[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 11:50

@lovemyhorse: ik snap dat je het goed bedoelt, maar ik vind dat je nogal naief kijkt naar nieuwbouw, heel eerlijk gezegd. De bouwkwaliteit is namelijk echt niet zo goed als die van veel oudere huizen. Dat je nieuwbouw koopt, bekent juist helemaal niet dat je daar niet naar zou moeten kijken, of dat je niet met onderhoud te maken zou krijgen de eerste jaren. Ik vind zelf nieuwbouw trouwens vaak té duur, in vergelijking met bestaande huizen waarvan je gewoon precies weet wat je koopt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 11:50

Tja, bij ons is de vraagprijs 299.000 en de financieel adviseur adviseert ons om niet hoger dan 255.000 te openen. In de hoop om dan rond de 273.000 uit te komen ivm NHG.
Voor dat geld heb je in Noord Holland amper een hoekhuis... Knijp hem echt verschrikkelijk.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 19-03-14 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Loesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 11:52

Thanks voor je tips Pmarena. Heb er zeker wat aan! We zullen het er wel op moeten laten stuklopen, want we hebben en krijgen echt niet meer.

Mag ik het huis PB-en misschien, ben wel benieuwd naar je mening eigenlijk.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 11:53

Dat is ook de reden waarom wij wel graag nieuwbouw zouden willen maar dat is als starter zonder hele dikke spaarrekening volgens mij niet te doen. Omdat we maar 104% van de koopsom mogen lenen moeten wij wel een kant en klaar huis kopen. Het idee om ver onder je maximale hypotheek te gaan zitten zodat je geld hebt om het naar je zin te maken gaat voor ons dus ook niet op. Begrijpelijk maar wel jammer!

Gelukkig hier in de buurt veel huizen met mooie keuken en badkamer waar je zo in kan! Wij zoeken overigens in Drachten en de dorpjes er omheen.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 12:00

Cayenne schreef:
Tja, bij ons is de vraagprijs 299.000 en de financieel adviseur adviseert ons om niet hoger dan 255.000 te openen. In de hoop om dan rond de 273.000 uit te komen ivm NHG.
Voor dat geld heb je in Noord Holland amper een hoekhuis... Knijp hem echt verschrikkelijk.

Wanneer denk je te kunnen kopen? NHG wordt verlaagd vanaf 1 juli he. Daarom hebben wij als een gek alles geregeld :)

Citaat:
Tot 1 juli 2014 is de maximale hypotheek voor een Nationale Hypotheek Garantie 290.000 euro. Vanaf 1 juli 2014 is de maximale hypotheek met Nationale Hypotheek Garantie 265.000 euro

bron: https://www.nhg.nl/geldverstrekker/hulp ... toets.html

@Jildau, wij hebben een huis uit 2012 gekocht en dan is die 104% geen probleem hoor. Misschien is dat een idee?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 12:01

Als je nog de keuze hebt om een zelfde soort huis te kopen voor een lagere prijs dan zal je dat als koper altijd doen natuurlijk :j

Maar als de vraagprijs van een huis al helemaal uitgekleed is tot op het bot van de restschuld die de verkoper kan dragen...dan kan je bieden wat je wil maar kàn het gewoon niet lager. En als je dat huis echt graag wil dan is dat de prijs die je ervoor zal moeten geven.

Zo niet dan ben je blijer met wat anders en kun je dat beter kopen.

Ik heb zelf natuurlijk een vergelijkbare situatie. En loop ook tegen die tunnelvisie van makelaars aan die niet verder komen dan verkopers maar stimuleren hun huis zo goedkoop mogelijk te koop te zetten. En gezien er altijd mensen tussen zitten die hun huis al tientallen jaren hebben en die wel kunnen zakken...trekken die de waarde van huizen naar beneden dankzij de makelaars die maar blijven doorhameren op het onderuit halen van de prijzen en het gek maken van kopers dat ze minstens een x aantal procent korting moeten krijgen.

Het zijn gewoon de makelaars die de huizenmarkt zo kapot maken en mensen in de problemen brengen.

Dezelfde makelaars die in 2009 nog adviseerden dat huis X voor een vraagprijs van 3 ton op de markt gezet moest worden, zeggen nu bij exact hetzelfde huis dat het voor hooguit 225.000 te koop gezet moet worden.

