuurlijk iets duurder uit dan begroot) en vroeg het mij af.

Te veel :') maar wij hebben vrijwel alles smart

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 08:15

Wij hebben rond de 7000 betaald in 2020. Dit is excl de 2 slaapkamers aan de achterkant en zolder. Daar heb de ‘oude’ (nog geen 4jaar) van ons vorige huis opgehangen.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 09:20

Jongens wat een geld! Zoveel heb ik er niet voor over hoor. Hebben jullie dat dan bij een 'dure' woonwinkel gekocht of ook gewoon kwantum/Ikea kwaliteit? Ik geef er niet enorm veel om dus wilde daar juist wat op besparen.

Nou ja we moeten wel want het geld raakt een beetje op.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 10:18

Ik heb offerte opgevraagd bij winkeltje in de buurt. Gordijnen heb ik niet meer verder naar gekeken, maar voor de jaloezien wel. Dat scheelde ruim de helft bij 123jaloezie.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 10:26

Hier wel bij leenbakker en kwantum gekeken. Ja er zitten goedkopere stoffen tussen maar ook de plaatsing en het laten maken van de gordijnen kost veel waardoor het bij ons weinig verschilde met de stoffeerder. Wat je wel zou kunnen doen is kijken naar de kant en klare gordijnen. Dat heb ik nu in mijn huis en die hebben we zelf op maat gemaakt en opgehangen en deels ook aan een roede. Is prima en ziet er ook goed uit maar voor ons nieuwe huis laten we het doen omdat er al zoveel moet.

Wij lopen nu tegen de tuin aan. Hadden een aardig budget staan maar krijgen offertes terug waar je echt bang van wordt. Daar moeten we dus nog eens goed over na gaan denken.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 11:09

Ja de tuin is voor ons ook de reden dat we wat moeten beknibbelen op andere zaken. Viel mij ook enorm tegen en dan was het ex schutting. Kost ook klauwen met geld. En dan hebben wij nog echt een klein tuintje.

Ik wil de raamdecoratie pas doen als we er wonen. Ik neem onze huidige gordijnen wel gewoon even mee. Dan hangt er ieder geval iets en dan moeten we wat keuzes gaan maken. Op sommige plekken in huis toch wat goedkopers ophangen. De woonkamer is het belangrijkst en wat verduisterends op de slaapkamer.

Ben blij dat we al veel offertes eerder vast hebben laten leggen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 11:44

Yipee schreef:
Ja de tuin is voor ons ook de reden dat we wat moeten beknibbelen op andere zaken. Viel mij ook enorm tegen en dan was het ex schutting. Kost ook klauwen met geld. En dan hebben wij nog echt een klein tuintje.

Ik wil de raamdecoratie pas doen als we er wonen. Ik neem onze huidige gordijnen wel gewoon even mee. Dan hangt er ieder geval iets en dan moeten we wat keuzes gaan maken. Op sommige plekken in huis toch wat goedkopers ophangen. De woonkamer is het belangrijkst en wat verduisterends op de slaapkamer.

Ben blij dat we al veel offertes eerder vast hebben laten leggen.

Ja het valt me echt tegen hoeveel geld je bij nieuwbouw moet uitgeven :))

Tip voor de gordijnen: als je nog oude gordijnen hebt, haal dan een douchegordijnroede bij de bouwmarkt plus douchegordijnringen die je kan vastklikken. Die hangertjes van gordijnen kan je daar net tussen klikken, en de roede kan je in je dag klemmen. Zo heb je DIY gordijnen zonder in je muur te hoeven boren terwijl je wacht tot je de nieuwe kan bestellen :))! Werkt best goed!

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 22:50

Yipee schreef:
Jongens wat een geld! Zoveel heb ik er niet voor over hoor. Hebben jullie dat dan bij een 'dure' woonwinkel gekocht of ook gewoon kwantum/Ikea kwaliteit? Ik geef er niet enorm veel om dus wilde daar juist wat op besparen.

Nou ja we moeten wel want het geld raakt een beetje op.

Wij hebben het bij een woonwinkel gekocht. We wilde het liefste alles in 1x goed doen en hadden ook het budget ervoor. En die 7k is dus nog niet het hele huis.

Oh ja, een tuin. Daar heb ik mij de eerste keer zwaar op mis gerekend. Had nu een ‘flink’ budget maar dat was alsnog niet genoeg. Had deels ook wel te maken met de pfas kosten aangezien hier afgegraven moet worden.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 10:19

Yipee schreef:

Woonkamer €2500: voor- en achterzijde kamerbrede en -hoge inbetweens en 3x plisségordijnen
Slaapkamer €600: kamerbreed en -hoog gordijn
Dit was inclusief rails en montage via een woonwinkel.

Voor de overige kamers hebben we de raambekleding bij Karwei besteld, dat kostte ong. €100 per raam.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 10:46

Noeps schreef:
Yipee schreef:

Woonkamer €2500: voor- en achterzijde kamerbrede en -hoge inbetweens en 3x plisségordijnen
Slaapkamer €600: kamerbreed en -hoog gordijn
Dit was inclusief rails en montage via een woonwinkel.

Voor de overige kamers hebben we de raambekleding bij Karwei besteld, dat kostte ong. €100 per raam.

Dat komt al wat meer in de richting haha. Ik denk dat wij voor de woonkamer en slaapkamer wel iets duurder/luxer kunnen kiezen zoals jij hebt gedaan en dan de rest wat betaalbare alternatieven kiezen. :)

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 21:17

Onze woning is vorige week woensdag opgeleverd! Heel erg blij mee! Een aantal punten die de aannemer direct heeft opgepakt, dus dat is super.

De schutting staat ook al bijna en morgen begint de stukadoor, daarna kan de schilder erin. Er is nog genoeg werk aan de winkel met zo’n kaal huis, maar het krijgt straks steeds meer vorm :)

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 11:21

Gefeliciteerd Laux, wat fijn!!! Wanneer gaan jullie erin?

Hebben jullie tips waar te kijken voor schuttingen? En hebben jullie tips qua goede renovlies-bedrijven? (Die iig in midden NL komen)

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 19:52

Gefeliciteerd TheNovelist en Laux!

Ik hoop dat jullie mij een beetje kunnen helpen. Ik ben ongeduldig vooral omdat alles nog zo vaag is. Bij ons geven ze aan dat ze rond september beginnen, maar ze zijn al wel begonnen met grondboringen en uitgraven van de funderingen. Ik heb geen idee hoe lang dat normaal duurt, maar het lijkt mij (zelfs met bouwvak tussendoor) dat ze dan al vooruitlopen op de planning of niet? Buurvrouw geeft al aan dat heien dan niet lang meer op zich zal wachten.

Heeft iemand een soort tijdlijn hoe lang elke 'stap' in het proces gemiddeld duurt? Dan krijg ik zelf ook een wat beter beeld. Gaat bij ons om +-50 rijwoningen. Zou je de planning kunnen vragen of zouden ze dat liever niet hebben?

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 20:46

Helaas, over planningen kun je niets zeggen. Materialen, mankracht, weer er zijn zoveel factoren die je niet zelf kunt voorspellen en die de bouw kunnen vertragen. Mijn advies is dan ook lekker afwachten en ga uit van de maximale bouwdagen en je richten op de dingen die je wel zelf kunt regelen. Is het eerder klaar is het mooi meegenomen.