En als verkoper volg je het advies van de makelaar als je dat kan i.v.m. restschuld.

Het maakt makelaars geen zak uit dat woningen voor een appel en een ei op de markt staan, zolang zij hun provisie maar vangen.

juval

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 12:04

daar ben ik het mee eens pmarena, maar er is helaas zo weinig aan/tegen te doen he. Als je de markt niet volgt (en de makelaars bepalen de markt kennelijk), dan val je buiten de boot. Dan is het blijven zitten of je verlies nemen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 12:07

ons huis (is al wel 2 jaar terug) was van vraagprijs gezakt van 500.000 , naar 450.000. we hebben gekocht voor 415.000

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 12:10

Zo is het ook :j

Maar het steekt natuurlijk wel dat makelaars de krenten uit de pap als standaard aan gaan wijzen.

De lucht uit de woningmarkt halen in de categorie woekerwinsten terugbrengen: helemaal top +:)+
Maar de prijzen zo laag stellen dat heel veel mensen helemaal vast komen te zitten... :n

Kopers krijgen zo ook een onrealistisch beeld van prijzen, en zijn zwaar op hun teentjes getrapt als een verkoper niet verder in prijs kan zakken, want dan is het maar een sufferd die zijn huis blijkbaar niet wil verkopen en niet realistisch is.

Bij mijn huis ook, is een luxe duurzaam gemoderniseerd karakteristiek hoekhuis (3 onder 1 kap) aan de rand van de wijk dus rustig gelegen, alleen bestemmingsverkeer.

Dan gaan de makelaars dat serieus vergelijken met een doorsnee blokkendoosje van een tussenwoning in een doorlopend wijkje met een flat in de achtertuin, met minder m2 woonoppervlakte en minder tuin, en basic afwerking. En zeggen: tja mensen kunnen dat al voor rond de 2 ton kopen dus jouw huis is dan echt te duur met een vraagprijs van 235.000.

Hallo?? Appels en peren anyone... :?

Lekker als ze dat ook tegen kopers zeggen _-:(

Paar jaar geleden waren meerdere makelaars nog een vraagprijs van 299.000 aan het adviseren >;)
Daarbij staat dit model huis alleen in deze straat en komen ze zelden te koop, en heeft de laatste een paar jaar terug dus 262.500 euro opgebracht en die was ook lang niet zo gemoderniseerd.
Laatst bijgewerkt door pmarena op 19-03-14 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 12:13

Mwah, ik vind dat je een beetje doordraaft pmarena. Maar dat heb ik al eens eerder gezegd, volgens mij. Ik kan me je frustratie goed voorstellen, dat dan weer wel.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 12:14

Dat mag natuurlijk :j

Maar op welke manier doordraven dan, zeg ik iets dat niet waar is? :P

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 12:16

sja, niet alleen makelaars, het simpele feit is ook gewoon dat mensen minder geleend krijgen, dus gewoon minder kunnen uitgeven aan een huis, dat de markt op zijn gat ligt , ligt echt niet aan de makelaars, maar is een samenloop van verschillende factoren,
een aantal jaar terug moest alles maar kunnen, dik twee ton voor een tussenwoning onder het mom van starterswoning :? dan pak je een hypotheek die je niet aflost (ik ken nog genoeg mensen die een huis hebben gekocht met een heel flink deel aflossingsvrij) leen je nog even dik extra om ene prima keuken en sanitair te vervangen want sja, het moet allemaal wel direct naar smaak zijn ook al kunnen we het eigenlijk niet betalen, doen we aflossingsvrij, huis word toch alleen maar meer waard.
dan stappen mensen dus al in een huis met een schuld die hoger lag dan het huis waard was...
ik denk dat het naïef is om te zeggen dat het aan de makelaars ligt, dat ze er aan mee hebben gewerkt, absoluut, maar dat is niet waarom de markt is zoals hij nu is
de financiële sector heeft daar ook een dikke vinger in de pap gehad , evemn goed als de mensen die zich rooskleurig hebben laten voorlichten en een overheid die het ook allemaal best vond totdat het uit de klauwen liep.

maar goed, nu zitten we idd met een markt die op zijn gat ligt, kopers kunnen veel beperkter lenen dan voorheen, prijzen zijn die kant op aan het zakken geweest
maar als ik hier in de buurt kijk zijn er hier makelaars die juist hoog in zijn blijven zetten :?
het verschil tussen de ene of de andere makelaar is hier echt heel duidelijk, scheelt een 25ooo voor vergelijkbare huizen

ik blijf het gewoon lastig vinden voor alle partijen ,
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 19-03-14 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 12:16

ja, je zou toch aannemen dat een koper ook niet achterlijk is en de voordelen van jullie huis inziet!

maar goed, kopers kunnen ook geen overdetophypotheken meer krijgen, dus die hebben gewoon ook minder te besteden. En die moeten hun huis waarschijnlijk ook met minder winst dan waar ze op hadden gerekend.
Een starter krijgt nu door de dalende prijzen wel weer kans om een fatsoenlijk huis te kopen (nog steeds wel afhankelijk van de regio). Daar ben ik dan wel weer voor.

Loesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 12:23

Ik ben blij om alles te lezen zeg. Maar wat ik al zei het blijft een gekmakend proces, mensen spreken elkaar zo tegen en de ene zegt wel 15%, de andere zegt niet doen. Waaaah!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 12:24

maar het is toch ook te idioot voor woorden dat die over the top hypotheken nodig zijn geweest,
huizen zijn jarenlang gewoonweg te duur verkocht, mensen zijn zo gek geweest om het er voor te geven en nu hebben we een probleem (want dit probleem heeft natuurlijk ook invloed op aspecten buiten de huizenmarkt om)
en nu?
stel een huis is in de huidige markt 150 waard, maar staat voor 2 ton te koop , moet ik dan toch maar meer voor dat huis bieden als dat het waard is zodat ik de potentiële restschuld van de verkoper af los?
want zo kun je het ook bekijken , net zo goed als dta als ik de prijs die het waard is er voor betaal , ik de veroorzaker van de restschuld zou kunnen zijn.
ergens is het te bizar voor woorden dat ik op die manier over het kopen van een huis zou moeten nadenken.

probeer ik ook niet te doen , als wij een bod doen , doen we dat op basis van wat wij vinden dat het huis waard is , voor ons dan he, baseren we op vergelijkbare huizen , met extra advies van onze bouwkundige wat meestal wel redelijk overeen komt met wat wij van plan waren/dachten, of hij adviseert lager dan wij dachten.
het is aan de verkoper om ja, nee of een tegenbod te geven , het stukje "ja maar restschuld" is niet iets waar ik wat mee zou moeten :n
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 19-03-14 12:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 12:25

loess, als jullie denken dat die 15% realistisch is (dus afgezet tegen vergelijkbare huizen in de regio en de staat van onderhoud) zou ik zeggen , ga er voor, nee heb je en ja kun je krijgen...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 12:28

@pmarena: waarom ik het niet eens ben met je argumentatie over jullie te koop staande huis heb ik volgens mij al eens aangegeven. Punt is dat je gewoon niet kunt verwachten dat een koper bereid is om te betalen voor alles wat je aan je huis hebt gedaan. Jij kunt dat wel als extra zien, maar het is de vraag of dat voor de koper ook zo geldt. Hetzelfde geldt voor de gekleurde muren (jij zegt sfeervol, potentiele koper vindt het misschien druk en bont), de twee slaapkamers etc.
Hetzelfde geldt trouwens voor de woning die wij nu te koop zetten hoor, daar gaan we nooit al het geld uit halen wat we daarin geinvesteerd hebben sinds 2008. We hebben alleen de mazzel dat we dit maar beperkt in de vorm van een bouwdepot hebben gedaan. De rest van het geld beschouwen we als verloren, en de kosten van ons eigen woonplezier in die jaren.

Verder denk ik echt niet dat de makelaars alleen verantwoordelijk zijn voor de vastgelopen markt, die hebben zelf namelijk ook de nodige klappen gehad. Vanuit hun perspectief alleen maar logisch dat ze voor hun provisie gaan, zij moeten immers ook de kop boven water houden. De regels van de overheid hebben namelijk ook bepaald niet meegewerkt, en verder is het natuurlijk ook zo dat de prijzen echt belachelijk hoog waren voordat de huizenmarkt instortte (bijvoorbeeld vergeleken met de ons omringende landen).
Verder denk ik dat veel mensen de restschuld niet willen betalen, ik ken in mijn omgeving ook een paar van die voorbeelden, van mensen die maar vast bleven houden aan de hoge vraagprijs voor hun woning. En uiteindelijk de boel dus niet verkocht kregen, omdat ze te eigenwijs zijn om verlies te accepteren.
Daarom deel ik dus ook niet dat het altijd maar onbeschoft zou zijn om met een laag openingsbod te komen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 12:31

Sonja_vR schreef:
stel een huis is in de huidige markt 150 waard, maar staat voor 2 ton te koop , moet ik dan toch maar meer voor dat huis bieden als dat het waard is zodat ik de potentiële restschuld van de verkoper af los?
want zo kun je het ook bekijken , net zo goed als dta als ik de prijs die het waard is er voor betaal , ik de veroorzaker van de restschuld zou kunnen zijn.
ergens is het te bizar voor woorden dat ik op die manier over het kopen van een huis zou moeten nadenken.

probeer ik ook niet te doen , als wij een bod doen , doen we dat op basis van wat wij vinden dat het huis waard is , voor ons dan he, baseren we op vergelijkbare huizen , met extra advies van onze bouwkundige wat meestal wel redelijk overeen komt met wat wij van plan waren/dachten, of hij adviseert lager dan wij dachten.
het is aan de verkoper om ja, nee of een tegenbod te geven , het stukje "ja maar restschuld" is niet iets waar ik wat mee zou moeten :n

Helemaal mee eens. Mijn eventuele restschuld als verkoper is niet het probleem van de potentiele koper. Maar datzelfde gaat ook op als ik een bod doe op een huis, dan interesseert het me ook even niet of een verkoper dan met een schuld zou blijven zitten. Het gaat me ook niet aan!

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 12:33

Nou het gaat je zeker wel aan, het speelt mee in hoe groot de kans is dat je bod geaccepteerd wordt. Ik zou het wel willen weten hoor!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 12:37

het kan handig zijn om te weten, maar het feit dat mijn bod een restschuld zou betekenen voor de verkoper doet niets af of aan de waarde van dat huis voor ons,
nu durf ik te zeggen dat wij erg realistisch naar huizen en de waarde daarvan kijken, dat scheelt..
want ik zie idd ook biedingen voorbij komen onder het mom van "god zegene de greep en we doen een gooi"
maar als een huis 150 waard is , dan zorgt de eventuele potentiële restschuld van de verkoper er niet voor dat het huis meer waard word en ik er meer voor wil betalen.
de kennis dat de verkoper een restschuld over houd en of die hoog of laag is, geeft mij alleen maar een beeld van "is het waarschijnlijk dat we bij de prijs die wij in gedachten hebben uitkomen of niet"
en in sommige gevallen zou het betekenen dat we gewoon geen bod doen , omdat een realistisch bod op basis van het huis, grond en staat van onderhoud niet genoeg is voor de verkoper en de verkoper een prijs wil behalen op basis van wat het huis waard zou zijn geweest toen zij het hebben gekocht.
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 19-03-14 12:39, in het totaal 1 keer bewerkt

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 12:38

maar de koper hoeft toch niet te weten hoeveel 'ruimte' de verkoper heeft, dat is nu juist het spelletje van bieden en gunnen..

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 12:40

Nee het hoeft niet maar is wel handig. Zo wisten wij bij 1 huis dat de mensen ruim €100.000 restschuld zouden hebben (verdeeld over 4 man). Is toch handig om te weten :) Weet je ook of het zin heeft om je tijd in een biedingsproces te stoppen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 12:44

Selka schreef:
Nou het gaat je zeker wel aan, het speelt mee in hoe groot de kans is dat je bod geaccepteerd wordt. Ik zou het wel willen weten hoor!

Maar wil je dan meteen ook weten hoeveel geld iemand eventueel nog achter de hand heeft om die schuld mee af te betalen?
Dit soort redenaties maakt me wel heel duidelijk waarom die makelaars die we over de vloer hadden voor de verkoop van ons huis zoveel tijd investeerden om duidelijk te krijgen hoeveel emotie we hebben bij de verkoop van het huis. Want veel mensen kunnen het dus echt niet rationeel bekijken.
Er zijn namelijk zoveel factoren waarom iemand een bod niet accepteert...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 12:45

het huis waar we vrijdag de bouwkundige bij hebben gehad is verdwenen van funda, die gaat nu de veiling op, de mensen die daar uit komen zijn ook royally screwed, dat huis is nooit waard geweest wat zij er voor betaald hebben door het broddelwerk van degene er voor.
ik geloof ook nooit dat die mensen een bouwkundige bij hebben gehad trouwens, anders hadden ze het niet voor dat geld gekocht :n (ergens tussen de 229 en de 279 duizend)
laatste vp bij de makelaar was 169 en dat was het huis heel erg niet waard , grondprijs min de sloopkosten was het advies van de bouwkundige, hoewel hij hard wegrennen en niet meer om kijken een beter advies vond (was ook ons gevoel)
momenteel even niks interessants te koop helaas...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 12:45

Juval: Dat is zeker :j

Het is alleen zo jammer dat in voorgaande jaren mensen, makelaars, banken en de overheid flink hun zakken hebben zitten vullen met het kunstmatig hoog houden van de huizenprijzen...en dat het nu de huidige huizeneigenaren zijn die de huizen dankzij hen te duur gekocht hebben, en dankzij hen nu met een enorme restschuld blijven zitten waardoor de verkeerde gestraft wordt _-:(

Hier was het ook zo dat die huizen van rond de 2 ton, gebouwd zijn rond 1997 ofzo.
Toen waren ze iets van 180.000 gulden en met 60 cm meer huis (de luxe versie) 225.000 gulden dacht ik. Kopers moesten ingeloot worden en mochten deze huizen niet binnen 5 jaar verkopen, i.v.m. soortenmet van gesubsidieerde starterswoningen.

En ja hoor, 5 jaar later stonden ze massaal te koop voor dezelfde prijs...in euro's!!

Die eerste eigenaren hebben lekker dat bedrag in hun zak kunnen steken, en degenen die voor dat aankoopbedrag in euro's krom hebben moeten liggen, halen hun geld er nu ook niet meer uit en die moeten bloeden. Dan kunnen mensen wel zeggen dat die kopers zo dom zijn geweest om teveel voor het huis te betalen maar je had toen ook nogal lekker veel keus als de prijzen nu eenmaal zo hoog liggen, je zal toch een dak boven je hoofd moeten hebben :P

Nu hebben wij geluk dat we het allemaal nog kunnen dragen en de boel de meeste tijd hebben kunnen verhuren, maar er zijn natuurlijk mensen bij waarbij het water echt al jaren aan de lippen staat en die zo'n rothuis helemaal als een kogel aan hun been mee slepen -O-

Idd. het verhaal van verbouwingen is iets waar verschillende meningen over kunnen zijn :j

Het lijkt mij overduidelijk dat een redelijk neutraal gekleurde, luxe en ruime keuken met A-merk apparatuur t.w.v. (zeg eens wat) 25.000 euro en een moderne, verruimde badkamer met douchecabine en los bad een huis duurder maakt dan hetzelfde huis met een doorsnee zeer basic el cheapo keukenblokje van 2000 euro en een basic hokje met alleen een douchekop erin :P

Dat er natuurlijk altijd mensen zijn die toch een hele specifieke keuken / badkamer willen en wat er ook in staat, er uit zullen slopen dus dat die liever voor de goedkoopste optie gaan, dat hou je toch :)

Net zoals je als koper geen boodschap hebt aan een restschuld (in de categorie huis wordt er niet meer waard door) heb je als verkoper natuurlijk weinig te maken met mensen die niet meer kunnen betalen, of die niet meer willen betalen omdat ze toch de keuken of iets er uit gaan slopen.

Dat is dan helemaal aan hen zelf maar daarmee vervalt de economische meerwaarde van die keuken nog niet :)

Je krijgt toch ook geen luxe auto voor de prijs van een koekblik als je zegt dat je alle luxe opties toch niet gaat gebruiken :P